1z nykii rajusti!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Terraline
-
Viestit: 9
Liittynyt: 29.1.2007 21:26

1z nykii rajusti!

ViestiKirjoittaja Terraline » 29.1.2007 21:38

Eli jos vain sais apuja seuraavaan ni olisin nii kiitollinen.

auto on golf 3 -94 1.9tdi 1z

Vika on se että nykii hulluna osakaasulla kuormitettaessa. Esim ylämäkeen isolla vaihteella. Kaasun painaa pohjaan ni heti loppuu nykiminen. Jakohihna on vasta vaihdettu ja ajoitus katsottu melkotarkkaan kellolla kohdalleen.
Kaasua ei tarvitse painaa edes ihan pohjaan ni helpottaa rytkytystä.
Ahtopaine mittarin mukaan paineet nousee välillä kiihdytyksessä lähes kiloon. Sitten ku käyttää kaasun ylhäällä ja painaa uudestaan ei nouse kuin siihen 0,6 tietämiin.

Sellainen että kytkin kokeilumielessä sen n75 venttiilin niin että hukkaportti ei aukea ollenkaan ja paineet nousi johonki 1,5 kilon tietämiin, mutta motti ei menny vikatilaan!!

Ku ei tiedä yhtään mistä lähtis tätä korjaan..

[/u]

auDIesel
-
Viestit: 61
Liittynyt: 19.10.2005 12:45

ViestiKirjoittaja auDIesel » 29.1.2007 22:16

Itellä on kas samaa nykimis vikaa 1z koneisessa 80 Audissa. Nykiminen alko turbon ja suuttimien vaihdon jälkeen. Nykiminen ilmenee ihan miten sattuu kierrosalueesta riippumatta ja voi olla muuutamiaki päiviä ettei nyi ja sitten yhtäkkiä alkaa. Voi olla että nykäsee vaan kerran tai sitten jatkuvasti. Välillä tuntuu että lentää tuulilasista läpi :D Joskus on auttanut että on käynyt tankilla.. Kuitenkaan ei vedä mtn alipainetta tankkiin.. Ainakin tuntuis siltä. Niin ja edellinen omistaja oli laitanu KCR:än sääjettävän boksin autoon onkohan sillä mitään vaikutusta ? Vikakoodeja ollaan yritetty lukea mutta ei pääse käsiksi autoon.. tiiä sitten mikä on ?

Auttakaa ken tietää ja kiitos jo etukäteen :)

Terraline
-
Viestit: 9
Liittynyt: 29.1.2007 21:26

ViestiKirjoittaja Terraline » 29.1.2007 22:32

Noh tää mun tapaus nykii kyllä 24/7.

Eniten ihmetyttää et miks ei toi mene vikatilaan vaikka ahtoja on nii et soi ja naukuu..

muuten vakio tekniikka mutta suutin kärjet on muistaakseni vakiota isommat.

Itse epäilisin sitä ahtopaineen ohjaus käikälettä(N75)

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 29.1.2007 22:47

Jossain väljää (kuningaspultti, syöttöpumppu..) / egr vuotaa / 3.suuttimen neula/ kierrosanturi / Syötönsäätely takertelee / jossain huono liitos tai johto poikki
Tossa jotain mitä tuli mieleen.

Sitä n75 voi koittaa ohittaa: laittaa letkun suoraan imusarjalta hukkaportille.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 30.1.2007 12:40

Itellä justiinsa samanlaiset oireet paitsi että auto sammuu välillä kesken ajon! Tyhjäkäyntiä rynkyttää niin että koko auto heiluu, tasakaasulla on oikeastaan turha ees yrittää ajaa ko nykii nii paljon. Vaihtanu oon jo kaikki suuttimet, myös se 3-suuttimen neulannousutunnistimineen, kampiakselin asentotunnistimen,polttoaineen lämpötilatunnistimen, ja kaikki piuhat tarkastanu/huonoja liitoksia korjaillu.Silti vaan rynkyttää.Missähän se vika lie vois olla?itsekkin olen kuullut että pumpussa oleva määränsäädin saattas tehä tuommosta kun ajan myötä alkaa jumimaan mutta tiedä sitte. Seuraavana pitää kokeilla toista pumppua. Vikakoodien luku ei myös onnistu kun ei saa yhteyttä.Auto siis Audi 80 avant tdi 1z.

Terraline
-
Viestit: 9
Liittynyt: 29.1.2007 21:26

ViestiKirjoittaja Terraline » 30.1.2007 14:45

Itellä justiinsa samanlaiset oireet paitsi että auto sammuu välillä kesken ajon! Tyhjäkäyntiä rynkyttää niin että koko auto heiluu, tasakaasulla on oikeastaan turha ees yrittää ajaa ko nykii nii paljon. Vaihtanu oon jo kaikki suuttimet, myös se 3-suuttimen neulannousutunnistimineen, kampiakselin asentotunnistimen,polttoaineen lämpötilatunnistimen, ja kaikki piuhat tarkastanu/huonoja liitoksia korjaillu.Silti vaan rynkyttää.Missähän se vika lie vois olla?


Oletko tarkastanu pumpun ajoituksen mittakellolla?

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 30.1.2007 21:56

en ite oo tarkastanu muuta kun merkeistä kattonu että kohillaan pitäs olla, edellinen omistaja on kuulemma tarkastanu kellon kans. Itellä ainaki tuo vika on pahentunu ajan mittaan.Ex auton omistaja meinasi että vika johtuisi siitä kun autoon on vaihdettu ecu automaatti vehkeestä mutta voiko se vaikuttaa asiaan mitenkään?(aiemmin vika oikeastaan ilmeni n.2000-3000 kierroksilla)

Terraline
-
Viestit: 9
Liittynyt: 29.1.2007 21:26

ViestiKirjoittaja Terraline » 30.1.2007 22:52

Joo mulla kans toi on hiljalleen pahentunu. ecusta se tuskin johtuu.

Oon itse kokeillu jo kaikki läpi paitsi polkimen liike anturan.

1300-2900rpm välillä toi nykii.

Sellanen oli myös että sahauttaa lämpösenä kauan käyntiin. Evryn avulla lähtee laakista. Moottorilla ajettu n 150tkm.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 30.1.2007 23:08

Kyllä ECUsta pitää ainakin valita manuaalin ohjelma, jotta toimii. Ainakin vähän uudemmissa ECUissa on samassa sekä manuaalin että automaatin ohjelma joista pitää valita recode-toiminnolla VAG-COMia (tietenkin) käyttäen.
Huomenna kokeillaan yhteen -95 tomaatti-audiin ECUja rikkinäisen tilalle niin taas vähän viisastuu tämän asian suhteen.

Terraline
-
Viestit: 9
Liittynyt: 29.1.2007 21:26

ViestiKirjoittaja Terraline » 30.1.2007 23:11

No en väitä vastaan tuossa ecu asiassa.

Pitää huomenissa mennä taas tallille, jos se vika alkas löytyä. Alkaa olla aika ajamaton auto ku nyhtää niin paljon ettei uskalla ajaa kohta.

Kampiakselin antura ja toi kaasupoljin enää mietityttää. Voisko ne sit auheuttaa moista vapinaa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 30.1.2007 23:18

Enkä minäkään väitä että Terralinella nykiminen johtuu ECUsta vaan että yleensä pitää koodaus olla oikein valittu.
Jos evryllä lähtee paremmin käyntiin niin kuulostaisi että pumpusta pitäisi laittaa lisää syöttöä. Ei vaan ehkä sekään auta tuohon nykytykseen.
Nykyttääkös evryllä enemmän vai vähemmän? Onko piuhat vielä ehjät ettei ole viimeisen säikeen varassa? :D
Joskus on vaan 'paremmissakin piireissä' tullut ongelmia noiden evryviritysten kanssa kun pumpun piuhat menee 'laadukkaiden' liitosten kohdalta poikki...

Terraline
-
Viestit: 9
Liittynyt: 29.1.2007 21:26

ViestiKirjoittaja Terraline » 30.1.2007 23:28

No tää syötön määrä itseakin aluksi mietitytti kun on noi isommat suuttimet. Siksi jälkeempäin asentelin tuon evryn. Käyntiin lähtee paremmin, mutta nytkää pahemmin. Ainoa hyöty tuosta on ajaessa, että kiihdytyksessä tarvii vähemmän aikaa olla nytkyttävillä kierroksilla.

Kaikkea mahdollista on jo tullut kokeiltua. Apulaitteita kun irrtoittelee ni aina vaan nytkää. Ohjainlaitteelta kun irroittaa ahtopaine letkun ni ei eds mene vikatilaan. Samanlailla kiertää. Vähän ehkä huonommin vastaa kaasuun.

Jos kaasun painaa paikallaan pohjaan ja päästää ni vähän ennen tyhjäkäynti aluetta nytkäyttää parikertaa. Muuten ei ilman kuormitusta paikallaan kaasuttaessa nytki.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 31.1.2007 11:45

mikähän lie sitte tuossa meikäläisen tapauksessa aiheuttaa sen sammumisen?Kesken ajon saattaa yhtäkkiä vaan ottaa ja sammua, ja vaihteella ei lähe käyntiin vaan ei auta muu kun käyttää virrat pois ja avaimesta käyntiin.Joskus myös ennen sammumista vedot katoaa samalla lailla kun ottaa maffin pois käytöstä eli ei vastaa kaasuun ja on onnettoman laiska.Ihmeellistä on myös se että monesti auto "Kaasuttelee" itsekseen:) Automaatilla kun nostat rahaa ja auto käy tyhjäkäynnillä parkkiksella niin alkaa kuuluun kauheaa kaasuttelua.

AMTman
-
Viestit: 22
Liittynyt: 14.9.2006 23:49

polkimen potikka

ViestiKirjoittaja AMTman » 31.1.2007 16:20

Olsikohan tuo kaasupolkimen potikka antautumaisillaan?Luulisi silloin kuitenkin jättävän jonkin vikakoodin.

Terraline
-
Viestit: 9
Liittynyt: 29.1.2007 21:26

ViestiKirjoittaja Terraline » 31.1.2007 16:35

Noh kierros-alue on aika lineaarinen lukuunottamatta pomppua 1800-2200rpm tienoilla. ajossa kyllä pysyy noilla kierroksilla, mut ei ilman kuormaa.

3000rpm ja ylöspäin ei tietoakaan vapinoista.

Terraline
-
Viestit: 9
Liittynyt: 29.1.2007 21:26

ViestiKirjoittaja Terraline » 3.2.2007 13:38

Uusia käänteitä vikakertomukseen.

Eilen kun ilma oli huomattavasti lämmenny. Suunnillee nollassa siis. Huomasin että nykiminen on lähes kokonaan poissa. Ihan vain kapealla kierrosalueella nyki.

Eli olisko vikaa lähdettävä etsiin maf:ilta tai jostain lämpöantureilta?

KwR
-
Viestit: 20
Liittynyt: 20.12.2006 20:42

ViestiKirjoittaja KwR » 6.2.2007 22:35

Mulla kans nykii joka vaihteella siinä 1200-2000rpm tuntuu että penkistä välii lähtee liikkeelle. mutta täs piuhaa odotelles ni näkis vikakoodeja jos vaikka sattuis selviimää jotain tuohon liittyvää.

Terraline
-
Viestit: 9
Liittynyt: 29.1.2007 21:26

ViestiKirjoittaja Terraline » 6.2.2007 23:00

Polttoaineen lämpö tunnistin vissiin viallinen. Auto oli yön lämpimässä tallissa (+20c) Sit aamulla koe ajolle ja yli tunnin pelas lähes nykimättä. Mitä kovempi pakkanen sitä huonommin toimii. Plussan yläpuolla toimii melkee normaalisti. Lämmön vaihtelut vaikuttaa isolla viiveeellä siks epäilen polttoaineanturia.

Onkos kukaan vaihtanu sitä pumpun sisällä olevaa lämpöanturaa, onko vaikee vaihtaa??

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 7.2.2007 9:51

Mä vaihdoin sen lämpötilatunnistimen, ihan helppo homma. Pumpusta vaan kansi auki, ja siinä se tunnistin on heti tyrkyllä.Kahella pikku ruuvilla kiinni, semmosen vastuksen näkönen dinkeli. Uuden hinta oli jotain vajaa pari kymppiä. Mulla se ei vaan vaikuttanut mitään vaikka vaihto:)

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 8.2.2007 23:17

Nyt ois pumppu vaihdettu, ja se ankara nykiminen katosi, mutta mistä voi johtua se että auto "kaasuttelee" itsekseen?Eli kierrokset nousee sinne 2500...laskee tyhjäkäynnille ja taas nousee jne jne...sitä jatkuu niin kauan että sammuttaa auton tai sitte se joskus sammuu ite.Tätä tapahtuu oikeastaan vain kylmällä koneella. Oiskohan tuohon pumpun ajoitukseen saatavilla säätöarvoja,siis heittokelloa ajatellen?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa