Alkaa loppua kohta ideat millä tätä loputonta selvittelyä veisi eteenpäin. Kohdepirssi -03 farkku octavia ALH mosalla, kilsoja taulussa n. 470tkm ja oletettavasti peruskoneeltaan koskematon. Auto toimii hyvin, nyttemmin viimeisten vian poissulkujen ja putsauksien jälkeen kokoajan silti paremmin mutta itse ongelma ei oikeastaan ole muuttunut miksikään, nimittäin tälle kokoonpanolle n. 0.5-1L liiallinen kulutus. Maantiellä n. 85 todellista, körryytellen mittaristoon piirtyy n. 4.8 luokkaa, satkun päälle kun nostaa nopeuden niin aikalailla 5L. Jarrut ei laahaa ja rengastuksella ei ole ollut vaikutusta oli kesä tai talvi. Auto on täysin vakio ja sellaisena se saa pysyäkin.
Tehtyä mm.
Nokan ajoitus, pumpun ajoituksia kokeiltu useita, iq/hammeria muutamaa eri pykälää, ilmansuod, turbo mr muscle, imusarja egr ym puhdistettu ja koitettu ajaa egr letku irtaallaan, kokeiltu toisella egr solenoidiventtiillä, uusittu n75, ahtopainetunnistin, cooleri puhdistettu ja tyhjennetty öljystä, MAF kokeiltu toisesta autosta, alipainekellot ja linjat testattu ja letkuja paljon uusittukin, termari uusi, katalysaattorin tilalle kokeiltu suoraa putkea.
Mikään ei oikein ole tuonut sitä ahaa elämystä mutta suurin osa näistä on tuonut kokoajan pirteyttä ja tehoja autoon takaisin, meille tullessaan oli aika tuhnun oloinen nykytilanteeseen verrattuna. Autossahan on vanha ahdin, ei mikään älyttömän väljä mutta kyllä siinä jo välys tuntuu, tuntuu kuitenkin heräävän ja puhaltavan aika hyvin. Onko täällä kokemuksia ko. Moottorissa, voiko ahtimen vaihto vaikuttaa noin paljoa?
Se mikä tässä edelleen mielestäni on kateissa, se terävyys/herkkyys aivan pintakaasulla ajettaessa ja siinä varmasti syy onkin... hetkellistä kulutusta jos seuraa maantiellä, niin tasaisella pintakaasulla tuntuu olevan ihan ok, siellä 3.5-4.5 tuntumassa mutta pienikin kaasunpainallus tuntuu nostavan herkästi 6-8 tuntumaan... ajatus kokeilla vielä takapönttö jos sattuu olemaan tukossa ennen kuin vaihdan katin takaisin.
Toinen auto mistä kokeiltu osia, on tismalleen samanlainen peli mutta siihen on uusittu turbo ja pakoputkisto(tarvike kat) ja sillä vastaavassa ajonopeudessa kulutus on mitä pitääkin, n.4. Kohdeauton ajotietokone on katsottu tankkauksilla pitävän kutinsa, taisi olla n. 0.05-0.1L heitto. Mainittakoon myös että tällaisen ohjekirjassahan kulutus maantieajossa taisi olla 4.2L.
Ja kyllä, refenä talosta löytyy myös AHU Cordopa 650tkm ajettuna, perusmoottoriltaan oletettavasti koskematon mutta turbo uusittu, tämän jatkuva täydestä täyteen kulutus on 3.7-3.8L tässä se kaasunvaste ja terävyys on kohdallaan.
Seuraavaksi varmaan ottaa hieman logia tuossa maantieajossa, myös tuosta cordosta niin voi vähän vertailla käyriä. Ei kiinnostais tuohon turbojumppaankaan ihan suinpäin lähteä vaikka eihän tuo hommana enää kummoinen kun melkein kaikki mutterit ja paikat on jo putsailtu ympäriltä, mutta on se kuitenkin viissatasen sijoitus...
Ideoita? Kommentteja? Syöttöpumpussa joku vialla, näkisikö vcdc.llä jotain merkittävää?
1.9 TDI ALH ocu kuluttaa liikaa
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.9 TDI ALH ocu kuluttaa liikaa
tässä kohtaa varmaan kannattaisi jo kokeilla vaihtaa mittaristo+ecu päittäin (ja kääriä virtalukkoon menevä "väärä" avain folioon samalla kun vie sen "oikean" avaimen sitten virtalukon lähelle jotta ajonesto saa luettua sirun) ja testata että kuluttaako sama auto edelleen enemmän.
Re: 1.9 TDI ALH ocu kuluttaa liikaa
Saattaa olla että tämä asia ratkesi. Varmaan auttoi heti kun pelotteli Ocua kirjottelemalla tänne. Nimittäin niinkin yksinkertainen asia ja aina toitotettu ruiskutusennakko.
Ennakon säätöä on tähän tosiaan tullut harrastettua useampaan otteeseen ja tämänKIN kanssa on noudatettu TDIClubin vinkkiä:
https://forums.tdiclub.com/index.php?th ... ed.240450/
Mutta persiilleen tässä meni se, että kun säätö aloitetaan lähdetään ajoitusruudun viivan päältä, tiputtamaan ennakkoa pikkuhiljaa 004 ryhmän lukujen mukaan alaspäin, olen säätänyt tätä siis monta kertaa ja kun saavutettu ennakko on heilunut 0.4-0.7 kohdilla, pyydettyä 0.4 ei olevinaan ole saavutettu ja olin hivuttanut ennakkoa kokoajan myöhäisemmäksi. Aloituspostin aikaan se taisi olla n. 40. lukuarvona tdi graph kentässä.
Nyt säädetty samalla taktiikalla lukuarvoon 49 ja toteutuma jäi hyppimään sinne 0.7 nurkille eli aavistuksen pitäisi vielä myöhäistää. Käyty kuitenkin "koeajolenkki" 55km matka-ajoa ja tietsikkaan toiseen suuntaan ajonopeus 85-90 välissä todellista 4.3L ja toiseen suuntaan rekkaletkan perässä 80-85, 3.9L.
Kaikenkaikkiaan epäilen, että tuossa pari kuukautta sitten on saattanut ennakkokin olla hyvin lähellä oikeaa, mutta kaikki muut toimenpiteet ovat parantaneet tilannetta pikkuhiljaa, samaan aikaan on tullut vaan ennakkoa pahennettua. Nyt on toki katti edelleen irrallaan ja tuo lievä tukkoisuuden tunne / terävyyden puutos ei ole hävinnyt, se voi toki olla ihan asiaan kuuluvaakin.
Tuli tähän tilattua jo uusi ahdinkin kun sattui kohtuu rahaan löytymään ja palaan asiaan kun saan lisää dataa, tulossa myös pidempi kesälomareissu mistä saa maantiekulutuksen kurkattua vähän rouheammalla ajoprofiililla.
Tässähän on alla 215/45 ja 225/45/17 Contit tällä hetkellä joten senkin puolesta voidaan olettaa desin pari kovempia lukuja (ynnä se vanha kulunut ahdin)
Ennakon säätöä on tähän tosiaan tullut harrastettua useampaan otteeseen ja tämänKIN kanssa on noudatettu TDIClubin vinkkiä:
https://forums.tdiclub.com/index.php?th ... ed.240450/
Mutta persiilleen tässä meni se, että kun säätö aloitetaan lähdetään ajoitusruudun viivan päältä, tiputtamaan ennakkoa pikkuhiljaa 004 ryhmän lukujen mukaan alaspäin, olen säätänyt tätä siis monta kertaa ja kun saavutettu ennakko on heilunut 0.4-0.7 kohdilla, pyydettyä 0.4 ei olevinaan ole saavutettu ja olin hivuttanut ennakkoa kokoajan myöhäisemmäksi. Aloituspostin aikaan se taisi olla n. 40. lukuarvona tdi graph kentässä.
Nyt säädetty samalla taktiikalla lukuarvoon 49 ja toteutuma jäi hyppimään sinne 0.7 nurkille eli aavistuksen pitäisi vielä myöhäistää. Käyty kuitenkin "koeajolenkki" 55km matka-ajoa ja tietsikkaan toiseen suuntaan ajonopeus 85-90 välissä todellista 4.3L ja toiseen suuntaan rekkaletkan perässä 80-85, 3.9L.
Kaikenkaikkiaan epäilen, että tuossa pari kuukautta sitten on saattanut ennakkokin olla hyvin lähellä oikeaa, mutta kaikki muut toimenpiteet ovat parantaneet tilannetta pikkuhiljaa, samaan aikaan on tullut vaan ennakkoa pahennettua. Nyt on toki katti edelleen irrallaan ja tuo lievä tukkoisuuden tunne / terävyyden puutos ei ole hävinnyt, se voi toki olla ihan asiaan kuuluvaakin.
Tuli tähän tilattua jo uusi ahdinkin kun sattui kohtuu rahaan löytymään ja palaan asiaan kun saan lisää dataa, tulossa myös pidempi kesälomareissu mistä saa maantiekulutuksen kurkattua vähän rouheammalla ajoprofiililla.
Tässähän on alla 215/45 ja 225/45/17 Contit tällä hetkellä joten senkin puolesta voidaan olettaa desin pari kovempia lukuja (ynnä se vanha kulunut ahdin)
Re: 1.9 TDI ALH ocu kuluttaa liikaa
Uusi ahdin paikallaan ja viikonloppureissu heitetty, samalla "kalibroitu" tuota ajotietokonetta. Edellinen tankkaus 1130km 52.8L = 4.67L/100 ja ajotietokone näytti tälle matkalle 5.0.
Ajotietokoneeseen meno n. 300km 4.8, kylätieseikkailua n. 50km 4.7 ja paluu n. 350km 4.7. Auto aikalailla täynnä kampetta+3hlö, päästelty ihan järjen rajoissa reippaastikin. Kyllä tämä tarina taisi tosiaan olla tässä.
Uuden turbon osalta Cordopassa tuli vaikutus/tuntuma vasta joitain tuhansia asennuksen jälkeen, liekö jotenkin asettuu/hioutuu paikkaansa/herkistyy.
Ilmastoinnilla on muuten tällaisessa laiskanpuoleisessa autossa todella suuri merkitys tuohon kulkupuoleen ja varmasti myös kulutukseen, vääntöalueen käytös moottorissa on aivan eri AC päällä/pois, tässä on manuaali AC. Häviää kyllä loputkin menohalut ilmastointi päällä, nyt tietenkin sattui sellaset kelit että suurimman osaa matkaa se oli päällä. Täyttö on tehty hiljattain ja puhaltaa kyllä heti todella kylmää, että sen puolesta ok...
Voiko tuota ajotietokonetta muuten kalibroida jotenkin? Olin siinä uskossa että hammermode vaikuttaa, ja vieläpä siten päin, että iq.ta pienentämällä, saadaan ajotietokone näyttämään pienempiä lukemia, no pienensin alkuperäisestä sitä aiemmin hieman (oisko ollut n.0.4) niin tilanne vain paheni?
Ajotietokoneeseen meno n. 300km 4.8, kylätieseikkailua n. 50km 4.7 ja paluu n. 350km 4.7. Auto aikalailla täynnä kampetta+3hlö, päästelty ihan järjen rajoissa reippaastikin. Kyllä tämä tarina taisi tosiaan olla tässä.
Uuden turbon osalta Cordopassa tuli vaikutus/tuntuma vasta joitain tuhansia asennuksen jälkeen, liekö jotenkin asettuu/hioutuu paikkaansa/herkistyy.
Ilmastoinnilla on muuten tällaisessa laiskanpuoleisessa autossa todella suuri merkitys tuohon kulkupuoleen ja varmasti myös kulutukseen, vääntöalueen käytös moottorissa on aivan eri AC päällä/pois, tässä on manuaali AC. Häviää kyllä loputkin menohalut ilmastointi päällä, nyt tietenkin sattui sellaset kelit että suurimman osaa matkaa se oli päällä. Täyttö on tehty hiljattain ja puhaltaa kyllä heti todella kylmää, että sen puolesta ok...
Voiko tuota ajotietokonetta muuten kalibroida jotenkin? Olin siinä uskossa että hammermode vaikuttaa, ja vieläpä siten päin, että iq.ta pienentämällä, saadaan ajotietokone näyttämään pienempiä lukemia, no pienensin alkuperäisestä sitä aiemmin hieman (oisko ollut n.0.4) niin tilanne vain paheni?
Re: 1.9 TDI ALH ocu kuluttaa liikaa
ei taida onnistua vcds:n avulla, pitäisi varmaan joko ronklata mittariston eeprommia heksaeditorilla ja vaihdella sieltä jotain kertoimia tai sitten moottorin syöttökarttoja. Tankin kohoa taisi olla mahdollista kalibroida jos haluaa ajokoneen näyttävän pyöreää nollaa rangena aiemmin tai myöhemmin.
Re: 1.9 TDI ALH ocu kuluttaa liikaa
Kulutusnäyttöä pitäis saada säädettyä Instrumentsin channel 03. Oletuksena siellä on 100.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa