Trp T4 2,4 pumpun ennakko?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

Trp T4 2,4 pumpun ennakko?

ViestiKirjoittaja Ilexi » 2.8.2008 19:39

Tuossa vaihdoin kaverin Transporteriin pumpun ja nyt pitäs saada pyörimään nätisti. Laitoin merkit kohalleen ja auto pyörii mutta kierroksilla "nakuttaa" ja sinistä savua tuli reippaasti. No siirsin aina puoli hammasta kerrallaan eri asentoon ja sain savutuksen loppumaan, mutta nakutusta kierroksilta en. Silloin kun savutti niin nakutti myös tyhjäkäynnillä mutta enää vaan kun polkaisee kaasun pohjaan nopeasti.

Pitänee ostaa se mittakello niin saa kohilleen. Mikä on ohjearvo tuolle pumpun ennakolle?
Moottori koodi on AAB

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 3.8.2008 9:02

1milli, saa kyllä tarkalla työntömitallakin joskin työläämpi/tarkempi kohdistaa (joskus muuttuu hammaspyörää tiukatessa ennakko, 100nm pultin tiukkuus).

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 3.8.2008 9:43

Kierroksilla? No eikös se saa lähellä lakikierroksiaan nakuttaakin? Vetää käyttökierroksilla paljon paremmin, ja eikä tarvitse koskaan vedättää sinne nakuttaville kierroksille saakka.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 3.8.2008 11:18

Joo, kiitoksia neuvoista!

Rubu
-
Viestit: 134
Liittynyt: 19.4.2007 18:06

ViestiKirjoittaja Rubu » 23.2.2009 6:59

Ostin just 2.4d koneella olevan portterin ja ihmettelin hieman tyhjäkäynnin ajoittaista "hytkytystä".

Kierroksilla auto pelaa minusta tosi nätisti mutta tyhjäkäynnin tuntumassa tuntuu ehkä pientä arpomista varsinkin liikkeelle lähtiessä. Ehkä aavistuksen rynkyttääkin jossain tilanteessa pienillä kierroksilla.

Mahtaako olla ominaisuus vanhukselle vai pitäisikö ajoituksia ruveta arpomaan?
-93 mittarissa 220Tkm.

Ei savuta eikä nakuta minusta normaalia enempää. Päästötkin meni katsastuksessa läpi.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 23.2.2009 9:42

http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
Lisää puoli kierrosta syöttöjä (nousee tyhjäkäynti ja samalla piristyy lähdöt). Vanhemmiten pumppuun tulee niissä tuota sinun kuvaamaasi, vielä aika normaalia.

Rubu
-
Viestit: 134
Liittynyt: 19.4.2007 18:06

ViestiKirjoittaja Rubu » 23.2.2009 19:10

Minkähän verran passaisi kääntää, jos meinaisi otta hieman tehua lisää vai pitääkö vain kokeilla milloin alkaa mustaa patonkia olemaan tienoot täynnä?

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 23.2.2009 19:43

Pakko vaan kokeilla. Aloita vaikka tuosta em. puolesta kierroksesta.

Rubu
-
Viestit: 134
Liittynyt: 19.4.2007 18:06

ViestiKirjoittaja Rubu » 24.2.2009 13:33

Käänsin syöttöä ehkä neljännes kierroksen kiinni päin ja säädin tyhjäkäyntiä takaisin kun rupes huutamaan liiaksi.
Hyvin tuntui tepsivän, auto vetää paremmin ja toimiikin jouheammin.

Savua tulee paikallaan kierrättäessä aavistuksen, pitää varmaan kokeilla jos kääntää vielä vähän lisää jossain vaiheessa.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 14.4.2009 15:59

Mitenkäs tuo ennakko käytännössä säädetään. Alfamerin oppaan mukaan laitetaan merkit kohdilleen ja mittakello pumppuun niin pitkälle että näyttää 2mm lukemaa, sitten pyöritetään konetta taaksepäin niin paljon että mittakello näyttää pienintä lukemaa jonka jälkeen mittakello nollataan. (Onko pienin lukema ja nolla kaksi eri asiaa?) Tämän jälkeen pyöritetään konetta niin että merkit ovat taas kohdillaan jolloin mittakellon lukeman tulisi olla 0,93-1,07mm. Jos konetta pyöritetään ensin taakse ja sitten samanverran eteen, eikö tuon lukeman pitäisi olla sama kun aloitettaissa?

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 14.4.2009 19:15

Heittokellossa ei ole absoluuttista nollaa, siksi tuollainen ohje. Siis heittokello asennetaan niin että asteikko riittää koska et voi olla varma pumpun männän sijainnista kun aloitat säätöä. Suosittelen tekemään juuri alfamerin tavalla niin osuu kerralla.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 14.4.2009 19:39

T4 2.4d säädetään pumpun puoleisesta nokkahihna pyörästä (ei ole kiilaa ja 100Nm vedät pultin), lukema 1mm silloin nousu/ennakko kohdallaan ja samalla oltava vauhtipyörä merkissään.
http://www.vwdieselparts.com/injtim.htm

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 19.4.2009 17:54

Jep, noinhan se meni kuten oppaassa oli.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa