T4 Portteri, muutama kyssäri

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Janzki
-
Viestit: 46
Liittynyt: 9.8.2006 13:41

T4 Portteri, muutama kyssäri

ViestiKirjoittaja Janzki » 19.5.2009 19:49

Tervehdys,

Tänään tuli tuollainen -95:nen portteri hommailtua ajamaan pakun virkaa perheeseen. Koneena toimii laiskanlivakka 1,9td moottori.
Ja asiaan,

Räikän joten kuten kädessä kestäessä ajattelin että autoon pitää ainakin tehdä seuraavaa:
Jakoremmin, kiristimen sekä kuningaspultin vaihto. Noihin kaipaisin neuvoa, lähinnä mistä löytyy ajoitusmerkit ja millainen on noin muuten vaihtaa?`

Sitten jäähdytysnesteet (mitä laatua? ja määrä?), jarrunesteet (varmaan perus dot4 kamaa?), ohjaustehostimen öljyt (normi dexron III atf:fää?) sekä öljyt (perus dieselin ölpät?).

Tuollaista siis, Volkkareista kun ei vielä juuri kokesmusta ole niin ajattelin nyt suoraan kysäistä josko joku voisi tyhjentävästi asiaa valaista.
Kiitos.

Jos modet näkee thredin turhaksi tai olevan väärällä alueella, voinevat he asialle jotain tehdä.

Naxxu
-
Viestit: 226
Liittynyt: 28.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Naxxu » 19.5.2009 20:03

Ajoitusmerkit löytyy kampiakselin merkki kytkinkopan päältä, nokka-akseli lukitaan takapäästään venttiilikopan alta sopivalla lattaraudalla (nokassa ei ole kiilaa ollenkaan), nokkapyörä löysälle ja sopivalla tuurnalla lyömällä irti kartiosta, Syöttöpunppu lukitaan pyöstään sopivalla tapilla esin 11mm pitkä hylsy

Jäähdytinnesteeksi joko normi vihreä tai punainen riipuen kummat siellä on ollut (Autodata ilmoittaa tilavuudeksi 9l)

Ohjaustehostimeen VAG:n oma G00200 öljy esim. Febin vihreä purkki löytyy ihan normi tarvikeliikkestä n. 10€ purkki

Öljynä itse käytän Neste turbo LXE 10W-40 täys-synteettistä diesel moottorille tarkoitettua öljyä (n. 80€ 20l Pönttö)

Edit 1.9 TD:ssä vesipumppu ei pyöri jakoremmillä, että sitä ei tarvi ottaa huomioon jakopää rempan yhteydessä
Viimeksi muokannut Naxxu, 19.5.2009 20:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 19.5.2009 20:08

Laita oikeaa ohjaustehostin öljyä, edellinen omistaja laittoi ATF, niin pumpun jouduin vaihtamaan.
Laita remmin vaihdon yhteydessä metallisiipinen vesipumppu vanhan tilalle, muovisiipinen irtosi ja poltti kannentiivisteen omasta T4.
Jos ja kun vaihdat vesipumpun tai kun hajoaa.

Janzki
-
Viestit: 46
Liittynyt: 9.8.2006 13:41

ViestiKirjoittaja Janzki » 19.5.2009 22:10

Kiitokset näistä neuvoista,

muutama lisäkysymys heräsi mieleeni, ko. koneessahan kiristys on ns. mekaaninen, kuinka kireälle hihna tulee kiristää?

Ja paljonko moisessa moottoriöljyn tilavuus on?

Huomenna varaosakauppaan :)

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 19.5.2009 23:01

http://volkswagen.msk.ru/forum/index.ph ... opic=64353

4l pönttö piisaa, pitää kääntyä sormilla kääntäen n.45 astetta ja ei saa käydessä läpsyttää, ottaa kiinni kotelon pohjaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa