Hukkaportti horottaa auki

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

Hukkaportti horottaa auki

ViestiKirjoittaja fastfox » 8.4.2008 21:24

Tämmöstä tarjoo sooda (1.9 TDI -03) tällä kertaa:

Pari kuukautta sitten rupes aina välillä turbo tippumaan pois pelistä. Ei ikinä ajossa vaan aina kun käynnistää auton niin se joko pelasi tai sitten ei. Vika koodi oli

Charge Pressure Control: Negative Deviation

Lopulta se vika oli päällää kokoajan ja sain ton vag com:n siihen kiinni. Eli kun polki kaasua ja pyydetty paine pomppasi ylös niin todellinen laski joitan kymmeniä millibareja. Hakkasin tieteellisesti lumiharjalla sitä hukkaportin ohjausventtiiliä (kait se on se vasemman puoleinen edestä katsottuna) ja sehän rupesi toimimaan.

Vaihdoin sitten sen venttiilin uuteen ja auto pelasi 2 viikkoa. Nyt mentiin taas motarilla vasenta kaistaa 80 lasissa. Ja taas se toimii niin, että kun starttaa niin se joko toimii tai sit ei.

Olisko kellään ideoita mistä lähtis ettimään vikaa? Eversti J.A. Sandels ehdotti, että jos joku letku vuotaa niin se vika tulis päälle pikemminkin kun polkee oikein kunnolla. Voisko toi uusikin vena olla paska? Haulla oli testausohjeissa sanottu jostain naksumisesta, mutta eihän ton traktorin käydessä kuule vaikka daltonin veljekset pilkkois kiviä vieressä. Saako tota venaa koittaa ihan 12V napoihin vaan?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 8.4.2008 22:24

Mikä moottori?

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

ViestiKirjoittaja fastfox » 9.4.2008 10:38

Ei hajuakaan mikä kirjainyhdistelmä. 1,9 litran diesel hukkaporttiturbolla. Liekkö niitä montaa erilaista? Ei oo pumppusuuttimia ja tehoa muistaakseni 66kW. Tosin nyt 16kW.

comep
-
Viestit: 55
Liittynyt: 12.5.2008 12:08

ViestiKirjoittaja comep » 13.5.2008 12:39

Itellä sama vika -00 leonissa, eikä ole kilometrejäkään kun 287tkm, koneena se 110hv tdi ja kyljessä joku pirkka lastu. Tuntuu kiihdytyksissä että vetää, kunnes tulee seinä yks kaks vastaan ja tuntuu että koko juna sammuu, sit se saattaa herätä, tai sitten ei. Yleensä tuo virtojen katkaisu tuo tehot taas peliin. Huomenna aion käyttää siinä töpselissä ja kattoo onko siellä vikakoodeja ja varmaan revin sen lastunkin irti. Entäs jos se vika on sitten siinä venttiilissä, kannattaakos sitä käydä edes vaihtamaan jos se ei kestä kuin pyhättömän viikon ?

janitkon
-
Viestit: 100
Liittynyt: 28.10.2007 19:08

ViestiKirjoittaja janitkon » 13.5.2008 15:27

Mulla oli ainakin -03 ocussa toi 66KW pata ALH-koodilla. Siinä lienee kyllä jo "juuttuva" siipinen ahdin. Koodi löytyy huoltokirjasta ja peräkontin pohjalevyn alla olevasta "tyyppikilvestä".

comep
-
Viestit: 55
Liittynyt: 12.5.2008 12:08

ViestiKirjoittaja comep » 23.5.2008 10:58

Käytin viikko sitten leonia hoidossa, vikakoodeja oli neljä, yks lasinpesu nesteesä toista ja kolmatta en muista, mut se viiminen oli ahtopaineen liian korkea nousu. . Otettiin se lastu pois ja kokeilin Steinbauerin lastulla, en tosin päässy kokeileemaan vitosella rasittamista, millon vika yleensä ilmenee, mut ainakaan pienemmillä vedättäessä vika ei ilmenny. En ottanu steiniä matkaani ja KCR.n tuotoskin jäi hanskalokeroon. Nyt vaan oon huomannu et veto tuppaa uupumaan ilman lastuakin ! Tuttu on volkkarilla töissä, ja intti et vika ois ilmanmassa mittarissa, jotenkin arveluttaa mut tiedä sitten. Kannattaako sitä venttiiliä käydä vaihtamaan? Kulutus ei oo noussu, mut kiihdytyksissä ei pärjää edes 90hv hdi pösölle. Tässä pitäs kuitenkin olla 81kw tehtaalta.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 23.5.2008 16:28

Luulisin että turbon siivet jumittaa varsinkin jos on syöttöboksi ollu kiinni. Vetääkö kunnolla ylemmille kierroksille vaikka kolmosella tai nelosella? Jos Maf näyttää liian pientä lukemaa eli on rikki niin sitten ei ainakaan vedä.

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

ViestiKirjoittaja fastfox » 18.6.2008 9:34

Jeps, kait sitä pitäis tällekkin jotain tehdä. Olen vaan ajellut mopolla niin ei paljon soodan toimimattomuus häiritse...

Tarkistin tuon koodin ja sehän tosiaan oli ALH eli kait siinä sitten on muuttuvat siivet. Voiko nuo siivet jumia niin, että ahdot on koko ajan nollassa? Onko siellä kuitenkin noiden muuttuvien siipien lisäksi joku hukkaportti vikatilanteita varten josta paineet voi karata?

Käsittäisin, että tuo yliahto johtuu juuri siitä että nuo siivet jumii "tyhjäkäynti" asentoon ja kun siihen lyödään hupsuna kierroksia niin ylipainettahan se pukkaa. Vaan miten lienee jos ahdot on kerran koko ajan nollassa.

Täytynee odottaa kesälomaa ja levittää koko hoito pihamaalle.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 18.6.2008 12:27

Vikakoodin perusteella siellä taitaa olla ali-ahtoa.

Olisiko vnt-kellolta letku rikki tai n75 jumissa..
Kun auton laittaa käymään, liikkuuko vnt:n säätövarsi turbolla?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.6.2008 16:31

Suosittelen tähänkin topickiin että ottaa selkoa mitä ahtaa vai ahtaako mitään. Mittarin asennukseen siis. ns. pika-asennuksellakin saa jo ihmeitä aikaan jos ei aijo kojelautaan pysyvästi asentaa. Vetää vaikka konepellin reunan ali pyyhkijän alle mittarin jos ei muuten. :D Kunhan näkee tosiaan nuo ahdot.

comep
-
Viestit: 55
Liittynyt: 12.5.2008 12:08

ViestiKirjoittaja comep » 21.6.2008 12:04

Juhannus rientoihin menossa, lievä kiire, kiihdytys 120 tietämille ja paineet katosi. Virrat pois ja takaisin, vaan eipä vika hävinnytkään. Toistin tuttua kikkaa muutamaankin otteeseen mutta ilman apua. Vilkaisu peiliin ja näkymänä "voimaton savu" joka täytti koko peltoaukean. Ei muuta kun hyvää juhannusta toivottamaan, pelti auki ja tien laitaan. Pidin akun kaapeliakin irti tuloksetta. Taisi nyt se venttiili antaututa lopullisesti ? Kannattaisiko tuota venttiiliä käydä itse puhdistelemaan, vai onko se vika siinä sähköisessä ohjaimessa ? Tutulta olisi 170hv tdi.stä ko venttiili mahdollista kokeilla, tuo 110hv koneen venttiili on lukemani/kuulemani perusteella huonoin, vai ? Työnnänkö suohon, savilahdelle vai omaan talliin ?

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

ViestiKirjoittaja fastfox » 1.9.2008 11:31

No nyt tuli kylmä ja rupes taas auto kiinnostamaan. Tuo vnt- kello siinä taitaa olla sökö. Ei liiku kun kaasua polkee ja kun letkusta imasee niin suhina vaan kuuluu. Järkytys tuli kun soitin veholta uutta osaa ja olisivat myyneet mulle koko turbon hintaan 1833€. Olisko kellään ylimääräistä? Mistä olette yleensä tommosia hommanneet? Pakko kait semmonen on jostain löytyä erikseen. Yhteistyökumppaneita kolutessa...

fastfox
-
Viestit: 65
Liittynyt: 9.5.2006 18:18

ViestiKirjoittaja fastfox » 1.9.2008 13:07

no hö. Mistään ei tunnu löytyvän tommosta ja kaikki sanoo että vaikka löytyskin niin siinä tilaa itelleen vaan ongelmia jos tuon vaihtaa. Mun järkeen ei oikein mene miten tolla siipiensäätökellolla saa muka koko motin räjähtämään. Eihän siinä kuitenkaan ole kun yksi ruuvi josta ahtokäyrä kait laitetaan vastaamaan mahdollismman lähelle sitä pyyntiä. Vai onko tässä nyt TAAS jotain mitä minä en tajua?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 1.9.2008 17:14

Jos se kellon /vnt:n säätö on ihan päin persettä; ahdot voi nousta vaarallisen korkealle.

Mulla pitäisi olla jossain tuollainen alipainekello, pitää etsiä.
Ilmoittelen jos löytyy..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa