VW1.9 tdi hyytyy kesken ajon

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

VW1.9 tdi hyytyy kesken ajon

ViestiKirjoittaja catti » 23.2.2007 14:35

Osaisko kukaan antaa vinkkiä, missä vika voisi olla? Eli tuo dieseli hyytyy ylämäessä. Jos onnistuu vaihtamaan sopivilla kierroksilla vaihteen (alle 2,5 th), ei hyydy, muutoin ei kulje kuin 100 km/h ja pitää polttoaineen kulutuksen alle 7litrassa (hetkellinen kulutus). Mieheni epäilee että ahtopainepuolella on vika. Nouseeko sitten paine liian korkeaksi vai liekö joku anturi rikki? Kun auton käynnistää uudelleen vauhdissa, vika häviää ja taas mennään. Pitkät loivat ylämäet ovat pahimpia. Ei tuo sitä läheskään joka päivä tee, itse oppinut jo välttelemään sitä, vaihtamalla "liian nopeasti" isompaan.
Tavallisesti tuo ei ajoon vaikuta mutta ohitustilanteissa on harmillista ja jopa vaaraksi kun auto hyytyy keskenkaiken. Se kun ei tee sitä heti lähdössä vaan siinä toisen keulan kohdalla...
Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään, kun ei haluttaisi summassa alkaa osia vaihtamaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.2.2007 14:40

Vikakoodit lukuun, mutta veikkaukseni on että vnt-siivet jumittavat ja tämän johdosta ahtaa liikaa ja menee vikatilaan. Vikatila kuittautuu juurikin tuolla uudelleen käynnistyksellä.

paskattimän
-
Viestit: 5
Liittynyt: 21.2.2007 21:44

ViestiKirjoittaja paskattimän » 25.2.2007 17:41

Omahohtainen kokemus juutuneista siivistä. (Sain vian korjatta viime viikolla)
Oireet oli samanlaiset, vikakooditkin kävin luetuttamassa (00575 ja 005?? imupuolen säätöpaine-ero)
Ite kokeilin siipien liikkuvuuden näin. Otin ahtimessa olevasta alipainekellosta (siis se mutikka siinä ahtimen päällä joka liikuttaa sitten niitä siipilöisiä siellä sisällä) alipaineletkun irti ja laitoin takaisin, samalla seurasin siitä lutikasta lähtevää vipua että kuinka se siinä sitten liikuskelee. Liike oli tosi nihkeää, ja jumiutuikin täysin.
Nyt olinkin melko varma, että siivet jumissa. No ei muuta kun kissa (ahdin) pöydälle ja palasiksi. Syynä oli yksi ainoa siipi joka jumitti, karstaa oli jämähtänyt siihen oikeaan paikkaan.
Sitten kamat kasaan ja taas alkoi maisema vaihtua.
Huolto onnistui kätevästi tällaiseltakin jammulta.

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

tarkistettu ajat sitten

ViestiKirjoittaja catti » 26.2.2007 7:33

Meillä tuo vika ei oikein voi olla varmaankaan siinä, sillä noiden siipien toimiminen on tarkastettu jo alkuvaiheessa. Eli vika on ollut ajoittain jo pari vuotta, minkä auto meillä on ollut. Siivet pyörivät normaalisti, eivät jumita.
Meillä veikkaus on, että jossain joku antaa väärää tietoa, jolloin ahtopaine pääsee liian korkealle, jolloin taas auton oma turvajärjestelmä alkaa suojella ja rajoittaa painetta. Mutta mikä?

Missäs nuo koodit saisi purettua halvalla täällä Turun seudulla? Kun Volkkarin huolto ottaa jo pelkästä huoltovalon nollauksesta 10 euroa per nollaus eli perushuoltoväli-ilmoitus ja jarrupalojen vaihtohuomautus tekee 20 euroa... puhumattakaan että ne tarkistaisi vikakoodeja alle 50 euron. Ja lisäksi ne ei edes ymmärrä lukemaansa... Kaikki tämä siksi ettei he tykkää, kun meidän auto on Saksantuonti. Ne väittää joka kerta ettei he ymmärrä näistä mitään, kun tätä mallia ei ole tuotu Suomeen maahantuonnin kautta... Oikeesti!

Kaikki varaosatkin ollaan ostettu Fordilta, mutta niillä taas ei taida olla volkkarin vikakoodeista mitään hajua.

Bulz^
-
Viestit: 318
Liittynyt: 28.9.2005 17:41

ViestiKirjoittaja Bulz^ » 27.2.2007 2:15

kysy seuraavan kerran, että onkos se VW eri firmaa saksassa kun täällä suomessa

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 27.2.2007 10:31

^^ Jokos kilpailevat VW-merkkihuollot kuten LMS ja Metro-Auto Turussa on "testattu"? Ainahan voi soittaa ja kysellä hintoja...

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

joo

ViestiKirjoittaja catti » 27.2.2007 13:44

kyllä se tahtoo olla vähän niin, että kun ne näkee ton auton, ne sanoo heti ettei kiinnosta, kun ei ole virallisesti maahantuotu. Ja "kyllä" kerran joku fiksu väläytti tosiaan, että se on ihan erijuttu, jos auto on Suomesta ostettu kuin että Saksasta. Vaik tehtaalta uuden tilais niin varmaan ne sanois saman.
Off topic, on muuten upea paikka tuo tehdasalue Wolfsburgissa. Käytiin kattoo viime kesänä. Sieltä saa uudet omistajat hakea itte autonsa, nimi ilmestyy samanlaiseen tauluun kuin lentokentillä, sit pääsee punaisen maton päähän odottamaan autoaan ja vielä samppakaljat päälle. Hienot oli robottitornitkin missä niitä autoja säilytettiin, mieletön näky kun satoja autoja oli pyöreissä torneissa päällekäin, mistä robotti jatkuvasti toi ja vei niitä.

Soitin ja tarkistin hinnat, samat ne on joka paikas. ja tuolla LSMllä oli vielä hieman töykeä kaikkitietävä ihminen, joten sinne ei sit ainakaan viedä. Ja hekin kehoitti vaan, että ei auta muu kuin arviosta vaihdella osia... Vikakoodin luku ei kuulema auta, se vaan ilmoittaa ,että ahtopainepuolella on vika ja siihen loppuu neuvot. Ei noita osia viittis ihan arviosta alkaa vaihtamaan... tulee aikas kalliiks jos eka vaihdetaan 100 euron säädin, sit "hieman" kalliimpi ahdin ja sit vielä moottorinohjaina ja todetaan ettei me nyt sit tiedetäkään missä vika on...
Sit tuli vielä muuten mieleen just nyt mielenkiintoinen lause. Minä siis puhuin VW Sharanista ja ahtimesta, tää älykäs kysy, että se on vissiin joku TDI?? Anteeks että olen tyhmä, mutta missä muussa volkkarin moottorityypissä tänä päivänä on ahdin? Se äijä melkein suuttu, kun sanoin että mieheni pelaa dieseleiden kanssa päivittäin ja tietää hänkin nyt ensimmäisenä olennaiset tarkistaa.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 27.2.2007 14:25

Vaikuttas siltä että ellei jollain ole juurikin tommoseen ongelmaan ratkaisua, niin ei kai auta muuta kuin jostain alkaa osia vaihtamaan.
Se että autoa ei huoltoon oteta, "koska tuontiauto", on aika perberistä...

Jospa se yks halus varmistaa puhutaanko diesel- vai bensakoneellisesta volkkarista..??

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 27.2.2007 14:55

Tässä nyt vaikuttaa siltä että "catti" toivoisi löytävänsä autohuollon joka ilmaiseksi lukisi & nollaisi vikakoodit ja niiden perusteella satavarmasti tietäisi mitä huoltotoimenpidettä autoon pitäisi tehdä. Ja vieläpä edeullisesti ;)

Oispa se niin helppoa ja halpaa!

Vianetsintä lienee aina se hankalin osuus - ei itse korjaaminen. Ja sivusta seuranneena, lienee tämä "vaihdetaan osa kerrallaan kunnes vika poistuu" monesti ainoa vaihtoehto. Ja kallista.

Nyt kun VW-merkkikorjaamot turun seudulla ovat pois laskuista, ehdotan kokeiltavaksi Laitilan VW-merkkihuoltoa (nimi hukassa) tai sitten Orikedolta löytyvää Diesel/Bosh-autosähköhuoltoa (nimi hukassa).

Se että nämäkin veloittavat työstään lienee selvä. Mutta ammattitaitohan aina maksaa..

PS. Sharania lienee myydyn myös 1.8 bensaturbokoneella(?)

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 27.2.2007 15:04

Vikakoodien lukeminen. Kyllähän se jotain osviittaa viasta antaa, ehkä varsinaisen viankin, mutta vasta reippaalla koeajolla mittalaite kiinni asennettuna tuon auton sielunelämään pääsee todella käsiksi.

Tämä pisti silmään:
Siivet pyörivät normaalisti, eivät jumita.

Eli ahtimen akseli varmasti pyörii kyllä, mutta liikkuvatko johdinsiivet?

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 27.2.2007 15:15

Vapaaehtoiset VAG-COM auttajat:

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=65197

Löytynee joku turunseudultakin. Pullakahveen hinnalla saanee vikakoodit luettua ja nollattua. Melko halpaa, elämä on.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 27.2.2007 15:20

Turun seudun miittiin loisimaan, kahvi+pulla palkalla joku varmaan hyppää kyytiin ja logittaa vag comilla ahdot/ilmanmäärät, näkee mitä anturit sanoo. Ahtopainemittari kertoisi myös paljon, näkisi auton oman paineanturin arvon verrattuna mittariin.

Sitten joku tietävä voi kokeilla miten siipien säätövipu liikkuu, riippuu tietysti miten ahdas Sharanin konehuone on.

edit: hiiidaaaaassss

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 27.2.2007 19:18

käytännössä alapuolelta pääsee sen kokeilemaan. Itse harkitsisin parikin kertaa enemmin kuin kampean koneen alle kuumaa ahdinta hiplailemaan.

btw, usein kylmänä siivet ei tuntuisi jumivan, mutta kuumana ottaakin kiinni. On tullut jokunen ahdin purettua, joissa sama tilanne.

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 1.3.2007 10:53

Tuo tekee tuota kyllä ihan kylmänä (yön seisseenä) ja kuumana. Joten se teoria jouti romukoppaan.

Tietty sitä tekis ihan mitä vaan, jos olis tolkuttomasti rahaa. Mutta tällä hetkellä meillä menee nuo rahat siihen "vähän isompaan" dieseliin, eli tuollaiseen 16dm3, joiden kanssa mies on ajanut ja korjaillut 20 vuotta.

Auton navin korjaamiseen käytettiin jo ihan tarpeeksi, 1,5 vuotta ja rahasta ei kannata edes puhua. Eikä se kuntoon tullut, tehtaalta saatiin lopulta uusi tilalle. Ilmastointi vuotaa, vuotokohtaa ei vaan löydy, kahteen kertaan ollut väriaineet sisällä. Akut ei kestänyt, laturi vaihtoon ja muutama muu pikkuosa.

Toisaalta auton hyvät puolet nollittavat viat, joten luopua ei kannata.

Tuon vian huono puoli on se, että kun et yritä, sen saa päälle mutta kun yrität, se ei mene päälle viikkokausiinkaan. Olen kerran ajanut puolen tuntia VW:n korjaajan kanssa kanssa, mittari kiinni, eikä saatu vikaa päälle vaikka tehtiin kaikki temput ja rasitukset.

Kai se on vaan se "anturi" arviosta ensin vaihdettava. Tosin sille tulee muuten hintaa yli sen 100 e koska se on tilattava Saksasta, tuohon ei nuo perusmallit todennäköisesti käy. Ilmamassamittarikin löyty vasta neljännellä oikeanlainen. Vaikka päällepäin olivat samanlaisia kaikki. Ja korjaamojen "opaskirjojen" mukaan ne oli oikeita osia.

Yleensä meillä käytetään autoa huollettava sähkövikojen puolesta tuolla Turun raskassähkössä. Sieltä on aina löytynyt apu, edullisesti. Mutta heillä ei noita henkilöautomittareita ole.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.3.2007 11:07

Onko se turbo ollu missään vaiheessa irti ja putsattavana...?

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 1.3.2007 11:49

ei meidän aikana. Jokapäiväisessä ajossa ollut.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.3.2007 12:00

Mielestäni se kannattaisi kuitenkin tutkituttaa... mieluusti asiansa osaavalla turbohuollolla. Poistaisi ainakin yhden mahdollisen vianaiheuttajan.

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 9.5.2007 12:23

Tähän vanhaan kyselyyni vastaan nyt kun vika on viimein paikallistettu. Jos vaikka vahingossa jotakuta kiinnostaisi.

Kyse ei ollut siitä etteikö turbo toimisi, vaan siitä, että pakoputkisto oli tukossa. Eli Onko se nyt sitten katti... ilmankos ne päästöt on aina niin olemattomat olleetkin. Vaihdoimme läpihengittävän putken, jolloin vika hävisi. Tai ainakin väheni. Teki enää vain älyttömissä ylämäissä, voimakkaassa kiihdytyksessä. Lopputemppuilukin saatiin loppumaan, kun poistimme tehoja lisänneen mötikän moottorin kyljestä. Eli nyt on peruskone, mutta eipä tilttaa kesken ajon.

Off topic: huoltokokemus... ilmastoinnin kenno meni vaihtoon (vuotanut pikkuhiljaa jo kauan). Hain autoa huollosta, huomasin jo ennen ajoon lähtöä ettei ilmastointi toimi (näyttö ei vilku, jos toimii). Myöskään ulkolämpötila ei toiminut. Huolto väitti kiven kovaan, että autolla pitää ajaa, jotta se näyttää (tiedän tasan tarkkaan ettei tartte, näyttää oikean lämpötilan vaikkei autoa edes vielä käynnistäisi, pelkät virrat päällä). Hassua kun seuraavana päivänä se toimi moitteetta, kun oli ollut uudelleen huollossa. Jättivät vaan anturin kytkemättä, mutteivät myöntäneet asiaa. Samalla reissulla laittoivat autoon 4 kertaa kalliimmat öljyt, vaikka omat öljyt oli heille annettu käytettäväksi (yrittivät vielä laskuttaakin). Tulipahan moottori hyvin huuhdeltua kun vaihdatin pois ne kalliit öljyt. Nyt joku onneton sai ne varmaan koneeseensa. Väittivät että pumppusuutinkone menee rikki, jos ajaa Mobilin rally-öljyillä. Myöskään sumuvalot eivät toimi tämän reissun jälkeen... piuha irti sielläkin. Joten "semmottis".

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 9.5.2007 17:58

Pumppusuutindiiselille on ihan oma öljynsä, jos auto ei ole longlife.
Jos semmoseen moottoriin on auton valmistaja suunnitellut oman öljynsä, niin eikö sitä kannattaisi myös siinä käyttää?
Ei ne turhaan niitä öljyjä valmista johonkin moottoriin erikseen.

Nimimerkillä oikeat öljyt moottorissa(PD-öljyt)..

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 10.5.2007 7:11

No kerropa, miten sitten on mahdollista, ettei kyseisiä kalliita erikoisöljyjä käytetä isoissa pumppusuutinkoneissa? Mikä ero niillä on näihin pieniin moottoreihin verrattuna? Mies on ajanut toista kymmentä vuotta kyseisenlaisilla moottoreiilla eikä milloinkaan ole kone tiltannut kyseisen seikan takia, eikä mitään muitakaan ongelmia ole aiheutunut.
Kyse ei ollut pitäisikö kalliita öljyjä käyttää vai ei, vaan siitä ettei huoltohenkilökunnalla ole oikeutta mennä vaihtamaan koneeseen kalliita öljyjä, kysymättä ajoneuvon omistajalta lupaa. Sama tilanne kuin aikanaan tuttavani meni vaihdattamaan jarrupalat autoonsa. Kun hän meni hakemaan autoa, oli vaihdettu iskareista lähtien kaikki ja laskukin oli sen näköinen. Vaikka ollaan kuin "asiantuntijoita" ei heillä ole lupaa tehdä omavaltaisia päätöksiä, mikäli näin ei ole etukäteen sovittu.

Oletko muuten varmasti aina ostanut itse moottoriisi öljyt Volkswagen-myyjältä? Sillä käyttöohjeessa sanotaan, että käytät vain ja ainoastaan erityisesti Volkswagenille suunniteltua öljyä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 10.5.2007 10:00

VAG-pumppusuutinkoneessa pitää käyttää vähintään VW 505.01 -luokan öljyä, jossa on oikea lisäaineistus kapeanokkaisen teräsakselin riittävään voiteluun. Muuten venttilien paininkupit ja nokka-akselin nokat lähtee kulumaan hirvittävällä vauhdilla ja pahimmillaan koko kone menee uusiksi kun silppu kulkeutuu öljyn mukana joka paikkaan. Siksi varmaan merkkihuolto ei paljon kysele vaan vaihtaa oikeat öljyt koneeseen. Oikeastaan tällaista merkkihuoltoa pitäisi oikein kädestä pitäen kiittää hienosta toiminnasta.

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 10.5.2007 11:48

Ja mikä tämä hirveä vauhti on?

Sitä paitsi kyseessä ei ollu merkkihuolto, vaan entinen merkkihuolto. Merkkihuolto ei olisi autollemme tehnyt mitään, kuten on jo aiemmin todennut.

Tästä päätellen VAG koneet ovat siis jotenkin heikompia kuin nämä isommat pumppusuuttimet?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 10.5.2007 12:09

Öljynvaihtovälillä voi kulua vehkeet finaaliin.
Shit, eikö vieläkään päästy merkkihuoltoa kehumaan hyvästä toiminnasta :D.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 10.5.2007 12:26

kaiken viisainta on vaihtaa kunnolliset normiöljyt vaikka 10 tuhannen välein ;) itte ainaki vaihdan vaikka kilsoja tuleekin 50tkm vuodessa... saa mielenrauhan :D

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

Tässä viestiketjussa on asennetta!!!

ViestiKirjoittaja Tumpula » 10.5.2007 12:37

- se "mötikkä" moottorin kyljessä (liekö teho-boxi, asia joka ei missään nimessä voi olla mainitsemisen arvoinen avausviestissä?)

- tukkeutunut katalysaattori pienentää päästöarvoja...

- Mobilin rallye "laatuöljyä" pumppusuutin TDI:hin!

- miten Sharanin TDI eroa Wärtsilä diisselistä?

OT // Sitä tuntee itsensä aika nynnyksi ja kusetetuksi kun lähes aina on tullut luotettua ammatti-ihmisiin merkkihuoltamolla. //



EDIT: Sarkasmia, hymiöt unohtuivat. Tässä niitä :) :) :) :)
Viimeksi muokannut Tumpula, 10.5.2007 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 10.5.2007 13:21

Tässä tapauksessakin tod näk vikamuistissa vika "Ahtopaine, säätöraja ylitetty". Kertooko tämä missä on vika? No ei välttämättä edes lähelle. Syitä voi olla monen monta; turbo, magn.venttiili, alip.letkut, pakoputkisto, ilmamassamittari, ohjelmistovika, viritys-välipalikka (!). Tutkimatta on hieman vaikea sanoa mikä näistä on se todellinen syy, usein vika on vielä näiden yhdistelmä. Helpolla ja puoli-ilmaiseksi vika ei useinkaan löydy, sitä on turha toivoa.

Jos yksi merkkihuolto on paska, niin kaikki ne ovat paskoja..?

Kannattaa huomioida myös se, että omalla käyttäytymisellään voi vaikuttaa aika paljon saamaansa palveluun.

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 10.5.2007 13:45

Nimenomaan. Jos nöyränä on, niin kusetetaan joka kerta. Vain vieressä vahtimalla saa tuloksia aikaan. Kuka järkevä esim. jättää auton moottorin roikkumaan niin, että kaikki johdot on pinkeinä? Vähemmästäkin menee johdot poikki. Tästä syystä alkoi latauksen valo vilkkua summittaisesti. Eikä kyse ole palvelun laadusta mikä nykyään on kaikkialla aivan surkeaa, vaan ammattitaidon puutteesta. Ei tiedetä asioita, vaan soitellaan toisille ja ihmetellään. Parhaat soittavat meille itsellemme ja kyselevät neuvoja. Volkswagenilla alkoi apua ja palvelua löytyä vasta, kun soitin suoraan Wolfsburgiin ja laitoin asiat eteenpäin. Suomessa ei esim. Sharanille tehdä sähkötöitä merkkihuollossa ollenkaan sillä heillä ei ole sähkökaavioita. Olemme kyselleet asiaa useasta paikasta ja aina sama vastaus.

Meillä vaihdetaan öljyt hieman alle 10 th välein, olipa ne kalliita öljyjä tai ei. Vai että öljynvaihtovälillä menee rikki. Selvä peli, meillä sitten onkin auto ollut rikki jo siinä 150 th kilometrin verran. Meillä tulee noita kilometrejä siinä reilut 60 tuhatta vuoteen, joten öljyjä saa vaihtaa aika usein.

Miten paljon te "viisaat" muuten ajatte? Ihan vaan vertailuna... Mulla tulee itsellä työmatka-ajoa 35000 vuoteen ja muuta ajoa sitten tuo loppu. Miehellä tulee kilometrejä keskimäärin 120 tuhatta.

"se "mötikkä" moottorin kyljessä (liekö teho-boxi, asia joka ei missään nimessä voi olla mainitsemisen arvoinen avausviestissä?) " Kerropa miksi ei voi olla? Väitätkö, ettei siitä ole mihinkään? Polttoaineen kulutus on meillä ollut noin litra/100 km vähemmän kuin ilman. Kiihdytykset nopeita, ohitukset onnistuu ripeästi, eikä lehmämäisesti kuten yleinen trendi on. Saksan motareillakaan ei tarvitse jäädä toisten jalkoihin. Ilman tuota ei juurikaan tee mieli ajaa. On se sen verran laiska.

Eroaa Wärtsilän dieselistä mm. siinä, että Wärtsilän kone on paljon parempi ja kestävämpi!!!

Vikamuistissa ei ole mitään tietoa. Sen mukaan kaikki on ok. Näin ainakin väittävät kaikilla korjaamoilla missä sitä on tutkittu. Ihan vaan vertailunkin vuoksi. Ja kuten jo aiemmin mainitsin, vika selvisi siltä osin. Tukkeentunut pakoputki aiheutti sen, että "rajoitin" meni päälle jo normikoneenakin. Ja tämä vika sitten lopulta löytyi täysin ilmaiseksi kun mies itse sen totesi.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 10.5.2007 15:09

Se etteikö Sharaniin löytyisi sähkökaavioita on kyllä paskapuhetta. Sattuneesta syystä tiedän asian varsin hyvin.

Kannattaa hitossa sitten korjata tulevaisuudessakin kaikki itse, kun muut kuitenkin vaan kusettavat jos ylipäätään edes osaavat mitään missään milloinkaan. Miksi turhaan kysyä keltään mitään, eihän ne kuitenkaan tiedä jos viitsiivät edes vastata.

ugh

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 10.5.2007 15:29

Asia on kyllä todella näin.

Turun VW-autossa (vielä vuosi sitten) sanottiin, etteivät he ala korjaamaan (navigaattori temppuili) sillä he tarvitsevat ensin sähkökaaviot, jotka he kyllä mielellään tilaavat, mikäli me itse maksamme ne. Ja hintaa oli semmoiset pari sataa euroa. He kyllä saa ne, vika ei ole siinä, vaan kun mielestäni minun ei kuulu maksaa sellaisia. Vai onko teillä kaikilla autonne sähkökaaviot itsellänne?

Saattoi tuossa olla tietenkin oma osansa korjaamopäällikölläkin. Hän kun oli mieheni tuttu edellisestä työpaikastaan, eikä lähtenyt oikein hyvissä merkeissä. Tiedä sitten millainen kokemus Volkswageneista on kuljetusliikkeen entisellä päälliköllä, kun ne rekat on hieman toisenlaisia kuin henkilöautot. Tuli vaan tuosta edellisen kirjoittajan älähtävästä kommentista mieleen, samoin kuin nimimerkistä.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 10.5.2007 16:07

Itsehän en liity ko tapaukseen millään tavalla.

Ymmärrän kyllä kyseisen(kin) liikkeen haluttomuuden saada sinua asiakkaakseen.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 10.5.2007 17:01

(liittyen Ford-osien ostoon...)
kysy seuraavan kerran, että onkos se VW eri firmaa saksassa kun täällä suomessa


Volkswagen Sharan on sama auto kuin Ford Galaxy. Ainakin noi 90-luvun mallit.

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 10.5.2007 21:01

Oletko muuten varmasti aina ostanut itse moottoriisi öljyt Volkswagen-myyjältä?

Voisinpa näin jopa väittää ;)
Niinkuin joku jo mainitsi, en ihmettele ettet saa hyvää palvelua, asenteesi on suorastaan perseestä.

"Asiakas on mulkku."

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 11.5.2007 0:10

Soitin ja tarkistin hinnat, samat ne on joka paikas. ja tuolla LSMllä oli vielä hieman töykeä kaikkitietävä ihminen, joten sinne ei sit ainakaan viedä. Ja hekin kehoitti vaan, että ei auta muu kuin arviosta vaihdella osia... Vikakoodin luku ei kuulema auta, se vaan ilmoittaa ,että ahtopainepuolella on vika ja siihen loppuu neuvot. Ei noita osia viittis ihan arviosta alkaa vaihtamaan... tulee aikas kalliiks jos eka vaihdetaan 100 euron säädin, sit "hieman" kalliimpi ahdin ja sit vielä moottorinohjaina ja todetaan ettei me nyt sit tiedetäkään missä vika on...
Sit tuli vielä muuten mieleen just nyt mielenkiintoinen lause. Minä siis puhuin VW Sharanista ja ahtimesta, tää älykäs kysy, että se on vissiin joku TDI?? Anteeks että olen tyhmä, mutta missä muussa volkkarin moottorityypissä tänä päivänä on ahdin?


No tuo epäpätevä mulkku olin ilmeisimmin minä (tai ainakin itseni tunnistan termeistä töykeä ja kaikkitietävä. :)

Kerroin vaan valitettavasti realiteetit aiheesta. Eli pelkkä vikamuistin lukeminen perin harvoin auttaa mihinkään vikaan. Kyllä vikoja tutkittava on jne...ja ilmaiseksi sitä ei kukaan yritystoimintaa harjoittava paja tee. Kyllä viat niihin perehtymällä on lähes sataprosenttisesti tavalla tai toisella yleensä korjattu.

Tosin tuo yksi osa kerrallaan vaihtaminen moottorinohjainta myöten ja sen jälkeen käsien pystyyn nostaminen on kyllä ihan itse keksimääsi tarinaa. Kerroin puhelimessa, että vikaa täytyy tutkia, ja kokeilla mahdollisesti ahtopaineen säätöventtiiliä jne.

Mutta hienoa, että vika löytyi. Noita pakoputken äänenvaimentimien tukkeutumisia tulee vastaan aina silloin tällöin. Suosittelen jatkossakin suorittamaan korjaukset itse, niin ei tarvitse tarinoita (perättömiä tai ei niin perättömiä) levitellä epäpätevistä korjaamoista ympäri maakuntia.

Ja tosiaan. Sharania on tehty myös 1,8T moottorilla, jossa siinäkin yllätykseksemme on turboahdin.
Viimeksi muokannut rolle, 7.1.2013 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 11.5.2007 6:57

:))

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 11.5.2007 7:21

Tyyli jolla käsittelitte asiaa oli töykeä ja vähättelevä. Siitä kommenttini. Ymmärrän kyllä ettei miehiä juurikaan kiinnosta neuvoa naista autoasioissa, mutta asiakasta tulee aina palvella, itse tiedän tämän oman ammattini puolesta. Olen huomannut tämän ns. naisasian useassa eri tilanteessa. Nainen kun esittää asian ja vaatii jotain kohtaa korjattavaksi, niin asentajat soittavat miehelle ja kysyvät että "tehdäänkö me näin ja näin, kun eukko sanoi."

Mutta tämä asia lienee loppuun käsitelty.

Ja jottei kukaan täällä foorumilla luulisi Jumalaa epäpäteväksi, epäpätevät korjaajat löytyvät Loimaalta.

Ja asiasta kuudenteen. Sen huoltovälinollauksen voi sitten kuitenkin tehdä myös itse. Vaikka korjaamot toista väittävät ja laskuttavat 10 euroa siitä nollauksesta. Ohje löytyy Seatin ohjekirjasta.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 11.5.2007 9:11

Löytyy kaikkien Audi / VW / Seat autojen huoltokirjasta.
Long life järjestelmällä varustetut autot siirtyvät tuolloin kiinteään huoltoväliin.

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 11.5.2007 11:02

Hyvä niin, saksankielen taitoni vaan ei riitä ihan lukemaan kaikkea käyttöohjekirjasta. joten ihmettelen, miksi meille kerrottiin, ettei sitä voi itse nollata? Tuossa on koko ajan ollut kiinteä huoltoväli, 15 tuhannen välein.

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

KVG (KatoV**tuGooglest = nuorison txtviestilyhenne)

ViestiKirjoittaja Tumpula » 11.5.2007 11:20

Olisikohan niinkin yksinkertainen haku Googlesta kuin

service+interval+reset+sharan

tuonut n kappaletta vastauksia tähän huoltovälin nollaukseen?



PS Koska minun ajamani km-määrät ovat suhteellisen vähäisiä, huollatan edelleen autoani merkkihuoltamolla, ja öljynä käytän AINA vähimmäisvaatimukset täyttävää öljymerkkiä. Säästäminen väärässä paikassa on aina kalliimpaa loppupeleissä.

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 11.5.2007 12:16

service+interval+reset+sharan Googlella

antaa kyllä miljardi vastausta, mutta missä on se oikea? Ainakaan ekan sivun linkeistä yksikään ei liittynyt millään lailla kaipaamaani vastaukseen. Yksi liittyi mutta ohje on täysin väärä.

Voitko ystävällisesti linkittää oikean minulle, kun kerran sen tiedät varmasti olevan toimiva ohje?

Kerrotko mitä tarkoitat tällä vähimmäisvaatimukset täyttävällä? Onhan öljypurkkisi kyljessä varmasti VW-logo? Ja tarvittava lisäaine löytyy ? Voisiko joku muuten kertoa mikä merkitys tällä lisäaineella moottorille on? Sillä viskositeettihan on se, millä on merkitystä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.5.2007 12:27

sori ny mutta omasta mielestä on kans kaiken ärsyttävimpiä asiakkaat joilla on semmonen asenne että luulee tietäväs kaiken =)

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 11.5.2007 12:32

Minä en väitä tietäväni kaikkea, mutta vaadin että kaikki seikat otetaan huomioon asioita käsiteltäessä.

Oletko itse sitä mieltä esim. että auton ulkoilmalämpömittari pitää aina saada ajoviimaa jotta se näyttää oikein, muuten se näyttää edellisen ajon aikana olleen lämpötilan? Näin minulle asentaja väitti. Kas kun tuon puhelun aikana ajoin kotiin, lämpötila oli 20 astetta kun sammutin auton, seuraavana aamuna ennen käynnistystä se näytti 7 astetta. Näinkö siis harhoja, se olikin 20???

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 11.5.2007 12:55

Jos miehesi värkkää isojen pumppusuutindieseleiden kanssa, miksi ette etsineet vikaa itse heti alunperin? Kun olet näin pätevällä mielellä täällä foorumilla ja kehtaat väittää, ettei yksikään vw-huolto talousalueellasi osaa hommiaan, niin eikö silloin löytyisi ihan sopiva markkinarako laittaa oma huolto pystyyn, miehesi avulla tietenkin?

Eniten minua huvitti, että ensin hehkutetaan sitä kuinka paljon osaamista löytyy perheestä, jonka jälkeen käy ilmi että autossa on PSI tms. powerboxi. Tippu kyllä minun silmissä se oma osaaminen ja tietämys.

Minusta on lähinnä surkuhupaista, että vielä tänä päivänä ihmiset kehtaavat alkaa itkemään, kun korjaamo kehtaa laskuttaa oman työaikansa käytöstä.

edit. Miten mielestäsi vianetsiminen tulisi suorittaa? Korjaamon omaan piikkiin, kunnes oikeasti hajallinen osa löytyy? Tämän jälkeenhän työstä ei saa laskuttaa, koska vianetsintää tuli tehtyä niin kauan?

PS: Mulle on ihan sama mitkä vehkeet sun jalkojen välissä killuu, hankala ihminen on aina hankala ihminen.

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 11.5.2007 13:14

Siksi, ettei meidän aika kerta kaikkiaan riitä moiseen. Tarpeeksi aiheuttaa hankaluuksia saada se auto huoltoonkaan, kun sillä tarttee ajaa joka päivä. Ja luuletko ettei sitä ensialkuun etsitty itse? Itse myös vaihdoimme ilmamassamittarin, jota ensin epäiltiin syyksi. Itse tutkimme turbon.

Jos kerran korjaamohenkilökunta on paljon viisaampaa kuin muut, eli ns. asiantuntijoita, niin mielestäni heillä kyllä sitten pitäisi myös löytyä sitä asiantuntemusta. Ettei vaan vaihdella osia ja ihmetellä tuleeko kuntoon vai ei. Ja sanota sitten päälle, "kokeilkaa nyt toimiiko vai ei" Minun on omassa työssäni tiedettävä tasan tarkkaan mitä teen, ja tunnettava koko osa-alue. Korjaamot väittävät usein, että nykyautoissa pitää vaan kokeilla ja vika voi olla missä vain. Missä se ammattitaito silloin on? Omasta mielestäni korjaukseen kuuluu myös tarkastaa, että korjaus on tosiaan oikein ja kunnolla tehty. Eikä esim. ajeta vaan autoa ovesta ulos ja jätetä siihen, tarkastamatta miten korjaus on autoon vaikuttanut.

Ja mitä hankaluuteen tulee, "sitä saa, mitä tilaa" pätee myös toisin päin. Jos korjaamolla ollaan ylimielisiä "minä tiedän kaiken", saa saman palautteena asiakkaalta! Nyky-yhteiskunnassa kun luotetaan kaikessa "asiantuntijoihin". Lapsia, koiria eikä kissojakaan osata enää kasvattaa itse, vaan tarvitaan kirjalliset hoito-ohjeet. Missä on järjen käyttö? Tästä syystä myös korjaamot luulevat itsestään liikoja. Yhteistyössä asiakkaan mielipidettä kuunnellen asiat onnistuisivat paljon paremmin.

|rahiNa|
-
Viestit: 627
Liittynyt: 30.10.2005 22:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja |rahiNa| » 11.5.2007 13:29

Myy autos pois ni loppuu toi valittaminen!

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 11.5.2007 13:30

Marko on aivan oikeassa. Palvellessani itse varaosa/työvastaanotto/laskuttaja/korjaaja tuossa jokunen aika sitten sattui monta niin kaksi kuin kolmejalkaistakin kulkijaa, joitten mielestä vian etsintä on ilmaista ja laskuttaa saa vain viallisen osan vaihdon ajalta.
Sanonpa että jos joku korjaamo toimii tuolla periaattella on homma ihan harrastepohjalta tai sitten on vaan mukava pyörittää bisnestä miinuksella ja raakasesti.

Näille ihmisille olen suositellut asiallisen viileästi itsepalvelua vian etsintään siitä eteenpäin ja toivottanut tervetulleeksi uudestaan kun vian ovat löytäneet jotta voimme sen heille vaihtaa.
Asiakkaan mielipiteet ovat tärkeitä mutta ikävä kyllä MINÄ ainakin olen törmännyt valitettavan paljon asiakkaisiin, jotka ovat viasta olleet myös 100% varmoja mutta kun osa on vaihdettu tullaan seuraavaksi reklamoimaan että eipä toimikaan ja syy on korjaamon. Aika outoa eikö? mutta niin tuttua ainakin osassa tapauksista itselle.
Nämä ovat niitä oman elämänsä asiantuntijoita olleet yleensä, ja autojensakin.
Helppo vierittää syy muille kun itse olikin väärässä.

Omasta mielestäni korjaukseen kuuluu myös tarkastaa, että korjaus on tosiaan oikein ja kunnolla tehty. Eikä esim. ajeta vaan autoa ovesta ulos ja jätetä siihen, tarkastamatta miten korjaus on autoon vaikuttanut.

En ole korjaamoon itse törmännyt ettei tätä olisi tehty

Jos kerran korjaamohenkilökunta on paljon viisaampaa kuin muut, eli ns. asiantuntijoita, niin mielestäni heillä kyllä sitten pitäisi myös löytyä sitä asiantuntemusta. Ettei vaan vaihdella osia ja ihmetellä tuleeko kuntoon vai ei. Ja sanota sitten päälle, "kokeilkaa nyt toimiiko vai ei"

Tämä kun on sattumoisin joskus ainoa konsti. Oletko löytänyt jonkun autotelepaatin? Haluaisin tutustua joka sanoo suoralta kädeltä omituisen vian paikan ja siihen vaikuttavat osat tuosta vaan.
"Vaihda osa, kokeile toimiiko" on ainoa konsti yleensä kun esim. diagnostiikka pettää. Diagnostiikka ei ole mikään yleinen pelastaja, se on suunniteltu helpottamaan huolto ja korjaustyötä mutta ei todellaa ole mikään 100% korjaus/paikannustyökalu.
Olen huomannut noin 8 eri merkin kohdalla
Puhelimen kautta on muuten kanssa vaikea korjata ja paikallistaa vikaa.

Loppujen lopuksi, ihminen siellä molemmissä päässä on tätä ketjua joten ymmärrystä suuntaan jos toiseenkin ennen kuin lähdetään yleisesti morkkaamaan jotain liikettä.

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 11.5.2007 13:37

Mikäköhän osa tästä TDIfreak:in aikaisemmasta vastauksesta jäi epäselväksi, catti?

VAG-pumppusuutinkoneessa pitää käyttää vähintään VW 505.01 -luokan öljyä, jossa on oikea lisäaineistus kapeanokkaisen teräsakselin riittävään voiteluun. Muuten venttilien paininkupit ja nokka-akselin nokat lähtee kulumaan hirvittävällä vauhdilla ja pahimmillaan koko kone menee uusiksi kun silppu kulkeutuu öljyn mukana joka paikkaan. Siksi varmaan merkkihuolto ei paljon kysele vaan vaihtaa oikeat öljyt koneeseen. Oikeastaan tällaista merkkihuoltoa pitäisi oikein kädestä pitäen kiittää hienosta toiminnasta.

Se että olette päättäneet käyttää edullista Mobil formula -öljyä tähän nimenomaiseen moottorimallin pelkän viskositeetin perusteella, niinkin huomattavien ajokilometrimäärien tuomien autoteknillisten kokemusten myötä, kummastuttaa minua edelleen.

Halpisöljyä koneeseen ja tehoboxilla lisää tehoa koneesta. Pedantin ihmisen logiikkaa?

KVG:: Koska et, syystä tai toisesta, ole ilmoittanut Sharanin vuosimallia etkä moottorikoodia, en tehnyt hakusanaesimerkistä sen ihmeellisempää. Nämä tiedot kun lisäät hakuun, saanet jo jonkinmoista rajausta. Käyttämällä pientä luovaa mielikuvitusta hakusanojen järjestyksellä sekä vieläkin tarkempia hakukriteerejä käyttäen pääset varmaankin tiedon äärelle.

Enpä ole kirjaston tietokannastakaan etsinyt korjausopasta. Sieltä saattaa vaikka rinnakkaismallista löytyä kirja.

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 11.5.2007 13:39

Kuka tässä morkkaa jotain tiettyä liikettä? Kokemusta on monesta eri liikkeestä, jopa eri aloiltakin. Ei meillä lähetellä varaosia, että "kokeilkaa tuota auttaako" vaan vika paikallistetaan ensin ja sen jälkeen lähetetään viallinen osa asennettavaksi.

Sinä et ehkä ole sellaiseen korjaamoon törmännyt missä ei tarkastettaisi toimiiko auto korjauksen jälkeen, mutta minä olen. Myönsivät itsekin myöhemmin, etteivät olisi saaneet jättää kokeilematta.

Mutta antaa olla, tämä auto oli meille molemmille ensimmäinen viimeinen volkkari. Meillä oli syymme ostaa se silloin aikanaan, ja ongelmat alkoivat vasta kun 200 000 tuli mittariin. Nyt kun auto on jo 6 vuotta vanha ja melkein 300 tuhatta ajettu, on aika siirtyä eteenpäin. Kuten sisareni sanoi "vain rikkailla on varaa ajaa volkkarilla, köyhät tyytyy muihin merkkeihin"

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

VW-logoa taikka ei???

ViestiKirjoittaja Tumpula » 11.5.2007 13:57

Tässäpä vielä kopioituna tuolta autowiki:stä

VW 505.01
Tämän luokituksen täyttäviä öljyjä saa käyttää vanhemmissa 115 PD (PowerDiesel) turbodiesel-moottoreissa, silloin kun käytetään kiinteää vaihtoväliä.

Ensimmäisiin PD-moottoreihin ei saa laittaa kuin 505.01 luokituksen öljyä, koska sylinterinkannessa olevat kupit ovat ns. ylösalaisin (uudemmissa eripäin), joten öljy ei tahdo voidella niitä. 505.01 on lisäaineistettu oikein, joka parantaa voitelua.

Katso VAG_AJM-moottori.

Luettelo luokituksen täyttävistä öljyistä:

BP Visco Special V 5W-40 PDI (VW 500.00/505.00/505.01)
Castrol TXT 505 01 5W-40
Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40
Mobil Synt S Special V 5W-40 (VW 505.00/505.01)
Neste City Standard 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Selenia Performer 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Teboil Diamond Diesel 5W-40 (VW 505.00/505.01)
Total Quartz 505.01 5W-40 (VW 500.00/505.00/505.01)
Valvoline DuraBlend Diesel 5W-40 (VW 505.00/505.10)
Mobil Synt S Special V 5W-40 (VW 505.00/505.01)



Ihan vain jos teitin tulevakin diisselturbokone "vaati" VW 505.01 -luokituksen öljyä. Valitkaa toki joku missä ei ole volkkarin logoa purkin kyljessä.

EOF.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 11.5.2007 13:58

Eikö se nyt millään mahdu sinun päähäsi/egoosi, että nykyautojen kanssa ainoa mahdollinen paikallistamiskeino vaikeissa vikatapauksissa on hakuammunta? Varsinkin, jos vika esiintyy silloin tällöin ja epäsäännöllisesti, niinkuin juurikin tapauksessasi. Luulisi esim. miehesi älyävän, että kaasutin/työntötanko- moottoreista on tullut hieman monimutkaisempia kehityksen myötä.

Ihmetyttää edelleenkin, että tietoa ja taitoa tuntuu löytyvän samasta taloudesta. Silti ihan selvä yliahtamistapaus EI VOI teidän mielestänne johtua siitä kolmen euron virityksestä, mikä boksin kyljestä löytyy. Eikä varsinkaan pakoputkisto saastelaitteineen ole voinut tukkeutua sen aparaatin takia, joka mahdollistaa helpon ohittelun, mitä varmasti teidän 155tkm/vuosi sisään mahtuu. Aikamoisia taksilukemia teille kyllä tulee.

edit
Nyt kun auto on jo 6 vuotta vanha ja melkein 300 tuhatta ajettu, on aika siirtyä eteenpäin.


155tkm/vuosi?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.5.2007 14:12

taitaa catti olla aika paljo helpommalla alalla jos aina ettii vian ensin vaihtamatta ainuttakaan osaa ja lähettää oikean osan sitten ;) itte käyn kyllä aina tietysti koeajolla, tyhmää kyllä jättää kokeilematta autoo osien vaihdon jälkeen

Ville
ffp jäsen
Viestit: 1184
Liittynyt: 17.7.2003 8:35

ViestiKirjoittaja Ville » 11.5.2007 14:31

Turun VW-autossa (vielä vuosi sitten) sanottiin, etteivät he ala korjaamaan (navigaattori temppuili) sillä he tarvitsevat ensin sähkökaaviot, jotka he kyllä mielellään tilaavat, mikäli me itse maksamme ne.


Turun VV-Autossa ei varmastikkaan ole sanottu sinulle näin.
Kytkentäkaavojen hankkimista ei todellakaan veloiteta asiakkaalta, eli olisikohan tässäkin ollut ennemmin kyse siitä, että vian paikallistamisen kustannusarvioksi sinulle on annettu se 200€... tai jos vika on ollut itse navigointilaitteessa ei sen sisäisiä kytkentäkaavoja saa merkkihuolto mistään, eikä myöskään näin ollen lähde sitä edes korjaamaan vaan vaihtaa sen uuteen.


Vähemmän sitä BS:sää tänne foorumille kiitos, täällä kuitenkin sattuu olemaan ihmisiä jotka oikeasti työskentelevät näiden laitteiden kanssa kaikki päivät.

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 11.5.2007 14:40

Kuka sanoi että se 155 ajetaan samalla autolla? Minä ajan työajoa reilut 30, muuta ajoa perheessä tulee saman verran. Mies ajaa toisella autolla työkseen 120 tuhatta vuoteen. Kapische?

"aika paljon helpommalla alalla" ? Laivanrakennus autoja helpompaa? Enpä sanoisi.

"ihan selvä yliahtamistapaus" Auto teki tuota jo ennen lisäpalaa, 124 tuhatta ajettuna. Jo ostaessamme koeajolla teki ensimmäisen kerran. Siksi korjauskuluista osa onkin menny myyjän piikkiin., koska hän lupasi kustantaa vian. Sitä vaan ei löytynyt ennenkuin nyt.

Tumpula: missä kulkee tuo öljyraja: eli ensimmäiset PD-moottorit ovat missä vuosimalleissa? Mitäs ainetta näihin uudempiin sitten saa laittaa? Meillä tuo on vm. 2001. Onko se nyt sitten se vanha malli?

Ville:"Turun VV-Autossa ei varmastikkaan ole sanottu sinulle näin" Ikävä kyllä näin meille ilmoitettiin. Lause meni suurinpiirtein näin " kyllä me voidaan tätä alkaa korjata, mutta ensin täytyy tilata sähkökaaviot ja ne maksaa 169 euroa" jatkona hän kertoi, että ne laskutetaan meiltä, koska kyseinen auto ei ole virallisesti maahantuotu VW:n kautta.

Navista sen verran, että laitetta oli Saksassa aikoinaan korjattu "kesätyöläisvoimin" ja tullut pieni juotosvirhe. Saimme "good will" takuuna uuden, sillä laite oli korjattavana kolme kertaa ennen vian paikallistamista. Tällä ei ollut mitään tekemistä autokorjaamoiden kanssa, vaan erittäin ystävällinen Blaupunktin maahantuontihuollon mies hoiti asian, koska laitteen takia oli meille koitunut niin paljon kustannuksia.

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

Stoory senkun paranee...

ViestiKirjoittaja Tumpula » 11.5.2007 14:58

Auto teki tuota jo ennen lisäpalaa, 124 tuhatta ajettuna. Jo ostaessamme koeajolla teki ensimmäisen kerran. Siksi korjauskuluista osa onkin menny myyjän piikkiin., koska hän lupasi kustantaa vian. Sitä vaan ei löytynyt ennenkuin nyt.

Olette siis ostaneet epäkunnossa olevan auton? Ajaneet sillä epäkuntoisena 2,5 - 3 vuotta (2,5 * 60tkm) ja siitä huolimatta vieläpä piristäneet sitä tehoboxilla.
Sillä lailla. Tämä on kuin lukisi amerikkalaistorveloiden VoA-palstaa.


Tumpula: missä kulkee tuo öljyraja: eli ensimmäiset PD-moottorit ovat missä vuosimalleissa? Mitäs ainetta näihin uudempiin sitten saa laittaa? Meillä tuo on vm. 2001. Onko se nyt sitten se vanha malli?

Jospa sieltä nyt vielä löytyisi se moottorikoodikin(MKB) kun kerran vuosimallikin löytyi. En toki ole telepaattisilla kyvyillä varustettu.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.5.2007 15:40

ei kait laivamalleihin joka vuosi tuu satoja uudistuksia ;) ja melkeinpä uskoisin että paljon yksinkertasempaa tekniikkaa niissä on, vaikka en kyllä silti niistä tiedä =)

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 11.5.2007 16:45

tämähän on hauskaa luettavaa :) Itsekin näiden kanssa painineena tiedän "jotain" merkkiliikkeiden toimintatavoista ja kuulostaa melko oudolta, mitä mukamas on tehty tai sanottu. Tuota johdesiipivaivaa itse olisin epäillyt. Niitä kun on jumitellut jo 30tkm lukemissakin. Saattaa joskus toimia pitkäänkin kunnes taas.Tukkeutuneeseen pakoputkeen en usko. No toisaalta mäkin vaan hitsaan peltiä etten noista mitään tiedä.

Olisko se moottorikoodi ANU tai AUY? Noista en tosin tiedä mitä öljyä tulee kun on vähän harvinaisempi tuote.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 11.5.2007 19:57

Joissain tapauksissa on helpompi siirtyä apostolin kyytiin.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 12.5.2007 9:50

catti: Juuri sun laisille naikkosille pitäisi lyödä otsaan leima hankala asiakas, sekä antaa ovella sen verran reipas potku perseelle ettei tulisi enää uudelleen ovesta sisälle. Tuollaisella "telaketju feministi" asenteella asioidessasi paikassa kuin paikassa et varmasti saa kuin (piilo)vittuilua vastaukseksi. Luulet tietäväsi kaikesta kaiken (sekä sen varmasti liikkeessä myös näytät - tietämättä kuitenkaan mistään mitään), mutta silti kysyt täällä esim mikä öljy on sopivaa pulkkasi moottoriin kertomatta juurikin esim moottorikoodia. Mikset kysy tätä(kin) asiaa ylijumala rahtari mieheltäsi joka ajaa vuodessa hurjat 120 tkm? Tai olettahan käyttäneet jo ralli vormulaa kun sen hinta on vain neljännes tästä ryöstöhintaisesta merkkiliikkeen öljystä. Miksi tämä ei enää kelpaakkaan?

Voisit viedä autosi seuraavaksi Teijon korjaamolle, tulis varmaankin hyvin juttuun korjaamon pitäjän kanssa...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 12.5.2007 10:51

Siivet pyörivät normaalisti, eivät jumita.

Miten ne vnt siivet siellä oikein pyörivät, onko turbo ollut ihan pöydällä purettuna?

Len
-
Viestit: 90
Liittynyt: 5.2.2004 9:11

ViestiKirjoittaja Len » 12.5.2007 15:27

jopa Sharanin käyttöohjekirjassa lukee tuo öljynlaatuvaatimus harvinaisen selvästi:

katso liite Teknisettiedot

ja sieltä Diesel moottori 115hv

viimeisellä rivillä lukee Öljynlaatuvaatimus: VAG 505.01

ja tuo onnistui jo pelkällä elokuva-Saksa -taidoilla ;)

Puuhis
-
Viestit: 198
Liittynyt: 6.9.2003 21:08

ViestiKirjoittaja Puuhis » 13.5.2007 0:45

Kyllä tässä jokusen hymyn kareen sai huulilleen tätä topikkia lukiessa.

Ensinnäkin tuosta öljy taivastelusta. On varsin fiksua verrata jotain 16L cumminsia 1.9tdi:hin unohtaen mekaaniset erot ja viritysaste. Samalla viritysasteellahan tollasen ison mosan pitäs tuottaa sen vajaat 1000 heposta, mitä se ei vakiona kuitenkaan tuota. Tosin tuohan ei ole erikois lisäaineistuksen tarpeen aiheuttaja vaan kuten friikki jo totesikin syy löytyy mekaniikan puolelta.

Sitten valitus että "merkkiliikkeet ei auta, vaan harrastavat hakuammuntaa". Kolmijalkaset kautta aikain on kummastelleet sitä ettei se diagnostiikka toimi teillä kaksijalkasillakaan moitteetomasti, vaikka onkin vallan mainio analoginen käyttöliittymä, jonka pitäisi taipua varsin monimuotoiseen kommunikaatioon. Diagnostiikka kuitenkin saattaa ilmoittaa ettei ole mitään vikaa vaikka olisikin sattunut pöntönrengas unohtumaan ylös ja aamu on sen tähden alkanut mykkäkoululla. Sama pätee nykyajan autoihin joku anturi saattaa generoida vian vikamuistiin, mutta vikakoodin voi aiheuttaa niin monta tekijää ettei vikakoodi ole kuin suuntaa-antava, jos sitäkään.

Ja ihan vinkkinä niitä auton manuskoja varmaan saa maahantuojalta kohtuullista korvausta vastaan muullakin kuin germaanien murteella. Se kannattaa lukasta läpi niin ei tule yllätyksenä normaalista poikkeavat öljyn luokitusvaatimukset ja se huoltonäytön nollauskin onnistuisi helpommin.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 13.5.2007 0:50

^ahhahaha, mä putosin tosta sun toisesta kappaleesta.

Mitä tohon vikadiagnoosiin tulee, ainoastaan anturit jotka jättävät pysyvän vikakoodin muistiin pystyy katsomaan testerillä. Jotkut eivät jätä tietoa, tai sitten tieto on todella ylimalkaista. Esimerkiksi, onhan se tietenkin hauskaa kun auto käy yhdellä pytyllä liian vähän ja testeri ilmoittaa, suuttimen X. piirissä vika, mutta mistäs kohtaa siitä piiristä se vika on, voi meinaa olla ohjausyksiköstä suuttimeen asti olevalla matkalla.

Toisekseen, ohan no wärtsilän laivadiiselit hieman eri kaliiperiakin, laivoissahan on koneet miltei omakotitalon kokoisia, autossa aika paljon kompaktimpia. Kaipa ne toleranssitkin menee samanlaisilla mittasuhteilla :D

RH
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 8:50

ViestiKirjoittaja RH » 13.5.2007 4:22

Täähän on kuin Spede showsta sketsisarjasta naisen logiikkaa :D

catti
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.9.2005 8:29

ViestiKirjoittaja catti » 14.5.2007 12:34

Meillä siis oli kuitenkin se uudempi kone.

Laivoihin tulee joka ainoaan reippaasti enemmän uudistuksia edelliseen vuosimalliin, kuin autohin.

Maahantuojalta ei saa Suomenkielistä manuaalia kun sitä ei tuohon malliin ole koskaan Suomenkielellä kirjoitettu. Kyseistä mallia ei ole koskaan tuotu Suomeen, muuta kuin yksittäisiä kappaleita.

En ole feministi enkä koskaan ollutkaan. Sovinisti pikemminkin. Mielestäni miehen kuuluu ja pitää osata tehdä kaikki tarpeellinen, pitää akka kurissa. En voi sietää kanamaisia ämmiä, enkä narttumaisia miehiä. Joten se siitä.

Ja lopuksi, auto menee vaihtoon vielä tämän kevään aikana. Joten luojan kiitos pääsee siitä volkkarista eroon.

Diesel inside
-
Viestit: 628
Liittynyt: 23.7.2003 17:18

Takaisin alkuperäiseen aiheeseen

ViestiKirjoittaja Diesel inside » 17.6.2007 12:05

Itselläni myöskin ollut pidemmän aikaa samaa vikaa, että 2-4 vaihteilla kiihdyttäessä menee johonkin vika tilaan.. Tätä foorumia lukemalla epäillyt myöskin kaikenlaisia turbon siipiä ja muita täällä esiintyviä yleis vikoja, mutta loppujenlopuksi vika korjaantui ilmansuodattimen vaihtamisella.. (=

Jonne
-
Viestit: 133
Liittynyt: 28.9.2003 13:41

ViestiKirjoittaja Jonne » 6.7.2007 10:51

catti: Juuri sun laisille naikkosille pitäisi lyödä otsaan leima hankala asiakas, sekä antaa ovella sen verran reipas potku perseelle ettei tulisi enää uudelleen ovesta sisälle. Tuollaisella "telaketju feministi" asenteella asioidessasi paikassa kuin paikassa et varmasti saa kuin (piilo)vittuilua vastaukseksi. Luulet tietäväsi kaikesta kaiken (sekä sen varmasti liikkeessä myös näytät - tietämättä kuitenkaan mistään mitään), mutta silti kysyt täällä esim mikä öljy on sopivaa pulkkasi moottoriin kertomatta juurikin esim moottorikoodia. Mikset kysy tätä(kin) asiaa ylijumala rahtari mieheltäsi joka ajaa vuodessa hurjat 120 tkm? Tai olettahan käyttäneet jo ralli vormulaa kun sen hinta on vain neljännes tästä ryöstöhintaisesta merkkiliikkeen öljystä. Miksi tämä ei enää kelpaakkaan?

Voisit viedä autosi seuraavaksi Teijon korjaamolle, tulis varmaankin hyvin juttuun korjaamon pitäjän kanssa...

Ei voi kun yhtyä tähän:D Mutta hyvä että vika tuli kuitenkin korjattua.

Turvallisia kilometrejä ja miehelle jaksamisia;)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 7.7.2007 4:25

Tulevaisuudessa suosittlen Mercedes Benz W124 200d kulkinetta! Tulee varmasti korjattua jopa teidänkin ammattitaidolla ja raudanlujalla osaamisella! Eikä maksa paljoa! ;)

Oiskohan tämä nyt tässä???


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 44 vierailijaa