AJM sopivat öljyt

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

piiska
-
Viestit: 14
Liittynyt: 14.9.2006 19:50

AJM sopivat öljyt

ViestiKirjoittaja piiska » 16.9.2008 14:14

Käväisin tossa Autoasi-pikaöljynvaihdossa ja tuuppasivat sisään Mobil 1 ESP formula 5w30 -öljyt. Onko merkitystä vaikkei kyseisellä öljyllä olekaan vw 505.01 hyväksyntää?

Kerroin tyypille koneen mallin, tehon ja ettei ole longlife ja tollasta sain. Kyllä noilla kai kuitenki uskaltaa ajaa?
Viimeksi muokannut piiska, 16.9.2008 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 16.9.2008 15:20

muistaakseni tuo mobilin esp on kait juurikin sitä LL ölppää. käy hyvin ajm:mälle, on vain aika kallista. autoasilla/mobililla ei vissiin ole tuota 505.01 laatua kun kaikille lykkäävät kallimpaa esp:tä. TB:n öljyillä nykyään itse ajelen

ediittiä sen verran että täyttää luokitukset 504.00 ja 507.00 eli käy hyvin..

piiska
-
Viestit: 14
Liittynyt: 14.9.2006 19:50

ViestiKirjoittaja piiska » 16.9.2008 15:30

jospa tuolla ajelis. ihmettelin vain ku mobilin sivuilla kyseisen öljyn kohdalla on noita hyväksyntämerkintöjä ja lopussa huomautus:

Huom. 1: Suositellaan myös sovelluksiin (ks. huom. 2) VW 502 00 / 503 00 / 503 01 / 505 00 / 506 01
(Huom. 2: kaikki VW-moottorit lukuun ottamatta Unit-Injector / Pumpe-Düse TDI ilman Longlife-huoltoa ja hiukkassuodatinta (DPF) vuosina 1999-2003 sekä R5/V10-TDI ennen vuosimallia 2006).

http://www.mobil1.fi/tuotteet/mobil-1-e ... 5w-30.aspx

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 16.9.2008 16:04

Itte oon kans pykälää tehottomammassa pumppusuutin koneessa (ATD) vaihtanut nyt neljännen kerran mobilin espit koneeseen. Itse kans miettinyt noita tekstejä mutta kaippa tuo sitten käy? En käytä longlife ohjelmaa vaan vaihdan kiinteästi 10tkm välein. Malli on -02 eli ilmeisesti täs on vielä ne paininkupit ylösalaisin eli tarvii paremmin voitelua?

Oon käsittäny niin että kunhan öljyssä on korkeampi luokitus kuin 505.01 niin saa laittaa. Oonko oikeassa vai pitääkö olla just se 505.01? Autowikin VAG-moottoriöljy taulukossa Mobil ESP on kohdassa 506.00 "Öljy longlife-dieselmoottoreille". Kuitenkin 506.01 on "Öljy PD-dieselmoottoreille Longlife-vaihtoväleillä", mutta kuinkas kun en longlifeä käytä?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 16.9.2008 18:35

Itsekkin olen ihmetellyt monesti vastaavaa...

Tuos on löpisty samasta aiemmin:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=85288

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 16.9.2008 19:00

" VW 505.01

Tämän luokituksen täyttäviä öljyjä saa käyttää vanhemmissa 115 PD (PowerDiesel) turbodiesel-moottoreissa, silloin kun käytetään kiinteää vaihtoväliä.

Ensimmäisiin PD-moottoreihin ei saa laittaa kuin 505.01-luokituksen öljyä, koska sylinterinkannessa olevat kupit ovat ns. ylösalaisin (uudemmissa toisinpäin), joten öljy ei tahdo voidella niitä. 505.01 on lisäaineistettu oikein, mikä parantaa voitelua. Katso VAG AJM-moottori. "

Tämä teksti löytyi autowikistä. Tuon perusteellahan siihen ei muut käy kun tuo 505.01 luokitus.

Itse olen ajellut Teboil Diamond Dieselillä. Tiedän yhden tapauksen, josta juurikin nuo venttiilin paininkupit olivat kuluneet siihen malliin, että kaveri joutui tekemään kohtalaisen ison remontin autoonsa.

Ja sanoohan tuo mobilin tiedotekin että ei käy pd koneisiin jossa ei ole longlife huoltoväliä (siis tehtaalta lähtiessä)

Mutta kukin ajaa sillä öljyllä millä haluaa.

piiska
-
Viestit: 14
Liittynyt: 14.9.2006 19:50

ViestiKirjoittaja piiska » 16.9.2008 19:07

No jospa tuo yhden öljynvaihtovälin menis noillakin. Onhan tuossa käytetty pari kertaa shellin 0w30, koska Laakkosen huoltopäällikkö näin sanoi. Samassa puljussa tosin myöhemmällä kerralla laittoivatkin 5w40 eli vw 505.01 täyttävää.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 16.9.2008 19:42

^^no pentele....ajelin ~30 000 tuolla mobililla tänä alkuvuonna 10tkm vaihtovälillä. käytin venttiilikopan auki pari viikkoa sitten kun tiiviste vuosi ja ei näkyny onneksi minkäänlaisia kulumia nokissa/palikoissa joihin nokat päätään hakkaa(paininkupit?). ajettu siis ~285tkm

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 16.9.2008 19:46

Myös kyseiset öljyt käytössä.

Mutta BKD:ssä ei taida haitata mitään, vaikka vaihtais 15tkm?

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 17.9.2008 14:20

goodis kirjoitti:...

Ja sanoohan tuo mobilin tiedotekin että ei käy pd koneisiin jossa ei ole longlife huoltoväliä (siis tehtaalta lähtiessä)

Oliko tämä vastaus nyt betamaxille ATD-koneeseen vai topikin otsikkoa koskien AJM-koneeseen? AJM:ssähän on LL-huoltoväli (tehtaalta lähtiessä) eli siihen tuo Mobil on sopivaa?

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 17.9.2008 15:59

Samoin mullakin huoltokirjan mukaan on myös menty longlife ohjelman mukaisesti mutta itse muutin sen kiinteään vaihtoväliin 90tkm kohdalla. Nyt ajettu 144tkm et kai se olis jo levinny jos olis aivan väärät öljyt vai? :D

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 17.9.2008 20:03

Itsellä ei ole eikä ole ollutkaan LL-huoltoväliä. Ilmeisesti myös ajm:ää on siis ollut 2 eri huoltovälillä. Käsitykseni mukaan sillä ei ole väliä, että onko LL vai ei, ne kupit on siitä huolimatta väärinpäin siellä koneessa(koskee siis AJM) ja öljynä pitäisi käyttää 505.01 luokituksen omaavaa kamaa.

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 19.12.2008 19:11

Itse rykäisin viikolla sisään Castrolin EDGE Turbo Diesel 5W-40 öljyt. Paikallisessa puljussa kyllä sanottiin että käy myös nuo Mobilin ESP Formulat mutta Castrolin litkut oli 20€ halvemmat niin otin sit ne. Ja löytyy tuo 505.01 luokitus. Tiedä sit mitä kuraa sisälle laitettu 11tkm sitten mutta moottorin käynti muuttui huomattavasti.

Palsu
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.12.2008 20:43
Viesti:

Moottoriöljyistä...

ViestiKirjoittaja Palsu » 20.12.2008 11:46

On se mennyt vaikeaksi, kun noita voiteita on miljoonaa sorttia. Itselläni on ACV koneella oleva Transkopteri jolla on nyt rouhuutettu 913500 kilsaa ja tuossa 727500 kohdalla tutkittiin mitä oli syönyt. Kannessa oli venttiilit vähän syvällä josta johtuen ei puristuksia ollut tarpeeksi liuskat vaan ja männänrenkaat ja kansi päälle ja menoksi. Öljynä on ollut Lubrication Engineers´in LE-8130 (parafiinipohjainen osasynteettinen 10W-30), öljynvaihtoväli on ollut 40000km, joskin 50000 kilsan öljyanalyysissakaan ei ollut mitään sellaista miksi öljy olisi pitänyt vaihtaa. Nämä nykyiset suoraruiskukoneet eivät enää sotke öljyjään sillätavoin kuin vanhat kammiodieselit. Kummastakin moottorityypistä löytyy useita analyysituloksia, joiden perusteella voi sanoa, että kammiomoottoeiden ehdoton vaihtdon yläraja on 15000 johtuen öljyn nokisuudesta (18000km nokiluku 3.6 (alle 1 on kelvollinen)) . samalla tavoin testattuna samalla öljyllä tdi-kone antaa 40000km ainoastaan max. 0,8 nokiluvun. Kulumametallien määrät pysyvät tällöin aika alhaisella tasolla... Jos ajellaan paljon pölyisiä teitä, niin max 20000 km yhdellä suodattimella niin silloin pysyy pölyarvot kurissa eikä kulumametallien määrät kasva turhan suuriksi, eli kone kestää paljon pitempään...

Luotettavia kilometrejä toivoopi Palsu

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 20.12.2008 14:03

Vähän lainailen topikkia...

Nyt autossa Mobi1 Formula 5w50 (jos muistan oikein). Sitten sain kuulla että se ei ole hyvä öljy PD-koneelle, ja nyt löytyisi ylimääräisenä 4 litraa SLX PROFESSIONAL Powerflow LongLife III 5W-30 missä on 504.00 ja 507.00 luokitus.
Käykö se tähän ATD-koneeseen, vai pitääkö olla just toi 505.01?
EDIT: Vastaan itselleni:

Koodi: Valitse kaikki

Öljy sopii myös vanhempiin moottoreihin, joissa luokitus on VW 500.00/501.01/502.00/503.00/503.01/505.00/505.01/506.00/506.01 (ei VW V10- ja R5-dieselmoottoreihin).

http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
EDIT2: Sitten lukee tällaista:

Koodi: Valitse kaikki

Vaatii 506.01 öljyä joka on erittäin arvokasta

http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_ATD-moottori
Mutta käyhän soi Castrol siihenkin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa