99 tdi (AHU) Passatin sivuääni

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

sniperd166
-
Viestit: 37
Liittynyt: 7.4.2008 20:27

99 tdi (AHU) Passatin sivuääni

ViestiKirjoittaja sniperd166 » 14.9.2008 16:13

Kuuluu säksätystä ja vikapaikkakin on jotenkuten tiedossa.. Elikkäs asiaa tutkiessani sain selville että kun vetää ahtopaineventtiilistä piuhan irti niin äänikin häviää. mutta mistä se on sitten lopulta peräisin on minulle täysi mysteeri. eli olisiko tämä sattunut muillekkin ja mikä auttoi? ääni kuuluu juuri sillä tavalla, että kun polkaisee kierroksia niin se kiihtyy samaa tahtia, aivan kuin koneessa olisi venttiilivika tai jotain.. sain purkaamolta halvalla koko ventiilin ja vaihdoin sen mutta ei auttanut sekään asiaan. epäilin myös hukkaportin vipuja ja rasvailin niitä mutta ei auttanut. kaikki letkutkin on silminnähden ihan kunnossa, joten mistään vuodosta tuskin kyse.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 15.9.2008 14:21

Siis onko sulla joku toiminnallinen vika autossa?
Tuo säksätyshän on täysin normaalia ja sitten kun sitä ei enää kuulu magneettiventtiili jumittelee ja lyö ohjelman vikamoodiin leikaten moottorin tehot..

sniperd166
-
Viestit: 37
Liittynyt: 7.4.2008 20:27

ViestiKirjoittaja sniperd166 » 15.9.2008 15:13

no aikaisemmissa ei ole tuota kuulunut. siis ääni lakkaa kun vetää pistokkeen irti. auto toimii muuten normaalisti. ihmettelen vain mistä tuo ylimääräinen ääni tulee, kun magneettiventtiilissä ei ole mitään vikaa. juontuuko se sit venttiilistä sen takia että joku muu paikka kanittaa/ei toimi kunnolla?

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 15.9.2008 21:02

Jos vedät pistokkeen irti, siirtyy auto vikamoodiin, koska ei pysty säätelemään ahtoja. Samalla jää vikakoodi muistiin.

Itse tarkoitan sitä tikitys-ääntä, joka lähtee juuri tuosta mokkulasta. Se siis on säännöllisen epäsäännöllinen ja raksuttaa jopa sammutuksen jälkeen sekunnin verran. Puhutaanko nyt samasta äänestä?

sniperd166
-
Viestit: 37
Liittynyt: 7.4.2008 20:27

ViestiKirjoittaja sniperd166 » 16.9.2008 18:29

joo kyllä puhutaan. vikatilaanhan se menisi vasta jos lähdet ajamaan tai painat kaasua. tuo ääni vaan ei ole normaali, ja miksi se venttiili sitä pitää noin yhtäkkiä? kuinka sen siis saa pois? vaihdoin jo sen koko venttiilin mutta ei auttanut, eli jostain syystähän se sitä ääntä pitää vieläkin?

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 17.9.2008 10:48

Jos kyse on nyt varmasti N75-ventiilistä niin sen kuuluu pitää sitä naksutusta, niin kuin tuossa aiemmin todettiin. Jos ei pidä mitään ääntä niin on rikki. Tietenki jos sieltä kuuluu joku julumetun iso raksutus niin se kuuluu jo jostain muualta kuin siitä ventiilistä. Voisko olla ettet vaan aikasemmin ole huomannut tuota tikitystä, ku ei sitä tuu välttämättä huomioitua muun mökän seasta ennenku konepelti auki pistää auton käyntiin? Mahtaakohan ahdot olla ihan normaali tasolla, saattaahan se tikitys vaikka koventua tai tai lisääntyä jos ahdot lähtee huiteleen liian korkealle tjms?

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 17.9.2008 18:47

Tuo voisi olla syypää tuo ahtojan nousu, kun sullahan oli se joku vastus poksi siinä. Kokeile ilman sitä vastusta että pitääkö vielä ääntä.

sniperd166
-
Viestit: 37
Liittynyt: 7.4.2008 20:27

ViestiKirjoittaja sniperd166 » 18.9.2008 8:15

vaan voiko se sit vaikuttaa tyhjäkäynnilläkin? kun ei tarvitse polkea et se kuuluisi..

sniperd166
-
Viestit: 37
Liittynyt: 7.4.2008 20:27

ViestiKirjoittaja sniperd166 » 19.9.2008 17:28

tämä ääni ei kyllä ole normaali. kuuluu siis myös kun auto on tyhjäkäynnillä ilman ahtojakin. ääni alkoi kuulua tuossa noin kuukausi sitten. ensin aina ajon jälkeen, mutta nykyisin kuuluu jo kokoajan.

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 21.9.2008 20:15

mullakin edellisessä cordobassa alkoi yhtäkkiä kuulumaan melko voimakaskiin tikitys ja nimenomaan N75 venttiilistä, toimi normaalisti jokusen kuukauden, sitten rupesi tekemään sitä että ahdot nousi vain johonkin 0,4-0,5 vaikka pitäisi olla enemmän. muistaakseni 0,9 luokkaa...

---> hain uuden venttiilin ja ahdot palasi normaalille tasolle ja uudella venttiilillä ei tikitystä kuulunut laisinkaan.


nyt ahu passatti alla ja vuoden päivät on tikiytys kuulunut, mutta kun kulkee normaalisti, eli ahdot on normaali tasolla niin antaa tikittää, sit kun ahdot ei pysy tasaisena niin ostetaan uusi.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 22.9.2008 7:26

Meillä N75:nen on aina kestänyt tarkkaan 180tkm kerrallaan, sitten on alkanut jumittelemaan. Kolmas siis menossa vanhassa AHU-passatissani (Faijalla). Ahdin on alkuperäinen, joten öljyä ahtoputkissa riittää.

EDIT: On muuten ainoa osa konehuoneessa hydraulisten nostimien lisäksi, joka on muistini mukaan vaihdettu kulutusosien lisäksi. Ei voi huonoksi autoksi haukkua.

sniperd166
-
Viestit: 37
Liittynyt: 7.4.2008 20:27

ViestiKirjoittaja sniperd166 » 23.9.2008 15:48

Jep. se on sit varmaan tuo "uusi" venttiili myös sökö jo entuudestaan. se on muistaakseni noin 180tkm ajetun skoda octavian koneesta. ahdot pysyneet normaalissa 0,9 bar (johtuu vastuksesta) kun normi taitaa olla max 0,6 bar. Auto on tosiaan muuten ollut todella hyvä, itselläni jo viides AHU kun jo on :D Kiitos hei tiedoista, onneks ei mitään pahempaa ole, taidan vaan alkaa etsiä toista venttiiliä tuohon, melko häiritsevä tuo ääni kun muuten käy niin nätisti...

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 24.9.2008 7:32

Kyllä tuo 0,9bar on lähempänä oikeaa ahtopainetta kuin 0,6bar.

Itsellä oli AutoGaugen mittarin mukaan vakiona AHUssa 0,8bar.

sniperd166
-
Viestit: 37
Liittynyt: 7.4.2008 20:27

ViestiKirjoittaja sniperd166 » 27.9.2008 8:45

ai.. olen ollut tähän asti siinä uskossa että tuo 0,55- 0,6 on se oikea. Kouluaikoina autodatasta lueskellut ja omaksunut tiedon :) Venttiilin metsästys jatkuu, uutta kun en aikonut ostaa kun maksaa vissiin aikalailla?

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 28.9.2008 8:02

1.6td:ssä tais olla jotain 0,6 luokkaa..
Eipä ole enää Karalan penkityspapereita AHU:sta, mutta muistelisin myös jotain 0,9 luokkaa, kun lastulla oli 1,1 (piikkinä 1,4).

N75:nen maksoi kuukausi sitten Lohjan volkkarilla vajaan huntin. Faija tais saada siitä jotain alennusta ja jäi jonnekin 85e korville. Itse maksoin vuonna 2002 jotain 75 euroa (ovh). Onhan siinä hintaa venttiilille.

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 30.9.2008 9:07

kannattaako ostaa tuon hintaista osaa käytettynä, kun ne on oikeasti tdi koneissa aika lailla kulutustavaraa eli käytettykin johyvällä mäihällä sökö ...

ostat uuden siihen tulee 2 vuoden takuu ja auto toimii ainakin tuon venttiilin osalta sen 2 vuotta tavalla tai toisella... eli jos 2 vuoden aikana hajoaa niin hakee uuden. (kahden vuoden takuu taitaa olla vain vw liikkeestä ostetulla osalla...)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa