Audi 80 1.6TD kone --> caddyyn?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

Audi 80 1.6TD kone --> caddyyn?

ViestiKirjoittaja Madbull » 18.8.2008 23:33

Terve!

Mitenkäs helposti tuollaisen audi 80 1.6TD koneen saa soviteltua caddyyn? Kiinnikkeet tuossa taitaa olla erilaiset koska audissa tuo kone on pitkittäin ja caddyssa poikittain. Öljynsuodattimen jalka on erilaisessa asennossa, mutta taitaa mahtua olemaan tuossa asennossa. Minulla on toinenkin vajaakuntoinen 1.6td kone joka on peräisin golfista. Siitä saan koneen kiinnikkeet tuohon. Teoriassahan tuon pitäisi sopia suht kivuttomasti.

Vaihdelaatikko ainakin on menossa vaihtoon koska se ei tuohon kädiin käy.


Tuleeko mieleen muita asioita joihin pitäisi kiinnittää huomiota?

Toinen kysymys: Mitä eroa on ennen ja jälkeen -86 tehdyissä koneissa. Vanhemmissa taitaa olla 69hp ja uudemmissa 80hp. Välijäähy? Isommat ahdot?

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 19.8.2008 7:31

vaihdat golfin koneesta kaikki ne osat jotka ovat erilaisia, siis öljynsuodattimen jalka, caddyn moottorin korvat, kytkinpaketti, pakosarja ym.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 19.8.2008 15:04

Eikö tuota pakosarjaa pysty käyttämään tuosta audin koneesta? Omaan silmään näytti etkan kuvissa samanlaisilta. Ei ole nyt käsillä golfin pakosarjaa että voisin tarkistaa asian.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 19.8.2008 15:34

typ81 ei pysty, typ89 pystyy.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 19.8.2008 18:13

Hmm milloin tuo vaihtuu? Vuosiluku tai moottorinkoodi? -86 taitaa vaihtua kone ainakin tehokkaammaksi audissa.

Onko jollain käsillä kuvaa noista golfin pakosarjasta että voisin vertailla. Täytyy samalla koittaa kaivella etkasta tietoja.

Edit:

Type 81: Audi 80 ja 90 (1979–1987); Audi Coupé (1981–1984)

Type 89/8A: Audi 80 ja 90 (1987–1992)

Onko siis niin että type81 ei passaa ollenkaan tuohon keulille?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 19.8.2008 18:57

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=84 ... ight=caddy
Hakua caddyllä niin löytyy paljon eri ratkaisuja ja työn tuloksia.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 19.8.2008 21:16

Jees kaikki luettu läpi jo aikasemmin. Joskus muistan että olisi ollut jotain juttua noiden koneiden eroista, ei vaan nyt osunut silmiin.

Lohkot taitaa olla lähes samoja kaikissa mutta kiinnikkeet vaan eri? Suunnitelmissa on siis laittaa tuo audin kone siihen kuntoon että se olisi mahdollisimman valmis asennetavaksi suoraan tuonne keulille. Ainakin kiinnikkeiden osalta.

Täytyy vertailla noita koneita keskenään.

jarkko suoja
-
Viestit: 38
Liittynyt: 7.3.2005 1:34

ViestiKirjoittaja jarkko suoja » 20.8.2008 14:40

omassa kakkos golfissa oli audin kone /vanhemman 80,kumpi sit lienee? )
kumminkin,muistelisin,että golfin pakosarjassa on turbon laippa 2 ja3 pytyn välissä,ja audissa 3 ja 4 välissä. pakoputki meni uusiksi,ja vaihteensiirtotankoja joutui vääntelemään.
olisko ollut viel niin,että joutui koko vauhtipyörän vaihtamaan ja muut hilut..? muista enää..

Sibe
-
Viestit: 59
Liittynyt: 30.10.2007 0:20

ViestiKirjoittaja Sibe » 20.8.2008 15:45

Vaihdoin tuossa kuukausi takaperin audi 80 (typ 81) 1.6td koneen tuonne golffin keulille ja siitä piti kyllä vaihtaa kaikki paitsi syöttöpumppu ja vesipummppu. Vaihdoin öljypohjankin kun siinä audin koneessa on turbon paluuletku niin että se ottaisi luultavasti vetoakseliin kiinni.

Vaihdoin: öljynsuodattimenjalka, laturin kiinnike ja laturi (ainakin laturin hihnapyörä pitää vaihtaa.), Kampiakselin hihnapyörä, vesipumpun hihnapyörä, pakosarja, imusarja, öljypohja, öljytikku, öljypumpun imuputki, kytkin vauhtipyörineen (levy käy paikoilleen mutta on jousitettu väärään suuntaan.) ja moottorin kiinnikkeet.

Näistä varmaan voi aika pienelläkin laitolla onnistua jotain jättää vaihtamatta mutta jos kaikki osat on niin helpoimmalla pääsee kun vaihtaa kaikki.

Turbonkin pesät joutui kääntämään eri asentoon.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 20.8.2008 21:19

Kiitoksia kattavasta vastauksesta. :)

Osan olenkin jo näistä vaihtanut. Öljypohja tuli vaihdettua samoin laturi + kiinnike myös uusiksi.

Käykö paineasetelma miten tuohon caddyyn? Minulla on golfin ja audin paineasetelma, mutta tuohon audin koneeseen on edellinen omistaja pistänyt paremman asetelman, joten sitä tekisi mieli käyttää.

Mitenpäin ja missä kohdassa tuossa golffissa on normisti tuo turbo? Onko jollain kuvaa golfin pakosarjasta turboineen?

Silmämääräisesti katsottuna tuo audin öljynsuodatin mahtuisi tuohon caddyyn, mutta taidan sen vaihtaa kun käytössä on golfin vastaava.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 20.8.2008 22:54

Caddyssa on vääränkätinen kytkin, Audin asetelma ei käy. Audin öljynsuodatinkaan ei mahdu olemaan, ottaa siihen moottorinkannakkeeseen kiinni. Turbo-pakosarjasta ei ole kuvaa, mutta poikittaiskoneissa (ja typ89) se on öbaut keskellä ja yläpuolella, kun taas typ81 Audissa nelospytyn kohdalla suoraan alapuolella.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 20.8.2008 23:11

Turbo on omassa koneessa kuten tässä kuvassa. Klik


Enemmän tai vähemmän joutuu kuitenkin sovittamaan. Itseltäni puuttuu muuten downpipe. Eli jos jollain on myydä sopivaa niin tarjotkaa yv:llä.

Tämä on type81 kone? Klik
Viimeksi muokannut Madbull, 21.8.2008 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 21.8.2008 8:18

Tämä on type81 kone?


Kyllä. Voi olla 32B Passatistakin. Myös takatuuppari Transportterissa on tuollainen pakosarja.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 21.8.2008 10:38

Ei ollutkaan ennen tullut vastaan tuollaista type81 konetta. Kuvasta huomaakin jo melko selvästi että pakosarja ei helpolla sovi.

Kiitoksia kaikille vastauksista.

Täytyy etsiä vielä parit puuttuvat osat ja alkaa sovittamaan tuota konetta caddyn keulille.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 21.8.2008 12:44

Eikös golffin 1.6td kone istu pienemmällä työllä caddyyn?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 21.8.2008 12:46

^Golffin koneet on harvinaisempia ja yleensä ylihinnoiteltuja, verraten vastaaviin lajitovereihin joissa perusmoottori sama. Ja täytyy niihinkin vaihtaa korvakot että saa esim. Caddyyn sovitettua.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 21.8.2008 13:04

Olisi varmaan istunut pienemmällä työllä jos kone olisi ehjä :) Golfin koneesta on mm kansi halki ym. muuta pientä vikaa. Pakosarja, imusarja ja turbo puuttuu.

Heh oisin voinut kyllä heti alkuun jo mainita tuon. No kuitenkin tuo audin kone oli edullinen ja todella pienillä kilometreillä niin laitan sen vaikka vähän tarvii vaihtaakkin kilkettä.

Käytettävissä on siis hyväkuntoinen audi 80 1.6TD, (ilmeisesti typ89), golfin vajaakuntoinen 1.6TD kone sekä tuo caddyn oma 1.6D. Näitä sopivasti yhdistelemällä olisi tarkoitus saada tuo audin kone sopimaan.

Itseltäni puuttuu vielä joitakin ahtoputkia sekä sopiva downpipe.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa