PD130 raksuttava käynti vedätyksessä ja muuta pikku(?) vikaa
Valvoja: ffp jäsenet
PD130 raksuttava käynti vedätyksessä ja muuta pikku(?) vikaa
Elikkäs vaihdoin 85kw pumppusuutin boran uudempaan 96kw:een (ajettu 211tkm) ja on vähän käynyt häiritsemään vedätettäessä kuuluva raksutus. Tuo mielestäni vähän mieleen vanhojen 102 heppasten 2.5TDI transujen raklatuksen (vaikkei tietenkään iha n samanlaista olekaan...)
Tyhjäkäynnillä käyntiääni on mielestäni ihan normaali (tai ainakin samanlainen kuin vanhassa). Kovin voimakas ei raksutuskaan kyllä ole, selkeimmin se erottuu kun vaikka kakkosvaihteella lähtee vetämään ylämäkeen sellaista 30...40km/h vauhtia. Isommassa vauhdissa koneen "normaalit" äänet ja renkaiden volina alkaa jo hukuttaa sitä. Nostimet on käynyt mielessä (muistaaksen vuonna miekka ja kilpi -87 1.4 CVH escort 270tkm ajettuna kuulosti vähän samalta). Mutta eikös silloin ääni pitäisi erottua tyhjäkäynnilläkin?
Pumppusuutinten korjausarvot tyhjäkäynnillä on aikalailla suuremmat kuin entisessä. Parissa sylinterissa jopa +-1.3 paikkeilla, lopuissa +-0.5, kun entisessa arvot pysyi +-0.3 sisällä mitä niitä joskus katsoin.
Lisäksi täyskaasukiihdytyksessä pitää ahdot aika kovina, VAG-COMilla ~1.5..1.6bar läpi 2200-4000 kun pyynti on ~1.4bar. Pitäisi kuitenkin olla vakiopeli.
Kulkupuoli on kyllä kohdallaan, ei savuta ainakaan näkyvästi eikä kulutuskaan paha, viime viikolla tuli hetettyä noin 1600km reissu, jolla keskikulutus karvan alle 5L/100km (laskettu, ajotietokoneelta 5.1L/100km).
Onko tuo ASZ sitten vaan noin raakakäyntinen? Lisäksi varustelu on firstline, kun entinen oli comfortline, äänieristyksessäkin voi olla eroa? Vai oisko suuttimet pikkuhiljaa tulossa tiensä päähän? Tai sitten Ukormin ym kumppaneiden juttuja lukiessa alkaa nokkaremppa hiipiä painajaisiin...
edit. muokkasin vähän otsikkoa
Tyhjäkäynnillä käyntiääni on mielestäni ihan normaali (tai ainakin samanlainen kuin vanhassa). Kovin voimakas ei raksutuskaan kyllä ole, selkeimmin se erottuu kun vaikka kakkosvaihteella lähtee vetämään ylämäkeen sellaista 30...40km/h vauhtia. Isommassa vauhdissa koneen "normaalit" äänet ja renkaiden volina alkaa jo hukuttaa sitä. Nostimet on käynyt mielessä (muistaaksen vuonna miekka ja kilpi -87 1.4 CVH escort 270tkm ajettuna kuulosti vähän samalta). Mutta eikös silloin ääni pitäisi erottua tyhjäkäynnilläkin?
Pumppusuutinten korjausarvot tyhjäkäynnillä on aikalailla suuremmat kuin entisessä. Parissa sylinterissa jopa +-1.3 paikkeilla, lopuissa +-0.5, kun entisessa arvot pysyi +-0.3 sisällä mitä niitä joskus katsoin.
Lisäksi täyskaasukiihdytyksessä pitää ahdot aika kovina, VAG-COMilla ~1.5..1.6bar läpi 2200-4000 kun pyynti on ~1.4bar. Pitäisi kuitenkin olla vakiopeli.
Kulkupuoli on kyllä kohdallaan, ei savuta ainakaan näkyvästi eikä kulutuskaan paha, viime viikolla tuli hetettyä noin 1600km reissu, jolla keskikulutus karvan alle 5L/100km (laskettu, ajotietokoneelta 5.1L/100km).
Onko tuo ASZ sitten vaan noin raakakäyntinen? Lisäksi varustelu on firstline, kun entinen oli comfortline, äänieristyksessäkin voi olla eroa? Vai oisko suuttimet pikkuhiljaa tulossa tiensä päähän? Tai sitten Ukormin ym kumppaneiden juttuja lukiessa alkaa nokkaremppa hiipiä painajaisiin...
edit. muokkasin vähän otsikkoa
Viimeksi muokannut hfss, 31.7.2007 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vähän menee ny off-topic mut miten ihmeessä pääset noin alhaiseen kulutukseen??? Itse taistelen samalla koneella olevalla Fabia RS:llä päästäkseni maantieajossakin alle kuuden. Ja ajotietokone heittää samalla 4,7 litran lukemia. Jopa Superbilla päästy alle 5,5 kulutuksiin. Ja juuri tänään auto öljynvaihtohuollossa ja sanoivat ettei autossa mitään vikaa... So strange... :(
Myöskin off topic.. Sorry.
Rengastuksella tuntuu olevan selvä merkitys kulutukseen. Meilläkin on samanlainen Bora, kuin ketjun aloittajalla ja talvella laskettu kulutus oli n. 20000km 5.4/100 ja ennen juhannusta tehty lomareissu pohjoiseen (3100km) oli laskettu kulutus 4.93/100.
Rengastus on 205/55/16.
Ostettuamme äskettäin vanhojen Nokian NRHi renkaitten tilalle uudet GoodYear Hydragripit, niin kulutus nousi selvästi, elikkä liki 0.5/100.
Nuo uudetkin renkaat on samaa kokoa.
Rengastuksella tuntuu olevan selvä merkitys kulutukseen. Meilläkin on samanlainen Bora, kuin ketjun aloittajalla ja talvella laskettu kulutus oli n. 20000km 5.4/100 ja ennen juhannusta tehty lomareissu pohjoiseen (3100km) oli laskettu kulutus 4.93/100.
Rengastus on 205/55/16.
Ostettuamme äskettäin vanhojen Nokian NRHi renkaitten tilalle uudet GoodYear Hydragripit, niin kulutus nousi selvästi, elikkä liki 0.5/100.
Nuo uudetkin renkaat on samaa kokoa.
Lisäksi täyskaasukiihdytyksessä pitää ahdot aika kovina
Aikasta paljon on vakioks...
edit:
Lisäksi varustelu on firstline, kun entinen oli comfortline, äänieristyksessäkin voi olla eroa
Kyllä - comfortissa on jokapaikkaan tungettu fylliä.
Ajelin omalla ilman ohjauspyörän alla olevia muoveja... niin kuullosti aivan ihmeelliselle...
Ahdoista:
kyllä nuo paineet toisiaan vähän ihmetyttää. Ja vielä se miten ne käyttäytyy; AJM:ssä ahdot ensin piikitti johonkin 1.4 bariin ja siitä laskeutu allen yhden ja lopulta tasottu 1.1 bar huiteille. Tässä taas ahdot vetää heti tappiin reiluun 1.5 bariin ja pysyy siellä. Ei "piikitä", mutta ei kyllä tasotu pyyntiinkään, vaan jää ylikorkeelle.
Kulutuksesta:
tuohon kulutukseen pääsin ko 1600 km (2x800km muutaman tauon kera) reissulla. Vakkari oli säädetty suurimman osan matkasta suunnilleen 85..90 tai 105..110 mittarinopeuteen (heitto noin 5km/h) ja keskinopeus oli ajotietokoneen mukaan muistaakseni noin 90km/h. Manuaali-ilmastointi päällä mennessä koko ajan ja tullessakin suurimman osan ajasta. Renkaat jotku ihme Braver (koskaan kuullu??) 205/60/15. Siis vannekoko on tosiaankin vaan 15 tuumaa.
Kyllä tolla jos ajaa jotain 25 km pätkiä oikeeta maantieajoo pääsee ihan keposeen vitosella alkaviin lukemiin, vaikka polkis vähän enemmänkin.
kyllä nuo paineet toisiaan vähän ihmetyttää. Ja vielä se miten ne käyttäytyy; AJM:ssä ahdot ensin piikitti johonkin 1.4 bariin ja siitä laskeutu allen yhden ja lopulta tasottu 1.1 bar huiteille. Tässä taas ahdot vetää heti tappiin reiluun 1.5 bariin ja pysyy siellä. Ei "piikitä", mutta ei kyllä tasotu pyyntiinkään, vaan jää ylikorkeelle.
Kulutuksesta:
tuohon kulutukseen pääsin ko 1600 km (2x800km muutaman tauon kera) reissulla. Vakkari oli säädetty suurimman osan matkasta suunnilleen 85..90 tai 105..110 mittarinopeuteen (heitto noin 5km/h) ja keskinopeus oli ajotietokoneen mukaan muistaakseni noin 90km/h. Manuaali-ilmastointi päällä mennessä koko ajan ja tullessakin suurimman osan ajasta. Renkaat jotku ihme Braver (koskaan kuullu??) 205/60/15. Siis vannekoko on tosiaankin vaan 15 tuumaa.
Kyllä tolla jos ajaa jotain 25 km pätkiä oikeeta maantieajoo pääsee ihan keposeen vitosella alkaviin lukemiin, vaikka polkis vähän enemmänkin.
Olikos näissä nyt nelinapainen anturi jäähdytysnesteen lämpötilalle? Toinen tulee mittaristolle ja toisesta menee lämpötieto ecu:lle? Vai väistönkö muurin..
VAG-COMilla katsoin jo autoa ostaessani, että Engine Cool Ant oli jossain vaiheessa jättänyt vikakoodin.
Tänään kävi nimittäin se mitä on kerran aiemminkin käynyt: startatessa hehkun merkkivalo ei sammukaan.. edellisellä kerralla virrat pois ja uusi hehkutus korjasi tilanteen, mutta nyt kääntelin virtoja pari kertaa pois-päälle, ennen kuin uskoin ettei tokene. Annoin sitten hehkuttaa sen puolisen minuuttia, ja startatessa mosa pärähti käymään hirveän savupilven kanssa ja kierrokset kävi jossain 1600..1800 ennenkuin laski tyhjäkäynnille.
Ilmeisesti ECU luuli koneen olevan jääkylmä ja sääti ruiskutusennakot ja määrät sen mukaan vai mistä tuo nyt johtuu?
Kone oli ajolämmin ja ei seissyt paria minuuttia kauempaa. Lämpömittari kuitenkin seisoi kiltisti 90 asteessa, siitä tuo epäily nelinapa-anturista.
Taitaa olla paska vehjes, pelkkää pikkuvikaa... Melkein tulee ikävä AJM:ää vaikkei siinä ollutkaan ilmastointia ja kansiremppa varmasti jossain vaiheessa odotettavissa. Sen kanssa ei vaan koskaan ollut mitään vikakoodeja, pois lukien jarruvalojen sulake juttu. Tää ei oo ollu kahta viikkoo ja vikamuisti täynnä roskaa ..rkele!
VAG-COMilla katsoin jo autoa ostaessani, että Engine Cool Ant oli jossain vaiheessa jättänyt vikakoodin.
Tänään kävi nimittäin se mitä on kerran aiemminkin käynyt: startatessa hehkun merkkivalo ei sammukaan.. edellisellä kerralla virrat pois ja uusi hehkutus korjasi tilanteen, mutta nyt kääntelin virtoja pari kertaa pois-päälle, ennen kuin uskoin ettei tokene. Annoin sitten hehkuttaa sen puolisen minuuttia, ja startatessa mosa pärähti käymään hirveän savupilven kanssa ja kierrokset kävi jossain 1600..1800 ennenkuin laski tyhjäkäynnille.
Ilmeisesti ECU luuli koneen olevan jääkylmä ja sääti ruiskutusennakot ja määrät sen mukaan vai mistä tuo nyt johtuu?
Kone oli ajolämmin ja ei seissyt paria minuuttia kauempaa. Lämpömittari kuitenkin seisoi kiltisti 90 asteessa, siitä tuo epäily nelinapa-anturista.
Taitaa olla paska vehjes, pelkkää pikkuvikaa... Melkein tulee ikävä AJM:ää vaikkei siinä ollutkaan ilmastointia ja kansiremppa varmasti jossain vaiheessa odotettavissa. Sen kanssa ei vaan koskaan ollut mitään vikakoodeja, pois lukien jarruvalojen sulake juttu. Tää ei oo ollu kahta viikkoo ja vikamuisti täynnä roskaa ..rkele!
Joo sitten kun sain käyntiin niin ajoin pari kilsaa kotipihaan ja hain läppärin (autoa sammuttamatta), mutta siinä vaiheessa VAG-COMkin näytti jo sen 87.
Sitten yksi juttu minkä huomasin EGR:stä. Kuuluuko sen käyttäytyä siten että pysähdyttäessä tyhjäkäynnille duty cycle on jotain 50 luokkaa, mutta kun on pari minuuttia käynyt tyhjää, duty cycle laskee 4.8:aan, eli siis EGR pois käytöstä(kö?)
Sitten yksi juttu minkä huomasin EGR:stä. Kuuluuko sen käyttäytyä siten että pysähdyttäessä tyhjäkäynnille duty cycle on jotain 50 luokkaa, mutta kun on pari minuuttia käynyt tyhjää, duty cycle laskee 4.8:aan, eli siis EGR pois käytöstä(kö?)
Laiton nettiin ohjeen lämpöanturin testauksesta kyseiselle moottorille
MS office tai MDI Viewer tarvitaan...
MS office tai MDI Viewer tarvitaan...
Sitten yksi juttu minkä huomasin EGR:stä. Kuuluuko sen käyttäytyä siten että pysähdyttäessä tyhjäkäynnille duty cycle on jotain 50 luokkaa, mutta kun on pari minuuttia käynyt tyhjää, duty cycle laskee 4.8:aan, eli siis EGR pois käytöstä(kö?)
Normaalia toimintaa, tällä pyritään estämään imusarjan karstoittuminen tyhjäkäynnillä .
Tuolta löytyy lokitetut ahtopaineet ja MAFfi arvot
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=82999
Eli MAFfikin saattaa olla entinen.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=82999
Eli MAFfikin saattaa olla entinen.
Joop, tänään sitten kävin ajelemassa VAG-COMin kanssa, ja taitaa toi lämpötila anturi olla paskana. Jos nyt sit katoin oikeita lämpötiloja.. muistaakseni Engine ja group 2. Miten muuten kun tässä on manuaali-ilmastointi, eihän mitään ilmastoinnin lämpötiloja voi vahingossa katsoo ja luulla jäähdytysveden lämpötiloiksi?
Mites toi vaikuttaa ahtoihin ym. jos ECU luulee koneen olevan kylmä/viileä?
Ajon aikana lämmin kone näyttää jäähdytys veden lämpötilaksi useimmiten jotain 85...89 astetta. Joskus taas näyttämä putoo 70...80 välille, vaikka koneen lämmöt ei varmastikaan voi niin nopeasti muuttua.
Yhden kerran kun pysähdyin parkkipaikalle tutkailemaan lämpöjä niin VAG-COM näytti 65 astetta, sitten lämmöt putos varmaan minuutin aikana 48 asteeseen, ja lähti taas vähän ajankuluttua nouseen yli viidenkymmenen. Kone kävi tällä aikaa kylmänkoneen ennakoilla (tyhjäkäynnillä 4 BTDC kun yleensä 1.2 BTDC) Ja kokoajan auton mittaristo näytti uskollisesti 90 astetta.
Yhen kerran valoissa odottaessa tyhjäkäynti yhtäkkiä lähti nouseen ja kävi jossain 1100...1200 ja putos sitten normaaliin 900, episodi kesti jotain 10-15s, enkä ehtinyt saada VAG-COMia kiinni sillä aikaa että oisin nähny sen näyttämät lämmöt.
Mites toi vaikuttaa ahtoihin ym. jos ECU luulee koneen olevan kylmä/viileä?
Ajon aikana lämmin kone näyttää jäähdytys veden lämpötilaksi useimmiten jotain 85...89 astetta. Joskus taas näyttämä putoo 70...80 välille, vaikka koneen lämmöt ei varmastikaan voi niin nopeasti muuttua.
Yhden kerran kun pysähdyin parkkipaikalle tutkailemaan lämpöjä niin VAG-COM näytti 65 astetta, sitten lämmöt putos varmaan minuutin aikana 48 asteeseen, ja lähti taas vähän ajankuluttua nouseen yli viidenkymmenen. Kone kävi tällä aikaa kylmänkoneen ennakoilla (tyhjäkäynnillä 4 BTDC kun yleensä 1.2 BTDC) Ja kokoajan auton mittaristo näytti uskollisesti 90 astetta.
Yhen kerran valoissa odottaessa tyhjäkäynti yhtäkkiä lähti nouseen ja kävi jossain 1100...1200 ja putos sitten normaaliin 900, episodi kesti jotain 10-15s, enkä ehtinyt saada VAG-COMia kiinni sillä aikaa että oisin nähny sen näyttämät lämmöt.
Eilen loggailin ahtojakin uudelleen, ja näyttäs säätelyä tapahtuvan vähän enempi, mutta ihan yhtä korkeella ahdot siltikin on
http://koti.mbnet.fi/hakamo/bora_asz/ah ... -08-01.png
verrokkina aikasemmin mitatut
http://koti.mbnet.fi/hakamo/bora_asz/ah ... -07-19.png
Rauhallisesti tai vaikka vakkarilla ajellen ahdot pysyy aikalailla hyvin pyynnissä, mitä nyt säädössä vähän viivettä on mutta täyskaasulla ahtaa kokoajan liikaa.
Eipä taida kauheesti uskaltaa ajella lämä tiskissä ennen kuin selviää...
http://koti.mbnet.fi/hakamo/bora_asz/ah ... -08-01.png
verrokkina aikasemmin mitatut
http://koti.mbnet.fi/hakamo/bora_asz/ah ... -07-19.png
Rauhallisesti tai vaikka vakkarilla ajellen ahdot pysyy aikalailla hyvin pyynnissä, mitä nyt säädössä vähän viivettä on mutta täyskaasulla ahtaa kokoajan liikaa.
Eipä taida kauheesti uskaltaa ajella lämä tiskissä ennen kuin selviää...
Ootko koittanu ettiä ja kysyä TDIclubilta?
No nyt on uusi lämpötila-anturi paikallaan. Äänissä tuskin on mitään ihmeellistä, varmaan vaan äänieristyksen puute aiheuttaa meluisammam kabiinin.
Kulutuksen perusteella toimii hyvin, ~4000km keskikulutus 5.17 L/100km ja jokusen tunnin seisseellä koneella pääsi 150 km matkalla ajotietokoneen mukaan 4.6 L/100km kun ei pahemmin ajellut ylinopeuksia.
Ahdot on vieläkin liian kovat, oisko tuossa sitten siivet jumissa tjsp..
Kulutuksen perusteella toimii hyvin, ~4000km keskikulutus 5.17 L/100km ja jokusen tunnin seisseellä koneella pääsi 150 km matkalla ajotietokoneen mukaan 4.6 L/100km kun ei pahemmin ajellut ylinopeuksia.
Ahdot on vieläkin liian kovat, oisko tuossa sitten siivet jumissa tjsp..
Ahdot on vieläkin liian kovat, oisko tuossa sitten siivet jumissa tjsp..
Hyvin mahdollista. Jos itsellä on aikaa ja vaivaa, tästäon apua
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa