1.9TDi 85kW AJM, nykii, täristää, kuluttaa liikaa??

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

J.Rantala
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.8.2003 2:41

1.9TDi 85kW AJM, nykii, täristää, kuluttaa liikaa??

ViestiKirjoittaja J.Rantala » 3.4.2007 11:03

Audissani on tuo kuuluisa AJM-moottori. Pelannut kuitenkin ihan ok, ajettu 153,5tkm. Mutta seuraavat asiat ihmetyttävät, vikoja vai ominaisuuksia:

Kylmä kone: Saattaa nykiä kiihdyttäessä. Ei mitään "oikeaa" rynkytystä, vaan sellainen pehmeä nykäisy ehkä kaksikin kiihdyttäessä ja kun kone vähän lämpiää, niin loppuu. Ominaisuus? Nykäisyt tulevat aika matalilla kierroksilla.

Lämmin kone: Tuntuu, kuin olisi kytkin loppu tai viallinen, kun liikkeellelähtiessä helposti ravistaa. Ihan kuin olisi väännöt hukassa.

Kylmän ja kuuman välillä eli ennenkuin mittari saavuttaa 90-astetta: Pelaa kuin unelma, vetää hyvin, kone kehrää nätisti. Ei täristä, ei mitään.

Lämpötila-anturi tuohon 15tkm sitten huollossa vaihdettiin, kun sekoili vähän enemmänkin. Mutta tuo tärinä siihen jäi...

Liikennevaloissa, etenkin kuumana kesäpäivänä täristää autoa aika kovasti. Loppuu heti, kun kevyesti nostaa kierroksia. Lisäsin IQ:ta (IQ tapissaan, ei saa enempää, ei saanut kuin hitusen lisää vanhaan arvoon) ja auttoi vähän, mutta täristelee vieläkin. Kesällä myös polttoaineen kulutus on aika hurjaa, vie helposti 6,5l/100km. Nyt talvella talvirajoituksilla ajaessa pääsee matka-ajossa jonnekin 5,7l/100km.

Eilen ajeltiin kaverin kanssa hänen lukiessaan Vag-comilla MAF:n arvoja. Se näyttäisi eheältä, jos vertaa siihen specified-arvoon, mikä tulee logiin mitattujen arvojen mukana. Saako siihen ollenkaan verrata?

Miten se N75-venttiili toimii, voisiko se aiheuttaa tämmöistä?

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 3.4.2007 19:28

Itsellä tekee ALH koneella aivan samaa. Kokeileppas pistää egr tukkoon laipoilla jos auttais. mulla autto hieman kun tulppasi egr:n alipaineletkun. Kytkin kyllä alkaa olla loppu. Maf ja lämpötilaanturi vaihdettu 2viikon sisään. IQsta en tiedä kun läppäristä akku meni paskas. kai se pitäis sinne alle 2 ainakin laittaa :)
mutta tiedä sitten mikä on?

mikes75
-
Viestit: 67
Liittynyt: 6.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja mikes75 » 7.4.2007 12:55

Itellä teki tollai ja vaihdoin pumppusuuttimien johtosarjan vent.kopan sisälle niin loppu kaikki kylmänykimiset. 107 eur makso ku ite vaihoin!

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 8.4.2007 9:34

Oireisto kuulostaa pelottavan tutulta. Oletko tarkistanut nokka-akselin ja paininkuppien kunnon? Kannattaisi tehdä tarkistus jo ihan varmuuden vuoksi. Olen parhaillaan kasaamassa konetta omasta autosta kun meni paininkupit kappaleiksi ja nokasta oli nokat kuluneet 1.0-3.4mm. Autolla oli ajettu 118tkm ja käytetty oikeita öljyjä (505.01) tai ainakin luulisi näin kun merkkihuollossa käynyt.

J.Rantala
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.8.2003 2:41

ViestiKirjoittaja J.Rantala » 10.4.2007 14:18

Ollu liikaa kiireitä, ei ole ehtinyt vielä edes EGR:ää tukkia. Sellainen tuli vielä mieleeni, että tuossa kuukausi sitten hidastetöyssyyn hieman liian kovaa ajettuani ja jarrujen tehostuksen kadottua, niin silloin moottori kävi selvästi paremmin. Jarrujen tehostuksen katoamiseen syynä oli rikkoutunut alipaineletkun takaiskuventtiili, joka hieman halkesi ja alipaineet oli tiessään...

Nyt alkaakin olemaan listalla jo tsekattavaa. Ajattelin alunperin tutkia myös imusarjan sisällön, kun niistäkin voi löytää sisältä vaikka mitä. No, tuon nokka-akselin tutkimiseen ei mitään erikoislaitteita tarvita, -silmä riittää, jos kerta noin pahasti voi kulua...

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 10.4.2007 17:53

Onko pumppareissa yleisiä nuo nokkaviat? Jakajapumpullisessa taitaa olla harvinaisempia, vaikka niitä on vissiin huomattavasti enemmän liikenteessä..

Showman
-
Viestit: 215
Liittynyt: 23.7.2003 12:21

ViestiKirjoittaja Showman » 10.4.2007 18:44

PD-koneissa nokka-akseli on terästä suuttimien rullakeinujen takia ja lisäksi nokkaprofiili näyttäisi kapeammalta. Tämän takia pintapaine paininkuppeihin on huomattavasti kovempi ja teräsnokka armottomampi huonolle voitelulle. Väärien öljyjen takia pintapaineen kesto ei ole riittävä ja paininkupin pinta alkaa kulua. Tässä vaiheessa ei ole enää paluuta ja seuraavaksi menee nokka. Kun paininkuppi on riittävästi kulunut, kasvavat sivuttaisvoimat kupissa niin paljon, että sylinterin kannen paininkupin poraus kuluu väljäksi. Seuraavaksi metallisilppu lähtee liikkeelle öljyn mukana ja jumittaa turbon laakerit. Eli yläkerran liikkuvien osien lisäksi kansi ja turbo uusiin.

Tämä tarina ei ole fiktiota vaan kuvaus Oltzun moottorin vaurioista. Aika totaalista tuhoa 113.000km ajetulle autolle...

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 10.4.2007 19:09

Harmittava homma noin vähän ajetulle autolle, tuollaiset remontit maksaa.... tuohan on tietysti ollut syynä tehojen puuttumiseen. Mitäs rautaseosta näissä jakajapumppu koneissa tuo nokka on?

vr6power
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.9.2003 12:21

maf-arvot

ViestiKirjoittaja vr6power » 16.8.2007 18:03

paljonko maf arvot pitää olla atj/ajm konessa?
mun autossa max 1040(actual) ja sitten se laskee..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa