P0088 fuel rail pressure too high

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Rusetti
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 8.6.2024 15:05

P0088 fuel rail pressure too high

ViestiKirjoittaja Rusetti » 8.6.2024 15:19

Moikka,

VAG kulkine 2.0TDI CR 140kW heitti täyskiihdytyksessä limp modeen ja EPC valo syttyi. Vikakoodin mukaan tapahtui 54kmh nopeudessa ja 4000rpm. Samalla aika kovan jarrutuksen teki. En tiedä, kai se oli moottorijarrutusta sitten. Lukasin vikakoodit ja löytyi otsakkeen koodi. Irroittelin HPFP päällä olevan PCV venttiilin ja sen verkko oli puhdas, eikä pohjallakaan näkynyt metallisilppua. Haluaisin varmuuden, onko pumppu tiensä päässä vai ei. Vai onko joku kolmesta anturista/venttiilistä joko polttoaineen jakokiskossa tai pumpussa viallinen. Kysymys kuuluu, voiko tuon pumpun kannen irroittaa paikallaan ja männän vetää pois sieltä, että voisi tarkistaa, onko rulla ja nokat kuluneet?
Liitteet
HPFP.JPG
HPFP.JPG (19.42 KiB) Katsottu 613 kertaa

Perunankylväjä
-
Viestit: 23
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

Re: P0088 fuel rail pressure too high

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 13.6.2024 14:36

Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta eikö korkeapainepumppu tee aina moottorin kierroksista riippuvaisen paineen, ja railin päässä oleva paineensäätöventtiili sitten säätää railissa/suuttimien putkistossa olevan yhteispaineen päästämällä tarvittaessa sopivan määrän polttoainetta paluukiertoon?

Tällöinhän ylipaine voisi johtua tuon paineensäätöventtiilin jumituksesta tai muusta viasta. Anturivikakin on toki aina mahdollinen, mutta oma oletukseni on että pumppu ei olisi tässä syynä. Sehän pyörii jakopään välityksellä eli myös moottorijarrutuksessa, jolloin suuttimet ovat kiinni ja paineensäätöventtiili laskee polttoaineen painetta. Jos tuossa tilanteessasi on ollut lappu lattiassa 4k rpm ja paine tapissa, nostat kaasun vaihteen vaihtoa varten mutta paineensäätöventtiili jumahtikin hetkeksi auki-asentoon niin siitä voisi tulla vikakoodi, kun paine ei laskenutkaan suunnitellusti.

Rusetti
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 8.6.2024 15:05

Re: P0088 fuel rail pressure too high

ViestiKirjoittaja Rusetti » 16.6.2024 18:18

Noh, nyt on vaihdettu kaikki kolme anturia, tuo pumpussa oleva tilavuusvirta-anturi, jakotukissa olevat paineanturi ja paineensäätöventtiili. En ainakaan vielä ole saanut toistettua vikaa, joten eiköhän se ollut joku noista kolmesta. Mitä tuohon pumppuun tulee, netti on pullollaan kauhutarinoita noista Boschin CP4 pumpuista. Kyseisissä on typerä suunnitteluvirhe, että puhdas diesel suodattimelta menee tuonne kammioon, missä nokat ja rulla, josta neste menee tuon N290 tilavuusvirta-anturin läpi korkeapaine kammioon. Vaikka tuossa venttiilissä on jonkinlainen metalliverkko, se päästää lastut läpi ja pumpun pikkuhiljaa jauhaessaan itsensä mujuksi, onkin tuo metallilastu ihan joka paikassa ruiskutusjärjestelmässä. Tubesta löytyy videoita, missä näyttävät Etkan ohjeistavan vaihtamaan kaiken uusiksi, siis ruiskusuuttimet, jakotukin jne. Kalpeneeko jopa DSG laatikon vaihto kustannuksissa mokomassa remontissa?

Noh, jotta välttyisin koko PA järjestelmän uusimisesta, kun (/jos) tuo pumppu antautuu, puuhastelin tämmösen adapterin. Ideana, että suodattimelta tuleva puhdas diesel jaetaan Y-haaralla vakio sisääntulolle, jota kautta pumppu saa voitelunsa ja toisesta haarasta adapterin kautta suoraan tilavuusvirta-anturille. Kyseinen adapteri blokkaa pumpun sisältä tulevan nesteen kokonaan korkeapaine puolelle. Tokihan tuo ei estä pumpun hajoamista, mutta halvemmaksi pumpun vaihto tulee, kun koko järjestelmän uusiminen.
BP_adapter.jpeg
BP_adapter.jpeg (171.77 KiB) Katsottu 370 kertaa


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa