BKC, liiallinen esilämmitys?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Elmeri H.
-

BKC, liiallinen esilämmitys?

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 8.1.2010 16:06

Nyt -25 pakkasilla jos lämmittää sähkön lisäksi eberillä, niin että viisari on lähes 90 asteessa, saa sahata tosissaan käyntiin.

Onko tässäkin nyt se, että jos anturin saama lämpötilatieto on liian korkea suhteessa todelliseen, ollaan vaikeuksissa kovemmilla pakkasilla. Se on fakta, että anturin tienoo lämpiää ihan eberilläkin käytettynä (mistä neste kiertänee?) voimakkaasti, koska auton oman vesipumpun lähdettyä pyörimään, mittari putoaa muutamassa sekunnissa pari viivan väliä. Siis neste ei ole kauttaaltaan samanlämpöistä. Tämä ei ole ollut ongelma noilla alle -15 asteen keleillä.

Tänä aamuna oli -30 mittarissa ja illalla varauduin niin että löin roikan yöksi ja vielä puoleksi tunniksi ennen lähtöä eeperi. aamulla starttaus kesti useita sekuntteja, mutta lähti kuitenkin "ekalla".. Töistä lähtiessä oli eberi puhaltanut 45min ilman sisäpuhallinta, eli mittarissa oli lähes se 90 astetta.. Silloin lähti vasta kolmannella parin sekunnin kokeilulla..

Jos auto on ajon jäljiltä ja esim. tunnin päästä kokeilet, niin starttaa ihan normaalisti..

Onko normaalia? Mitään muuta poikkeavaa ei ole kuin lämpötila, jos verrataan normaalisti menevään starttiin.
Viimeksi muokannut Elmeri H., 8.1.2010 16:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Erbish
-

ViestiKirjoittaja Erbish » 8.1.2010 16:28

Ei tuossa kai mitään vaarallista ole, paitsi jos vastus palaa liiallisesta kuumentamisesta.
Oletkos katsonut mitä se moottorin lämpö on oikeasti kun auton mittari on 90.
Toinen juttu on onko mitään järkeä huudattaa vehkeitä niin että moottori on tulikuuma kun sen käynnistää. Itse mulla on auto1-2 H tolpassa ennen käynnistystä ja noin 15 min ennen lähtöä laitan eeperin päälle, käynnistys hetkellä mittari näyttää noin 60c ulkona tällöin asteita -15-20c, autossa on letku lämppäri ja öljypohja säteilijä. Eeperissä tehoja 5 kw.
Mulla tekee samaa tuon lämpimänä käynnistyksen kanssa, eli joutuu sahaan vähän pitempään mutta ei tosissaan ja yleensä kesällä!

hiloran
-

ViestiKirjoittaja hiloran » 8.1.2010 16:39

Itse huomasin saman ekoilla pakkasilla (4viikkoa sitten) kun webastolla lämmittelin. Akussa kuitenkin oli virtaa kun jaksoi hyvin pyörittää. Lieneekö hehkuissa tai polttoaineen saannissa jotain? Itse en kuitenkaan myönää hehku vikaa valo ainakin palaa ihan normaalin ajan... Tuon jälkeen oli auto tallissa jonkin aikaa eikä ole ollut sen jälkeen ongelmia Voiko syynä olla nuo ahtoputket?
Viimeksi muokannut hiloran, 8.1.2010 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Elmeri H.
-

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 8.1.2010 16:41

Lähinnä kovemmilla pakkasilla pitkässä lämityksessä on se ajatus, että lämpö kerkeäisi edes vähän johtua laatikkoon jne.. Kyllä tuotakin saa kesällä toisinaan pyörittää vähän pitempään, ennen kuin lähtee, mutta tämä on nyt selkeesti erihomma..

Passat_tdi66
-

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 8.1.2010 18:51

Taitaa olla enimmäkseen kylmä öljy, joka jäähdyttää koneen startin jälkeen. Tietysti syyläri on täynnä kylmää vettä, muttei pitäisi lähteä kiertoon noilla lämmöillä. Eberi laskee tehot jossain 80C asteessa ja sammuttaa itsensä jos nousee yli 85C. Näin ollen termari ei paljon aukeile noilla lämmöillä mikäli kunnossa.

Esparin sivuilta hydronicin logiikasta:
Heater runs in high heat mode and the temperature is monitotored
at the heat exchanger.
• Once coolant reaches 80°C (176°F) the heater automatically
switches to low heat mode and continues to run.
• If coolant temperature drops to 75°C (167°F) the heater will
automatically switch back to high heat mode.
• If the coolant temperature continues to rise, the heater will
automatically switch off once temperature reaches 85°C
(185°F).

Itse ongelmaan en ikävä kyllä osaa sanoa mitään. Jos epäilet anturien sekoilevan lämpötilaerosta, niin voithan kokeilla lämmittää eberillä kuumaksi ja antaa sen jälkeen jäähtyä/tasaantua esim. 10min itsekseen. Mikäli tuon jälkeen starttaa paremmin lienee antureissa jotain vikaa jos ei ole auton softan "ominaisuus".

Elmeri H.
-

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 8.1.2010 21:13

Joo. Ei siinä ole mitään ongelmaa, kun viisari ei nouse liian korkealle.. Nytr tuossa kokeilemalla kokeilin, niin ei mitään poikkeavaa käynnistymisessä lämpinä, eikä 2 tuntia ajon jälkeen.. Eli tuo "jäisen" moottorin nesteiden lämmitys liian lämpimäksi on se ongelma.

Syy voisi olla hyvinkin siinä, että kun nesteen lämpö nousee yli "kylmäkäynnistys"-rajan ja löpö on -25 asteista, niin se säätää kakut vähän ko. tilanteeseen sopimattomalla tavalla. ??

hiloran
-

ViestiKirjoittaja hiloran » 8.1.2010 21:42

alla linkissä hieman ehkä aihetta sivuten. Minnes sulla törröttää eeperin pakoputki lämmittääkö se ulkoilma-anturia?

http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=15647

Elmeri H.
-

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 8.1.2010 22:31

Laitoin putken siihen "pohjapanssarin" kohtaan, mihin wihurilta saamani ohjeessa sitä neuvottiin laittamaan.. Kyllähän se ja itse lämmitinkin on aika lähellä anturia, mutta ei sen vaikutus, varsinkaan taivasalla ole kuin muutamia asteita, mitä nyt olen sitä seurannut.

Se on nyt aamulla 2,5 tuntia roikassa ilman eberiä, eli mittarin ei kauheasti pitäisi nousta. Sitten näkee kuinka lähtee.

Oletteko tehneet noita purkureikiä ahtoputkiin? En kyllä näe tällä hetkellä mitään tuohon ongelmaan viittaavaa, mutta voisihan tuonkin asian hoitaa kuntoon, vastaisen varalle..

hiloran
-

ViestiKirjoittaja hiloran » 9.1.2010 9:26

en ole nähnyt kuvaa missä olisi ollut kuva reiästä. Joku roppu tyylinen kiinnostaisi, mutta kun tuo taitaa olla kummiletkua koko matkan....

Elmeri H.
-

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 9.1.2010 16:47

Ei minkäänlaisia ongelmia, kun neste vain ei ole liian lämmintä..

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”