96kW TDI tehot hukassa 1800-2400 rpm:ssä ja savuttaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tube
-

96kW TDI tehot hukassa 1800-2400 rpm:ssä ja savuttaa

ViestiKirjoittaja tube » 6.5.2008 20:36

Tere, osaisiko kukaan sanoa, mikä voisi olla vikana, kun oireet ovat seuraavat:

Lähden kiihdyttämään paikaltaan liikennevaloista jonon mukana tasaisesti kaasua painaen. Kakkosvaihteella (automaatti) tuonne 1800-2000 rpm:n tienoille menee ihan hyvin, sitten veto nuupahtaa ja jono karkaa. Taustapeilissä näkyy kun musta savu pöllyää. 2400 rpm:ssä tulee sitten muulinpotku isomman pölähdyksen kera ja kone kelaa kierrokset hetkessä 3000 rpm:ään. Tulee kiire nostaa jalka kaasulta, kun jono alkaa tulla takaperin vastaan. Vähän vaikea ajaa liikennevirran mukana ja kyllähän nuo pöläykset vähän nolottaa - toisaalta kanssa-autoilijat jättävät mukavasti turvaväliä.

MAF? Juuttuvasiipinen turbo? VAG-COM on käytettävissä, mutta mitä sieltä pitäisi hakea? (aika ummikko olen) Vikakoodeja ei ollut.

tube
-

ViestiKirjoittaja tube » 7.5.2008 21:08

Itse itselleni vastaten:

EGR:n alipaineletkun tulppaus tuntuu olevan patenttikorjaus aina kun nykii tai savuttaa. 15 minuutin koeajossa en saanut nykimistä ja savutusta enää aikaiseksi, mutta täytyy vielä katsella pari päivää. Kun vaan tietäisi onko vika itse EGR:ssä vai kompensoiko tulppaus taas varsinaista vikaa, joka on jossain muualla.

artos
-

ViestiKirjoittaja artos » 9.5.2008 8:08

Asiaa sen kummemin tuntematta kehtaisin väittää syylliseksi juuri tuota EGR-venttiliä. Ei ole ennen kuulumatonta, että ne menee jumiin. Kun se sitten viimein kohonneiden ahtopaineiden vaikutuksesta naksahtaa kiinni, on meno sen mukaista. Mahtaa muuten loota tykätä, kun voima noin yks-kaks paukahtaa käsiteltäväksi.
Jättääköhän tulppaus noissa jo vikakoodin?
Noita EGR-ventiilejä on kuulemma saanut entrattua putsaamalla huolellisesti. Ei lienee suunnattoman vaikea operaatio.

Minkähän näköinen mahtaa olla imusarja sisäpuolelta..

tube
-

ViestiKirjoittaja tube » 9.5.2008 14:28

Tulppauksesta ei tässä vielä jää vikakoodia eli sikäli voisi olla tulpattuna ainakin muulloin kuin talvella ja katsastuksessa (katsastussetä varmaan huomaisi letkun irti olon, koska se on niin näkyvällä paikalla moottorin päällä).

Jo aiemmin edellisen nykimisen sattuessa epäilin EGR:ää. Tuolloin vika oli löysällä/irti oleva putki välijäähdyttimen ja turbon välissä. Silloin aioin putsata EGR:n ja imusarjan, mutta tässä automaattivaihteisessa niistä EGR:n alla olevista putkista muodostuu sellainen käärmeenpesä, että muistaakseni jokin pultti oli siellä niin mahdottomassa paikassa, etten päässyt edes kunnolla yrittämään sen avaamista. Joku toinen osa taisi olla tiellä ja sen pultti oli yhtä mahdottomassa paikassa tms. Naapurin kanssa sitä pähkäiltiin, mutta loppujen lopuksi ei sitten saatu sitä EGR:ää irti. Tosin minä olen aivan kokematon näissä. Naapurilla on paljon kokemusta, mutta muista merkeistä ja vähän vanhemmasta tekniikasta.

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”