Ahtopaineista ja kulutuksesta.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

Ahtopaineista ja kulutuksesta.

ViestiKirjoittaja Siletti » 8.8.2008 19:57

Elikkä asentelin Tollaseen profiilin mukaiseen vakio AAZ:iin ahtopainemittarin ja sehän näyttää vedätyksessä sellasta 0.7 baaria, eli ilmeisesti ok...? Mutta kuuluuko ahtojen pudota tasakaasulla ihan nollaan?
Voipi olla tyhmä kysymys, mutta kysympä silti kun en ole varma. :)

Toinen mikä vaivaa on että mistäs alan etsimään vikaa kun kulutus matka ajossa on reilua kuutta litraa? Ajoitus on tarkistettu ja on kohdallaan.

Renkaat on 195/50/15, mutta ei kait niidenkään pitäisi noin paljon kulutukseen vaikuttaa... Kulutus kun pysyy samoissa lukemissa talvellakin ja talvirenkaat on ihan vakio kokoa.

mza_
-
Viestit: 88
Liittynyt: 20.1.2008 20:43

kulutus

ViestiKirjoittaja mza_ » 8.8.2008 20:41

Mutta kuuluuko ahtojen pudota tasakaasulla ihan nollaan?


Riippuu hyvin pitkälti nopeudesta ja onko eko td.
Eko td:ssä avataan hukkaporttia alipaineella silloin kuin ahtoja ei tarvita (hukkaportiin menee siis molemmin puolin letkut) itselläni oli tasaseen pintakaasulla satasta ajettaessa ahdot 0 mut pienikin kaasun painallus pompautti ahdot 0.9:siin. motarilla oli koko ajan 0.7-09bar

Toinen mikä vaivaa on että mistäs alan etsimään vikaa kun kulutus matka ajossa on reilua kuutta litraa?


Tuo kulutus on mielestäni hyvinki normaalia itsellä meni kaasujalasta riippuen 5.5-7.

inhimillinen syötön kääntö auttaa kulutukseen normaali ajossa ;)

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 8.8.2008 21:13

Eikös eko TD ole se jossa ei ole tota ahdonalaista syöttöä? Itseltäni se löytyy ja hukkaporttiin menee kaksi letkua, toinen jonkun mokkulan kautta alipainepumpulta ja toinen turbon kyljestä.

Itsellä kun ajaa tollasta tasaista 100km/h niin ahtomittari pysytelee nollassa ja reilu kaasun painallus nostaa sen n. 0.4 bar. Reilussa kiihdytyksessä nousee sitten tonne 0.7 hujakoille.

Kyllä minua toi kulutus vähän arveluttaa, kun noita samoja kulutuslukemia tulee ajaa pintakaaasulla taikka lusikka lattiassa. Kaverin TD golfilla kun päästiin reilusti alle viiden litran, vaikka sitä vähän kengittikin. Vaikuttaako tuo sitten että oma on farmari ja ilmeisestikin painavempi... Mene ja tiedä.

Olisikohan suuttimissa jotain vikaa... Auto kun on 430tkm ajettu ja suuttimille ei ole ainakaan huoltokirjan mukaan mitään tehty. Autossa kun on merkkiliikkeen huoltokirja siihen asti kun sen itse ostin, joten kait siinä kirjassa jokin merkitä olisi jos niitä on vaihdeltu taikka muuten fiksattu.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 8.8.2008 22:39

Itsellänikin oli -96 Vento EkoTD AAZ koneella. Oli ahdon alainen rikastin yms. Samoin EGR.
Siinä ilmeisesti tasakaasulla pudotetaan ahdot pois kun tarvitaan EGR:ää. Omassa vehkeessä ne ahtojen tiputtamiset muistaakseni väheti tai loppui kun sen EGR:n solenoidista otti johdon pois jolloin myös EGR ei avautunut. Myös jos tukki EGR:n kanavan imu- ja pakosarjan väliltä ja jätti solenoidin/venttiilin kytketyksi niin se avas tasakaasulla hukkiksen ja ahdot tipahti tasakaasulla.

Kulutusta en ehtiny mittailla kun tuli sitten auto myytyä farkun tieltä pois että mikä vaihtoehto olis paras.

-EGR täysin toimivana = Paskaa koneeseen ja ahdot&rikastin tipahtelee tasakaasulla
-EGR kokonaan pois = Ahdot ei tipahtele ja rikastin saa ahtopainetta ja lisää syöttöä
-EGR tulpattu mutta ohjaus toimii = EGR ei paskaa konetta ja ahdot tipahtelee ja rikastin tippuu

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 8.8.2008 23:12

Jahas,

-EGR tulpattu mutta ohjaus toimii = EGR ei paskaa konetta ja ahdot tipahtelee ja rikastin tippuu

Itselläni on juurikin noin se nyt, pitääpä koittaa ottaa se solenoidin tökkeli irti ja ihmetellä mitä tapahtuu...

Mikäs on muuten se sähkö härpätin mikä on siinä venttiilikopan päältä lähtevän huohotinputken ja imuputken liitoksessa?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 8.8.2008 23:25

Se om huohotin putken lämmitin ettei putki jäädy

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 9.8.2008 0:10

Niinpäs tietysti.

Otin tosiaan tuon solenoidin johdon irti, nyt on huomattavasti virkeämpi kiihtymään, vastaa nopeammin kaasuun ja ahdot pysyy, eikä putoa tasa kaasullakaan nollaan.

Nyt sitten häätyy alkaa rahan säästöön et köyhä saa ostettua väljäähdyttimen, putket ja muut hilppeeet ja pääsee taas vähän eteenpäin tuossa piristämisessä. :)

Tuossa kun hsd:llä katselin tota ahdonalaisen syötön lisäys artikkelia, niin niissä kuvissa oli vakio karoissakin jonkin sortin viiste. Omastani kun käytin karaa pois ihan tutkiskelu mielessä, niin ei siinä ollut kyllä minkäänlaista viistettä. Onko toi jotain eko villityksiä vai mikä mikä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa