AAZ ja kytkin, taas

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

kaasuöljy
-
Viestit: 18
Liittynyt: 6.8.2007 8:15

AAZ ja kytkin, taas

ViestiKirjoittaja kaasuöljy » 9.12.2008 7:48

Kytkin sai päähänsä alkaa luistaa hiukan kun reippaammin vedättää. Auto on '95 passat ja kone on aaz viistetyllä karalla ja ahdot n. 1,0 bar. Tehoa ja vääntöä on siis vähän enemmän kuin tehtaalta tullessaan, vaan ei paljon. Kytkin on vakio, ajomäärästä ei mitään hajua, oletettavasti runsaasti. Öljyä tai jäähdytysnestettä ei näyttäisi joutuvan kytkinlevyn seuraksi silmämääräisesti ulkopuolelta arvioiden, mutta tämä nyt ei tietenkään ole fakta - paikat vain näyttävät öljyttömiltä eikä auto merkkaa reviiriään.

Kaksi kysymystä:

1. onko 35i passateissa jotain erityistä kytkimen säädössä, joka voi mennä rikki tai muuttua? Kytkinpolkimen tuntuma on näet muuttunut mielestäni viikon, parin aikana selvästi, jo ennen kuin luistaminen alkoi... kytkin siis ottaa ylempänä kiinni, ja tyhjä alue kun kytkinpoljin on painettuna pohjaan, on aika monta senttiä nyt. Viikko-pari takaperin kytkin alkoi ottaa kiinni jo paljon aiemmin. Tietysti, jos kytkin on nyt täysin loppu tai huolellisesti rasvattu, muuttuu tuo tuntumakin varmasti. Mutta onko tuossa jotain, mitä voisi koettaa säätää, samalla kun pudotan syöttöjä ja ahtoja (kytkimen vaihtamista haluaisin välttää viimeiseen saakka)

2. Jos nyt kuitenkin tuohon on pakko vaihtaa kytkin, onko kellään suositella PK-seudulla paikkaa, jossa tuo onnistuisi kohtuuhinnalla? Itselläni ei ole paikkaa missä tehdä, eikä kaikkia tarvittavia työkalujakaan. Ideana olisi siis laittaa ihan vakiokytkin, ja ajella sitten enemmän vakioväännöillä, jos tuo liika alavääntö nyt on tuon rikkonut.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 9.12.2008 9:20

Onkos siinä automaattisäätöinen vaijeri? Silloin tällöin noita hajoaa ja aiheuttaa luistamista.

EDIT: Passateissa on näemmä nestekytkin, Ventoissa vaijeri.
Viimeksi muokannut tttalja, 9.12.2008 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kaasuöljy
-
Viestit: 18
Liittynyt: 6.8.2007 8:15

ViestiKirjoittaja kaasuöljy » 9.12.2008 9:35

Nytpä joudun osoittamaan tietämättömyyteni, eli mistä tuon voi päätellä, että onko automaattisäätöinen vai ei ? Voisiko tuo selittää tuota mielestäni muuttunutta "kytkintuntumaa" ?

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 9.12.2008 9:49

Ainakin omassa -95 passatissa on nestekytkin, eli ei ole säätöjä. Ja jos on ilmaa järjestelmässä niin kytkin ei irrota kunnolla, mutta pitää normaalisti. Sulla taitaa olla vaan levy loppu tai asetelma hajalla, joka selittäisi poljintuntuman muuttumisen. Omalla kiesillä kelattu 360 tkm ja hieman samaa oiretta alkaa olemaan... ja tietääkseni kytkin on alkuperäinen.

kaasuöljy
-
Viestit: 18
Liittynyt: 6.8.2007 8:15

ViestiKirjoittaja kaasuöljy » 9.12.2008 10:31

Niin siis, nestekytkinhän tuossa tietenkin on (sama pää kesät talvet...) Ja jos siinä ei ole yhtään mitään säädettävää (?), niin sitten on vaihtoehdot aika vähissä, joko säädän syöttöä pienemmälle ja pelaan vähän aikaa sen suhteen kauanko tuo kestää, tai suoraan pajalle, jos sopivan hintainen paja löytyisi.

Olisiko kellään suositella pk-seudulla kohtuuhintaista korjaamoa kytkimen vaihtoa varten...?

Osathan tuohon ovat melkein siedettävän hintaisia, mutta työaikaa kytkimen vaihtoon palaa kiusallisen paljon.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa