Ei haulla ainakaan yhtäkkiä vastaavaa löytynyt niin tehdäänpäs tästä sitten uusi tarina.
Autossa(Vento 1.9td -97) oli sinetti paikallaan syöttöruuvissa kun sen ostin, tällöin kulutus n.5,5-6l/100km. Syöttöä sitten tuli laitettua n.1/2 kierrosta lisää, silloin pöläytteli aika paljon ja kulutuskin nousi, oli n.6,5l/100km kohtuu rauhallisessa maantieajossa.
Alkoi tuo savuaminen hävettämään joten käänsin syöttöä takasin 1/4 kierrosta. Ei enää savua, mutta mikä mahtavaa viimesellä parilla tankilla kulutus laskettaessa ollut n.8l/100km, samaa matkaa töihin ja takaisin mitä ennenkin.
Nyt kaivattais hyviä neuvoja mitä tuolle seuraavaksi yrittäisi tehdä, vai viekö suosista pajalle ja katsovat siellä säädöt? Auto ei vuoda mistään, "tehot" tallella ja samalta asemalta tankannut joka kerta.
Kiitokset jo etukäteen jos joku viisaampi osaisi aavistaa mistä moinen, itsellä ensimmäinen vaggilainen riekeli niin eipä näistä tiedä.
AAZ kuluttaa liikaa?
Valvoja: ffp jäsenet
Tämä siis oma säätökokemukseni, ottakoot muut opikseen jos haluavat:
Eli autona on vuoden 98 AAZ koneella varustettu Vento - nykyisin feikkijetta. Tehtaan jäljiltä pumppu oli todella laihalla (tiedä sitten näistä euronormeista) ja auto ei kertakaikkiaan kulkenut ostaessa mihinkään, vaikka kaikki perusasiat olivat kunnossa. Silti ostin auton pois, koska uskoin/tiesin syyn olevan perussäädöissä. Sinetti hävisi nopeasti syöttöruuvista ja loppupeleissä perussyöttöä tuli lisää 0,75 kierrosta, eli suhteellisesti hirveän paljon - tosin muistetaan, että säädöt olivat "laihalla".
Tyhjäkäyntikierrosten noustessa perussyötön kasvun myötä, niitä sitten piti saada takaisin normaaliin. Pumpun takana olevasta vivusta, oikeanpuoleisesta säätöruuvista säädin tyhjäkäyntikierroksia alaspäin löysäämällä ruuvia ja tyhjäkäynti alkoi olemaan kohdallaan. Pikkuisen lisää kierrosten pudotusta kaasuvaijerin vivun säädöstä ja homma oli bueno.
Itse asiaan. Se tyhjäkäynnin säätövipu (missä se kylmäkäynnistyssolenoidi/kahva on vaijerilla kiinni) hienosäätää myös pumpun ennakkoa. Eli kylmänä aikaisemmalle ja lämmittyään myöhäisemmälle. Nyt kun oikeanpuoleisesta ruuvista tiputtaa kierroksia, säätyy ennakko myös samalla myöhäisemmälle. Tämä taas vaikuttaa huomattavasti koneen ja turbon heräämiseen, sekä vääntöön. Jossain vaiheessa tosin yläkierroksilla alkaa häviätä voima, joten iterointiin menee hetki kompromissin saavuttamiseksi.
Iteroinnissa kannattaa ottaa huomioon, että jo 0,2 kierrosta suuntaan tai toiseen vaikuttaa kummasti menohaluihin. Jos ennakko on säätövivusta liian aikaisella, kaasua saa painaa todella paljon ennen kuin mitään tapahtuu ja savua riittää. Sopivan kompromissin löydyttyä, voi hukkaportin säätötangosta iteroida ahdot ~0,7 tuntumaan ja hienosti menee.
Alunperin auto kulutti tehtaan säädöillä sen 6,5 l/100km. Syötön lisäämisen ja hienosäätämisen jälkeen kulutus pyörii siinä 5 l /100km paikkeilla ja vääntöä riittää mukavasti. Enää ei tarvitse polkea poljinta pohjaan asti, joka vaikuttaa huomattavasti kulutukseen. Nyt mennään niin sanotusti jo ihan "sukkasillaan". Lisäksi auto lähtee pakkasillakin tulille mukisematta ilman startin kiusaamista (hehkutkin on sitten uudet...).
Tämä siis oma kokemukseni aiheesta. Pumpun säädöt ovat joka autossa varmasti eri tavalla tehty, joten tämä tuskin pätee aivan kaikkiin AAZ-koneisiin. Kertokaa toki lisää ja korjatkaa jos olen väärässä.
Eli autona on vuoden 98 AAZ koneella varustettu Vento - nykyisin feikkijetta. Tehtaan jäljiltä pumppu oli todella laihalla (tiedä sitten näistä euronormeista) ja auto ei kertakaikkiaan kulkenut ostaessa mihinkään, vaikka kaikki perusasiat olivat kunnossa. Silti ostin auton pois, koska uskoin/tiesin syyn olevan perussäädöissä. Sinetti hävisi nopeasti syöttöruuvista ja loppupeleissä perussyöttöä tuli lisää 0,75 kierrosta, eli suhteellisesti hirveän paljon - tosin muistetaan, että säädöt olivat "laihalla".
Tyhjäkäyntikierrosten noustessa perussyötön kasvun myötä, niitä sitten piti saada takaisin normaaliin. Pumpun takana olevasta vivusta, oikeanpuoleisesta säätöruuvista säädin tyhjäkäyntikierroksia alaspäin löysäämällä ruuvia ja tyhjäkäynti alkoi olemaan kohdallaan. Pikkuisen lisää kierrosten pudotusta kaasuvaijerin vivun säädöstä ja homma oli bueno.
Itse asiaan. Se tyhjäkäynnin säätövipu (missä se kylmäkäynnistyssolenoidi/kahva on vaijerilla kiinni) hienosäätää myös pumpun ennakkoa. Eli kylmänä aikaisemmalle ja lämmittyään myöhäisemmälle. Nyt kun oikeanpuoleisesta ruuvista tiputtaa kierroksia, säätyy ennakko myös samalla myöhäisemmälle. Tämä taas vaikuttaa huomattavasti koneen ja turbon heräämiseen, sekä vääntöön. Jossain vaiheessa tosin yläkierroksilla alkaa häviätä voima, joten iterointiin menee hetki kompromissin saavuttamiseksi.
Iteroinnissa kannattaa ottaa huomioon, että jo 0,2 kierrosta suuntaan tai toiseen vaikuttaa kummasti menohaluihin. Jos ennakko on säätövivusta liian aikaisella, kaasua saa painaa todella paljon ennen kuin mitään tapahtuu ja savua riittää. Sopivan kompromissin löydyttyä, voi hukkaportin säätötangosta iteroida ahdot ~0,7 tuntumaan ja hienosti menee.
Alunperin auto kulutti tehtaan säädöillä sen 6,5 l/100km. Syötön lisäämisen ja hienosäätämisen jälkeen kulutus pyörii siinä 5 l /100km paikkeilla ja vääntöä riittää mukavasti. Enää ei tarvitse polkea poljinta pohjaan asti, joka vaikuttaa huomattavasti kulutukseen. Nyt mennään niin sanotusti jo ihan "sukkasillaan". Lisäksi auto lähtee pakkasillakin tulille mukisematta ilman startin kiusaamista (hehkutkin on sitten uudet...).
Tämä siis oma kokemukseni aiheesta. Pumpun säädöt ovat joka autossa varmasti eri tavalla tehty, joten tämä tuskin pätee aivan kaikkiin AAZ-koneisiin. Kertokaa toki lisää ja korjatkaa jos olen väärässä.
Eipä oo painemittaria. Nyt ei enää oo tyhjäkäyntiä säädetty pienemmäksi ollenkaan, eli nyt sitten tosiaan tyhjäkäynnillä huutaa 1200, mutta mitäs pienistä kun ei pienetkään meistä..
Lähteepähän paremmin kylmänä käyntiinkin kun tuosta tuo kylmäkäynnistyssolenoidi on paskana :D
Kulutus kuitenkin tipahti, viime parilla tankilla siinä n.6l/100km.
Ja lisäys vielä perään et tosiaan kulkee nyt aikasempaan verrattuna satasta ihan "pintakaasulla". Että ihmekös kun kulutuskin tipahti. Kiitokset vain.
Lähteepähän paremmin kylmänä käyntiinkin kun tuosta tuo kylmäkäynnistyssolenoidi on paskana :D
Kulutus kuitenkin tipahti, viime parilla tankilla siinä n.6l/100km.
Ja lisäys vielä perään et tosiaan kulkee nyt aikasempaan verrattuna satasta ihan "pintakaasulla". Että ihmekös kun kulutuskin tipahti. Kiitokset vain.
Kyllä varmaan olisi asiaa löytynyt, esim. hakusanalla "ahtokara".
Pahasti on pielessä, jos tuollainen kinneri yli kuuden vie. Kyseessä oleva yksilö lienee ekodiesel, jonka ahtopaine tehtaan jäljiltä on noin 0.3. Ensimmäinen homma tuollaisen viritykseen on ahtokaran muokkaus. Sen jälkeen ahtojen nosto jonnekin 0.7 bariin. Noilla saadaan jo aika mukavasti kulkua lisää. Sitten pitäisikin jo asentaa välijäähdytin. Syöttöihin en itse koskisi juuri missään vaiheessa.
Pahasti on pielessä, jos tuollainen kinneri yli kuuden vie. Kyseessä oleva yksilö lienee ekodiesel, jonka ahtopaine tehtaan jäljiltä on noin 0.3. Ensimmäinen homma tuollaisen viritykseen on ahtokaran muokkaus. Sen jälkeen ahtojen nosto jonnekin 0.7 bariin. Noilla saadaan jo aika mukavasti kulkua lisää. Sitten pitäisikin jo asentaa välijäähdytin. Syöttöihin en itse koskisi juuri missään vaiheessa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa