MAF arvot vaeltavat - voimaa puuttuu ARL
Valvoja: ffp jäsenet
MAF arvot vaeltavat - voimaa puuttuu ARL
Kyseessä lastutettu ARL kone. Tyhjäkäynnillä sekä tasakaasulla ajaessa MAF arvot heittelevät +/- 150g/str "sahanteräkuviota". Kaasu pohjassa kiihdyttäessä lukemat pysyvät tasaisina ja yli 1000g lukemat on välillä 2400-4200rpm. Moottoriin on nyt vaihdettu kannentiiviste, nokka-akseli+paininkupit, suuttimien o-renkaat, polttoainepumppu, turbo, MAF anturi, venttiilit tarkistettu, ajoitukset tarkistettu, jne... Samalla moottori potee älytöntä voimanpuutetta alle 2200 kierroksen. Ahtopaineet hyppäävät 2200 kierroksen kohdalla hetkessä yli pyynnön. Ahdinta on nyt säädetty useita tunteja, tämän parempiin säätöihin sitä ei saa. Onko muilla ollut samanlaista MAF arvojen "sahaamista" tasakaasulla sekä totaalista voimanpuutetta alakierroksilla. Itsellä alkaa jo loppumaan ideat ja rahat.
BTW 60-120km/h menee 5.9sek kun se tapahtuu kierrosvälille 2000-4200rpm (kolmosvaihteella). Varttimaili G-techillä 15.0 sek.Kiihdytys 1500-2000rpm vie ikuisuuden kun auto ei yksinkertaisesti kerää nopeutta vaan savuttaa perhanasti.
BTW 60-120km/h menee 5.9sek kun se tapahtuu kierrosvälille 2000-4200rpm (kolmosvaihteella). Varttimaili G-techillä 15.0 sek.Kiihdytys 1500-2000rpm vie ikuisuuden kun auto ei yksinkertaisesti kerää nopeutta vaan savuttaa perhanasti.
Viimeksi muokannut Oltzu, 10.5.2007 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekee ilmeisesti kokoajan?
Oletko laittanut läpinäkyvää putkea putsarin ja yksisuunnan väliin joka on koneelle menevässä linjassa?
Tekee koko ajan. EGR on poistettu ohjelmallisesti (Karalan toimesta) ja tulpattu sen jälkeen. Alipainejärjestelmäkin on käyty läpi. Tarkoitatkos nyt kenties alipaine vai polttoainelinjaa?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Preloadilla meinaat sitä heittokellosäätöä maksiminostosta auki 225astetta?
Löpölinjaan juurikin, että meniskös siellä ilmaa esim suodattimen tai sen päällä mahdollisesti vuotavien liitosten takia..
Tämähän ei ollut vakioturbolla?
Puristuspaineet on helppo mitata vanhasta hehkutulpasta kun tekee adapterin.
Löpölinjaan juurikin, että meniskös siellä ilmaa esim suodattimen tai sen päällä mahdollisesti vuotavien liitosten takia..
Tämähän ei ollut vakioturbolla?
Puristuspaineet on helppo mitata vanhasta hehkutulpasta kun tekee adapterin.
Tuo suuttimien preload on säädetty kohdalleen heittokellon ja astelevyn kanssa. Auto on vm. 2003 ja sillä on ajettu 118tkm. Luulisi, ettei suuttimet menisi väljiksi vielä noilla kilometreillä. Ahdin on nyt VNT20, vaihdoin GT22V ahtimen pienempään, mutta ei auttanut ongelmaan. Ilma tuolla polttoainejärjestelmässä voisi olla yksi mahdollisuus. Asiaa pitää tutkia tarkemmin. Venttiilit näyttivät kyllä virheettömiltä kun kansi oli irti, joten nuo venttiilit ei varmaankaan/toivottavasti vuoda. Oireet kyllä viittaavat vahvasti siihen. On kyllä häiritsevä vika kun maantiellä ei voi ajella vakionopeudensäädin päällä. Loivemmissakin nousuissa saa heittää vaihdetta pienemmälle kun auto alkaa hyytymään.
Nyt aamulla oli tuo käyntiinlähtö melko vaivalloista ja savutti reilusti ihan jonkunaikaa. Koneen lämmettyä tärähtää kerrasta käyntiin eikä savuta ollenkaan. Kone huohottaa aika paljon, mutta sitä se on tehnyt jo kauan ennen oireiden alkua. Öljyä ei kulu ja öljykin on vielä kirkasta remontin jäljiltä. Jäähdyttäjän nesteet ei kulu ja painetta ei tule järjestelmään. Savutus loppuu kuin seinään 3000 kierroksen jälkeen. Alle 2000 kierroksen savutus on niin voimakasta, että ei tahdo taustapeilistä nähdä.
Tässä listaa vioista/korjauksista:
-Paininkuppivaurio -> nokka-akseli, paininkupit, öljyt, suodattimet ja laakeriliuskat vaihtoon. Tämän jälkeen ajoa noin 300km. Alussa mainitut oireet alkoivat (savutus ja voimanpuute). Ennen paininkuppivauriota ei ollut mitään ongelmia.
-Uusi ahdin entisen tilalle sekä MAF, ei apua...
-Tandempumppu laukesi, dieseliä öljyn sekaan -> nokka-akseli, paininkupit, tandempumppu, kannentiiviste, suuttimien O-renkaat, kaikki nesteet ja suodattimet vaihtoon. Lohkoa tarkasteltu ylä- ja alapuolelta ja ei huomauttamista, sylinteriputket siistit. Vika ei kuitenkaan korjaantunut osien vaihdolla.
Voisikohan vika kuitenkin olla pumppusuutinosastolla? Hitto kun ei ole mahdollisuutta kokeilla ehjillä suuttimilla.
Nyt aamulla oli tuo käyntiinlähtö melko vaivalloista ja savutti reilusti ihan jonkunaikaa. Koneen lämmettyä tärähtää kerrasta käyntiin eikä savuta ollenkaan. Kone huohottaa aika paljon, mutta sitä se on tehnyt jo kauan ennen oireiden alkua. Öljyä ei kulu ja öljykin on vielä kirkasta remontin jäljiltä. Jäähdyttäjän nesteet ei kulu ja painetta ei tule järjestelmään. Savutus loppuu kuin seinään 3000 kierroksen jälkeen. Alle 2000 kierroksen savutus on niin voimakasta, että ei tahdo taustapeilistä nähdä.
Tässä listaa vioista/korjauksista:
-Paininkuppivaurio -> nokka-akseli, paininkupit, öljyt, suodattimet ja laakeriliuskat vaihtoon. Tämän jälkeen ajoa noin 300km. Alussa mainitut oireet alkoivat (savutus ja voimanpuute). Ennen paininkuppivauriota ei ollut mitään ongelmia.
-Uusi ahdin entisen tilalle sekä MAF, ei apua...
-Tandempumppu laukesi, dieseliä öljyn sekaan -> nokka-akseli, paininkupit, tandempumppu, kannentiiviste, suuttimien O-renkaat, kaikki nesteet ja suodattimet vaihtoon. Lohkoa tarkasteltu ylä- ja alapuolelta ja ei huomauttamista, sylinteriputket siistit. Vika ei kuitenkaan korjaantunut osien vaihdolla.
Voisikohan vika kuitenkin olla pumppusuutinosastolla? Hitto kun ei ole mahdollisuutta kokeilla ehjillä suuttimilla.
Tankin sisällä näyttäisi olevan kaikki OK. En silmämääräisesti arvioituna nähnyt mitään poikkeavaa. Letkut vaikuttivat ehjiltä samoin liittimet. Pitääkös tuon sähköisen siirtopumpun toimia koko ajan? Kun laitan virrat päälle, niin pumppu kyllä käynnistyy, mutta pysähtyy hetken päästä. Koneen käydessä ei ainakaan korvakuulolta voi sanoa, että pyöriikö pumppu laisinkaan.
Siirtopumpulle ei tosiaan tule virtaa kuin pari sekuntia virtojen päälle laiton jälkeen. Nyt kun vaihdoin taas polttoainesuodattimen, niin eipä täytykkään enää suodatin kuten ennen. Nyt tulee mieleen jakajapumpullisen ajat suodattimen vaihdon jälkeen. Onko tuo virtojen katoaminen pumpulta kenties vika vai ominaisuus? Jos pumpun virtapistoke on irti, niin auto ei lähde edes käyntiin.
Siirtopumpulle ei tosiaan tule virtaa kuin pari sekuntia virtojen päälle laiton jälkeen. Nyt kun vaihdoin taas polttoainesuodattimen, niin eipä täytykkään enää suodatin kuten ennen. Nyt tulee mieleen jakajapumpullisen ajat suodattimen vaihdon jälkeen. Onko tuo virtojen katoaminen pumpulta kenties vika vai ominaisuus? Jos pumpun virtapistoke on irti, niin auto ei lähde edes käyntiin.
Kyllä sen siirtopumpun kuuluu käydä kokoajan käydessä, mutta jos se ei käy niin auton ei pitäisi käydä ollenkaan. Siirtopumpun releissäkin on ollut vikoja, mutta silloinkaan ei auton pitäisi käydä ollenkaan enää.
Startatessa sen kuuluu lähteä käymään/pyörimään kokoajan, mutta kun kierrät virrat niin pyörii hetken. Niitä pikaliittimiä on aukeillut tankin sisältä.
Mites ne suuttimien korjauskertoimet?
Onko sulla tässä ahtomittaria kiinni?
Startatessa sen kuuluu lähteä käymään/pyörimään kokoajan, mutta kun kierrät virrat niin pyörii hetken. Niitä pikaliittimiä on aukeillut tankin sisältä.
Mites ne suuttimien korjauskertoimet?
Onko sulla tässä ahtomittaria kiinni?
Kyllä sen siirtopumpun kuuluu käydä kokoajan käydessä, mutta jos se ei käy niin auton ei pitäisi käydä ollenkaan. Siirtopumpun releissäkin on ollut vikoja, mutta silloinkaan ei auton pitäisi käydä ollenkaan enää.
Startatessa sen kuuluu lähteä käymään/pyörimään kokoajan, mutta kun kierrät virrat niin pyörii hetken. Niitä pikaliittimiä on aukeillut tankin sisältä.
Mites ne suuttimien korjauskertoimet?
Onko sulla tässä ahtomittaria kiinni?
Kyllä se pumppu taitaa sittenkin käydä, mutta niin hiljaa ettei sitä kuule. Pikaliittimet oli hyvin kiinni niissä letkuissa. Suuttimien korjausketoimet on melkoisen tasasaiset, jopa yllättävän tasaiset. Ahtomittari on kiinni. Pyydetty ahtopaine saavutetaan 2400 kierroksen kohdalla ja ahdot pysyvät pyynnissä lopun kierrosalueen. MAF arvo ylittää pyynnin samoilla kohdin ja onkin sitten 1240g koko lopun kierrosalueen. Heti kun ahdot nousee yli 1.5bar niin savutus loppuu välittömästi. Pakopaineet eivät lähde nousemaan kunnolla vaan ikäänkuin kipuavat pikkuhiljaa käsi kädessä ahtojen kanssa. Kun "duty cycle" lukema nousee yli 40%:n niin ahdin alkaa ahtamaan ja pakopaineetkin lisääntyvät "terveesti". Kun kone oli kunnossa, niin pakopaineet piikittivät hieman ja laskivat kun VNT siivet aukenivat. Nyt tuommoisesta piikityksestä ai ole tietoakaan.
Viimeksi muokannut Oltzu, 10.5.2007 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko ilmanputsariin/putkistoon tehty mitään muutoksia?
Tuo ilmamääräarvon värähtely kyllä häiritsee..
Koittanut eri maffia? -sen liittimestä voisi myös koittaa tuleeko sinne kuinka tasaiset + ja -, kun auto käynnissä.
Edit. Näyttääkös vag-com ilmamäärän arvon, jos on vain virrat päällä.
-Voisi koittaa vaikka imurilla imeä ilmaa irtonaisen anturin läpi ja katsoo kuinka paljon käyrä silloin heittelee. :)
Voihan tuonkin toki tyhjäkäynnillä koittaa.
Tuo ilmamääräarvon värähtely kyllä häiritsee..
Koittanut eri maffia? -sen liittimestä voisi myös koittaa tuleeko sinne kuinka tasaiset + ja -, kun auto käynnissä.
Edit. Näyttääkös vag-com ilmamäärän arvon, jos on vain virrat päällä.
-Voisi koittaa vaikka imurilla imeä ilmaa irtonaisen anturin läpi ja katsoo kuinka paljon käyrä silloin heittelee. :)
Voihan tuonkin toki tyhjäkäynnillä koittaa.
Millä arvoilla moottori toimii jos maf piuha kokonaan irti? Tuohon ongelmaan tuskin mitään vaikutusta. Meinasin että pelaako moottori yhtään paremmin alakierroksilla. Ralli miehiltä joskus kuullu että auto ei ole pelannu kovalla metallikannen tiivisteellä ollenkaan, vuotanut sylinteristä toiseen ja aiheuttanut ahtopaineen vajauksen. Ongelma pitäisi olla kyllä pahempi korkeilla kierroksilla?!
.
Arvaillaan nyt lisää.
Jos suuttimet ei voi olla rikki, niin voisikko joku ajoitus olla pielessä.
Ei ole mitään tietoa siitä, että paljonko volkkarin ilmamäärä pitäisi vaellella tyhjäkäynnillä, mutta jos mersussa heittelelisi nuin paljon, niin kuvittelisin nokka- akselin ajoituksen olevan väärin, tai akselin rikki.
Minkälainen systeemi "lukee" moottorin käyntiä, onko siihen koskettu.
Mesessä on vauhtipyörän ulkolaidalla ylimääräinen hammastus, jota anturi sitten lukee ja sen avulla käynti/ruiskutus pysyy "kartalla".
Jos moottori savuttaa peinillä kierroksilla, mutta ahdot/pakopaine ei kuitenkaan nouse, niin eikös silloin ruiskutus ole helkutin aikaisella.
Siis todellisuudessa, riippumata siitä, miten järjestelmä tilanteen "näkee".
Arvaillaan nyt lisää.
Jos suuttimet ei voi olla rikki, niin voisikko joku ajoitus olla pielessä.
Ei ole mitään tietoa siitä, että paljonko volkkarin ilmamäärä pitäisi vaellella tyhjäkäynnillä, mutta jos mersussa heittelelisi nuin paljon, niin kuvittelisin nokka- akselin ajoituksen olevan väärin, tai akselin rikki.
Minkälainen systeemi "lukee" moottorin käyntiä, onko siihen koskettu.
Mesessä on vauhtipyörän ulkolaidalla ylimääräinen hammastus, jota anturi sitten lukee ja sen avulla käynti/ruiskutus pysyy "kartalla".
Jos moottori savuttaa peinillä kierroksilla, mutta ahdot/pakopaine ei kuitenkaan nouse, niin eikös silloin ruiskutus ole helkutin aikaisella.
Siis todellisuudessa, riippumata siitä, miten järjestelmä tilanteen "näkee".
Ja kannentiiviste on oikeanpaksuinen?
Paljon kyllä heittelee MAF ja onko todella jopa 600 mg tyhjäkäynnillä? Jotain häikkää tuossa kohtaa on.
Tuo oireilu oli jo alkuperäiselläkin kannentiivisteellä. Siksi kansi otettiin pois paikoiltaan kun epäiltiin venttiilivauriota. MAF arvo on tyhjäkäynnillä välillä 500-600mg. Pitää tosiaan mitata nuo ohivuodot, niin saa jotain selvyyttä asiaan. Nokan ajoitus on tarkistettu uudelleen ja uudelleen. Tuo oireilu alkoi siis paininkuppivaurion yhteydessä, ei ennen eikä jälkeen. Tästä syystä vian luulisi olevan jossakin moottorin puolella. Itse epäilen rikkoutunutta suutinta/suutinkärkeä, mutta asiaa ei pysty toteamaan kuin viemällä suuttimet testipenkkiin. Mitenkäs muilla pumpparien omistajilla on tuon huohotuksen kanssa? Jos koneen käydessä raottaa öljyn täyttökorkkia, niin tuntuuko sitä kautta moottorin pulssit selvästi?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Anteeksi kun vastaan, minulla on jakajapumpullinen ja se kyllä huohottaa ihan selkeästi venttiilikopan huohottimen reijästä jos sen ottaa irti.. tai siis pulssit menevät edestakaisin aikalailla ja minulla ei kuitenkaan kulu kuin ~0.5L 30tkm vaihtovälillä joten lienee normaalia.
Puhaltaa se ei saa.
Mites jos sinne olis jäänyt kakkaa öljynkiertoon ja joku venttiilinnostaj jumittaisi jolloin imupuolella joku venttiili kantaisi?
Puhaltaa se ei saa.
Mites jos sinne olis jäänyt kakkaa öljynkiertoon ja joku venttiilinnostaj jumittaisi jolloin imupuolella joku venttiili kantaisi?
Anteeksi kun vastaan, minulla on jakajapumpullinen ja se kyllä huohottaa ihan selkeästi venttiilikopan huohottimen reijästä jos sen ottaa irti.. tai siis pulssit menevät edestakaisin aikalailla ja minulla ei kuitenkaan kulu kuin ~0.5L 30tkm vaihtovälillä joten lienee normaalia.
Puhaltaa se ei saa.
Mites jos sinne olis jäänyt kakkaa öljynkiertoon ja joku venttiilinnostaj jumittaisi jolloin imupuolella joku venttiili kantaisi?
Hyvä jos tuo "puhallus" on normaalia. Nostajia on jo toinen setti menossa ja kansi on kyllä pesty moottorin osien pesukoneessa ja kaikki kanavat on puhallettu paineilmalla. Tänään huomasin, että kun paikallaan nostaa kierrokset yli 3000:n ja antaa olla niiden siellä vähän aikaa niin sen jälkeen MAF arvot on tasaiset ja vastaavat pyyntiä ihan jonkun aikaa. Kohta alkaa taas MAF arvojen vaellus.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Nyt on kokeiltu irralisilla MAF antureilla koneen käydessä ja MAF arvot vaeltavat nollan ja sadan välillä. Eli sähköpuolen ongelmaa taitaa olla. Mikähän nyt neuvoksi? Jos sähköpuolella on tuommoista ongelmaa, niin voihan suuttimien aukioloajoissakin olla samanlaista ongelmaa. Mistähän tuota voisi alkaa selvittämään? VAG-Comilla tarkasteltuna anturit antavat mielekkäitä arvoja ja vikakoodeja ei ole.
Viimeksi muokannut Oltzu, 12.5.2007 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin, mittaa siitä mafin liittimestä ne "jatkuvat" + ja -.
Tuolta löytyvät pinnit: http://www.geocities.com/tech4tdi/pages/maf.html#Bosch
Yleensä kyllä noita samoja johdotuksia haarautuu muillekin antureille.
Jos signaali_maa heittelee, niin voi sitä ainakin koittaa korvata suoraan akun miinuksella.
Tuolta löytyvät pinnit: http://www.geocities.com/tech4tdi/pages/maf.html#Bosch
Yleensä kyllä noita samoja johdotuksia haarautuu muillekin antureille.
Jos signaali_maa heittelee, niin voi sitä ainakin koittaa korvata suoraan akun miinuksella.
Eipä ole selvyyttä tullut. Polttoainejärjestelmä on OK, ei vuotoja letkuissa/liittimissä. Jos moottori on lämmin, niin tärähtää heti käyntiin vaikka olisi moottori olisi seissut useamman tunnin. Kylmänä saa starttailla muutaman kerran ennenkuin käynnistyy. Ja ei hehkuta ilmeisesti ollenkaan. Sulakkeet ehjät, mutta releistä en tiedä. Pitänee vielä kokeilla kolmatta MAF anturia. Mitä olen selaillut noita kirjoituksia eri foorumeilta, niin en ole suinkaan yksin tuon ongelman kanssa. Joillakin ECU on ollut viallinen ja usein vika ollut MAF anturissa. Olipa sitten kylmä tai lämmin kone, niin tuo savutusongelma on koko ajan läsnä. Pari kertaa on mennyt vikatilaankin ja kyseessä on MAF anturin vika. Arvot sahaavat niin paljon, että anturivian piikkiin menee. Ihme homma kertakaikkiaan. Jotenkin tuntuu, että akkukaan ei ei enää lataudu täyteen. Ollut jo muutaman kerran kiinni akkulaturissa vaikka kilometrejä on kertynyt. Niin ja vikakoodit pamahtivat myöskin ABS- jarruille, keskuslukitukselle jne...
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Huomenna tulee Pierpurgin MAF anturi, pitää kokeilla sillä. Akku on ollut irti ja latauksessa. Samalla tarkastin akkukotelon alla olevat maajohdot. ECU:n ympäristökin oli kuiva ja siistin näköinen, samoin maajohdot. Mikäs anturi tuolla öljypohjassa mahtaa olla? Öljypohjan irtiollessa ei oikein saanut selville anturin tarkoitusta kun se on aivan pohjan tasalla. Ko. anturin johdon kuori on hieman kärsinyt, mutta itse johdot vaikuttavat melko ehjiltä. Pitää vielä huomenna tarkistaa anturille menevät johdot paremmin.
No nyt tulee jatkuvasti vikakoodia:
18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
P1654 - 35-10 - - - Intermittent
Mikähän tuolla nyt on sökönä? Välillä tulee myöskin MAF vikailmoitusta.
Vastaan itselleni: Öljypohjassa olevan anturin ohuin johto oli mennyt poikki. Siitä vikakoodi. Uudella MAFilla savutus pienentyi huomattavasti, mutta ahtopaineita ei edelleenkään tule vaikka säädin ahdinta uudelleen. MAF arvot vaeltavat edelleen. Pakopaineetkin käyttäytyvät kuten hukkaportillisella ahtimella.
18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
P1654 - 35-10 - - - Intermittent
Mikähän tuolla nyt on sökönä? Välillä tulee myöskin MAF vikailmoitusta.
Vastaan itselleni: Öljypohjassa olevan anturin ohuin johto oli mennyt poikki. Siitä vikakoodi. Uudella MAFilla savutus pienentyi huomattavasti, mutta ahtopaineita ei edelleenkään tule vaikka säädin ahdinta uudelleen. MAF arvot vaeltavat edelleen. Pakopaineetkin käyttäytyvät kuten hukkaportillisella ahtimella.
Mitäs vikakoodeja löytyy instrumenttipuolelta? Sitä kait tuo pyytää tarkistamaan. Pierpurgin MAF näyttää varmaan vähän pienempiä tai tässä tapauksessa oikeampia lukemia niin savutus on vähäisempää. Toista ECUa kannattaisi kyllä kokeilla, sieltä Parikkalan suunnalta löytyisi ainakin yksi ARL ECU ilman immoa. Mullakin on joku pumpparin ECU jota saa kyllä kokeilla, se on niin vanhakin että on immo 2:n eli sopeutus onnistuu.
18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
P1654 - 35-10 - - - Intermittent
Mielenkiintoista... Mullakin sama koodi, mutta laite toimii kutakuinkin normaalisti... Tosin vaikea sanoa, kuinka normaalisti, kun tällä setupilla (VB+0,260mm) on vasta haettu säätöjä kohdalleen. Savuttaa kyllä, mutta vasta pedal to the medal -vaiheessa... Välillä tuntuu kun voimaa puuttuisi.
Alakierrossavun sain kutakuinkin kuriin tulppaamalla EGR:n ja säätämällä ahdinta... Kylmänä savuttaa kyllä alakierroksillakin. Tyhjäkäynnillä kone " hypähtelee", mutta se voi kyllä johtua alhaisesta IQ:stakin, joka on tällä hetkellä 1,0...
EDIT: Säädin IQ:n suuremmaksi, niin eipä hypähtele enää.... Ei tosin vedäkään niin hyvin :(
Poistuiko koodi, kun korjasit johdon?
Onkohan ecussa joku pöpö...? Maahärö tai jotain. Damn!
Tuolla "joitain" selityksiä:
http://www.obdmaailma.com/viewforum.php ... 075f5b02c0
Ja tähän ^^ koodiin selitys:
P1654 18062 Please check DTC Memory of control panel ECU
Ja sitten kun joku vielä vääntäis selvällä härmällä, että mitä tämä "siis niinku oikeesti" tarkoittaa... ? =)
http://www.obdmaailma.com/viewforum.php ... 075f5b02c0
Ja tähän ^^ koodiin selitys:
P1654 18062 Please check DTC Memory of control panel ECU
Ja sitten kun joku vielä vääntäis selvällä härmällä, että mitä tämä "siis niinku oikeesti" tarkoittaa... ? =)
Nyt on käyty kaikki näkyvillä olevat maadoituspisteet läpi, samoin johtoliittimet. Vikakoodia ei enää pukkaa kuin MAF-anturista silloin tällöin. Savuttaa älyttömästi alakierroksilla edelleenkin. Sain kuitenkin säädettyä ahdinta siten, että alkaa ahtamaan alle 2000 kierroksen, joten savutuskin väheni tuolla kierrosalueella. Kylmäkäynnistys edelleen vaivalloista, mutta liekö sitten hehkut mykkänä. Pitää ajellä tuollaisena kunnes saa paremmat suutinkärjet. Vika taitaa olla kolmospytyn suutinkärjessä.
Maantieajon keskikulutus on nyt 4.8l/100km, ennen 5 litraa. G-techillä mitattuna 60-120km/h menee nyt 5.9sek ja varttimaili 15.15sek. Ennen remonttia kuluneella nokka-akselilla ja väljällä ahtimella meni varttimailin alle 15sek ja 60-120km/h meni 5.57sek. Eli pikkuisen puuttuu voimaa ja savutusta on tullut julmetusti lisää. Nyt kun yölläkin on ollut lämmintä, niin lähtee hyvin käyntiin eikä pölläytä savua.
Ja MAF arvot heittelevät edelleen. Ennen remonttia ei ollut tuota ongelmaa. Imukanavat edelleenkin puhtaat/kirkkaat, joten pakokaasuja ei ainakaan hirveästi vuoda imupuolelle. Huohottaa niin, että öljyä tulee ahtoputkia pitkin imusarjalle. Tässä tämänhetkinen tilanne.
Ja MAF arvot heittelevät edelleen. Ennen remonttia ei ollut tuota ongelmaa. Imukanavat edelleenkin puhtaat/kirkkaat, joten pakokaasuja ei ainakaan hirveästi vuoda imupuolelle. Huohottaa niin, että öljyä tulee ahtoputkia pitkin imusarjalle. Tässä tämänhetkinen tilanne.
Eipä ole vielä kerennyt mittaamaan puristuspaineita. Näyttäisi nyt kuitenkin siltä, että suorituskyky on tallessa. 60-120km/h meni 5.75sek, joten toimii kuten ennenkin. Vetoja riittää myöskin moottoritienopeuksissa. Silloin kun ei ole ahtopaineita, niin savuttaa ihan julmetusti ja ei kulje mihinkään. 2000-5000kierroksen välillä ei savuta juurikaan ja voimaa tuntuu olevan. Käyntiinlähtemisen ongelma korjaantui kun polttoainejärjestelmä sai Forte-käsittelyn. MAF antaa vikakoodia ihan jatkuvasti ja en ole enää edes viitsinyt nollata vikamuistia kun ei hyödytä mitään. Hehkun valo ei tosin syty palamaan ja meno jatkuu entiseen malliin.
Ohivuodot on nyt mitattu. Kaikkissa sylintereissä luokkaa 2-3% eli huippuarvot. Ahtoputkisto koeponnistettu 2 bar:lla ja ei vuotoja. MAF lukemat heittelevät edelleen ja pukkaa vikakoodia. Huomasin myös, että tuo nokka-akselin syncro angle lukema vaihtelee tyhjäkäynnillä miinus 0.5 ja miinus 1.6 välillä. Nokan ajoitus on tänään tarkistettu ja kohdallaan on. IQ lukemakin hyppii tyhjäkäynnillä.
Olen seuraillut tuota ECU:n käytöstä nyt enempi ja vaikuttaa siltä, että vika on ECU:ssa. Ruiskutusmäärät ja ahtopaineet menee nyt ilmeisesti jonkun oletusohjelman mukaan kun MAF arvoilla ei ole mitään vaikutusta. IQ-arvot muuttuvat pelkästään kaasupolkimen asentoanturin perusteella. MAF anturin +12V ja +5V eivät heittele, mutta palautejännite hyppii, eli vikaa lienee maadoituspuolella. Kävin johtosarjat läpi, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Kosteuttakaan ei ollut näkyvissä. Voisiko pelkkä softan sekoaminen aiheuttaa moista vai meneekö ECU vaihtoon? Onkohan minkälainen homma kokeilla toisella ohjausyksiköllä vai pitääkö auto polttaa? :(
Onko tässä nyt käynyt niin, että hyvä auto on viritetty pilalle :D
No ei...huomasin tämän aiheen vasta nyt, ja tuota voimattomuutta alakierroksilla tuo yksilö on potenut mun mielestä aina. Tosin ominaisuus on havaittavissa muissakin ARL koneissa millä olen ajanut.
Onko alkuperäinen EGR venttiili imusarjassa paikallaan. Onko mahdollista, että se vuotaisi. Yleensä MAF heittely tyhjäkäynnillä pumppusuutinkoneissa johtuu EGR viasta
No ei...huomasin tämän aiheen vasta nyt, ja tuota voimattomuutta alakierroksilla tuo yksilö on potenut mun mielestä aina. Tosin ominaisuus on havaittavissa muissakin ARL koneissa millä olen ajanut.
Onko alkuperäinen EGR venttiili imusarjassa paikallaan. Onko mahdollista, että se vuotaisi. Yleensä MAF heittely tyhjäkäynnillä pumppusuutinkoneissa johtuu EGR viasta
^EGR lukee olevan tulpattuna.
Sellaista voisi vielä koittaa, että laittaa vastuksen/potikan ilmamäärämittarin +5 ja outputin välille. näyttäis olevan 4 ja 5 pinnit.
Ja katsoo heitteleekö maffin lukemat edelleen
Edit. Jaa no, eipä tuosta taida olla apua, jos kerran +12 ja +5 tulevat anturille tasaisena.
Olisko ecusta jotain komponentteja kypsynyt pilalle..
Sellaista voisi vielä koittaa, että laittaa vastuksen/potikan ilmamäärämittarin +5 ja outputin välille. näyttäis olevan 4 ja 5 pinnit.
Ja katsoo heitteleekö maffin lukemat edelleen
Edit. Jaa no, eipä tuosta taida olla apua, jos kerran +12 ja +5 tulevat anturille tasaisena.
Olisko ecusta jotain komponentteja kypsynyt pilalle..
Onko alkuperäinen EGR venttiili imusarjassa paikallaan. Onko mahdollista, että se vuotaisi. Yleensä MAF heittely tyhjäkäynnillä pumppusuutinkoneissa johtuu EGR viasta
MAF arvot vaeltelevat vaikka anturi olisi irti rungosta, jolloin tuloksen pitäisi olla tasan nolla vaikka moottori olisikin käynnissä. Eli ECU elää ns. omaa elämää riippumatta moottorin kierroksista.
Nyt on takana reilu 400km ilman vikakoodeja! Mitään muuta en ole nyt tehnyt kuin muuttanut nokka-akselin ajoitusta "myöhäiselle". MAF arvot pysyvät nyt järkevällä tasolla. Eli siis MAF arvot putosivat kautta linjan alemmas. Välissä tuli tuo ohjelmakin ajettua uudestaa ECU:uun, mutta siitä ei ollut apua. Kaikkien antureiden arvot vaeltelevat vieläkin, mutta koodit sentään pysyvät poissa. Savuttaa vieläkin voimakkaasti ja ei varmasti menisi katsastuksesta läpi.
Hieman muutoksia aiempaan. Nokka-akselin asentoanturi ei saanutkaan kunnolla arvoja kun yksi metallikynsi oli taipunut melkein suoraksi. Oli päässyt raapimaan anturin pintaakin. Nyt siis se asia on kunnossa, eli syncro angle pysyy tasan nollassa. Hommasin neljännen MAF anturin, tälläkertaa Pierpurgin Mersun malli. Nyt arvojen vaeltelu on huomattavasti pienempää, mutta eipähän tule vikakoodiakaan. Ilmeisesti suutinpuolella on vielä häikkää kun savuttaa ihan pintakaasullakin ja lähtee välillä huonosti käyntiin. Maantiekulutus on 4.8l/100km, joten ihan paha vika ei ole kyseessä. Pakopaineita vaan ei saa aikaiseksi. Kun VNT siivikon säätää siten, että ahdin heräilee jo 2000 kierroksen kohdilla, niin ahdin sakkaa ihan pirusti. Ahtopaineet hyppivät ylös-alas ja savutus on melkoista. Nyt ahdinta on säädetty siten, että ei pahemmin sakkaa, mutta ahtopaineet alkavat nousta lähelle pyyntiä noin 2500 kierroksen kohdilla. Pakopaineet vaan kasvavat pikkuhiljaa ja ovat 4000 kierroksen kohdalla 2 bar. Ennen pakopaineet piikittivät hieman ennenkuin VNT siivikko avautui ja paineet nousivat sitten uudelleen lähelle 2 bar. Suuttimien korjausarvot VAG-Comilla katsottaessa on vain +/- 0.5 luokkaa. Ihmeellinen dieselmoottri kun käyttöalue moottorilla on 3000-4500 kierrosta. Tällöin voimaa on normaalisti ja savutuskin aika lievää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa