Ecun päivitys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

Ecun päivitys

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 26.3.2006 16:49

Ongelma on sellainen et tasakaasulla ja moottori (AHU) jarrutuksella nykii (alle 1500rpm).
Autoon on laitettu pp502 suuttimet ja IQ on vasaroitu sinne 2,2. Pirteästi kulkee ja muuten pelaa moitteettomasti. Itseä ei haittaa kun on oppinut ajeleen hieman korkeammilla kierroksilla ja pienemmällä vaihteella, mutta emäntä moittii... (ne naiset teetättää kaiken laista... ;) )

Oon miettinyt et vaihtas AGR tai ALH ecun, koska näissä ecuissa ei kuulemma tätä nykimis ongelmaa ilmene. Ovat sen verran kehittyneempiä vehkeitä. Tarttee samalla vaihtaa ilmeisesti ecun johdinsarja, kaasupolkimen asentoanturi ja asentaa ennen imusarjaa se sähkönen ahtopaineen anturi.

Onko vielä muuta mitä tässä pitäs huomioida? Pelaako mittaristo, entäs ABS, kun itellä ei oo, AGR ja ALH niissä taitaa olla lähes kaikissa.

Vai onko helpoin ja halvin marssia ecun kans esim. karalan luo ja puottaa syöttöjä tuolta ongelma alueelta?

On varmaan muutkin painineet tämän ongelman kans. Kertokaa alan gurut kuinka tämä kannattaisi ratkaista. Helpoimmalla pääsis ku kävelis pankinjohtajan juttusille ja vaihtais tuoreempaan... 8) mutta sehän olis liian helppoa... Jos johtaja vaan suostuu...

Kiitos etukäteen!

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 29.3.2006 18:28

Pitääpä tuupata topiccia ylemmäs. Ei oo löytyny vastausta ongelmaani... :(

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 30.3.2006 13:21

Olen kuullut, että AHU:n ecu lienee hieman herkempi kaikenlaisille tutinoille kun suutinta ja/tai nestepäätä aletaan vaihdella. Kukaan ei vissiin ole näihin vanhempiin AGR:n tai ALH:n ecua asentanut, aikamoinen hommahan moisessa oliskin. Ja mitäpä turhia asentelemaankaan kun AFN:n ecu menee heittämällä. Tutinoita vakio softalla tuossa on vähemmin tai ei ole lainkaan. 12mm nestepäällä ja race suuttimilla IQ asetettuna 2-3 pintaan ei pitäis tutinaa juuri olla. Kun IQ:n painaa lähelle 1:tä, niin lievää ravistusta voi puolilämpimällä koneella saada esille.

Ja samallahan voikin sitten asentaa muuttuvasiipisen ahtimen.

Stoned
-
Viestit: 28
Liittynyt: 7.3.2005 11:51

ViestiKirjoittaja Stoned » 30.3.2006 13:45

Mistäkähän noita AFN:n ecuja kannattaisi etsiä, ja mikä niiden hintataso on noin suunnilleen?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 30.3.2006 14:40

http://www.varaosahaku.fi/

Pikasesti vilkastuna hinnat 200-650€

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 30.3.2006 19:39

Saako lastutuksella näitä tutinoita AHU:sta pois? Käytetyn ecun hinta on käsittääkseni lähellä lastutuksen hintaa.

Puuhis
-
Viestit: 198
Liittynyt: 6.9.2003 21:08

ViestiKirjoittaja Puuhis » 30.3.2006 22:18

Paljon järkevämpää vaihtaa se afn ecu kuin hommata uus softa tuohon hieman invalidiin ahun boksiin. Kuitenkin viritysvimman iskiessä haluat sen vnt-föönin laittaa ja ahun eculla se onkin varsin ongelmallinen ratkaista.

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 31.3.2006 12:24

Onko AFN ecussa se ahtopaineen mittari kiinni kuten AHU:ssa?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 31.3.2006 12:26

foorumilta näyttäisi myös löytyvän : http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=56282

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 31.3.2006 12:56

Ecu löyty Ytteressestä. Vw numero 028 906 021 CE. Mitä pitäs huomioida sopeuttamisessa?

Tämä Boksi on ollu kiinni Audissa jossa on ollu ilmastointi, ABS ja itelläni ei oo. Ohjaako näitä toimintoja jokin muu boksi vai sama? Entä kilometrit, onko ne tallennettu mittaristoon vai boksiin? Periaatteessa ei haittaa ainakaan itteeni kun ite oon ajanu 250k ja autolla josta ecu on 199k. Katsastus varmasti huomaa kun viime katsastuksessa oli jotain 230k.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 31.3.2006 13:03

Noilla em. asioilla mitä kirjoittelit ei ole merkitystä. AFN-ecuja on sitten sekä Pierburgin että Boschin MAF:lle valmistettuja. Tarkkaan en osaa tuosta Audin ecusta sanoa kummalle MAF:lle se on tehty (todennäköisesti Bosch:lle). Pientä selvittelytyötä kun jaksaa tehdä niin homma yleensä selviää.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 31.3.2006 14:00

Eikö oikeasti olisi helpompi lastuttaa nykyistä, kuin ostaa toinen ja säätää se toimimaan ajoneston kanssa, merkkiliike kun ei ihan halvalla sitä tee.

Puuhis
-
Viestit: 198
Liittynyt: 6.9.2003 21:08

ViestiKirjoittaja Puuhis » 31.3.2006 15:06

Jonde: Siihen ajoneston ohitukseen ei välttämättä tarvita merkkiliikettä, itsehän en asiasta tiedä mitään, mutta isot pojat puhunu ;)

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 31.3.2006 16:44

^ Ei juu aina tarvi, mutta ei sitä jokainen osaa tehdä. Ja tiedän muutamia tapauksia missä ei ole onnistunut .

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 31.3.2006 18:09

Löytyskö netistä ohjeita ajoneston ohitukseen?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 31.3.2006 22:38

Ainakin 4a Avant tdi quatrossa on ihan erilainen boksi/johtosarja kuin golffissa

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 2.4.2006 16:39

Onko jotan mitä pitäs huomioida kun alkaa tuota Ecua irroittelemaan. Onhan tuo liitin ollu kuitenkin kiinni kohta 8 vuotta... tuskin on käytetty välillä irti. Alku viikosta pitäis posteljoonin kantaa mulle se AFN:n mötikkä.

Onko kellään tiedossa miten sen immon kans käy? Pelaako suoraan, pitääkö ohittaa vai saako vag-comilla ohjelmoitua uudelleen. Ainakin ross-tech:n sivuilla oli jotain juttua, mutta tais olla uudempien mallien ohjeita...

proxy23
-
Viestit: 50
Liittynyt: 14.11.2003 21:25

AHU:n nykimisestä

ViestiKirjoittaja proxy23 » 2.4.2006 17:14

AHU voi nykiä Timpan kuvaamalla tavalla myös vakiona. Kulkupuoli oli kaikin puolin kunnossa, EGR tukittu ja katalysaattorin hilut poistettu. Laakkonen ei löytänyt vanhalla testerillään mitään nykimsen aiheuttavaa vikaa, eikä löytänyt eräs dieselpajakaan, jolla oli uudehko Boschin testeri. Epäilivät pumpun kuluneisuutta, mutta asia jäi selvittämättä koska vaihdoin autoa. Muistaakseni kuitenkin jossain uklkomaisilla TDI-sivuilla oli AHU:n nykimisen yhteydessä puhetta pumpun sisällä olevan - olikohan se määränsäätimen karstautumisesta.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 3.4.2006 12:05

Ennen kuin irrottaa ecun, voi akkukaapelin nykästä irti. Tuotakaan ei kyllä välttämättä taida tarvita tehdä. Iso liitin irti ja ecun kehikon mutterit, uutta tilalle.

Ajoneston sopeutus on aikalailla yks ja kaks:
loggaudu Immobiliser (ajonestoon), sieltä adaptatioon, kenttä 00, read ja save. Loggaudu ulos, virta ja avaimet pois ~30s. Starttaa kone.

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 3.4.2006 17:21

Onko tosi et noin helppo homma... Minä oon hikoillu ja viettäny unettomia öitä... Miettiny et kaikkeen sitä ryhtyy...

No, höpötykset sikseen. Ei tullu vielä tämän päivän postissa ecu. Ei auta ku ootella.

Toi akunkenkä olis varmaan jääny ottamatta ensin ja sit olis kärähtäny... kiitos vinkistä!

Pitääkö sama tehdä molemmille avaimille? Toisen on edellinen omistaja joutunu hommaan uuden ku olivat hukanneet (oli kuulemma ollu arvokas).

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 3.4.2006 17:31

Avaimet ei liity tähän ajoneston sopeutamiseen eli ei tarvi

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 4.4.2006 23:17

Noniin AFN paikollaan, kone käy ja kukkuu. Ravistukset on menneen talven lumia...


No olihan siinä aluksi vähän ongelmiakin. Laitoin ECU:n paikoilleen, sopeutin immon ja odottelun jälkeen starttasin... Kone lähti hyvin käyntiin, mutta käynti oli aivan hirveää. Yritin säätää IQ:ta pienemälle vag-comilla, ei vaikutusta... Kylmä hikihän siinä rupes valumaan ottalla...

Hetken harkinnan jälkeen tuli mieleen et konehan kävi samalla lailla kun evryä värkkäs ja sääti vastuksen liian alas. Vanha ECU takas ja pumpun kimppuun. Vasaroin IQ:n 5 (ennen 2.2) ja taas ECU vaihtoon. Sitte rupes käymään nätisti... JES!

Tarkistin IQ:n minkä AFN näytti niin se oli 2,2. Kummassakin ecussa oli sama IQ:n asetus (32686, omia asetuksia kummassaki). Sitten koeajolle, hyvin kulki tasaisesti alaväännöillä ihan niinku pitääkin. Tehoista en osaa sanoa kun on tullu taivaalta tuota räntää ja tiet jäässä.

Ahtopaineet nousi rivakasti yli 1,5 bar (loppu lukemat mittarista...) enkä uskaltanu kokeilla pidemmälle, vaan löysäsin. AHU:lla olin bleedannu paineet sinne 1.0 bar... samalla säädöllä AFN -> 1,5 bar? En oo tarkistanu et onko -97 AFN audi A4 avantissaa VNT vai hukkaportti turbo? No joka tapauksessa sain ahtoja laskettua sinne 1,3 bar. Ei tullu kyllä kokeiltua ilman bleediä et mihin paineet nousee, mut eräs asian tuntija meinotteli että AFN:ssä olis vakiona 1,1 bar.

Seurailin samalla vikakoodeja. Eka kerralla ku laitto uuden ecun niin tuli tämmösiä:

VAG-COM Version: Release 311.2-N

Control Module Part Number: 028 906 021 CE
Component and/or Version: 1.9l R4 EDC 10SG 0803
Software Coding: 00002
Work Shop Code: WSC 06335
4 Faults Found:
01265 - Exhaust Gas Recirculation Valve (N18)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
00527 - Intake Manifold Temperature Sensor (G72)
29-10 - Short to Ground - Intermittent
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-10 - - - Intermittent
00741 - Brake Pedal Monitoring
27-00 - Implausible Signal


Ton immon ymmärtää, kun en ollut tyhjentänyt vikalistaa ennen ensimmäistä starttia, entäs muut. Olikohan ne seurauksena tuosta katalasta ensi käyttämisestä. Toi jarrupolkimen vikakoodi kummitteli vielä jonkin aikaa, mut ei sitäkään näkyny enää koeajon jälkeen...? Luovuttaja autossa oli absit ja mulla ei...

AFN kuskit huomio! Minkälaisia tehoja ootta saanu IQ 2.2 ja pp502 suuttimilla?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 5.4.2006 8:08

Oliko sulla se ecun liitin ekalla kerralla varmasti kunolla kiinni? Siis ihan varmasti kunnolla?
Mä sain vastaavia vikakoodeja ku liitin ei ollu kunnolla perillä, vaikka siltä tuntu ku sen laittoi, muttei se kuitenkaan ollu.

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 5.4.2006 10:07

Mielestäni oli... Se salpakin oli kiinni asti. Muistelen nähneeni samanlaisia vikoja silloin evry hommissa kun käynti kävi huonona.

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 5.4.2006 20:00

Tänään ilmeni taas se jarrupolkimen vikakoodi:

00741 Brake pedal position status monitoring
27-00 incorrect signal

Tämä tuli kun auto kävi paikallaan jonkin aikaa ja poistu kun koski jarrupolkimeen. Löytyskö tähän apuja foorumilaisilta?

Toinen ongelma on ahtopaineiden kanssa. Nyt kun sai pitoja rattaiden alle, niin alkoi ahdot taas menemään yli 1,5 bar (bleedventtiili lähes kiinni). Pitääköhän tuo turbo ruveta vaihtaan juuttuva siipiseksi kun AFN moottorissa taitaa olla sellainen vakiona vai onko konstia millä nuo ahdot saa pysymään kurissa hukkapartti turbolla?

Nyt ainakin huomasi peilistä et soppaa menee koneeseen... =)
pölly oli tummempaa kuin AHU:lla.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 6.4.2006 7:38

Oletko kokeillut googlettaa josko ton jarrupolkimen anturin pystyisi koodaamaan uudelleen vag comilla?

mietiskelin tuossa tota VNT / hukkis ongelmaa.
VNT:lle imetään alipainetta silloin kun halutaan ahtopainetta (siivet kiinni) ja hukkikselle taas päin vastoin, eli imetään paineella hukkaportti auki..
En usko että vaikuttaa ongelmaan mitenkään, mutta AFN koneessa näyttäisi olevan myös erilainen N75:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html

joutuukohan sen vaihtamaan sitten ahtimen kanssa, vai antaako ahun n75 oikeaa signaalia..?

yksi keino vois olla hommata tohon erillinen säädettävä hukkaportin alipaine kello joka ottaisi ohjauksen suoraan ylipaineesta.. sillä saisi varmasti ainakin muutaman valon kojetauluun =)

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 6.4.2006 9:50

Osta tarvikeliikkeestä AFN:n tai uudemman muuttuvasiipisen turbokoneen N75. Saa tosiaan vaikka AD:lta, hinta 50e. Liitin tuossa on erilainen eli sen joutuu muuttamaan tai korvaamaan abikoilla. Se entinen ei tosiaankaan toimi. Loppuu muuten tuossa samalla se kauhea nakutus joka siitä vanhasta AHU:n solenoidista kuuluu :)

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 6.4.2006 12:25

se nakutus on tainnu loppua jo ecun vaihdon yhteydessä. Kaasupohjassa kiihdyttäessä ahdot nousi yli 1,5 bar pysy vähän aikaa, sitten putos alle yhden ja nousi takas päälle 1,5 bar, . Kiihdytyskin oli epätäsäista samaan tahtiin. Kuuli kyllä selvästi kun hukkis aukes. Eli ei pelaa oikeen...

S8k-80
-
Viestit: 113
Liittynyt: 28.8.2003 20:10

ViestiKirjoittaja S8k-80 » 6.4.2006 14:19

Jos sulla on kerran hukkaportti turbo ja bleedi venttili niin mikset ota boksin säätö kokonaan pois.
Eli laitat turbolta suoraan letkun hukkaportille ja bleedi venttiilillä säädät paineet kohdalleen, mutta jätä liitin kiinni n75:een niin ei tuu vikakoodia.

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 6.4.2006 15:39

Eipä tullu mieleen... Pitääpä testata iltasella.

Villa
-
Viestit: 25
Liittynyt: 13.1.2006 10:38

Ecun päivitys

ViestiKirjoittaja Villa » 7.4.2006 17:05

Aloin tossa viikko sitten ihmettelemään tota polttoaineen hinnan nousua. En tiedä, kiinnostaako muita, mutta itse haluaisin päästä maksamasta dieselveroa...olis sille rahalle muutakin käyttöä.

He he...

Mulla on suunnitelma, joka ei voi mennä pieleen: lasken polttoaineenkulutusta yhdellä litralla/100km. Mulla tulee työ ym.ajoa vuodessa n.45-55tkm, siis 1e/100km näillä ajoilla tekee...500e!

Digituning lupailee että tällä rahalla hoituu softa ja polttoainetta säästyy 20%(siis n.1l/100km) ilman merkittäviä tehohäviöitä. Mutta saiskos jostain räätälöidyn ohjelman halvemmalla? Idea on siis nostaa vääntö maksimiin, jolloin ei matka-ajossa tarvitse vaihtaa pienempään ikinä.

Oma auto on 10v. vanha, joten päivitys tälle alkuperäiselle ECU:lle on varmasti tervetullut.

Juuri parhaillaan käyn meilinvaihtoa saksalaisen eco-tuning-firman kanssa. Pyysivät lähettämään joko moottorinojausyksikön tai alkuperäisen chipin uudelleenohjelmoitavaksi Saksaan. En oikein haluaisi seisottaa autoa viikkotolkulla ohjelmoinnin takia, joten haen Suomesta lastunluku-palvelua, jolloin alkuperäinen ohjelma lähetettäisiin Saksaan ja modattu paluuversio poltettaisiin täällä. Hinta palvelulle Saksassa veroineen ja pakkauskuluineen on 330e. Vanha tonni säästyisi tärkeämpiin asioihin. Jos hinta jää tähän ja lupaus 20% säästöstä toteutuu, maksaa päivitys itsensä pian takaisin.

Tdi-Timppa
-
Viestit: 31
Liittynyt: 5.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja Tdi-Timppa » 8.4.2006 21:52

Jeps. Tuli testattua... Sain sillä omalla bleed venttiilillä ahdot nouseen sinne 0,7 bar ja kun nappas t-haarasta bleedin letkun pois niin rupes nakkeleen taas päälle 1,5. bleed suljettuna paine oli 0,5 bar. Pitemmän päälle moottori meni vikatilaan. En muista nyt tarkkaan vikakoodia mutta viittas siihen et ahdot eivät olleet pyydettyä tasoa, luonnollisesti.

Pitäsköhän tuota kellolle menevää letkua t-haaran jäleen kuristaa jollakin mig-suutin tai sätkän filtteri patentilla vai isompi venttiili?

Nykyinen on semmoinen pneumatiikkapuolen virtauksen säätöventtiili ja aika pieni.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 24.7.2007 12:36

Kysäsen tässä, tuohon AHU:n nykimisongelmaan liittyen. Eli autossani on havaittavissa tuota nykimiongelmaa jopa vakiona ja evryllä jo 500ohm vastuksella alkaa haittaavasti ilmetä nykimistä pienemmillä alle 2000 moottorin kierroksilla. Onko tämä nykiminen huomattavasti jopa vakiona normaalia? Pienellä Evry:n vastuksella 300ohm paikkeilla, jolloin alkaa jo huomattavampaa savutusta esiintyä jo jotain alle 1500 kierroksen rynkyttää melko pahasti ja huomattavasti.

Tekisi mieli laittaa PSI:n "älykkäämpi" tehoboxi tuon evry virityksen tilalle. Mutta ilmeneekö boxilla tuota nykimistä yhtä pahasti? Yleensä käytän evryä vain ohitellessa ja joskus kiihdytellessä, koska yleensä ajelen melko pienillä kierroksilla, kun jaksaa vakionakin alle 1500 kierroksen hyvin vetää.

Liekkö tuo nykiminen liittyy johonkin maf tai n75 ongelmaan. Tuossa muutaman kerran kun lämmintä autoa käynnistin kaupan pihassa nosti hetkellisesti kierroksia ja pölläytti mustat savut. Ajaessa tuntui kuin turbo olisi kokonaan pelistä. Ei tullu ollenkaan sitä pienintäkään turbopotku vaan veti tasasen laiskasti kuin vanhat esimakkio dieselit. Ongelma katosi nyt tyystin muutaman käynnistyskerran jälkeen.

E: Saitko Tdi-Timppa tuota AFN:n ECU:a toimimaan paremmin.

E2: Ahu:sta tehoboksilla jos jollain olis kokoemuksia, niin vois kertoa, kun tuota PSI:n tehoboksia olisin hommaamassa. Tuleeko jatkuvaa nykimis ongelmaa kun nyt nykii jo nyt evryllä. Olisi vain helppo tuo boxi kun ei tarvis napin kans säätää. Mahtaneekohan olla tehon lisäys PSI:n boxilla miten paljon pienempää, kuin evryllä jollain alle 500ohm vastuksella.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa