1z ahto-ongelma ja nykiminen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

1z ahto-ongelma ja nykiminen

ViestiKirjoittaja peni » 24.4.2007 18:32

1z-moottorisessa koslassa (racet, gt15/20, isompi cooleri ja ohjelma) on seuraavanlaista ongelmaa: Tasakaasulla ajettaessa esim. moottoritiellä @ 3000rpm ahtopaine heiluu välillä 0,4...0.8 bar. Tuossa pätkä logista:

rpm MAF speci MAF act Speci MAP Act MAP Boost Valve
3066 771,4 631,8 1621,8 1683 92,6
3066 675 771,4 1550,4 1591,2 91,8
3045 685 774,7 1489,2 1611,6 94,1
3045 704,9 784,7 1499,4 1611,6 94,1
3024 718,2 794,7 1509,6 1621,8 94,1
3024 794,7 808 1530 1672,8 94,1
3024 804,7 847,9 1591,2 1672,8 88,3
3045 804,7 847,9 1611,6 1825,8 94,1

Ei se heiluminen tuosta logista kovin hyvin käy ilmi, mutta ahtopainemittarin neula heiluu hervottomana. Ei varmaan terveellistä ahtimelle/moottorille?
Toinen ongelma on se että kaasu pohjassa kolmosella kiihdyttäminen aiheuttaa satunnaisia, teräviä nykäyksiä. Veto ikäänkuin katkeaa hetkeksi kokonaan, ja joskus pölläyttää myös mustaa. Tässä pätkä logista:

rpm MAF speci MAF act Speci MAP Act MAP Boost Valve
1995 661,7 605,1 1081,2 1142,4 90,2
2079 691,6 645,1 1244,4 1213,8 75,8
2310 847,9 847,9 1417,8 1407,6 46,5
2856 847,9 847,9 2142 2254,2 57,4
3402 847,9 847,9 2274,6 2142 62,9
3801 847,9 811,3 2295 2131,8 68,4
4263 847,9 734,8 2295 2070,6 69,1
4515 847,9 698,3 2295 2111,4 73,8

Veto katkesi hetkeksi noin 3800 rpm kohdalla.
Yritin korjata ensimmäistä ongelmaa pidentämällä hukkaportin tankoa. Ahtojen heiluminen tasakaasulla väheni, tuosta ei valitettavasti ole logia, mutta taas pätkä kiihdytyksestä kolmosella: taas nyki ja useammassa kohtaa:

rpm MAF speci MAF act Speci MAP Act MAP Boost Valve

2373 847,9 847,9 1295,4 1295,4 67,2
2919 847,9 847,9 1978,8 2009,4 39,8
3444 847,9 847,9 2254,2 2244 60,5
3822 847,9 804,7 2284,8 2019,6 68
4242 847,9 741,5 2295 2070,6 64,1
4578 847,9 688,3 2295 2111,4 67,2

On aikalailla identtinen aikaisemman kiihdytyksen kanssa eli hukkaportin tangon pidentäminen ei näyttäisi vaikuttavan mihinkään, helpotti tosin sitä heiluntaa tasaisella nopeudella joten taidan palauttaa tangon "pitkäksi". Vai voiko päätellä että tankon on liian pitkä ja pakopaine saa portin aukeamaan liian aikaisin?
Voiko tuo kiihdytyksissä nykiminen ja ahtojen aaltoilu tasakaasulla johtua samasta viasta? Joskus nykii myös tasakaasulla. Tätä ilmenee vain ja ainoastaan moottoritiellä vähintään puolen tunnin ajon jälkeen. Nykäisee terävästi ja jos vakionop.säädin on päällä putoaa se pois.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.4.2007 21:34

Onko suuttimet tehty 1Z:n runkoihin? Neulanliikeanturi voi olla sökö, eli 3. suuttimen runko vaihtoon.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 24.4.2007 22:30

Just niihin ne on tehty. Tuota kolmossuuttimen vaihtoa olen tässä yritellyt välttää niin pitkään kun mulla on tuo auto ollut... Voiko sitä mitenkään testata, ei taida jättää vikakoodia? Mistä uusi kannattaa hommata?
Yksi oljenkorsi tässä vielä on: Joskus olen epäillyt että nykimisen aiheuttaa polttoaineen sekaan joutuva ilma. Tyhjäkäynnilläkin letkussa kulkee välillä isohkoja kuplia. Suodatin on vaihdettu säännöllisesti, lisäksi se onnneton paluumokkula siitä suodattimen jalasta on vaihdettu. Tuonkaan ongelman testaamiseksi en keksi oikein muuta konstia kun tarjoilla syöttöpumpulle valmiíksi paineistettu dieseliä eli lift-pump systeemin virittelyä. Ei vaan viitsisi pelkästään testaamisen takia rakentaa.

Roger
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.4.2004 16:44

ViestiKirjoittaja Roger » 24.4.2007 23:06

Tuu poikkeen Ylöjärvellä, niin testataan tuosta mun skodasta.
Paljon sulla on avautumispaine suuttimissa?

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 25.4.2007 17:16

Avautumispaine ei ole tiedossa. Nykiminen oli taas tänään tuossa työmatkalla sitä luokkaa että alkoi jännittää jääkö taipaleelle. Voiko se kolmossuutin hajota niin että matkanteko loppuu tyystin? Kiitos Roger, laitoin privaa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 25.4.2007 17:18

Kokeilepa ajaa piuha irti.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 25.4.2007 19:02

Nyt on ajeltu piuha irti. Pari kiihdytystä ja sitten motarilta tasaista nopeutta. Ei nyi. Ei tietysti oikein kiihdykään. Onko siitä mitään haittaa jos ajaa pidemmän matkan kokeeksi se piuha irti? Tasaisella nopeudella se on nimittäin niin satunnaista se nykiminen että lyhyt koeajo ei välttämättä auta.
Mitä se uusi suutinrunko (?) maksaa ja mistä se kannattaa hankkia?

Mike Stark
-
Viestit: 3
Liittynyt: 7.3.2007 18:28

ViestiKirjoittaja Mike Stark » 26.4.2007 6:14

Mittaappa suuttimen vastus. Tulisi ELSA:n mukaan olla 90-120 ohm (kuuma kone voi olla +20). Uutta saanee edullisemmin Ebay:sta tai esim www.dieselsend.de
Itsellä taitaa olla sama homma edessä :( Anturin mittaus antoi arvoksi 630 ohm. Onkos kellä tuosta dieselsendistö kokemuksia. Hinta tuntus olevan kohillaan n 130€ tuo 3 suutin siellä?!. Suomessa hinta 4-5 kertainen.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 2.5.2007 22:04

Mike, mitä se ELSA sanoo tarkalleen siitä suuttimen testauksesta? Pitäisikö sen olla kunnossa jos vastus osuu tuolle välille? Mulla näytti hyvinkin tarkasti 100 ohmia. Eihän se tietenkään olisi kallis tilata sieltä Dieselsendistä, mutta tuntuu vaan että vika voi olla jossain muuallakin...

Mike Stark
-
Viestit: 3
Liittynyt: 7.3.2007 18:28

ViestiKirjoittaja Mike Stark » 8.5.2007 5:47

Ei se sen kummempia, jos vastus ei osu tuolle välille niin suutin vaihtoon. Pistän itelleni tilaukseen katotaan miten äijän käy =) Sulla voi tosiaan ollu joku muu hässäkkä ainakin tuo vastusarvo kuullostais olevan kohillaan.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 8.5.2007 23:31

Noniin, pistä tänne heti tietoa kun saat tavaran perille. Toivotaan parasta!!!

Mike Stark
-
Viestit: 3
Liittynyt: 7.3.2007 18:28

ViestiKirjoittaja Mike Stark » 14.6.2007 10:58

Uusi suutin tuli postissa tiivisteineen. Paikalleen vaihtokin sujui yllättävän helposti n 10min ja traktori hyrrää nyt kuin uusi :) eli voin kaikin puolin suositella tuota dieselsendiä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 45 vierailijaa