Todella mielenkiintoista passatin oikuttelua

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

Todella mielenkiintoista passatin oikuttelua

ViestiKirjoittaja pak » 18.7.2009 23:33

Kirjoittelin aiemmin passatista, jossa väännöt hukassa.
Vastauksissa epäiltiin n75, pumppua, turboa, liittimiä ja alipaineletkuja....
Tein vähän testejä...
Eli auto oireili siten, että 3-vaihteella kun kiihdytteli, niin hetken päästä veto loppui... ja vika resetoitui käyttämällä virrat pois...
Nyt otin eculle menevän letkun pois ja tulppasin molemmista päistä...
Ei mennyt aluksi vikatilaan enää, mutta lopulta sain 4-vaihteella kiihdytettyä vikatilaan...
Eli vaikutti siten, ettei niin helposti mene vikatilaan, vasta 4-vaihteella kun kiihdyttää tappiin asti...
Missä vika?
Onko n75 itessään tunnistin, että kun ahtopaineet nousee liikaa, niin vikatila päälle vai säätääkö se pelkästään ahtopaineita... vai tunnistaako ecu jos ahtoja liikaa..
Mielenkiintoista...

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 19.7.2009 10:15

ECUssa on sisällä MAP-anturi. Miten on voinut mennä vikatilaan jos oot ottanu MAPilta letkun irti, mielenkiintoista.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 19.7.2009 10:23

ecu tunnistaa itse että ahtoja liikaa. Ahtopaine anturi eli map-anturi on tuon ikäisessä ecun sisällä.
N75 ohjaa painetta sopivasti hukkaportin kellolle, siinä sisällä ei ole mitään antureita.
Kannattaa testata hukkaportin kello ihan käsipelissä, se ei saa vapaasti liikkuva, mutta pitäisi kummiskin saada näppivoimilla avautumaan. Jos, ei niin hukkaportin painekellossa jotain mätää tuolloin.

ps. ahtopainemittari olis sullekkin aikakova sana, kertois nimittäin tärkeetä infoa. Kuten sen meneekö vikatilaan ahtojen takia, tai jonkun muun syyn.

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 19.7.2009 10:32

juu.. ostoslistalla on ahtopainemittari...
kumma homma vaan et menee vikatilaan, kun ecu ei tiedä paineista mitn..

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 19.7.2009 10:33

miten sen muuten voi tarkalleen ottaen testata sen hukkaportin painekellon...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.7.2009 12:46

Varmasti menee vikatilaan jos ecu ei tiedä paineista mitään kun näkee moottorin toiminnan epäloogisena ja kohta on turbokin kappaleina se pikkuinen lykkää nyt painetta sen minkä vaan pystyy eli jotain 2bar...

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 19.7.2009 12:56

Itseasiassa GT15 ei lykkää painetta kuin 1.6bar maksimissa, tämä on todettu AHUlla ja AGR:llä kun molemmista hajosi N75 ja ahtoja ei rajoittanut mikään.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.7.2009 13:09

Millä todettuna?

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 19.7.2009 13:46

Ahtopainemittarilla, milläpäs muulla.

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 19.7.2009 15:16

Itse epäilen että n75 on sökö, koska ahtopaineet ei juurikaan muutu vaikka irrottaa sen eculle menevän letkun.. ainaki tuntuu siltä... sit tietää vasta ku saan mittarin paikalleen...
ainut ero letkun irrotuksessa on tosiaan se, että hyytyy vasta 4-vaihteella kun kierrokset ihan tapissa..

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 19.7.2009 15:25

Hyytyy siksi kun menee vikatilaan aliahtojen takia. Todellisuudessa ahtaa varmana niin että turboa ja pakoventtiiliä vituttaa. Ja vähän ajan päästä voi ottaa kiertokankea ja auton omistajaa päähän.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 19.7.2009 18:39

Mistä tiiät niistä paineista ennenku tosiaan saat sen mittarin paikoilleen?

Elä ny leiki sen kanssa, ettet riko. Asenna ahtomittari ja ala etsimään vikaa sen tuoman tiedon perusteella uudestaan. N75, siivet jumissa, kello rikki, yms. Onhan näistä jo jauhettu sen muutaman kymmenen topickin verran.

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 19.7.2009 20:33

no en kyllä tiedäkään paineista.. mut tuntuu et sillä ei oo vaikutusta vaikka sen letkun irrottaa.. ahtaa varmaan koko ajan niin paljo ku pystyy.. laitoin kumminkin letkun takaisin kunnes saan mittarin asennettua...
mietityttää vaan et voiko ne siivet jumia, jos kerran letkun irrottaa niin sehän pitäs ahtaa enemmän ja vaikutus on se, että hyytyy myöhemmin... tiiä sitte...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 19.7.2009 21:16

Koska otit eculle menevän letkun irti luulee se koko ajan että ahtopaineet eivät tavoita pyydettyä. Siksi se pitää hukkaportin kokoajan kiini ja ahtaa todellisuudessa mitä vaan maan ja taivaan väliltä. Koska ecu ei näe todellista imusarjan painetta vaan ilmanpaineen tajuaa se jossain vaiheessa ettei kaikki ole kunnossa ja menee vikatilaan. Jos ecu näkee taas liikaa painetta menee se myös silloin vikatilaan. Vikatilassa syöttöjä on rajattu reilusti moottorin säästämiseksi. Liika-ahtojen ja ahtopyynnistä jäämisen aihetttamien vikatilojen aika ja suuruusrajat ovat eri. Siksi siis letku irti eculta se kestää vedättää pidempään.

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 19.7.2009 21:43

Ok ... voiko liika-ahtaminen johtua muusta kuin n 75?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 19.7.2009 22:14

Rikkinäisestä hukkaportinkellosta. Jos kalvo vuotaa ei kello ala aukaisemaan porttia vaikka ecu ohjaakin sille painetta.

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 19.7.2009 23:06

on ilmeisesti vaihdettavissa tuo hukkaportin kello?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 20.7.2009 5:51

Kyllä on. Sen saa testattua suht näppärästi vaikka polkupyöränpumpulla. Pikkasen kun laittaa painetta tuonne kellolle menevään letkuun niin pitäisi alkaa varren liikkua. Se kello alkaa aukemaan suunnilleen 0.5bar paineella eli ei sitten mitään mahdottomia pumppauksia :D

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 20.7.2009 7:19

Onko tässä nyt hukkisahdin vaiko VNT ? Hukkaporttiahan ohjataan ylipaineella mutta VNT:tä taas alipaineella.

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 20.7.2009 11:51

VNT luullakseni...
noniin.. nyt on ahtomittari paikallaan...
ecu letku paikalaan ahot nousee n.1,25 bar paikkeille...
ilman letkua n.1,3 bar eli ei juuri vaikutusta..
missä vika? N75?
näyttääköhän mittari väärin vai miksi menee jo noissa ahoissa vikatilaan....
vikatilan mennessä päälle ahot tippuu siten, että kiihdyttäessä nousee korkeintaan 1bar...

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 20.7.2009 12:54

vielä semmosta, että kuuluuko tommosen ees ahtaa noin paljo vakiona,,, tuntus et ei...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 20.7.2009 13:01

Kyllä itsellä ahto AFN vakiona vnt15:lla 1.1bar. Vikatilan sattuessa ei juuri viisari värähtänytkään.

Milläs moottorikoodilla tämä sinun Passatin TDI on varustettu?

Kannattaa tosiaan tuo turpon tangon liikkuvuus tarkistaa. Yksinkertainen toimenpide, vielä kun Passatissa turpo on paremmin saatavilla kuin näissä poikittaiskoneisissa.

Kait olet TÄMÄN topickin lukenut läpi? Vika on toki päinvastainen, mutta tuolta esmes selvinnee oikein hyvin tuon siipien säädön toimivuuden testaus.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 20.7.2009 19:12

Onko 96 Passateissa edes ollut AFN konetta? Eikös tuo ole vielä välimallia ja siis 1Z.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 20.7.2009 20:06

Voi olla kumpaa Passattia vaan ja välimallissakin on AFN konetta. Nyt katsomaan huoltokirjasta taikka takakontissa olevasta lapusta koneen tyyppi.

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 20.7.2009 22:17

Kone on 1Z... ja kone on muuten poikittain ja turbo on huonossa paikassa...
En kyllä ymmärrä et miten se vois niistä siivistä johtua... tuntus et vika on sähkönen ku resetoituu heti ku virrat käyttää pois.. muuten ihan sama mitä teet ni vika ei häviä... en sitte tiiä...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 21.7.2009 0:19

1Z:ssa on hukkis-ahdin.
Paineet voi piikkailla 1,4bar nurkilla ilman vikatilaa jos kaikki ei oo kohillaan, vasta pidempiaikainen ahtojen ylitys aiheuttaa virheen.
Takkuileva N75 aiheuttaa aaltoilua vedossa. Pakopaine avaa porttia jossain vaiheessa jos on kalvo rikki, tuolloin vois mennäkkii vikamoodiin terveellä ahtimella ja muutenkin kunnossa. Mutta ei se ole ihan suoraviivaista vanhojen kanssa; joskus olen koestanut vastaavaa härveliä josta N75 puuttui kokonaan ja se ei menny vikatilaan missään tilanteessa...

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 21.7.2009 10:35

jep... noista ahoista vielä sen verran, että 1 ja 2 vaihteellahan ahot käy vaan semmosen piikin ku kiihdyttää mut 3 vaihteella ahot pysyy tapissa kun kiihdyttää pitempään... Siks epäilen n75... vikatilan tullessa päälle ahot nytkähtää 1 bar:iin, eikä ylitä sitä vaikka kuin kiihdyttelee.. ja vaikka ahtaa 1 bar ni ei vedä silti mihinkään..

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 21.7.2009 17:45

ymmärsinkö nyt oikein... 1Z:ssa ei ole siis muuttuvasiipistä ahdinta... vaan hukkaportilla varustettu... oiskohan se nyt sitte rikki se pakoventtiili vai n75....

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 21.7.2009 18:01

1Z:ssa ei ole muuttuvasiipistä ahdinta vaan hukkaportillinen ahdin. Sieltä voi olla rikki N75 tai hukkaportin ylipainekellon kalvo.

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 21.7.2009 18:07

onko se nyt sitte hankala vaihtaa se ylipainekellon kalvo vai onko se edes vaihdettavissa...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.7.2009 18:46

Ehkäpä se koko kello on helpompi vaihtaa kun alkaa sitä kalvoa räpeltää. :)

PARAS vaihtoehto on pistää samalla irrotuskerralla kenties hitusen suurempi ahdin?

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 21.7.2009 18:57

millä nimellä sitä niinku myydään varaosana... ylipainekello?
kyllä tuo ahdin riittää... kulkee kyllä riittävästi... :)
voiko sitä ylipainekellon toimivuutta testata... ilmeisesti sininen letku on ylipainekellolle menevä eli se alempi letku... ylempi punainen menee vissiin imusarjan puolelle...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 21.7.2009 20:30

Kuten tuolla aiemmin jo sanoin niin pyöränpumpulla painetta kellolle menevään letkuun ja jos varsi liikkuu niin on kello ehjä. Jos vuotaa on kellon vaihto edessä.

N75 letkujen värejä en ulkoa muista mutta se letku on se joka menee turbon kyljessä olevaan kelloon kiini. Yksi niistä letkuista menee kompurakotelolle ja yksi imuputkeen tai ilmanputsarille. Letkuja seuraamalla se oikea löytyy.

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 21.7.2009 21:11

Sori jos oon vähän "hitaampi mut missä se varsi pitäs olla... ei ainakaa kovin näkyvällä paikalla..?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 21.7.2009 21:41

Tämän näköinen pitäisi olla sen turbon noin likipitäen. Hukkaportinkello on tuo messinginvärinen mokkula tuossa alumiinisen kompurakotelon kyljessä. Siitä lähtevä tanko on tuo kellon varsi minkä pitäisi liikkua paineen mukaan. Finturbolla näyttää tosiaan olevan vakion tilalle sopiva ahdin ihan kohtuu hintaan myynnissä joten jos ei käytettyä huvita ostaa niin sieltä kannattaa korvaava kysellä. Jos siis vika on edes turbossa.

Kuva

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 22.7.2009 10:09

Hukkaportti jumissa... Eli pumppasin ilmaa pumpulla kellolle menevään letkuun.. Varsi on niin piilossa että sinne en nähnyt, mutta mitn ei tapahtunut, sillä kaikki pumpattu ilma jäi letkuun ja kun pumpun irrotti, niin kaikki pumpattu ilma tusahti ulos... eli kalvo ei ilmeisesti vuoda koska paine kasvoi pumpatessa, enkä viitsinyt aivan väkipakolla pumpatakaan enempää... hukkaportti ilmeisesti jumissa.. kävin ajamassakin ilman että letku oli paikallaan ja auto toimi juurikin samalla lailla kuten ennen... hukkaportti on jumissa ja koko ajan hieman auki... voiko sen saada toimimaan vielä...? hankalassa paikassa kyllä on... se varsi nimittäin...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 22.7.2009 11:00

Varsi on niin piilossa että sinne en nähnyt, mutta mitn ei tapahtunut

Jos et nähnyt sinne niin mistä tiedät että et ei liikkunut?

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 22.7.2009 12:07

Väärä hälytys... ja hyvä huomio putko!.. :)
No niin lukitsin pumpun kiinni kellolle menevään letkuun ja vain kerran pumppasin..
sitten liikkeelle ja kas vain ahtopainemittarissa ei näy elon merkkiäkään...
hukkaportti toimii siis täydellisesti... painetta vain ei sinne tule... N75 lähti tilaukseen...
jospa se korjaisi tilanteen.. se selviää perjantai iltana... :)

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 22.7.2009 22:44

Tuon ikäsessä voi olla melko rapeessa kunnossa letkut, että samalla ku venttiiliä vaihdat ni melkein kannattais laittaa ne pikkuletkut uusiks. Ja tietysti kattoa että ahtoletkut on myös kunnossa tai vaihtaa tarvittaessa...

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 22.7.2009 23:32

ajattelinkin uusia letkuja..
huomenna tulee n75 ni pääsee laittaa...
kokeilin tänään ohittaa n75 eli laitoin suorann kompuralta tulevan johdon kiinni kellolle menevään johtoon.. hyvin pelitti hukkaportti,.. tosin ei antanu ahtojakaan enää ku o,6 bar..
mut venttiilin avulla kait se ahtaa enemmän ja aika sökönä ilmeisesti tuo venttiili...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 23.7.2009 5:55

Juu venttiilivika tuo oli sitten. Helpoin mahdollinen vaihdettava :)

pak
-
Viestit: 34
Liittynyt: 21.6.2009 22:45

ViestiKirjoittaja pak » 23.7.2009 12:49

no niin... letkut uusittu ja glemmarit liitoksiin...
ja uusi nikke 75 on paikallaan... toimii moitteetta eikä mee vikatilaan...
ahotkaan ei nouse enää kuin n.1 bar paikkeille... piikki voi käydä vähän yli....
hyvin kulkee ja kiihtyy...

kiitoksia kaikille ohjeista ja neuvoista..!

toivottavasti nyt ois jonki aikaa luvassa huolettomampia kilometrejä...:)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa