AAZ:n ajoitus hukassa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

AAZ:n ajoitus hukassa

ViestiKirjoittaja MXU » 19.7.2007 22:08

Jakopään remppa ja ajoitukset meni sekaisin. Kampura merkissään, nokka merkissään ja pumpun hihnapyörässä sokka paikallaan. Kaikki siis vaikuttaa kunnossaolevalle.

Ei lähtenyt käymään kunnolla, ilman ns. ryyppyä (millä sitä ennakkoa muutetaan käsin) ei muuta kuin hörähti pitkän starttaamisen jälkeen ja sen ns. ryypyn kanssa pörähti hetkeksi käyntiin mut kuullosti ihan hurjalle.

Korjausopas käteen ja pumpun ennakkoa ihmettelemään. Mittakellon kanssa sekin kohdalleen ja sama tulos. Kärsivällisyys aavistuksen koetuksella ja junttasin säädön toiseen reunaan ja kas kummaa, se alkoi käymään kohtuudella. Tällöin pumpusta mitattu arvo YKK:ssa oli yli kaksi milliä.

Auto oli ajosta ja remontin aikana ei puututtu pumpun säätöihin eikä siithen ole ruuvattu lisää syöttöä tai ahtopainetta.

Voiko tuossa olla jotain muuta rikki vai koittaakko korvakuulolta laittaa kohdilleen?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 19.7.2007 22:49

Hihna hampaan pielessä syystä tai toisesta.

Jos oli myöhäsellä niin savuaa valkosta ja sinistä ja haisee dieselille jos on aikasella niin tiedät nyt miltä kuulostaa nakutus;-)

Laita se säätö siihen missä oli ja siirrä pumppua sun tapauksessa hampaan myöhäselle, se on helpoin tapa.

0.8-0.9mm pitäis olla heittokellon näyttämä ykk:ssa AAZ/ABL-koneissa.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 19.7.2007 23:41

Se tässä kummastuttaa kun ne merkit sai kohdalleen ja mittasi pumpusta niin 0,9mm löytyi. Käyntiin ei ollu kyllä toivoakaan saada.

dbwarrior
-
Viestit: 12
Liittynyt: 26.2.2006 14:35

ViestiKirjoittaja dbwarrior » 20.7.2007 7:38

Voisko olla 180 astetta pielessä ?
Tuolloinhan koneen käyttäytyminen on aika erikoista.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 20.7.2007 9:44

Ei pitäisi kun kampura ja nokka on merkissään. Samoin pumppu.

Jero
-
Viestit: 47
Liittynyt: 13.11.2004 17:08

ViestiKirjoittaja Jero » 28.11.2007 10:24

Onko tähän löytynyt ratkaisua? Meinaan itellä on ihan sama homma. Auto kävi kuin bensa moottorilla, eli ajoitus oli mluultavasti myöhässä ---> mitattiiin ajoitus joka oli heittokellon mukaa 0.5. Tämän jälkeen säädettiin syöttöpumpun hammasrattaalta ajoitusta, -->ajoitus tarkalleen 0.85 ja auto ei lähtenyt käymään enää ollenkaan. Kerran paukauttaa tosi ikävästi kun on starttia sorvannu pidemmän aikaa.. eli mikähän mahtais olla? Vaikuttaako se anturi siinä syöttöputkien välissä tähän asiaan niin paljon jos on vaikka mennyt säädön aikana rikki? Mistä tietää onko 180 asteta pielessä?

uti
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.8.2007 8:34

ViestiKirjoittaja uti » 7.12.2007 19:56

Laittamalla ykkösen nokat ylöspäin ja kampuranmerkin kohdalleen.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 7.12.2007 20:58

varmin on laittaa sinne nokan päähän rauta niin saa sen kerralla kohdilleen... nokista kattomalla sitä ihan tarkalleen saa, eikä nokkaa ainakaan saa ton raudan kans pieleen

uti
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.8.2007 8:34

ViestiKirjoittaja uti » 8.12.2007 8:39

Kyllä sen saa ihan yhtä tarkkaan. Eikä tule sitä virhettä, että hahlo takapäässä on väärin. Kun se ei ainakaan vanhemmissa ollut keskellä. Jotkut on osannut laittaa senkin 180 astetta pieleen. Ainakin katsottava ykkösen nokkien osoittavan ylöspäin.

nokanmov
-
Viestit: 11
Liittynyt: 12.10.2006 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja nokanmov » 1.1.2008 1:13

Olisiko kenelläkään kuvaa tai linkkiä kuvaan tiedossa niistä pumpun ajoitusmerkeistä? Kun ei vielä ole selvillä missä ne lienee, Venton AAZ moottori kyseessä. Pumpun merkistä ja mallista ei ole tietoa. 7.1 pitäisi olla valmiina eli kiirus tulee.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 1.1.2008 12:34

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... 3758937b51
Tarkista lisäksi kunkkupultti ja sähköiset haistajat/anturit jos on. Löytyy haulla kuviakin, pitäisi tietää autosi pumppumalli (vuosi).

nokanmov
-
Viestit: 11
Liittynyt: 12.10.2006 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja nokanmov » 1.1.2008 14:58

Bosch
0460 494 413
R 603-1 BS 4026
028 130 081
567 306 755
22828

Siinä kaikki merkinnät mitä pumpun kyljestä löytyi, sanooko noi mallista mitään?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 2.1.2008 0:45

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... a8ad40889d
Käännä kone ykk-kohtaan jos ei löydy lukitustapille paikkaa tai merkkiä, niin laita valkoisella värillä tarkka merkki kaikkiin pyöriin ja vastamerkit kanteen/suojiin (hyvistä/näkyvistä merkeistä ei ole haittaa kasattaessa jakopäätä).
http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... ht=ajoitus

nokanmov
-
Viestit: 11
Liittynyt: 12.10.2006 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja nokanmov » 3.1.2008 0:50

Kiitos erittäin paljon vaivan-näöstä. Nyt auto on kunnossa. Tosin ylimääräisiä sydämen tykytyksiä oli kasauksen jälkeen kun laitoin käyntiin. Normaalikierroksilla kävi hyvin, muttakun kierrokset meni yli 4000rpm niin alkoi pätkimään.

Jään esto ainetta tankkiin ja uusintayritys. Enään ei pätkinyt korkeilla kierroksilla. Diesel suodatin jäänyt näemmä vaihtamatta, kun huoltokirjassa viimeisin vaihto näkyi olleen viime syksynä. Piti olla keväällä vaihdettu mustaakseni mutta paperi muistaa paremmin kun ihmismieli.

YHTEENVETO.
Kaiken takana on huolimattomuus josta syntyi tapahtumaketju. Polttoaine suodatin oli vaihtamatta tälle syksylle. Laturin hihna oli päässyt hieman löystymään. Tankissa ja polttoainejärjestelmässä oli kondenssivettä. Täsmälleen samalla hetkellä kun vesi aiheutti moottorin pätkimistä, laturin moniurahihnan yksi ura/huippu/uran kattava säije pomppasi jakohihnan ja kampiakselin hihnapyörän väliin. Siitä luonnollisesti aivan sekava käynti ja hillitön tärinä ja nautus.
Laturinhihnan säije hyppäytti öljyistä jakohihnaa ja jako meni hampaalla sekaisin. Se ilmeni kun pyörittelin konetta, kampiakselin ja nokka-akselin keskinäinen suhde oli kunnossa mutta pumpun suhde kampi ja nokka-akseliin oli hampaalla hutikassa.

Uudet eväät kaupasta ja nyt on hihnat ja kiristin uutta. Jäänesto tankissa ja homma toimii jälleen.

Tuli mieleen vielä sellainen että mikä virka sillä läpällä on siellä ilmanputsarikotelossa? Ja siitä läpältä lähtee torvi joka on kartio joten se estää ilman määrää mutta kiihdyttää virtausta. Ilma on lisäksi lämmintä kun se torvi menee pakosarjan lähelle. Eikös jos se olisi kylmää niin tulisi koneesta pirteämpi ilman ollessa tiheämpää ja täytöksen sitäkautta ollessa suurempi? Avainkysmys onki että koska sen läpän on tarkoitus aueta?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa