Biodiesel & T4
Valvoja: ffp jäsenet
Biodiesel & T4
Joskus löytyi netistä oikein taulukko autoista mihin biodieseliä voi tankata, mutta nyt ei meinaa löytyä mistään selkeätä tietoa.
Eli kysymys lyhykäisyydessään, kärsiikö 1991 T4 portteriin tankata biodieseliä? Eli ymmärtääkseni, onko siellä luonnonkumiosia polttoainejärjestelmässä?
Biodiesel tulisi ihan huoltoaseman mittarista ja tarkoitus ei ole käyttää sitä Suomessa, kun täällä kuitenkin on kiellettyä jollain tekosyyllä.
Eli kysymys lyhykäisyydessään, kärsiikö 1991 T4 portteriin tankata biodieseliä? Eli ymmärtääkseni, onko siellä luonnonkumiosia polttoainejärjestelmässä?
Biodiesel tulisi ihan huoltoaseman mittarista ja tarkoitus ei ole käyttää sitä Suomessa, kun täällä kuitenkin on kiellettyä jollain tekosyyllä.
Kiellettyä??
Neste Oil rakentaa Kilpilahteen parasta aikaa toista biodiesel-linjaa. Luulisi, ettei ne pelkkään vientituotteeseen satsaisi Suomeen noin paljon. Edellinen ei ole valmiina vielä kovin kauaa ollut.
Ja minun tietääkseni valtioneuvosto on asetuksella määrännyt liikennepolttoaineisiin 3 tai 5% (kummin se nyt oli) pakollisen bio-kiintiön. Astuu voimaan ihan lähiaikoina jos ei ole jo.
Neste Oil rakentaa Kilpilahteen parasta aikaa toista biodiesel-linjaa. Luulisi, ettei ne pelkkään vientituotteeseen satsaisi Suomeen noin paljon. Edellinen ei ole valmiina vielä kovin kauaa ollut.
Ja minun tietääkseni valtioneuvosto on asetuksella määrännyt liikennepolttoaineisiin 3 tai 5% (kummin se nyt oli) pakollisen bio-kiintiön. Astuu voimaan ihan lähiaikoina jos ei ole jo.
Oletusarvoisestihan polttoaineissa kaikki on kiellettyä, mikä ei ole erikseen sallittua. Tästä tämä olettamus, että biodieselkin olisi vältettävien listalla. Mutta kai sen lain on muututtava vastaamaan nykyaikaa.
Tarkoittaneeko tämä myös sitä että voin alkaa ajella lidlin rypsiöljyllä jos öljyn hinta nousee lisää?
Tarkoittaneeko tämä myös sitä että voin alkaa ajella lidlin rypsiöljyllä jos öljyn hinta nousee lisää?
Tottakai voit ajaa rypsiöljyllä, mutta kunhan maksat verot myös siitä.
2% on bioaineen osuus ja se nostaa keskimäärin dieselin hintaa 2snt litralta.
Nyt on käyty keskustelua tuosta biodieselistä, jota tehdään mm. palmuöljystä, koska nuo plantaasit sijaitsevat sademetsä alueilla, niin yllättäen sademetsien tuhoaminen on lähtenyt kiihtymään biopolttoaineen lyödessä rahoiksi.
Tätä biopolttoainettahan tungettiin väkisin markkinoille ja nyt ollaankin toppuuttelemassa, koittaisivat päättää nyt jotain.
2% on bioaineen osuus ja se nostaa keskimäärin dieselin hintaa 2snt litralta.
Nyt on käyty keskustelua tuosta biodieselistä, jota tehdään mm. palmuöljystä, koska nuo plantaasit sijaitsevat sademetsä alueilla, niin yllättäen sademetsien tuhoaminen on lähtenyt kiihtymään biopolttoaineen lyödessä rahoiksi.
Tätä biopolttoainettahan tungettiin väkisin markkinoille ja nyt ollaankin toppuuttelemassa, koittaisivat päättää nyt jotain.
Ja ruuan hinta uhkaa pompsahtaa, kun ruokaviljapellot valjastetaan maissin kasvatukseen, jotta voidaan valmistaa etanolia liikenne käyttöön.
Paperiteollisuudella olisi viittä vaille valmiit vehkeet ja niiden sivutuotteita voisi käyttää liikennepolttoaineiden tekoon. Vinkki suljettavien sellutehtaiden omistajille..
Itse aiheeseen palatakseni, tuota biosekoitettua kiisseliä pitäisi voida käyttää ihan surutta, mutta jostain Volkkarin (Golf V) esitteestä muistelisin lukeneeni, ettei sillä ole biodiesel valmiutta tms. Mitä sekin sitten tarkoittaa.
Paperiteollisuudella olisi viittä vaille valmiit vehkeet ja niiden sivutuotteita voisi käyttää liikennepolttoaineiden tekoon. Vinkki suljettavien sellutehtaiden omistajille..
Itse aiheeseen palatakseni, tuota biosekoitettua kiisseliä pitäisi voida käyttää ihan surutta, mutta jostain Volkkarin (Golf V) esitteestä muistelisin lukeneeni, ettei sillä ole biodiesel valmiutta tms. Mitä sekin sitten tarkoittaa.
Kysymys oli lähinnä polttoaineesta, joka ei sisällä fossiilista alkuperää olevaa öljyä lainkaan.
http://netti.nic.fi/~msot/12032008.jpg
Kyseessä on ihan EN 14214 normin mukainen tavara.
Sen verran olen saanut irti nettiä tonkimalla, että tuollaisen vanhan mekaanisella pumpulla varustetun dieselmoottorin ja biodieselin yhteensopivuudessa ei ole ongelmaa, niin kauan kuin polttoainejärjestelmässä ei ole luonnonkumisia tiivisteitä/letkuja/muita osia.
Eli se tiedonjyvä materiaalien puolesta olisi haussa. Letkut kaiketi T4:ssa on jo kaikki muovia, mutta mitenköhän pumpun sisäiset tiivisteet sitten.
http://netti.nic.fi/~msot/12032008.jpg
Kyseessä on ihan EN 14214 normin mukainen tavara.
Sen verran olen saanut irti nettiä tonkimalla, että tuollaisen vanhan mekaanisella pumpulla varustetun dieselmoottorin ja biodieselin yhteensopivuudessa ei ole ongelmaa, niin kauan kuin polttoainejärjestelmässä ei ole luonnonkumisia tiivisteitä/letkuja/muita osia.
Eli se tiedonjyvä materiaalien puolesta olisi haussa. Letkut kaiketi T4:ssa on jo kaikki muovia, mutta mitenköhän pumpun sisäiset tiivisteet sitten.
http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t524414
Kyllä mutua löytyy !
Jos kone hyvässä kunnossa vielä, niin älä kokeile (korvauksia ei tule mistään/koskaan).
Kyllä mutua löytyy !
Jos kone hyvässä kunnossa vielä, niin älä kokeile (korvauksia ei tule mistään/koskaan).
Tein parivuotta sitte aiheesta opinnäytetyön.
Joka löytyy http://tos.pp.fi/biodiesel/
Sain myös VW:ltä teknisiä PDF tiedostoja jotka löytyvät tuolta samaisesta osotteesta.
Ja transua koskien tämävoisi olla kiinnostava.
Joka löytyy http://tos.pp.fi/biodiesel/
Sain myös VW:ltä teknisiä PDF tiedostoja jotka löytyvät tuolta samaisesta osotteesta.
Ja transua koskien tämävoisi olla kiinnostava.
Pitääpä soitella ja kokeilla tikulla jäätä jos muuten ei selviä...
Netti osasi kertoa tämän verran:
"Vag 701298215 UMBAUSATZ"
ja
"Комплект переналад. двиг-ляд.
работы на рапсовом масле (PME)"
Eli jonkinlainen muunnossarja ilmeisesti.
EDIT:
tarkemmin kun ajattelee, niin taitaa siellä olla vielä kumiletkujakin lyhyet pätkät siellä täällä, mm. missä ne muoviletkut liitetään pa-suodattimeen. Kyse voisi olla niistä.
Netti osasi kertoa tämän verran:
"Vag 701298215 UMBAUSATZ"
ja
"Комплект переналад. двиг-ляд.
работы на рапсовом масле (PME)"
Eli jonkinlainen muunnossarja ilmeisesti.
EDIT:
tarkemmin kun ajattelee, niin taitaa siellä olla vielä kumiletkujakin lyhyet pätkät siellä täällä, mm. missä ne muoviletkut liitetään pa-suodattimeen. Kyse voisi olla niistä.
Kiitoksia taas tiedoista, alkaahan se mysteeri pikkuhiljaa avautua.
Pitänee käydä kysäisemässä merkkiliikkeessä saako tuota settiä, mitä se maksaa ja mitä siihen oikeastaan kuuluu. Jos se on vaan kasa letkunpätkiä, niin voisihan sitä harkita.
Tuota kilometriä tulee toisinaan kohtuullisesti, joten jos öljyn hinta nousee vielä, niin saattaa jopa kannattaa.
Pitänee käydä kysäisemässä merkkiliikkeessä saako tuota settiä, mitä se maksaa ja mitä siihen oikeastaan kuuluu. Jos se on vaan kasa letkunpätkiä, niin voisihan sitä harkita.
Tuota kilometriä tulee toisinaan kohtuullisesti, joten jos öljyn hinta nousee vielä, niin saattaa jopa kannattaa.
Olen nyt ulkolaisilta foorumeilta kerättyjen tiedonjyvästen perusteella uskaltanut polttaa toistasataa litraa tuota biodieseliä - tekemättä koneelle mitään. En sitä kuitenkaan jatkuvasti käytä, niin seurataan tilannetta.
Ihan hyvin pelaa, hiukan tuntuu haluttomammalta 800kg kuormalla, mutta se kai johtunee tuon polttoaineen matalammasta energiasisällöstä. Muuten pelaa ehkä paremminkin, muuten portterilla on ollut alle 2000rpm pientä nykimisvikaa, tuolla biotavaralla sitä ei esiinny lähes ollenkaan. Hauskana yksityiskohtana; pakokaasunhaju aiheutta näläntunnetta.
Ihan hyvin pelaa, hiukan tuntuu haluttomammalta 800kg kuormalla, mutta se kai johtunee tuon polttoaineen matalammasta energiasisällöstä. Muuten pelaa ehkä paremminkin, muuten portterilla on ollut alle 2000rpm pientä nykimisvikaa, tuolla biotavaralla sitä ei esiinny lähes ollenkaan. Hauskana yksityiskohtana; pakokaasunhaju aiheutta näläntunnetta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa