Toledo 110hv ei kulje ?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

Toledo 110hv ei kulje ?

ViestiKirjoittaja mrjj » 27.5.2008 10:36

2001 mallinen 150tkm Toledo punaisella i:llä. Perinteinen ruiskutuspumppukone ASV.
Vaihdettu kaikki nesteet ja suodattimet. Forten polttoainejäjrjestelmän putsaus tankissa.
Ei kiihdy kulkee vain aavistuksen paremmin kuin vikatilassa mutta kaukana normaalista. Ei hyökkää yhtään siis. Joutuu kepittään vähän väliä.
Vagcomilla katsellessa ei tule mitään vikakoodia tekniikasta sen jälkeen kun sain jarruvalot ja jarruvalokatkaisijan hoidettua kuntoon.
Ilmamassa antaa järkeviä lukemia, turbo vingahtaa normaalisti kun antaa kierrooksia.
Pakoputkesta tulee pakokaasuja ja savutus kun antaa kunnolla kierroksia.
Hiukkassuodatin ei helise ja ainakin takaapäin avattuna oli normaalin näköinen.
Etupäästä pakarin irroitus niin työläs ettei viitsinyt vielä, eikä viitti liioin huvikseen rikkoa hiukkassuodatinta vaikka se helposti kävisi siitä takaakin...
Turbon säätötanko alipainekellolta liikkuu poljettaessa kaasua.
Ilmavuotoja ei havaittavissa.
Kaasuläppä tai siis ilma/egr-säätöventtiili ennen imusarjaa oli jumissa karstasta mutta lähti pelaa kun liuotti ja putsas kunnolla irrallaan.

Ollut Hesassa lyhyessä kaupunkiajossa ja kaikesta päätelleen erittäin sottaisella kuskilla.
Ajettu pari vuotta ainakin katsastamatta ja samoilla öljyillä (luulisin) ainakin oli aivan tervaa. Sitä ennen liisarina merkkihuolloin. Öljynkulutusta ja vuotoja ei havaittu.
Pakokaasun haju ja äänet moottorista normaaleja.
Vika ei ole tilapäinen eikä vaikuta vaikka kuinka sammuttelis autoa. Poissaolevien vikakoodien lisäksi ei pala varoitusvalojakaan.

Menee nyt alapallojen vaihdon ja suuntauksen jälkeen leimalle pitkästä aikaa ja sitten olisi kiva huristella kun liikkuis vaan kuten kuuluu.

Sitten siihen kysymykseen eli onko mitään muuta mahdollisuutta kuin liian tukkeutunut hiukkassuodatin ? Onko joku muu mistä ei tulisi seurauksena vikakoodia ?

Janne

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 27.5.2008 11:54

Ei siellä mitään hiukkassuodatinta ole. Katalysaattori kylläkin ja sille voi ihan huoleti näyttää rautakankea kun ei vaikuta savutusarvoihin millään tavalla.

Oletko ahtopaineet logannu että ahtaa yli 1 bar? mitä arvoja maf antaa? pitäisi olla vähintään pyynti ja mielummin reilusti yli pyynnin. mitä vag-com näyttää iq arvoksi?

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 27.5.2008 12:07

Ahaa mitä tämän perinteisemmän katin sitten on tarkoitus tehdä ? Häkäpäästöjä konvertoida?
Ymmärrän sen tukkeutumisen kun se sisus on irti niin tukkii mutta kun tämä ei helise ja sieltä saa savua kyllä ulos.
MAF arvoja en ole kyllä syventynty tutkimaan sen kummemmin, eikö se aikas herkästi pistä vika tilaan jos ei mene kuin ECU haluaa ? Ei siis mene vikatilaan nyt.
Katsoin vain nopsaan et ajossa ja paikallaan mitattu ja pyydetty arvot elivät suhteessa toisiinsa.
Viimeksi muokannut mrjj, 27.5.2008 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.5.2008 12:10

Kerroit, että autolla on ajettu paljon kaupunkiajoa, olisiko vnt-siivet jumissa? Kannattaa nyt ainakin ahtopaineet logitella.

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 27.5.2008 12:41

voiko siivet jumittaa vaikka se säätötanko liikkuu ? Lisäksi tuntuu erikoiselta että jos ECU pyytää ahtoja ja niitä ei saavuteta niin ei tulisi/tule MAP tms vikakoodia paine-erosta ?
Viimeksi muokannut mrjj, 27.5.2008 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.5.2008 12:49

Jos paine jää alle pyydetyn siitä ei käsittääkseni tule vikakoodia. Toisinpäin taasen tulee mahdollisen moottorivaurion takia.

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 27.5.2008 13:23

just just.
mitäs tuolle turbolle on sitten tehtävissä ? Irti koko pakosarjahässäkkä ja sitten liuottamaan ja putsaamaan turbon siipiä ?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 27.5.2008 13:30

Logitappas käyrät ahtopaineesta ja ilmanmassasta kierrosten funktiona.

Onkos ajotietokonetta? paljon näyttää hetkelliseksi kulutukseksi kaasu pohjassa?

Huomenna pääsisi näyttää toheloa enemmän ja vähemmän asiantuntevalle yleisölle pyynikillä seiskan jälkeen

Juise
-
Viestit: 59
Liittynyt: 14.1.2008 12:59

ViestiKirjoittaja Juise » 27.5.2008 13:34

Vilkaises imusarjaan lampulla ja peilillä jos EGR oli jo tukossa niin ei se imusarjakaan varmaan ihan siisti ole: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=401564#401564

Itsellä sileenä ollut MAF antoi tolkullisia lukemia mutta keskialueella oli kaamea kuoppa tehoissa ja tuntui laiskalta kuin mikä uusi MAF tilalle ja jo alkoi laulamaan. Jos on kaveri jolla on sopivalla maffilla auto niin kannattaa koittaa.
Tietty testauskin kertoo kaiken oleellisen -> piuha irti MAF:sta ja jos ei kulku muutu huonompaan niin MAF lienee sileä.

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 27.5.2008 13:36

ei ole ajotietokonetta.

auto on nyt toisaalla tän viikon kun kaveri siirsi sillä itsensä ja lastin linttamopoja.
Sai kuulemma kärry perässä kepittää vähän väliä lähes koko vaihdekirjon :)

Sunnuntaina saan takas manseen sen.

Mikäs pyynikillä on ?

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 27.5.2008 13:40

Juise: Joo se säätöventtiili oli mulla irti ja katsoin imusarjaakin huolestuneena. Ei noin täynnä kuin kuvissasi mutta tasainen paksuhko karstakerros kyllä.
Muuten niin järkevässä suunnittelussa en tuota EGR ymmärrä kyllä yhtään mutta eikai Guntteri ole ajatellukkaan että kukaan järkevä ajaa näillä yli 100tkm...
jokatapauksessa kaikki takuut ohi kun rupeaa tukkeutumaan.

Tuo MAF johto irti täytyy pyytää kaveria kokeileen ensitilassa...

Tuliko Juise sulla vikakoodia tai hehkuvaloa ko. tilanteessa ?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.5.2008 13:46

Mikäs pyynikillä on ?

Pyynikillä on miitti. Suosittelen.

Juise
-
Viestit: 59
Liittynyt: 14.1.2008 12:59

ViestiKirjoittaja Juise » 27.5.2008 13:57

mrjj: mulla ei tullut MAF anturin viasta mitään koodia ja ilmeisesti aika harvoin siitä mitään tuleekaan. Ei hehkuvaloa ainakaan.
Ja sit noissa kuvissa näkyy se alkupää imusarjasta ja yleensä se kannenpää on se pahempi kun virtausnopeus pienenee ja paska alkaa kertymään. Noi ei siis ole mun koneesta.

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 30.5.2008 22:23

Kyllä kokemus puhuu täällä foorumilla voimakkaasti.
MAF vaihto toi esille aivan eri auton, taas puhuu Toledo oikeaa kieltä.

Höh, yleensä ne on koodeja antanut ja lukemat ollut uuta heinään mutta nyt kävi just kuten Juise kirjoitteli eli pienillä ilmamäärillä ok mutta kaasua painettaessa ei määrät nouse tarpeeksi ja auto hyytyy.


Kiitos ja kumarrus avusta :)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 30.5.2008 22:38

Sen takia kannattaa sitä ilmanmassaa logittaa.

Käyrästä näkee kyllä miten pyynti ja mitattu seuraa toisiaan, huonolla maffilla nousee juuri ja juuri yhtä korkealle kuin pyynti mutta alkaa sitten tasaisesti laskemaan ja huomaa miten kiihtyvyys pienenee samassa suhteessa.

Hyvä että oli noinkin helppo vika

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 15.6.2008 21:21

Omassa miettiny tuota maffia kun välillä vetää paljon paremmin ja välillä taas huonommin.

Niin kyseessä 90hp TDI AHU

Logitusta

Lopussa on markkerin jälkeen täys kiihdytys tehty ja sanokoon ammatilaiset mielipiteen.
Todellinen määrä tuntuu jotenki notkahtavan tuossa lopun vedätyksessä. Liekkö turbo tms hyytyy..

,128.71,2037,850.0,608.5,4.8,,,,,,,,,,
,129.07,2205,850.0,731.5,4.8,,,,,,,,,,
,129.43,2415,850.0,831.3,4.8,,,,,,,,,,
,129.79,2604,850.0,847.9,4.8,,,,,,,,,,
,130.15,2856,850.0,847.9,4.8,,,,,,,,,,
,130.51,3066,850.0,734.8,4.8,,,,,,,,,,
,130.87,3234,850.0,738.2,4.8,,,,,,,,,,
,131.23,3465,850.0,738.2,4.8,,,,,,,,,,
,131.59,3654,850.0,748.1,4.8,,,,,,,,,,
,131.95,3864,850.0,714.9,4.8,,,,,,,,,,
,132.31,4032,850.0,708.2,4.8,,,,,,,,,,
,132.67,4200,850.0,668.3,4.8,,,,,,,,,,
,133.03,4347,850.0,651.7,4.8,,,,,,,,,,
,133.39,4494,850.0,598.5,4.8,,,,,,,,,,
,133.75,4305,850.0,458.9,4.8,,,,,,,,,,
,134.11,3465,455.0,475.5,4.8,,,,,,,,,,

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 16.6.2008 15:56

Ammattilainen en ole mutta omassa tarvikeMAF näyttää täydellä kaasulla arvoa 1275. Eikös se alkuperäinenkin pitäis yli tonnia näyttää. Koita putsata?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 16.6.2008 16:14

Paitsi että AHUn ei pitäis antaakaan yli 850 lukemia.
Viallinen se MAF silti on (tai ilmanotot tukossa), koska toteutunut jää pyydetystä.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 16.6.2008 17:56

Pysyykö ahdot ylhäällä?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 16.6.2008 19:04

Ahdot pysyy hyvin. Jopa ahtaa hitusen liikaakin mutta vielä rajojen sisällä kun ei ole kertaakaan vikatilaan heittäny. Pitää tuota maffia tutkia tarkemmin sitten..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa