19561 - valve flap for intake manifold; open or short to gnd

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

19561 - valve flap for intake manifold; open or short to gnd

ViestiKirjoittaja datamake » 18.1.2009 22:52

Koko juttu alkoi, kun -15 pakkasella auto rykäisi aamulla työmatkalla risteyksessä kiihdyttäessä. Töissä tullessa paluumatkalla ilmiö toistui 2 kertaa ja VAG-COM kotona kiinni ja oheinen vikakoodi.
N259 -venttiiliä sitten räpläsin ja liittimiä tutkin - kaikki ok ja kansi kiinni. Liittimiin tuntui tulevan sähköä, samoin venan läpi menee sähköä, vastus n. 34 ohmia.

Sitten n. 400 km myöhemmin pakkasyön jälkeen (Eberillä lämmitettynä) käynnistyi laakista, mutta rykäisi ja sammui. Uusi yritys ja ei käynyt joutokäyntiä, vaan sammui. Kaasua painamalla kävi vajaata 2000 kierrosta melkein ok, mutta vetoa ei ollut, joten autolla ei voinut oikein ajaa. Kone sammuksiin, räpläystä tuon N259 liittimeen ja ei mitään ongelmaa. Saatoin kyllä tuossa välissä painaa hieman jarrupolkintakin, joten en osaa yhyttää ongelmaa ja sen poistumista aivan tarkasti, kun ei ollut sillä hetkellä soveliasta asiaa pohtia, vaan piti jatkaa matkaa.

Lisähöysteenä on jarruvalokytkin, joka reistaili viime kesänä (sain silloin avoimesta piiristä vikakoodin, en nyt). Rasvasin sitä sitten, kun ei tarvikkeena saanut sopivaa ja matka jatkui.

Noita N259 venttiilejä ei ole Laakkosella hyllyssä, joten päättelin siitä sen vian epätodennäköiseksi. Hintaakin olisi ollut suolaiset 75 €, joten ei viitsi kokeilemaan lähteä aivan turhaan. Netissä olisi vastaavaa myynnissä n. 5-osa hintaan ulkomailla.

Kysymys kuuluukin, että voisiko tuo viallinen jarruvalokytkin aiheuttaa tuollaista vikaa, että kone ei käy kunnolla? Tuo vikakoodi vähän ihmetyttää, kun se on vieläpä ajoittainen (intermittend). Vaihdoin nyt tuon jarruvalokatkaisimen koskematta N259:seen, joten tutkimukset ovat menossa.

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 19.1.2009 10:37

Itse veikkaan tuosta lämpötian vaihtelusta johtuvaa kondensiota yhdistettynä tuohon moottorin lämmittämiseen. On saattanut sitten kosteus oikosulkea liittimen ajoittain ja imusarjan läppä on ollut kiinni ajoittain johtaen tuohon tukehtumiselta vaikuttavaan oireeseen.

Onko muilla ollut pakkasesta/lämpötilan vaihtelusta johtuvia sähkön aiheuttamia käyntiongelmia, jotka muistuttaisivat edes jotenkin tätä?

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 19.1.2009 20:27

Tein kokeen ja irroitin tuon N259 venttiilin sähköliittimen. Auto käynnistyi ja kävi normaalisti, ainoastaan sammuttaessa oli pieni ero äänessä. Enpä jaksa uskoa, että käyntihäiriöt olisivat johtuneet tuosta, vaan matalalla käyneistä kierroksista/jännitteestä olisi jotenkin generoitunut tuo vikakoodi.

Jarruvalokytkin on nyt vaihdettuna, joten seuraavia kovempia pakkasia odottelen mielenkiinnolla.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 19.1.2009 20:51

Sain tuon N259-vian esiin kun vanhalla akulla yritin autoa käyntiin. Ei lähtenyt kuin apuavirralla, vikakoodit tuli siinä epäonnistuneessa käynnistyksessä, moottorin vikavalo jäi palamaan sen jälkeen. Nollasin eikä oo näkynyt uuden akun jälkeen.

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 20.1.2009 9:07

Tuo DOC:n kommentti voi pitää hyvinkin paikkaansa, koska tuossa virhekoodin tiedoissa ei ole tarkkaa aikaa, koska se on tullut. Varmaan omassakin tapauksessa se tuli, kun moottori sammui omia aikojaan käyntihäiriön esiintyessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa