Nokka-akseleista hieman
Valvoja: ffp jäsenet
Nokka-akseleista hieman
Minkäslaisilla nokilla porukka ajelee,siis lähinä nämä reilummin viritetyt laitteet ?
Vakio akselihan riittää kyll aika pitkälle mutta jos todella halutaan ottaa tehoa koneista niin olisi ihan kiva kuulla käyttökokemuksia...
Vakio akselihan riittää kyll aika pitkälle mutta jos todella halutaan ottaa tehoa koneista niin olisi ihan kiva kuulla käyttökokemuksia...
Tällä foorumilla ei taida liikkua kuin yksi tai kaksi jotka ovat kokeilleet vag-koneisissa jotakin muita nokkia kuin vakiota/tai uudelleen ajoitettuna.
Mutta sen verran itsekin noista kokeiluista tiedän että yläpäähän on saatu tehoja ja alhaalta pois, juuri kuten se pitääkin olla, muutokset niin että vakiokepistä vähän lisää asteita ja nostoa.
Fiksummat varmaan kertoo tarkempia speksejä
Mutta sen verran itsekin noista kokeiluista tiedän että yläpäähän on saatu tehoja ja alhaalta pois, juuri kuten se pitääkin olla, muutokset niin että vakiokepistä vähän lisää asteita ja nostoa.
Fiksummat varmaan kertoo tarkempia speksejä
Itselläni käytössä oli R-koneistuksen tekemä nokka joka riitti yli 100kw/l tehoille. Tuon jälkeen testasin vakionokalla ja G-techin mukaan tehot tippui pyöriltä 11kw ja ~20nm. Myös persdyno vahvistaa sillä vedot yli neljäntonnin muuttui todella aneemisiksi ja muutenkin se kaikken terävin potku hävisi.
Hatemin nokka-akselissa on etenkin pakonokkaan kiinnitetty huomiota. Nostoa millin verran vakiota enempi ja asteita hieman lisää. Imunokka nostoltaan lähes vakio. Tdifreakilla on kokemusta taas hieman erityylisestä nokka-akselista, siinä on muutoksia jonkun verran enempi molemmissa nokissa. Hatemilla auttanee tuo nokka siksikin aika paljon kun kansi ei ole enää niin vakio. Etenkin pakokanavia on työstetty paremmin virtaaviksi ja nokasta saa silloin paremman hyödyn.
Ai eikös tässä ollutkaan lisätty imupuolellekkin sitä nostoa? Kuulostaa entistä paremmalle seuraavaa kehitysversiota ajatellen :D
No niinhän minäkin ensin luulin, mutta tönärillä mitattuna nostoa oli vain pari kymppiä enempi mitä vakiossa. Asteita saattoi olla hiukka vakiota enempi kun perusympyrä oli kuitenkin vakiota pienempi. Pakopuolella nostoa millin vakiota enempi. Siinä nokka-akselin alipainepumpun puoleisessa päässä pitäisi olla stanssattuna nokan malli, niin R-koneistamolta saa tarkemmat tiedot. Jos kuitenkin viitsit mitata nostot pako- ja imunokasta niin pistä vaikka privana tulemaan. Onnistuin kadottamaan omat mittaustulokset. Kannattaa tosiaan kokeilla muitakin nokkakeppejä hiukka toisenlaisilla profiileilla. Artullahan onkin kokemusta parista eri mallista.
ilmeisti aika moni on teettänyt r:ssä nokkia kun tänään soitin sinne niin sanoivat vaan ett onhan näitä muutama tullut tehtyä = ))
Suosittelivat 260 asteista ja 9.5 nostolla...on kuulema nimenomaan hydraulinostajjille tarkoittettu malli...
Jos olis ylimääräistä rahaa niin varmaan itsekkin teettäisin muutaman erilaisen koska moottorit ovat yksilöllisiä niin jokaisessa toimii hieman omanlainen nokka parhaiten..
Nuo asteetkin on kyll ihan miten sen haluaa ymmärtää..tärkeämpää on sen nokan profiili,nimimerkillä kokemusta on ( tosin bensapuolelta )
Suosittelivat 260 asteista ja 9.5 nostolla...on kuulema nimenomaan hydraulinostajjille tarkoittettu malli...
Jos olis ylimääräistä rahaa niin varmaan itsekkin teettäisin muutaman erilaisen koska moottorit ovat yksilöllisiä niin jokaisessa toimii hieman omanlainen nokka parhaiten..
Nuo asteetkin on kyll ihan miten sen haluaa ymmärtää..tärkeämpää on sen nokan profiili,nimimerkillä kokemusta on ( tosin bensapuolelta )
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Itse en tarkoittanut suinkaan sitä että nuo alkaisivat kellua kierroksilla, vaan sitä että riittääkö noissa säätöalue enää jos nostoa lisätään, muistelen ettei noissa niin mahdottomasti ole varaa.
Sen takia näkisin helpoimmaksi kun metsästäisi vaikka kiinteät kupit, niillä voisi huoletta sitten koitella vaikka 11mm nostoa jos vaan ei ota mäntään kiinni.
Saatan toki olla väärässäkin, siksipä foorumit on keksitty että saadaan monen ihmisen mielipide.
Sen takia näkisin helpoimmaksi kun metsästäisi vaikka kiinteät kupit, niillä voisi huoletta sitten koitella vaikka 11mm nostoa jos vaan ei ota mäntään kiinni.
Saatan toki olla väärässäkin, siksipä foorumit on keksitty että saadaan monen ihmisen mielipide.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Mulla on R-koneistuksen hioma nokka mekaanisille nostimille hyllyssä. Koitin sitä paikalleenkin laittaa, mutta eihän siitä mitään tullut. Jo nokkaa hiottaessa pitää ottaa huomioon minkä vahvuiset lashcapit sinne laittaa, tulipa sekin jälkikäteen vasta mieleen. Mulle pitäis olla 1mm paksut, eipä taida sellaisia olla olemassa :(
No kyllä tuolla vakionokallakin jotenkuten kerkiää...
No kyllä tuolla vakionokallakin jotenkuten kerkiää...
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Mutta edelleenkin olen sitä mieltä että sillä paksuudella ei ole juurikaan merkitystä.
Jos verrataan samasta materiaalista tehtyjä säätöpaloja, 4mm ja 0.5mm.
niin on tuo paksumpi palahan menee enemmän kasaan (jos menee) ja siten olisi todennäköisempää että se alkaa murtumaan.. :)
Ja jos prätkän moottorissa on max kierrokset 12000rpm ja jyrkällä nokalla, niin venttiilillä on melkoinen kiihtyvyys ja shimmillä puristusta.
Ehkäpä jopa enemmän kuin td/tdi-moottoreissa. :)
Laskisin jos jaksaisin (ja olisi jouset, painot ja profiilit tiedossa).
Jos verrataan samasta materiaalista tehtyjä säätöpaloja, 4mm ja 0.5mm.
niin on tuo paksumpi palahan menee enemmän kasaan (jos menee) ja siten olisi todennäköisempää että se alkaa murtumaan.. :)
Ja jos prätkän moottorissa on max kierrokset 12000rpm ja jyrkällä nokalla, niin venttiilillä on melkoinen kiihtyvyys ja shimmillä puristusta.
Ehkäpä jopa enemmän kuin td/tdi-moottoreissa. :)
Laskisin jos jaksaisin (ja olisi jouset, painot ja profiilit tiedossa).
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
eipä sitä tartte laskea, TDi koneet pyörii 5000rpm ja jousipaineet on ihan lapselliset.
Kyllä siellä mopedissa on hemmetisti enemmän inertiaa vastassa ja ramppi nopeudet ihan toista luokkaa.
en ole mopoista mittaillut seetipaineita joten en voi verrata, mutta jousipuristimella joutuu tekemään oikein töitä että saa ne luttuun =)
Minäkään en usko että millin seinämällä oleva lashcappi murtuisi, mutta jos löytyy sopivia lashcappeja niin voi olla jopa helpompaa mitoittaa venttiilit samaan korkoon lyhentämällä esim millillä tms. kuin alkaa hiomaan kovasta lash capista tavaraa pois ja huonoimmillaan jokaisesta erikseen.
Venttiilit joutuu kuitenkin lyhentämään seetien hionnan jälkeen, joten ne voi pyytää esim milliä lyhyempinä.
Kyllä siellä mopedissa on hemmetisti enemmän inertiaa vastassa ja ramppi nopeudet ihan toista luokkaa.
en ole mopoista mittaillut seetipaineita joten en voi verrata, mutta jousipuristimella joutuu tekemään oikein töitä että saa ne luttuun =)
Minäkään en usko että millin seinämällä oleva lashcappi murtuisi, mutta jos löytyy sopivia lashcappeja niin voi olla jopa helpompaa mitoittaa venttiilit samaan korkoon lyhentämällä esim millillä tms. kuin alkaa hiomaan kovasta lash capista tavaraa pois ja huonoimmillaan jokaisesta erikseen.
Venttiilit joutuu kuitenkin lyhentämään seetien hionnan jälkeen, joten ne voi pyytää esim milliä lyhyempinä.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa