Transporter 2,5 TDI evrytys ja bleedaus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jtelinna
-
Viestit: 8
Liittynyt: 19.7.2006 13:01

Transporter 2,5 TDI evrytys ja bleedaus

ViestiKirjoittaja jtelinna » 19.7.2006 13:08

Hei!

Olisi tarkoitus viritellä hieman lisää tehoa -97 malliseen 102 heppaiseen portteriin.

Evrytys varmaankin onnistuu tälläkin foorumilla olevilla ohjeilla, mutta bleedaukseen on sitten enemmän vaihtoehtoja. Bleedausventtiili on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta vastusviritelmä kiinnostaisi enemmän. Onnistuuko se tämän malliseen transportteriin.

Välijäähdyttimen kyljessä on anturi, johon menee peräti kaksi johtoa. Sitten ahtopaineventtiilin kyljessä on muutama liitin. Onko kellään kokeneemmalla ohjeita tai tietoa noista piuhoista?

Vai pitstetäänkö vain vuotoa ahtopaineventtiilille menevään paineletkuun?

t. Jukka

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.7.2006 13:35

Joko letkusta mikä siinä on tai sitten boksin sisälle vastusta. Se anturi välijäähdyttimessä on lämpöanturi. evry on helpompi tehdä suoraan siihen boksin liittimeen.

jtelinna
-
Viestit: 8
Liittynyt: 19.7.2006 13:01

ViestiKirjoittaja jtelinna » 28.7.2006 14:56

Evrytys onnistui mainiosti, sen sijaan bleedauksen kanssa on vähän huuli pyöreänä.

Sain kyllä nostettua paineita vuodattamalla moottorinohjausboksille menevää ahtopaineletkua. Homma vain toimii hieman epäloogisesti. Pienelläkin vuodolla paineet nousevat n. 0,95 barin paikkeille, mutta siitä ylöspäin ei auta, vaikka letkuun pistää pelkän T-haaran.

Ahtopaineventtiilille näyttää menevän turbon kompressoripesältä myös letku. Sen vuodattamisella ei ollut mitään vaikutusta.

Olisko kellään tietoa miten tuo -97 transportterin ahtopaineen säätöhomma oikein pelittää? Ja vaikuttaako moottorinohjausboksin sisällä olevan paineanturin arvot myös muuhun kuin ahtopaineventtiilin toimintaan (esim. ennakkoon, ruiskutukseen, tms.). Ja ennenkaikkea, miten ahtopainetta kannattaisi bleedata, jos haluaa pysyä näissä alle 10 euron virityksissä!

Toki tuo pienikin ahtopaineen nosto savutusta vähentää, mutta kun hommassa ei todellakaan tunnu olevan oikein selvää logiikkaa, eli isompi vuoto = enemmän painetta yhtälö ei toimi.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 28.7.2006 17:59

No jos siinä tosiaan menee letku ECUlle, niin se on oikea paikka bleedata.
Tulee vaan mieleen, että N75 lienee kunnossa? Epäkuntoinen N75 voisi aiheutta moisen epäloogisuuden.

jtelinna
-
Viestit: 8
Liittynyt: 19.7.2006 13:01

ViestiKirjoittaja jtelinna » 30.7.2006 11:08

Mikä tuo N75 oikein on?

Tarkemman tutkimisen jälkeen huomasin, että ahtopainetta säädetään sähköohjatusti ahtopaineen avulla. Kompurapesältä tulee letku ahtopaineventtiilille, ja siitä sitten hukkaportin painekellolle. Ahtopaineventtiilistä lähtee letku imusarjaan ennen turboa, jonne ohjataan ylimääräinen ilma.

Ilmeisesti ahtopaineventtiilissä on vikaa, nimittäin aikaisemmin ahtopaineet nousivat noin 1800 kierroksen jälkeen täysille. Nyt vasta noin 2200-2500 kierroksella. Ilmeisesti jostakin syystä hukkaportti on hieman auki koko ajan, jolloin paineet nousevat turhan hitaastil. Täytynee vaihtaa osia...

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 30.7.2006 17:16

No tutkimuksesi ovat johtaneet juurikin oikeille jäljille, koska N75 = ahtopaineen säätösolenoidi, joka avaa hukkaporttia kun maksiahtopaine saavutetaan.
Eli ilmeisesti sen johdoissa, tai itse solenoidissa on jotain häikkää. Haeppas foorumilta hakusanalla N75, niin se selvittää varmasti aika paljon.

kilpinenatte
-
Viestit: 179
Liittynyt: 31.8.2004 16:21

ViestiKirjoittaja kilpinenatte » 30.7.2006 22:54

Miten tuon pitäisi käyttäytyä, jos N75 venttiilin jättää pois välistä ja yhdistää paineletkun hukkaportille menevään letkuun?
Kokeilin Audissa k.o hommaa ja se ahtaa vakiona 1.5 ja evryllä ~2 kiloa.
Olin kuvitellut, että tuo paine ohjaisi porttia kiinni jos tuon venttiilin jättää pois välistä, mutta ilmeisesti näin ei tapahdukaan.
Tämän tein siis siksi, kun tuolla automaattitopicissa joku oli neuvonut kokeilemaan ilman N75 anturia, mutta siellä ei ollut tuloksia mitä siitä tapahtuu ja miten se todentaa solenoidin toimimattomuutta.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 30.7.2006 23:25

En tiedä mitä tapahtuu jos letkut laittaa noin... Mutta jos irroittaa N75 ja hukkiksen välisen letkun jommasta kummasta päästä, niin silloinhan hukkiksen pitäisi pysyä kiinni ja selviää onko N75 viallinen, vai?

jtelinna
-
Viestit: 8
Liittynyt: 19.7.2006 13:01

ViestiKirjoittaja jtelinna » 31.7.2006 13:53

Kokeilin irroitella letkuja, mutta ei ollut vaikutusta ahtojen nousunopeuteen. Eikä myöskään maksimipaineeseen ilman evrytystä. Evryn kanssa nousi 1,2 bariin noin 3000 kierroksella, sen jälkeen alkoi laskemaan.

Eli jokin tuossa ahtopaineissa nyt mättää.

Miten MAF vaikuttaa asiaan? -97 mallin transporterissa MAF on kuulemma melko kestävä, niitä ei juuri ole tarvinnut vaihtaa.

Mistähän muuten löytyisi jonkinlainen selvitys TDI-koneen toimintaperiaatteista ja vianetsinnästä aloittelijoille. Samoin näille lyhenteille olisi hyvä olla jokin FAQ, ettei tarvitsisi aina tyhmänä kysellä :-(

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 31.7.2006 16:34

Olkaapa hyvät:
http://www.volvo-forums.com/index.php?a ... ost&id=696
Kannattaa tallettaa sinne omalle koneelle. Google löytää nimellä tdi_ tech tai tdi_tech.pdf

Atzo: ootko ihan varma että sulla oli letkut oikein kun koitit ohittaa sitä n75:sta..?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 31.7.2006 19:50

jtelinna: Olet varmaan tsekannut, ettei ole ahtovuotoja? Voi olla myös yksi syy.

jtelinna
-
Viestit: 8
Liittynyt: 19.7.2006 13:01

ViestiKirjoittaja jtelinna » 1.8.2006 0:07

LM: Vau!! Kiitoksia kovasti!

vaggine: ahtovuodot kävi itselläkin mielessä kun asiaa mietiskelin. Täytyy yrittää tarkistaa asia jotenkin. Luulisi sieltä jotain ylimääräistä suhinaa kuuluvan, jos putki on halki...

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 1.8.2006 9:41

Joo, kyllä pitäisi kuulua sihinää/pihinää/kohinaa jos vuotaa.

jtelinna
-
Viestit: 8
Liittynyt: 19.7.2006 13:01

ViestiKirjoittaja jtelinna » 10.8.2006 23:24

Hommasin vag-com kaapelin ja sain sen jopa toimimaankin. Töpseli kiinni transuun ja sitten MAF-arvoja lukemaan. Voisko joku kertoa, mitä noista MAF-arvoista pitäisi tutkia ja kuinka paljon pitäisi olla, jos MAF on kunnossa?

Air Mass Calculated nousi 850 mg/str arvoon kovassa kiihdytyksessä. Air Mass Actual oli noin 700-800 mg/str.

Käytössä on shareware versio vag-comista, joten ihan kaikkea ei saa mitattua. Melko paljon kuitenkin.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 11.8.2006 18:28

Eli suomeksi se pyytää lukua 850 mutta jos esim kolmosvaihteella kiihdytettäessä läppä pohjassa välillä 2000-4000rpm luku jää tuonne 700-800 väliin, on MAF vaihtokunnossa. Ihan sökönä ei vielä ole mutta pahemmaksi mennee koko ajan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa