1,9 TDI, 81kW, vuosimallia -99 ja 250tkm.
Eilen reissuun lähtiessä liikennevaloissa kiinnittyi huomio outoon kilinään/räminään konehuoneessa. Auto bussipysäkille ja katsomaan. Pelkääjänpuoleisessa päässä moottoria noin 15-20-senttinen kaasujousi tärisee holtittomasti ohjaustehostimen pumpun kiilahihnaa vasten.
Lyhyt ajo huoltamon pihaan ja tarkempi syyni, kaasujousen toinen pää oli ollut alumiinikorvassa kiinni joka oli murtunut ihan tehostimen pumpun vierestä. Tämän lisäksi korvan jouseen jäänyt puolisko oli hinkkaantunut pumpun hihnapyörää vasten sen verran kuumaksi että oli melkein polttanut puhki syylärin paisuntasäiliöltä tulevan letkun, jota vasten se siis myös nojasi.
Mikä tuo jousi oikein on? Ainakin moottori tärisee iihan helvetisti nyt kun sitä ei siellä ole. Alfameristä näkyy sen verran että ilmeisesti liittyy moniurahihnan kiristykseen, mutta kun se tuntuu enemmän iskunvaimentimelta kuin jouselta: liikkuu jähmeästi toiseen suuntaan ja kohtuu vapaasti toiseen, muttei mene kumpaankaan suuntaan itsellään. Eikä mikään apulaite jätä toimimatta. Entä missä se korva on kiinni, saako vaihdettua vai pitääkö yrittää hitsauttaa jossain? Ja kannattaako pitää auto ihan tarkkaan seisonnassa kunnes on kunnossa vai uskaltaako ajaa lyhyitä matkoja? Tuli sillä tehtyä eilen 300km lenkki kun oli ensin teipannut letkun kuntoon ja kaasujousen koneen kylkeen, ei mitään ongelmia siinä ainakaan.
Ja onko jollain muulla murtunut tuo korva? Jos en ihan väärässä ole niin se murtui siinä kun starttasin tosi jyrkältä parkkipaikalta, missä pelkääjän puoleinen etukulma oli ylimpänä. Auto on pitkän aikaa vaatinut välillä jopa 10s sahaamista että käynnistyy.
Golf IV moniurahihnan kiristimen jousi
Valvoja: ffp jäsenet
Tuli käytyä Turun VV-autossa kyselemässä, ilmeisesti kaasuiskari liittyy automaattiseen hihnankiristykseen. Joka tapauksessa se korvake, joka on mennyt poikki, ei tosiaan ole ihan pieni osa: se on suoraan koneen kyljessä kiinni ja pitää paikallaan kaikkia sen puolen apulaitteita (laturi, ilm. kompura, tehostimen pumppu) ja varaosan hinta sitä kautta on sitten vaivainen 523 euroa. Jäi tilaamatta.
Myyjäkin totesi ettei ole koskaan kuullutkaan tuon korvan murtumisesta, kiristyssysteemejä silloin tällöin menee. Neuvoi Raisioon johonkin jäähdyttäjäkorjaamoon joka ehkä voisi hitsata tuon alumiiniosan reilaan. Siis ei kun osia purkamaan...
Myyjäkin totesi ettei ole koskaan kuullutkaan tuon korvan murtumisesta, kiristyssysteemejä silloin tällöin menee. Neuvoi Raisioon johonkin jäähdyttäjäkorjaamoon joka ehkä voisi hitsata tuon alumiiniosan reilaan. Siis ei kun osia purkamaan...
http://www.oilijalonen.fi/ Tuolla näytti olevan jotain volkkarikamaa
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa