Haussa on kakkoskopan Golf TD-tekniikalla, mutta hyväkuntoisia ei näytä löytyvän koko maasta..
Käyttöharrastepeliä suunnitteilla siis, mutta mitenkäs tekniikan vaihto?
Olen ymmärtänyt, että bensa-kakkiksen saisi suht. helposti muutettu TD-tekniikalle.
Onko joku tehnyt ko. muutoksen? Tänne saa ilmoittautua...
Moottori, vaihteisto, mittaristo menee tietty vaihtoon, mutta mitä joutuu sähköille tekemään (hehkut jne) ja entäs polttoainejärjestelmä/tankki?
Jos olisi valmis tekniikanluovuttaja diesel-Golf, niin ilmeisesti suht. yksinkertainen homma?
Bensa-diesel tekniikan vaihto, tietäjiä?
Valvoja: ffp jäsenet
Tekniikan vaihto Bensa vs. Diesel
Huomioi vuosimalli vanhempaan saapi vaihtaa uudempaa tekniikkaa.
Dieselissä vahvemmat jouset ja iskarit.edessä.
Vetoakseleita ei tarvii vaihtaa, kunhan et puhu asiasta mitään k-miehelle. Riippuu, siitä onko ennen <-84 loppuvuosi valmistettu, vai sen- jälkeen dieseli. Navat on erilaiset, jos 85 > koska paksummat ulkopäät -akselissa.
Moottorin kiinnitys vaihtuu -84
Moottorin tyyppi vaihtuu -88-89 Ecoturboksi, eli tarvii Katin
Pakoputken etupään kiinnitys erilainen, turbossa ja vaparissa/bensa koneessa.
Jarrut samat, jos 1.6 bensa on levyt 2 mm paksumat kun dieselissä, eli ei tarvii vaihtaa.
Tankkejakaan ei tarvii vaihtaa, jos uudempi muovitankillinen kapistus.-84-> jos ruisku, niin ainakin voi poistaa bensapumpun ja vaihtaa dieselin tankkivarustuksen siihen. Letkut kyllä riittää, jos bensakone syö 6-9 litraa sadalle, niin se hyvin riittää max 6.5 litraa sadalle syövälle dieselille, sillä molemmissa on polttoaineen paluukierto valmiina.
Lisää selvennystä löyty esim. tuolta: http://www.vagcat.com/
Online spareparts catalogue for AUDI/Volkswagen/Skoda/Seat
Mittaristoa ei tarvii vaihtaa samat palvelut on olemassa molemmissa mittaristoissa, Mutta etupään moottoria valvovat johtimet pitää vaihtaa. Ota kuvia joka vaiheesta, sulake/rele rasiasta, että löydät hehkun releiden paikat. ym. Merkkaa/nimeä johtimet ja niitten paikat, niin että ymmärrät johtimien tarkoituksen. Kuvaa molempien autojen alustanumerot ja autot myös ulkoapäin.
TD.stä apurungot mukaan vaihteensiirto "sosimineen" jos toisessa vähemmän vaihteita. Mahdollinen ohjaustehostin.
Parempi kysymys ja helpompi auttaa olisi ollut, kun olisit jotenkin maininut edes autojen vuosimallit, jos vuosimalli sama, nou broblems.
Eroja löytyy kakkiksistakin eri vuosimalleista.
Moottorien rungot on samat niin bensassa, kuin dieselissäkin. Vain moottorin sisällä "pieniä" eroja.
Katsastuksessa ei "pitäs" olla ongelmia pelkkä savutesti riittää, ellei satu vastasa olemaan joku tahallaan "tietämätön nyhrä", tai "huono päivä". Katsastusinsinöörille on aika kuitenkin tilattava. Muista, ettei sitten mitään virityksiä TD.hen jos aiot ilman harmaita hiuksia muutoskatsastuksesta selvitä.
Ot. mulla sama homma tässä lähipäivinä.
Dieselissä vahvemmat jouset ja iskarit.edessä.
Vetoakseleita ei tarvii vaihtaa, kunhan et puhu asiasta mitään k-miehelle. Riippuu, siitä onko ennen <-84 loppuvuosi valmistettu, vai sen- jälkeen dieseli. Navat on erilaiset, jos 85 > koska paksummat ulkopäät -akselissa.
Moottorin kiinnitys vaihtuu -84
Moottorin tyyppi vaihtuu -88-89 Ecoturboksi, eli tarvii Katin
Pakoputken etupään kiinnitys erilainen, turbossa ja vaparissa/bensa koneessa.
Jarrut samat, jos 1.6 bensa on levyt 2 mm paksumat kun dieselissä, eli ei tarvii vaihtaa.
Tankkejakaan ei tarvii vaihtaa, jos uudempi muovitankillinen kapistus.-84-> jos ruisku, niin ainakin voi poistaa bensapumpun ja vaihtaa dieselin tankkivarustuksen siihen. Letkut kyllä riittää, jos bensakone syö 6-9 litraa sadalle, niin se hyvin riittää max 6.5 litraa sadalle syövälle dieselille, sillä molemmissa on polttoaineen paluukierto valmiina.
Lisää selvennystä löyty esim. tuolta: http://www.vagcat.com/
Online spareparts catalogue for AUDI/Volkswagen/Skoda/Seat
Mittaristoa ei tarvii vaihtaa samat palvelut on olemassa molemmissa mittaristoissa, Mutta etupään moottoria valvovat johtimet pitää vaihtaa. Ota kuvia joka vaiheesta, sulake/rele rasiasta, että löydät hehkun releiden paikat. ym. Merkkaa/nimeä johtimet ja niitten paikat, niin että ymmärrät johtimien tarkoituksen. Kuvaa molempien autojen alustanumerot ja autot myös ulkoapäin.
TD.stä apurungot mukaan vaihteensiirto "sosimineen" jos toisessa vähemmän vaihteita. Mahdollinen ohjaustehostin.
Parempi kysymys ja helpompi auttaa olisi ollut, kun olisit jotenkin maininut edes autojen vuosimallit, jos vuosimalli sama, nou broblems.
Eroja löytyy kakkiksistakin eri vuosimalleista.
Moottorien rungot on samat niin bensassa, kuin dieselissäkin. Vain moottorin sisällä "pieniä" eroja.
Katsastuksessa ei "pitäs" olla ongelmia pelkkä savutesti riittää, ellei satu vastasa olemaan joku tahallaan "tietämätön nyhrä", tai "huono päivä". Katsastusinsinöörille on aika kuitenkin tilattava. Muista, ettei sitten mitään virityksiä TD.hen jos aiot ilman harmaita hiuksia muutoskatsastuksesta selvitä.
Ot. mulla sama homma tässä lähipäivinä.
Viimeksi muokannut Pekopee, 18.6.2008 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jos ymmärrystä sähköjen päälle löytyy niin ei tarvi vaihtaa oman käsityksen mukaan johtosarjaa.. ku diisselihän ei tarvi oikeastaan mitään sähköistä järjestelmää.. esim. 1.3 bensasta vaihto 1.6td:hen mitä tarvii muuttaa johtosarjaan on magneettiventtiilille virrat ja sit hehkuille pitää rakentaa sähköt. muistaakseni ton magneettiventtiili homman saa jatkamalla puolan herätteestä?
korjatkaa jos olen väärässä
korjatkaa jos olen väärässä
Mutta siltikin se johtonipun vaihto on helpompi kuin omaviritteiset rosvo-johdotukset. Niinkin monta johtoa kuin tuokin mekaanisen diisselin nippu sisältää. Onnistuu oivasti jos konehuone tyhjänä tekniikasta. Itse vaihdoin TD:n sarjan tilalle TDI:n sähköt. Ja eikä se paha homma ollut. NipsNaps ja käyntiin.
Annan ääneni siis johtosarjan vaihdolle.
Annan ääneni siis johtosarjan vaihdolle.
Terve vaan kaikille ffp:n jäsenille!
Lainaanpa valmista topiccia.
Elikkä nyt olis pienoisena haaveena toteuttaa, jotain jota ei tietääkseni vielä suomessa ainakaan ole tehty...
Eli olisiko mahdollista sovittaa VAG- 1,9 tdi kone -92 mallin sedan civiciin niin teknillisesti kuin lainmukaisestikin? Vanhassa kiikottimessa alkaa kone olla lopuillaan, ja työ tunteja korin kimpussa on kertynyt jo melkoisen paljon, enkä siksi halua autosta vielä luopua. Toki civiciinkin on saatavilla tehokkaita bensakoneita, mutten vain haluaa mitään korkealta vinkuvaa rälläkkää, vaan voimaa!!! Siksi dieselin sovittaminen konehuoneeseen olis aika bueno...
Eli lista muutostöistä, jotka jo tiedostan:
Sitten vaan kommentteja tulemaan, onko mahdollista ja kannattaako?
Lainaanpa valmista topiccia.
Elikkä nyt olis pienoisena haaveena toteuttaa, jotain jota ei tietääkseni vielä suomessa ainakaan ole tehty...
Eli olisiko mahdollista sovittaa VAG- 1,9 tdi kone -92 mallin sedan civiciin niin teknillisesti kuin lainmukaisestikin? Vanhassa kiikottimessa alkaa kone olla lopuillaan, ja työ tunteja korin kimpussa on kertynyt jo melkoisen paljon, enkä siksi halua autosta vielä luopua. Toki civiciinkin on saatavilla tehokkaita bensakoneita, mutten vain haluaa mitään korkealta vinkuvaa rälläkkää, vaan voimaa!!! Siksi dieselin sovittaminen konehuoneeseen olis aika bueno...
Eli lista muutostöistä, jotka jo tiedostan:
- -moottorikiinnikkeiden uudelleen sijoittaminen
-uusien vetoakselien teettäminen, sisempi nivel VAG:sta ja ulompi civicistä
-uudet vaihteenvälittäjät sopivasta tangosta
-melkoiset muutokset johtosarjaan
(uusi tankki ja polttoaineputkisto)<- en ymmärrä miksi
-luonnollisesti jarrupäivitys mallisarjan tehokkaimmasta
Sitten vaan kommentteja tulemaan, onko mahdollista ja kannattaako?
Mielenkiintoinen projekti tulossa, itse vaihdoin juuri -92 1.8 bensa ventoon cordoban -99 1.9tdi koneen ja viime perjantaina muutoskatsastettu... Aika paljon joutui vaihtamaan osaa, mut välttättömät oli tuohon kone, vaihteisto, vaihteesiirtomekanismi, poljinasetelma, jarrut, tankki ja polttoainelinjat.. Tietysti entisestäki tankista ja linjoista olisi saanut ehdan pikku muutoksilla..
Mut asiaan, uudemmissa 1.9tdi koneissa vaihteensiirto tapahtuu ainakin vaijerilla joten se ei ihmeellisiä muutoksia tarvii civikkiin sovittamiseksi.. Minun tietääkseni polttoainetankki ja linjat toimii kunhan sen täyttö putken läpän sovittaa käypäiseksi, dieselissä isompi reikä ja bensassa pienempi.. Muutoskatsastuksista kannattaa kysyä katsastusasemilta, sit tarviit vastaavuustodistuksen jarruista sun muista, että se auto vastaa 1.9tdi:tä jarruiltaan ym..
Sähköt varmasti eroaa kun yö ja päivä ettei ne käy ihan heittämällä, mut jos niistä jotain ymmärtää niin kyllä sen tdi:n piuhasarjan pystyy ehkä sovittamaan civikin sähköihin.. Tietty sit et miten saat toimimaan kaikki muut sähkölaitteet siinä autossa, onkin erijuttu.. Ja ajonestot ym..
Mut asiaan, uudemmissa 1.9tdi koneissa vaihteensiirto tapahtuu ainakin vaijerilla joten se ei ihmeellisiä muutoksia tarvii civikkiin sovittamiseksi.. Minun tietääkseni polttoainetankki ja linjat toimii kunhan sen täyttö putken läpän sovittaa käypäiseksi, dieselissä isompi reikä ja bensassa pienempi.. Muutoskatsastuksista kannattaa kysyä katsastusasemilta, sit tarviit vastaavuustodistuksen jarruista sun muista, että se auto vastaa 1.9tdi:tä jarruiltaan ym..
Sähköt varmasti eroaa kun yö ja päivä ettei ne käy ihan heittämällä, mut jos niistä jotain ymmärtää niin kyllä sen tdi:n piuhasarjan pystyy ehkä sovittamaan civikin sähköihin.. Tietty sit et miten saat toimimaan kaikki muut sähkölaitteet siinä autossa, onkin erijuttu.. Ja ajonestot ym..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa