Dieselin tehokäyriä / dynolappuja
Valvoja: ffp jäsenet
.
Wolkkarin maffi lukee 841,6 kg ilmaa tunnissa.
Se on 1753mg/isku neljässä tonnissa nelipyttyisessä.
Sillä pystyy polttamaan 1,1 lambdalla noin 109mg/isku polttoainetta.
Lambdalla 1 noin 120mg, tällä välillä varmaan seos on.
Teho on tällöin välillä 300-335.
Tehon määrä ainakin tuntuu luotettavalta.
Oliskohan kuitenkin syynä maffin lukualueen loppuminen, en nyt ole varma laskinko oikein.
"Loppukaari" johtuu siis ehken siitä, että mennään sillä rajalla, mitä maffi lukee/isku.
Ahdin mahtaa puhaltaa enemmänkin, viitosen kymmentä nm lisää neljään tonnin, niin teho nousee luokkaan 350.
Noilla kierroksilla jo pienet muutokset tekee paljon.
Minusta ei näytä peruslapulta. ;-)
Edittiä: Sillä mahto olla siis tuo auto lambda ohjattuna, siitä laskelmat.
Jos tuosta haluaa lisää, niin pitää laittaa ohjelmaan täppä, jolloin lukualueen loppuessa katsotaan tilannetta vaikka paineanturin kautta, niinkuin mulla on omassani, tai se on bemarin perusasetus.
Wolkkarin maffi lukee 841,6 kg ilmaa tunnissa.
Se on 1753mg/isku neljässä tonnissa nelipyttyisessä.
Sillä pystyy polttamaan 1,1 lambdalla noin 109mg/isku polttoainetta.
Lambdalla 1 noin 120mg, tällä välillä varmaan seos on.
Teho on tällöin välillä 300-335.
Tehon määrä ainakin tuntuu luotettavalta.
Oliskohan kuitenkin syynä maffin lukualueen loppuminen, en nyt ole varma laskinko oikein.
"Loppukaari" johtuu siis ehken siitä, että mennään sillä rajalla, mitä maffi lukee/isku.
Ahdin mahtaa puhaltaa enemmänkin, viitosen kymmentä nm lisää neljään tonnin, niin teho nousee luokkaan 350.
Noilla kierroksilla jo pienet muutokset tekee paljon.
Minusta ei näytä peruslapulta. ;-)
Edittiä: Sillä mahto olla siis tuo auto lambda ohjattuna, siitä laskelmat.
Jos tuosta haluaa lisää, niin pitää laittaa ohjelmaan täppä, jolloin lukualueen loppuessa katsotaan tilannetta vaikka paineanturin kautta, niinkuin mulla on omassani, tai se on bemarin perusasetus.
Olis pari uutta säätölappua kahdesta eri autosta. Kummatki 2.5tdi 110kw AKN. Toisessa vnt ja toisessa hukkisahin.
Tässä ekassa mielestäni hyvinkin onnistunut vireistys. Herää kuin vakio ja reippaasti yli vakiotehot.
Vähän on joutunut heräämistä rauhoittaa ja 4000 jälkeen syöttöö otettu pois kun vaan menee vakio
pakopesä kovin tukkoon. Isompi pesä tulossa, niin saa käyrän ehkä paremmaksi ylhäältä. Perustuu
mun vanhaan vnt-softaa, johon oon vähä modeja tehty. Kelpais kyllä itselleni kovastikin. :]
Tässä taas lappu mun autosta, jossa siis hukkisahdin. Finturbon tekemä GTX3063R (tai 29 nykysin).
Alkoi kytkin viime viikolla luistaa, niin oli oikeastaan ihan hyvä ettei sen paremmin herätelly penkissä.
Verrokkina toki esim. se että nelosella yli 2bar jo 3000 ja kutosella 2500rpm. Mut joo kiinnosti ehkä eniten
saada vehkeet vetämään yli 5000rpm, joka ollut jonkunlainen "ongelma". Näyttäisi siltä että kyseisen
rajoittimen onnistui löytämään nyt ja ei muuta kuin lisempää jengaa. :)
Taitaa kai olla taas kerran jonkunlainen vinkkeli 2.5:n enkka? :)
Tässä ekassa mielestäni hyvinkin onnistunut vireistys. Herää kuin vakio ja reippaasti yli vakiotehot.
Vähän on joutunut heräämistä rauhoittaa ja 4000 jälkeen syöttöö otettu pois kun vaan menee vakio
pakopesä kovin tukkoon. Isompi pesä tulossa, niin saa käyrän ehkä paremmaksi ylhäältä. Perustuu
mun vanhaan vnt-softaa, johon oon vähä modeja tehty. Kelpais kyllä itselleni kovastikin. :]

Tässä taas lappu mun autosta, jossa siis hukkisahdin. Finturbon tekemä GTX3063R (tai 29 nykysin).
Alkoi kytkin viime viikolla luistaa, niin oli oikeastaan ihan hyvä ettei sen paremmin herätelly penkissä.
Verrokkina toki esim. se että nelosella yli 2bar jo 3000 ja kutosella 2500rpm. Mut joo kiinnosti ehkä eniten
saada vehkeet vetämään yli 5000rpm, joka ollut jonkunlainen "ongelma". Näyttäisi siltä että kyseisen
rajoittimen onnistui löytämään nyt ja ei muuta kuin lisempää jengaa. :)

Taitaa kai olla taas kerran jonkunlainen vinkkeli 2.5:n enkka? :)
Huomaa. Erot huomaa juuri yläkierroksilla eli suurin ero tulee 3000 jälkeen aina tuonne rajoittajaan asti. Käytettävä kierrosalue laajenee merkittävästi.
Tästä ohjelmoija, jos haluat tekijän, joka ymmärtää ja tekee itse ohjelmansa:
http://www.turbodiesel.fi/map/
Tästä ohjelmoija, jos haluat tekijän, joka ymmärtää ja tekee itse ohjelmansa:
http://www.turbodiesel.fi/map/
Re: Dieselin tehokäyriä / dynolappuja
Hyvältä näyttää. Onko tehokkaampi tankkipumppu tarpeellinen pd-koneissa että pääsi noihin lukemiin?
Re: Dieselin tehokäyriä / dynolappuja
Kaverin AVF-koneisesta Passatista on otettu 365hv vakiolla polttoaine puolella.
Eli ei nuo lukemat tartte välttämättä muutoksia polttoaineen siirtoon.
Toki tuossa ko. Passatissa tandemin jälkeinen paine ei ole enää sillä tasolla kuin pitäisi olla.
Omastani en ole vielä mitannut tandemin jälkeistä painetta.
Pitääs mitata ni nähtääs onko kuristava tekijä siirtopuolella vai onko se tandemissa.
Eli ei nuo lukemat tartte välttämättä muutoksia polttoaineen siirtoon.
Toki tuossa ko. Passatissa tandemin jälkeinen paine ei ole enää sillä tasolla kuin pitäisi olla.
Omastani en ole vielä mitannut tandemin jälkeistä painetta.
Pitääs mitata ni nähtääs onko kuristava tekijä siirtopuolella vai onko se tandemissa.
Re: Dieselin tehokäyriä / dynolappuja
Ihan mielenkiinnosta kysyn: miten diesel saadaan tuottamaan tehoa (=vääntömomenttia) yli 5.500 rpm?
Re: Dieselin tehokäyriä / dynolappuja
No periaatteet on samat kuin about missä tahansa moottorissa. Tarpeeksi hyvällä hyötysuhteella ilmaa ja polttoainetta koneseen ja päälle asiaa tukevat osat kuten nokat ja pakosarjat ja kannet jne jne.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa