AGR Laturi, Startti ja mystinen nakutuskin

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

AGR Laturi, Startti ja mystinen nakutuskin

ViestiKirjoittaja Joonas » 25.11.2008 20:52

Onkohan tuossa -99 AGR Borassa Boschin tekemä tuo laturi? Ainoat merkinnät mitä löysin laturin "päästä" muoviin kirjoitettuna on
120A 14V
028 903 028E
Onkohan tuommoiseen järkevää vaihtaa tuo jännitteensäädin (ilmeisesti hiilet tulee siinä samassa paketissa) vai suosiolla koko laturi kerralla? Autolla on ajettu n.270 000 ja orkkislaturilla mennään ja ei haittaisi yhtään vaikkei tarvisi kokonaiseen laturiin sijoittaa. Nyt alkaa lataus olla todella heikkoa joten kiirekin olisi niinkuin kaikilla aina :)

Kiitos jos osaatte auttaa!
Viimeksi muokannut Joonas, 27.11.2008 15:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 26.11.2008 5:40

Siinä taitaa olla valeon keksintö, jännitteensäädin on juottamalla kiinni joten joutuu tekemään vähän enemmän hommia kun boschin kanssa

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 26.11.2008 7:51

Juu, vähän kanssa selvittelin nii siltähän se vaikuttaa että se on Valeo. Purkamolla olisi Boschilainen n.200 tkm ajetusta AGR:stä ja merkiltään Bosch, siihen ilmeisesti simppelimpi homma tuo jännitteensäätäjän vaihto? Mitäs sanotte, ostanko tuon käytetyn n.50€+ Motonetistä jänitteensäädinpaketti (vaihdan sen jo valmiiksi varmuuden vuoksi ennen kuin laitan autoon) 17,90€ vaiko kokonaan uuden joka maksaa noin 200 euroa.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 26.11.2008 7:58

Todennäköisesti tulee ihan hyvä kun vaihdat sen säätimen.

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 26.11.2008 13:49

No ei tää nyt ihan yksinkertaista taas oo. Kävin ostamassa se Boschin ja nyt alkoi se jännitteensäätimen metsästys. Eipä tunnu just tuota mallia löytyvän, nyt kuitenkin tilattiin motonettiin semmoinen jonka myyjä epäili olevan sama. Ja Bosch se on mulla sittenkin omassa kiinni vakiona, kun jännitteensäätimen numero on sama. No ajattelin kuitenkin laittaa tämän uuden (käytetyn) laturin jännitteensäätimen kiinni orkkislaturiin ja katsoa lataako. Onnistuuko jännitteensääjän vaihto ilman laturin irroitusta, onkohan kokemusta? Sitten kunnostan tämän minkä ostin varalle kun orkkis lopettaa toimintansa :)

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 26.11.2008 14:06

Tarkista hiilet/pinnat ovat kunnossa (vähemmän kuluneen/ajetun laitat kiinni autoon).

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 26.11.2008 20:13

Jepjep, hienostihan meni tämä. Ajattelin että ois ollut suht bolt on homma mut vähän tökki. Vaihdoin tuon jännitteensäätäjän, hiilet olivat ok ja laitoin sen paikalleen. No sitten pistin auton käymään ja ajoin tallista ulos, ihmettelin ettei radio ole päällä ja mittarivalotkin on poissa. No sammutinpa kuitenkin siihen hetkeksi ja yritin käynnistää niin eipä lähtenyt. Yritti kyllä vähän mutta akku hiipui sitten kokonaan. Kaveri antoi sitten apuvirtaa ja käynnistettiin auto, mitattiin niin 10.8V latas, jos nosti kierrokset about 3 tonniin niin vähän yli 11V. Että ei kauhean paljoa. Ajoin autolla sitten pienen lenkin pelkät parkit päällä (xenonit tarvii enemmän virtaa) ja puhallin poissa sun muut härpäkkeet ja aina kun kytki vilkun niin mittarivalot vilkkuivat samassa tahdissa. Jarrua painettaessa kanssa mittarivalot häipyivät. No sitten käveltiin taas hakemaan apuvirta-auto ja startattiin sen avulla ja meinasin viedä auton kotipihaan odottamaan huomista. Siinä se kävi sitten ja aloin kuuntelemaan että kuinkas se noin ronksottaa, koneeseen tuli todella selvä lisänakutus ja sammutin auton siihen paikkaan ettei hajoa ainakaan enenpää. Mikähän ihme voi aiheuuttaa tuon nakutuksen? Pari kertaa yritettiin tönästä sitä käymään muttei onnistunut kun oli niin onneton vauhti, ei kai se voi vaikuttaa? Ääni on samanlainen kuin tommoisen jakajapumpputiisselin käynti muutenkin mutta metallisempi ja kovempi.
Hermot meni siihen paikkaan ja jätin auton sinne tallin pihaan. Pitää viedä korjaamolle laturin ja moniurahihnan vaihtoon mahdollisimman nopeasti. Tulipa taas säästettyä, paitsi hermoja!

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 27.11.2008 8:42

On akku ollut tyhjä tai loppu (lataa akku täyteen ensin), pitää ladata n.14v parempi laturi niin on kunnossa, ja ei sielä pitäisi mitään hajota (sähkövehkeet voivat huonosti myös alijännitteestä, toivotaan parasta).

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 27.11.2008 9:26

Toivotaan parasta! Kohta menen laittamaan sen lataukseen ja huomenna pajalle

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 27.11.2008 15:02

Auto on nyt ollut muutaman tunnin latingissa ja kävin äsken jysäyttämässä tulille sen ja kas kummaa sehän toimii ihan normaalisti :)! Tai laturihan ei lataa mutta muuten tuntuis pelaavan, kone käy ja raksuttaa niin kuin ennenkin. Hyvä juttu, uuden laturin kävin hakemassa (tai siis tehdaskunnostetun) 235 euroa maksoi paikallisessa autosähköliikkeessä kun motonetissä ei ollut. Huomenna olisi vaihtoaika aamusta niin pitäisi alkaa toimia. Oishan sen itsekin voinut vaihtaa mutta tältä erää riittää tusaaminen tuon osan kanssa. Mitenköhän startin vaihto tuollaiseen, onko paha rasti? Meinasin suosiolla vaihtaa uuden kun eihän noiden kunnostelussa näköjään mene kuin hermot. Se on tehnyt jonkun aikaa semmoista että rääkäisee kun kone on käynnistynyt. Kiitos kaikille auttaneille tuhannesti!!!

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.11.2008 16:09

startti on helppo vaihtaa :)

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 27.11.2008 20:42

Nää helpot hommat tiedetään :)! Tai sitte on tekijässä vaan vika

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.11.2008 20:48

no paljo helpompi ko laturin vaihto ;)

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 28.11.2008 5:04

Pitää ostaa se ekaks ja yrittää turailla itse, kyllähän se nyt sinne saadaan, kait :). Mites on, kannattaakohan tota alkaa putsailemaan7rasvaamaan vai vaihtaa suosiolla vaan uuteen kun se silloin tällöin rääkyy ja hiukka laiskan kuullostesti startttaa..?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 28.11.2008 7:37

en itte ainakaan alkas tekohenkitteleen... mut makuasioita =)

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 28.11.2008 9:36

Kyllä siellä startissakin on kulutusosia ja eivät maksa paljoa eikä ole kovin kummaisia vaihtaa.

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 28.11.2008 12:24

Nyt on uusi laturi ja moniurahihna paikallaan ja hienosti pelaa! Pitänee taas kysellä kun alan starttia vaihtamaan :). Kiitos kaikille!

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 28.11.2008 14:44

ohan sielä mut ei vaan ite nää järkee vaihtaa hiluja kun koko starttikaan ei mahdottomia maksa... eikä tuu ko paskaa niskaan töissäkin jos vaihtelee hiluja ja sitten startti muuten sattuu loppumaan =) ite korjailee noita romuja lähes kellon ympäri niin ei viitti tehdä samoja hommia moneen kertaan :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa