Vakio nokan ajoituksen vaikutus koneen luonteeseen (AAZ).
Valvoja: ffp jäsenet
Vakio nokan ajoituksen vaikutus koneen luonteeseen (AAZ).
Heräsi kysymys AAZ koneiden kanssa puuhastelleille: Oletteko kokeilleet muuttaa vakionokan ajoituksia paria astetta suuntaan tai toiseen ja jos on kokemuksia niin muuttuiko kulutus? Muuttuiko alavääntö? Entä kulku kovemmilla nopeuksilla?
Tämmöinen kävi mielessä pohtiessa koneen "hienosäätöjä" ennen kokeiluja.
Tämmöinen kävi mielessä pohtiessa koneen "hienosäätöjä" ennen kokeiluja.
Ok hyväksytään ensin että tämähän on pilkunviilausta mutta heitin tämän kysymyksen ilmaan koska olen vapaasti hengittävän bensakoneen kanssa puuhaillut ja jyrkän nokan ajoituksellahan on tosiaankin suuri merkitys koneen luonteeseen niin oletan että ahdettu riisseli myös muuttaa käytöstään. Onko se aiemmin heräävä ahdin tai vähempi savutus jollain tietyllä syötön ja ahdon määrällä?
Tarkoitus on vain piristää tuo aaz koneinen golf orggis osilla niin että kestää ja kulutus pysyisi suht vakiona kun ei käsketä konetta.
Ahdot oli ajatuksena säätää 1 tuntumaan ja syöttöä niin ettei nokea liiemmin peräpeilissä näy kun motarilla "astuu lautaan". Hieman ruiskutus ennakkoa lisää.
Lähtökohtana on nyt 0,6 paineet, ei näkyvää savutusta ja egr pelissä mukana.
Vinkkejä vinkkejä!
Tarkoitus on vain piristää tuo aaz koneinen golf orggis osilla niin että kestää ja kulutus pysyisi suht vakiona kun ei käsketä konetta.
Ahdot oli ajatuksena säätää 1 tuntumaan ja syöttöä niin ettei nokea liiemmin peräpeilissä näy kun motarilla "astuu lautaan". Hieman ruiskutus ennakkoa lisää.
Lähtökohtana on nyt 0,6 paineet, ei näkyvää savutusta ja egr pelissä mukana.
Vinkkejä vinkkejä!
.
Oliko nyt kyse vakionokasta, vai jostain muusta, vai enkö kaikkea ymmärtänyt.
Pikkuiseen tehonnostoon halvin keino on se potikka.
Paras muokattu ohjelma.
Sitten todellista tehonnousua tavoiteltaessa täytyy ihan ensin saada se polttoaineen ruiskutus niin tehokkaaksi, että lisäteho on edes mahdollista.
Ennenkuin nokka-akselin ajoitusta tarvitsee miettiä, niin on paljon muutakin tehtävissä.
Siinä kun ei välttämättä saada aikaiseksi pelkästään positiivisia juttuja.
Lisätehon saaminen on itseasiassa vaan ihan niiden perusaioiden ympärillä pyörimistä.
Siis, mitä tarkoittaa tehokas ruiskutus.
Ahtopaine - ilmamäärä.
Pakopaine - ahtopaine.
Moottorin hyvä hengitys.
Perusasiat täytyisi hallita hyvin, niin sitten pystyy kyllä päätteleällä ratkaisemaan niitä muitakin ongelmia, joita kyllä niitäkin on riittämiin.
Tehon ulos samisen vaikein kohta näyttää olevan se, kun moottorinvalmistajan tekemän ja suunnitteleman ja mitoittaman ilmamäärän lisäksi täytyisi ko. moottorityyppiin saada vielä lisää ilmaa lisätehon saavuttamiseksi.
Noin kaksilitraisissa moottoreissa tämä kynnys näyttää asettuvan sinne kahdensadan paikkeille, suunnilleen.
Ko. tason ylittäminen vaatii sitten jo taloudellistakin punnertamista.
Savun määrä ei mitenkään korreloi tehon kanssa, kuten ei näköjään kestävyyskään, tämä ei koske Hatemia.
Riittävän ilmamäärän kanssa hiukan suuremmatkin tehot saadaan kyllä ulos ihan "vakiosavuilla".
Bensamoottorin ja diiselin ajatusmaailma on kuitenkin senverran erinlainen, että jonkinlaista lukusessiota aiheen parissa kannattaa viettää.
Oliko nyt kyse vakionokasta, vai jostain muusta, vai enkö kaikkea ymmärtänyt.
Pikkuiseen tehonnostoon halvin keino on se potikka.
Paras muokattu ohjelma.
Sitten todellista tehonnousua tavoiteltaessa täytyy ihan ensin saada se polttoaineen ruiskutus niin tehokkaaksi, että lisäteho on edes mahdollista.
Ennenkuin nokka-akselin ajoitusta tarvitsee miettiä, niin on paljon muutakin tehtävissä.
Siinä kun ei välttämättä saada aikaiseksi pelkästään positiivisia juttuja.
Lisätehon saaminen on itseasiassa vaan ihan niiden perusaioiden ympärillä pyörimistä.
Siis, mitä tarkoittaa tehokas ruiskutus.
Ahtopaine - ilmamäärä.
Pakopaine - ahtopaine.
Moottorin hyvä hengitys.
Perusasiat täytyisi hallita hyvin, niin sitten pystyy kyllä päätteleällä ratkaisemaan niitä muitakin ongelmia, joita kyllä niitäkin on riittämiin.
Tehon ulos samisen vaikein kohta näyttää olevan se, kun moottorinvalmistajan tekemän ja suunnitteleman ja mitoittaman ilmamäärän lisäksi täytyisi ko. moottorityyppiin saada vielä lisää ilmaa lisätehon saavuttamiseksi.
Noin kaksilitraisissa moottoreissa tämä kynnys näyttää asettuvan sinne kahdensadan paikkeille, suunnilleen.
Ko. tason ylittäminen vaatii sitten jo taloudellistakin punnertamista.
Savun määrä ei mitenkään korreloi tehon kanssa, kuten ei näköjään kestävyyskään, tämä ei koske Hatemia.
Riittävän ilmamäärän kanssa hiukan suuremmatkin tehot saadaan kyllä ulos ihan "vakiosavuilla".
Bensamoottorin ja diiselin ajatusmaailma on kuitenkin senverran erinlainen, että jonkinlaista lukusessiota aiheen parissa kannattaa viettää.
Tuikku: jep ihan vakio osilla vain edetään. Ainoa lisäys tulee olemaan cooleri jossain vaiheessa eli 55KW AAZ oli kyseessä joo.
Kukaan ei ilmeisesti ole säädellyt vakio nokan ajoituksia kun järkeviä vastauksia ei ole esiin tullut mutta eipä tuo haittaa.
Onko arvon raadilla parempia ehdotuksia kuin tuo minun ajatus?
step 1: Eli Ahdot oli ajatuksena säätää 1 tuntumaan ja syöttöä niin ettei nokea liiemmin peräpeilissä näy kun motarilla "astuu lautaan". Hieman ruiskutus ennakkoa lisää.
Kannattaako noilla muutoksilla viistää karaa hieman?
Kukaan ei ilmeisesti ole säädellyt vakio nokan ajoituksia kun järkeviä vastauksia ei ole esiin tullut mutta eipä tuo haittaa.
Onko arvon raadilla parempia ehdotuksia kuin tuo minun ajatus?
step 1: Eli Ahdot oli ajatuksena säätää 1 tuntumaan ja syöttöä niin ettei nokea liiemmin peräpeilissä näy kun motarilla "astuu lautaan". Hieman ruiskutus ennakkoa lisää.
Kannattaako noilla muutoksilla viistää karaa hieman?
"karvan verran" sitä voi aikaistaa, eli jos piirrät ohuen viivan niin viivan verran sivuun...Tämä jo vanhan kansan tiedossa oleva temppu.
(ja viivan paksuus sanelee paljonko meni aikaiselle....)
Koneen käynti kyllä kärsii ja siitä tulee entistä äänekkäämpi, 0.9 tais olla tuo tehtaan suositus eli 1.0 on kyllä varmasti takaraja kun kellolla tuon laitat..mutta viimeisimpiä temppuja tuo taitaa olla....ensin karaan kunnon viiste....kunnon putkisto....vnt ahdin jne.
Itse en ole hennonnut tuota temppua vielä tehdä,kun saahan tuota kutiteltua muutenkin... (siihen" traktorin" käyntiin kyllästyy nimittäin äkkiä)
Nuo tuikun väittämät savun suhteen koskenee noita uudempia.Käsittääkseni tätä vanhempaa ei kyllä ilman tuntuvaa savua saa kulkemaan, mutta tässäkin + 20%
savua on jo menetettyä tehoa....
(ja viivan paksuus sanelee paljonko meni aikaiselle....)
Koneen käynti kyllä kärsii ja siitä tulee entistä äänekkäämpi, 0.9 tais olla tuo tehtaan suositus eli 1.0 on kyllä varmasti takaraja kun kellolla tuon laitat..mutta viimeisimpiä temppuja tuo taitaa olla....ensin karaan kunnon viiste....kunnon putkisto....vnt ahdin jne.
Itse en ole hennonnut tuota temppua vielä tehdä,kun saahan tuota kutiteltua muutenkin... (siihen" traktorin" käyntiin kyllästyy nimittäin äkkiä)
Nuo tuikun väittämät savun suhteen koskenee noita uudempia.Käsittääkseni tätä vanhempaa ei kyllä ilman tuntuvaa savua saa kulkemaan, mutta tässäkin + 20%
savua on jo menetettyä tehoa....
No joo miten sen kulkemisen nyt ajattelee. Mulla oli dynossa karvan alle 150hv ykskutosesta ja näkyvää savua ei tullut yhtään. Mutta eihän tuo nyt vielä olekaan juuri minkään vertaa, siitä puuttuu ainakin 100hv vielä :D
Ja west coast cuppia kiertävä Volvokaan ei juuri savua vaikka kulkee 12,5 aikoja. Vai lasketaanko rautanen cedricin moottori jo niihin uusiin? :)
Niin että sitä vaan meinaan että kun palikat on kohdillaan, savua ei tule.
Ja west coast cuppia kiertävä Volvokaan ei juuri savua vaikka kulkee 12,5 aikoja. Vai lasketaanko rautanen cedricin moottori jo niihin uusiin? :)
Niin että sitä vaan meinaan että kun palikat on kohdillaan, savua ei tule.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
En tiä kannattaako sitä nokkaa säädellä, mutta jos teet rajun säätimen elikkäs governor modin, niin kone kiekuu ainakin 6500rpm. Vakio imusarjasta (ehkä myös pako?) ja kannesta loppuu hengitys tuossa 4500rpm nurkilla, jota ylemmäksi ei oikein kannata vedättää kun voima on kadoksissa.
Karaa viilaamalla ja syöttöjä sekä ahtoja lisäämällä saa ne suurimmat, sitte jos viittii kannen ottaa käteen, niin sieltä saa kenties vähän lisää. Sitte taas on eri juttu jos lähtee osia vaihtamaan enempi. Nestepää on kova sana jo heti kärkeen, tuntuu että tuolla pikkupäällä menee aineet savuksi eikä voimaksi.
Karaa viilaamalla ja syöttöjä sekä ahtoja lisäämällä saa ne suurimmat, sitte jos viittii kannen ottaa käteen, niin sieltä saa kenties vähän lisää. Sitte taas on eri juttu jos lähtee osia vaihtamaan enempi. Nestepää on kova sana jo heti kärkeen, tuntuu että tuolla pikkupäällä menee aineet savuksi eikä voimaksi.
.
No niin
Mä vähän arvelinkin, että ei olisi kannataanut vastata ja tyhmyyttään paljastaa.
Savutuksen suhteen asia on juurikin tarkalleen, niinkuin MJF kirjoitti.
Ei riipu moottorin ikärakenteesta.
Jos ruiskutus on tehokas ja lyhyt, sekä ilmaa palamisen riittävästi ja moottori muutenkin kunnossa, niin kyllä silloin on olemassa hyvät edellytykset savuttomalle palamiselle käytännössä "tehosta riippumatta".
Savutusta kun voi tulla niin monesta eri syystä.
Vaikka itse moottorin kulumiset ja puutteet jätettäisiin poiskin.
No niin
Mä vähän arvelinkin, että ei olisi kannataanut vastata ja tyhmyyttään paljastaa.
Savutuksen suhteen asia on juurikin tarkalleen, niinkuin MJF kirjoitti.
Ei riipu moottorin ikärakenteesta.
Jos ruiskutus on tehokas ja lyhyt, sekä ilmaa palamisen riittävästi ja moottori muutenkin kunnossa, niin kyllä silloin on olemassa hyvät edellytykset savuttomalle palamiselle käytännössä "tehosta riippumatta".
Savutusta kun voi tulla niin monesta eri syystä.
Vaikka itse moottorin kulumiset ja puutteet jätettäisiin poiskin.
Uus Bosch pää noin 400e ja asennus siihen päälle, joku 150e kieppeille. että tuollaisesta modista on hyvä varautua maksamaan 600e töineen. Itellä ainakin toistaiseksi jääny tekemättä.. Mitä ne uudet pumput maksoikaan?? Niin ja ajoituksesta, eihän se ikinä kohdallaan ole jos oikein hifistellään, voi olla paljonkin pielessä.
Kannattaako noilla muutoksilla viistää karaa hieman?
Ensimmäinen viritys, minkä AAZ -koneeseen tein, oli välijäähy. Seuraava oli ahtokaran viilaus "lähes poikki". Sitten ahtojen nosto, jolloin savutus vähenee. Sitten voi ruveta miettimään syöttöjen nostoa, mutta vakioahtimen rajat tulevat nopeasti vastaan. Hyvin nopeasti tulee raja myös kytkimen kestolle ja vakioalustan geometriasta johtuvalle renkaiden pidolle.
Saahan sitä nestepäitä vaihdella ajoituksia muutella, mutta edellä mainitut tekisin ensiksi.
Mä taidan ottaa sen karan ensin koneistettavaksi. Sain kannen ruuvit auki ilman katkeamista(tiukassa oli) ja tutustutin itseni laitteen sielunelämään. Voisin sanoa että original viiste on aivan mitätön mutta ajattelin jatkaa koneistaen samassa linjassa vähän kerrassaan kokeillen ettei ahneus iske.
Nestepään vaihto lienee tässä tapauksessa jo turhaa rahan hukkaa kun niin paljon ei ole tarkoitus kuitenkaan ottaa tehoja. Cuuleri vain hankintalistalle nro.1.
Nestepään vaihto lienee tässä tapauksessa jo turhaa rahan hukkaa kun niin paljon ei ole tarkoitus kuitenkaan ottaa tehoja. Cuuleri vain hankintalistalle nro.1.
Samat temput tehty: reilu jäähy,kunnon viiste, ahdot 1.4 bar,dp, pykälää isompi ahdin...savuongelma lähinnä alle 0.5 bar polkiessa- ahdot ei ehdi mukaan, yli o.5 bar ei savutus älytöntä. Syöttöä pienentämällä tietenkin häviää mutta ennenkuin ahdonalainen ehtii mukaan on alavääntö todella onneton....tuohon varmaan se nestepää olisi hyvä lääke ja samalla muutama hepo ja kytkin remppa... mutta se oli pelkkä TYÖ 400 e, siihen vielä nestepää päälle, jos joku tietää tässä savon bermudan kolmiossa(jyväskylä,lahti ,kuopio, sisälle jäävä alue)jotain edukasta paikkaa niin vaikka privaa vois laittaa...tai sitten pitää harjoitella tuolla vanhalla pumpulla ja vaihtaa itse...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa