VW Passat -97 5. vaihteen "ominaisuus"

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jaakkoo
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.4.2008 23:47

VW Passat -97 5. vaihteen "ominaisuus"

ViestiKirjoittaja jaakkoo » 27.4.2008 23:54

Terve!

Autona on Passat Variant -97 1.8 20V koneella.

Eli olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt, että onko tämä erikoinen ongelma auton ominaisuus vai onko autossa jotain vikaa, eli

kun ajelen tasakaasulla (siis täysin tasakaasulla) esim. 100km/h, niin yhtäkkiä veto niin sanotusti loppuu ja kun liikutan jalkaani kaasulla, eli painan tai nostan niin veto taas palaa normaaliksi melkein heti. Ajattelin, että voisiko kyseessä olla joku erikoinen volkswagenin turvaominaisuus, mutta jotenkin tuntuu typerältä..?
Viimeksi muokannut jaakkoo, 28.4.2008 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jaakkoo
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.4.2008 23:47

ViestiKirjoittaja jaakkoo » 28.4.2008 10:47

Eli siis, en varmaan viime yönä saanut ihan niin hyvä tekstiä aikaiseksi, että jokainen tajuaisi mitä edes haen takaa edellisellä postauksellani.. Eli ongelma ilmenee kun autolla ajaa tasaista vauhtia tasaisella, ilman että tarvitsee hiljentää tai painaa lisää kaasua, eli röpöttelee rauhassa menemään tasaisella pintakaasulla. Ongelma ei ilmene jos kaasua painaa tai nostaa välillä.

Eli veto niin sanotusti "katkeaa", kierrokset eivät muutu, mutta ajotietokoneen mukaan kulutus pompsahtaa pätkäisyn ajaksi esim. 6->10l/100km ja vauhti alkaa hidastua, kunnes tähän reagoi painamalla esimerkiksi lisää kaasua tai nostamalla jalan kaasulta ja painamalla uudestaan.

Tunnistaako kukaan ongelmaa, vai onko se vain ominaisuus :) Itse olen varsin noviisi autojen kanssa, lähinnä on tullut värkkäiltyä 80-luvun autojen kanssa, joissa hienoin elektroninen härveli oli ajovalot.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.4.2008 10:58

Ensimmäisenä vikakoodit lukuun. Ei tuo ominaisuus ole.

jaakkoo
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.4.2008 23:47

ViestiKirjoittaja jaakkoo » 13.5.2008 12:38

Noniin, sain vihdoin vikakoodit luetutettua ja pari koodia sieltä löytyi. Ensimmäinen oli ilmamääräanturin viasta ja toinen lämpötila-anturin viasta. Lämpötila-anturi on vaihdettu jo aiemmin uuteen, eli vikaa ei ilmeisesti ole vain nollattu aiemmin. Voisiko tuo auton ihmeellinen pätkiminen johtua tuosta ilmamääräanturista?

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 13.5.2008 20:07

Jos oikein muistan niin tässä vuosimallissa (ADR-kone) on erillinen imuilman lämpömittarianturi muuttuvapituisen imukanava"ryppään" alapuolella. Voi siis olla viallinen. <= Villi arvaus jonka alan ammattimies voi tarkistaa.
Ilmamäärämassamittari voi tietenkin myös olla tiensä päässä. Ne kuuluu "vaihtotoiminnan" piiriin; vanha mukaan tiskille niin hinta on, hmm, vähemmän kallis...

Sitten siihen toiseen mieleen tulevaan vikakohteeseen. Muuttuvapituisen imukanavan helposti rikkoutuvaan "työntökahvan" poikimiseen.
Vaikket sitten tota sakenakkilaa osaa sanaakaan niin kuvat helpottavat ymmärtämään mistä on kyse:
http://www.passat3b.de/phpBB2/viewtopic ... fcd08fb797

siinä thredissä lienee jo tusinan verran plerattavaa - mutta kannatta tavata läpi.
Ja toiminta on tosi helppo tarkastaa kaverin kanssa. Peitekansi pois ja laatta pohjaan. Jollei liiku niin on finito.

jaakkoo
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.4.2008 23:47

ViestiKirjoittaja jaakkoo » 11.6.2009 20:20

Noniin, vuoden verran olen nyt tuskaillut tuon passatin kanssa, ja luulin jo aloituspostauksessa kertomani ongelman kadonneen .. mutta kesän myötä ongelma palasi. Eli pätkimistä ei esiintynyt talvella lainkaan, ja ilmojen lämmettyä alkoi taas ihmeellisiä "katkoksia" ilmetä.

Pystyykö joku tällaisen puuttellisen vikaselvityksen perusteella antamaan minkään sortin diagnoosia?-)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 11.6.2009 20:27

Kokemusta ei tuosta 1.8 20v koneesta ole omakohtaisesti, mutta jotenkin sain sellaisen käsityksen että tuo voisi oireilla hieman samaan tapaan kun oman golffini nykimiset tasaisesti ajellessa.

Itsellä syypääksi osoittautui jumittava EGR venttiili joka siis toimii osakuormalla päästäen pakokaasua lisäilmaksi imukanavaan. Kun venttiili jumitteli ja ecu sai hieman vääriä tietoja EGR:n asennosta alkoi nykiminen. Tuo lähti pikku nypyttämisestä liikkeelle pahentuen jopa "rykimiseksi" loppuvaiheessa. Vaihtoon meni lopuntehden EGR:n lisäksi myös tukikumi moottorista.

Lisävinkkinä vielä että talvi mentiin vailla minkään sortin nykimistä mutta kun kevät tuli niin alkoi sama virsi kuin viime kesänä/syksynä asiaa setviessä. Luulin jo hetken talvella että vika saatiin korjattua :) Jospa tästä romaanista jotain apua olisi...

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 12.6.2009 15:05

ilmojen lämmettyä alkoi taas ihmeellisiä "katkoksia" ilmetä

Niin, oliko tässä moottorissa se imuilman lämpömittari ja onko sitä kokeiltu vaihtaa?

Meinasin vain että tuo "kylmällä toimii, lämpimällä ei" viittaisi kyllä jonkinlaiseen anturivikaan.

jaakkoo
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.4.2008 23:47

ViestiKirjoittaja jaakkoo » 16.6.2009 12:36

Pitääpä alkaa paikallistaa vikaa, en viitsisi vaihdella osia ennen kuin saan tietoa siitä mikä siellä itseasiassa on rikki :) On pikkasen muitakin menoja nimittäin tällä hetkellä :/


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa