T4 2.5TDI 65kW alhaiset ahdot ja mahdolliset viritykset

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Yippo
-
Viestit: 24
Liittynyt: 25.8.2008 13:59

T4 2.5TDI 65kW alhaiset ahdot ja mahdolliset viritykset

ViestiKirjoittaja Yippo » 25.8.2008 14:06

Terve. Tuli laitettua mielenkiinnosta autoon ahtopainemittari, kun on hieman epäilyttänyt turbon toiminta. VAG-COM:llakin ilmesesti olisi ahdot nähnyt, mutten ole sitä vielä kunnolla toimimaan saanut ja toimintaan tutustunut.

Noh, sitten kun lähdin ajelemaan mittarin kanssa niin ahdot olivat maksimissaan 0.2 bar. Turbo tulee mukaan noin 2200 kierroksen yläpuolella. Mistä pitäisi lähteä vikaa hakemaan? N75 on ilmeisesti potentiaalinen vaihtoehto vian aiheuttajaksi?

Sitten kun vika löytyy niin millä saan fiksusti ja laillisesti lisää tehoa? PSI:n boksi on odotellut pöydällä aikaa parempaa asentamiseen ja odottelee nyt ainakin niin kauan että auto toimii hyvin ilman sitä. Tuon boksin kanssa lienee ongelma se ettei sitä saa lailliseksi millään (mitä virityksiä oikeasti saa ilman kalliita testejä)?

Autolla on ajettu 520tkm ja koneella noin 60tkm vähemmän. Kytkinremppa tehty edellisen omistajan aikaan (asetelma varmaan remppaamatta kun täristelee) ja laatikko on sitä heikkoa mallia jossa pakki ykkösen vieressä.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 25.8.2008 14:19

Mulla on tunne (=MuTu), että laillisesti moottorista ei tehoa enempää saa millään, jos et saa todistettua, että muutoksilla moottori vastaa jotain muuta tyypitettyä konetta.

Ravistusta voi aiheuttaa myös 2-massa vauhtipyörä, jos tuossa semmoinen on.
Ahtojen puutteeseen voi olla syynä myös MAF, olettaisin. Ovat (kuulemma) kulutuskamaa näissä VAG-dieseleissä. Itse en ole vielä joutunut yhtäkään vaihtamaan, vaikka vaggilaisilla onkin päästelty jo reilusti yli 100 tkm.

Kaverilla on muuten vastaavanlainen T4 ja siihen haettiin muistaakseni Mikkelistä lastu. Ennen lastua penkitettiin kaikki 44kW ja MAFfin vaihdon ja lastun jälkeen jotain 75kW pyöriltä, jos en ihan väärin muista. Väännötkin nousi ihan kivasti, mutta vanhalla kytkimellä saa ajella aika varoen, ettei luista.

Yippo
-
Viestit: 24
Liittynyt: 25.8.2008 13:59

ViestiKirjoittaja Yippo » 25.8.2008 14:34

Näinhän se on kuulostanut olevan. Tähän koneeseen sais jotain pientä hänköö lisää kun laittais sen välijäähdyttimen, sillon pitäis olla sama kun 75kW kone.

Sen verran ravistuksesta vois tarkentaa että sitä esiintyy vaan liikkeelle lähtiessä ja lujasti moottorijarruttaessa.

Ja kun mulla on autohommissa peukalo jossain määrin keskellä kämmentä niin kertokaas mulle mistäpäin konepellin alta löytyy MAF. Ja sen toimintaa pystynee tarkastamaan VAG-COM:lla?

Yippo
-
Viestit: 24
Liittynyt: 25.8.2008 13:59

ViestiKirjoittaja Yippo » 30.8.2008 18:04

Ajelin äsken Vag-Com autossa kiinni ja siinä ajaessa mitä ehdin katsella niin MAF lukamat jossain 600+ kieppeillä ja paineet 1600. Eli MAF vaihtoon ja ahtopainemittarin letku oikeaan paikkaan?

Edit: Logia kun katselin niin ilmaa oli mennyt enimmillään 800+, mutta ne oli yksittäisiä piikkejä, yksittäisiä mittauksia. Tavallisin taso siellä 500-600 kieppeillä. Ahtopaine huiput oli 1800mbar luokkaa. Olisko noiden perusteella kone ja turbo kunnossa?

Yippo
-
Viestit: 24
Liittynyt: 25.8.2008 13:59

ViestiKirjoittaja Yippo » 1.9.2008 17:40

Itse omaa juttuani jatkaen. Katselin paremmin eilen konepellin alle. Tarttisin varmaan pikku (tai vähän isomman) oppitunnin konehuoneen saloista. Katselin eilen konepellin alle sillä silmällä. Kellolle tulee letku joltain pikku komponentilta, onko se tuo pahamaineinen N75? Huomaisin siinä tutkiessa että aika moni noista pikku letkuista oli ottanut damagea pintaan ja kangas oli puhki, osasta kumikin kulunut paljon. On varmaan ihan aiheellista vaihtaa ne kaikki.

Toimisiko tehon lisääjänä pieni syötön ja ahtojen kasvatus? Syöttöä saa lisää ruuvista ja ahtoja bleedaamalla? Eniten haluaisin ahtoja lisää pienille kierroksille (esim välille 1500-2000), millä tavoin tuon voisi toteuttaa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa