Huohottimen putken osan uusittuani käynnistin passatin ja kone kävi tyhjäkäyntiä moitteettomasti muutaman minuutin. Tämän jälkeen sammutin moottorin, olin hetken sisällä ja olin lähdössä ajamaan pienen koelenkin, mutta moottori ei enää käynnistynyt. Avainta starttiasentoon käännettäessä kuului vain naksahdus ilmeisesti startin solenoidilta, mutta startti ei pyörinyt.
Tästä sitten lyhyt päätelmä: akussa virrat vähissä. Kun autoa yritettiin alamäkeen käynnistää, se ei inahtanutkaan. Tässä vaiheessa omat keinot loppuivat kesken ja hinautin seuraavana päivänä auton merkkikorjaamoon, jossa pikaisen vilkaisun jälkeen kaveri totesi, että moottori ei pyöri, ja aukovat jakopään, jotta selviäisi lisää.
Seuraavaksi tuli puhelu, että haluavat aukaista kannen, jotta voivat selvittää miksi moottori on jumissa. Vastaus selvinnee sitten ensi viikolla kun tuon purkavat, mutta ihmetys on suuri.
Oma tietämykseni ei riitä selittämään, miten moottori voi olla kyseisten tapahtumien jäljiltä "jumissa".
Kaipaisin ajatuksia siitä, mikä mahdollisesti on voinut tällaisen tilan aiheuttaa, ja mikä moottorin pyörimisen estää?
1.8T Passat ei käynnisty, moottori ei pyöri
Valvoja: ffp jäsenet
Niin, kyllähän moottori ilmeisesti pyöri alamäessä kytkintä nostaessa kun ei mitään erikoista edes kuulunut. Luulisi että mikäli moottori ei pyöri, sen huomaa kytkintä nostaessa.
Asentaja tosiaan ei kertonut sen tarkemmin miten moottoria oli yritetty pyörittää; mutisi vain jotain että täytyy jakopäästä aloittaa tutkiminen ja myöhemmin sitten ilmeisesti hihnan ehjyyden ja ajoituksien tarkistamisen jälkeen päätti sitten että kun nämä on kunnossa niin avataan kone.
Odotan vain innolla että lopulta syyksi paljastuu jotain simppeliä ja rapsahtaa älytön lasku turhista koneen aukomisista sun muista.
Asentaja tosiaan ei kertonut sen tarkemmin miten moottoria oli yritetty pyörittää; mutisi vain jotain että täytyy jakopäästä aloittaa tutkiminen ja myöhemmin sitten ilmeisesti hihnan ehjyyden ja ajoituksien tarkistamisen jälkeen päätti sitten että kun nämä on kunnossa niin avataan kone.
Odotan vain innolla että lopulta syyksi paljastuu jotain simppeliä ja rapsahtaa älytön lasku turhista koneen aukomisista sun muista.
Niin, kyllähän moottori ilmeisesti pyöri alamäessä kytkintä nostaessa kun ei mitään erikoista edes kuulunut. Luulisi että mikäli moottori ei pyöri, sen huomaa kytkintä nostaessa.
Niin, jos moottori ei tosiaan pyöri, niin ei pyöri renkaatkaan kytkintä nostaessa. Ja se pitäisi kyllä jo huomata. :D
Eli jos asentaja on tuon jälkeen väittänyt, että moottori on jumissa, on se puhunut melkovarmasti pashaa. :P Tai sitten moottori on jostain ihmeellisestä syystä mennyt jumiin vasta tuon mäkistartin jälkeen, joka on aika epätodennäköistä.
Sain auton korjaamolta. Kaveri totesi että aluksi moottori ei pyörinyt, mutta kun meinasivat ruveta konetta purkamaan, kokeilivat vielä pyörittää konetta kampiakselilta ja nyt se sitten pyöri.
Tämän jälkeen käynnistyskin onnistui kuulemma normaalisti. No, syytä tälle ei kuitenkaan osattu kertoa; mikä lie tilapäisesti vaivannut passattia.
Loppujen lopuksi voisi todeta että vähällä selvittiin; merkkikorjaamon moottorinpurkuharjoituksilla lienee suolainen hinta, joka ei onneksi tullut nyt tutuksi.
Tämän jälkeen käynnistyskin onnistui kuulemma normaalisti. No, syytä tälle ei kuitenkaan osattu kertoa; mikä lie tilapäisesti vaivannut passattia.
Loppujen lopuksi voisi todeta että vähällä selvittiin; merkkikorjaamon moottorinpurkuharjoituksilla lienee suolainen hinta, joka ei onneksi tullut nyt tutuksi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa