Vento 1.8 ei käynnisty kylmänä
Valvoja: ffp jäsenet
Vento 1.8 ei käynnisty kylmänä
Kaverin -94 66 kW 1.8 Vento kyseessä.
Ongelmana on että ei meinaa lähteä kylmänä millään käyntiin. Ilman kaasua ei lähde käyntiin, vaan vaatii jonkin verran kaasua. Käynnistymisen jälkeen käy yleensä muutaman sekunnin huonosti ja sammuu. Seuraavalla startilla jää käymään kun pitää kaasulla käynnissä.
Koneen vähän lämmettyä käy nätisti ja lähtee lämpösenä ongelmitta käyntiin.
Muuten koneen toiminnassa ei ole moitteen sanaa, kiertää nykimättä punarajoille saakka eikä nyi/kakistele/pätki ajaessa.
Ongelma ilmestyi melko nopeasti, vielä pari kuukautta sitten kylmäkäynnistyksessä ei ollut mitään ongelmia, vaan lähti heti käyntiin kun vain avaimesta käänti.
Tähän mennessä vaihdettuja osia:
- tulpat + tulpanjohdot
- jakajan kansi + pyörijä
- bensansuodatin
- ruiskuyksikön alta se kumilaippa (vanha oli halki ja koko ruiskupömpeli keikkui tämän takia, mutta tämän vaihto ei vaikuttanut yhtään mitään)
Hakua on käytetty ahkerasti, mut aika vähän löytyy vastaavia.
Ajattelin tarkistaa seuraavaksi moottorin lämpöanturin vastusarvoja, jos siinä olis jotain vikaa. Lämpömittari näyttää aina jotain 70 astetta. Löytyiskö mistään anturin vastusarvoja eri lämpötiloille?
Eräs autosähköalan ammattilainen ehdotti tyhjäkäyntimoottoria/säädintä, kuulostaako realistiselta? Mites tälläisen toiminta tarkastetaan?
Mitäs muita potentiaalisia vikakohtia pitäisi tarkistaa? Ei nyt viittisi heti ostella summassa kaikkia osia, tulee muuten aika kalliiksi.
Ongelmana on että ei meinaa lähteä kylmänä millään käyntiin. Ilman kaasua ei lähde käyntiin, vaan vaatii jonkin verran kaasua. Käynnistymisen jälkeen käy yleensä muutaman sekunnin huonosti ja sammuu. Seuraavalla startilla jää käymään kun pitää kaasulla käynnissä.
Koneen vähän lämmettyä käy nätisti ja lähtee lämpösenä ongelmitta käyntiin.
Muuten koneen toiminnassa ei ole moitteen sanaa, kiertää nykimättä punarajoille saakka eikä nyi/kakistele/pätki ajaessa.
Ongelma ilmestyi melko nopeasti, vielä pari kuukautta sitten kylmäkäynnistyksessä ei ollut mitään ongelmia, vaan lähti heti käyntiin kun vain avaimesta käänti.
Tähän mennessä vaihdettuja osia:
- tulpat + tulpanjohdot
- jakajan kansi + pyörijä
- bensansuodatin
- ruiskuyksikön alta se kumilaippa (vanha oli halki ja koko ruiskupömpeli keikkui tämän takia, mutta tämän vaihto ei vaikuttanut yhtään mitään)
Hakua on käytetty ahkerasti, mut aika vähän löytyy vastaavia.
Ajattelin tarkistaa seuraavaksi moottorin lämpöanturin vastusarvoja, jos siinä olis jotain vikaa. Lämpömittari näyttää aina jotain 70 astetta. Löytyiskö mistään anturin vastusarvoja eri lämpötiloille?
Eräs autosähköalan ammattilainen ehdotti tyhjäkäyntimoottoria/säädintä, kuulostaako realistiselta? Mites tälläisen toiminta tarkastetaan?
Mitäs muita potentiaalisia vikakohtia pitäisi tarkistaa? Ei nyt viittisi heti ostella summassa kaikkia osia, tulee muuten aika kalliiksi.
Ihmettelen vaan suuresti miten se puola reagoisi kaasunpainallukseen lähes välittömästi...mene ja tiedä.
Kaveri soitteli äsken ja sanoi pitäneensä Ventossa Eberiä (kyllä, tässä Ventossa on Eberspächer ja ilmastointi) päällä 15 min, ja lähti aivan kivutta käyntiin. Tyhjäkäynti oli hieman ontuvaa mutta pysyi käynnissä ja lähti käyntiin helposti ilman kaasua.
Jäähdytysnesteen lämpöanturi tilattu, torstaina pultataan kiinni ja katotaan lähteekö kylmänä käyntiin.
Vinkkejä saa toki antaa vieläkin...
Kaveri soitteli äsken ja sanoi pitäneensä Ventossa Eberiä (kyllä, tässä Ventossa on Eberspächer ja ilmastointi) päällä 15 min, ja lähti aivan kivutta käyntiin. Tyhjäkäynti oli hieman ontuvaa mutta pysyi käynnissä ja lähti käyntiin helposti ilman kaasua.
Jäähdytysnesteen lämpöanturi tilattu, torstaina pultataan kiinni ja katotaan lähteekö kylmänä käyntiin.
Vinkkejä saa toki antaa vieläkin...
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 10.2.2008 18:46
Ilmottelehan tänne miten kävi sen anturin vaihdon jälkeen, innolla odotan!
Mulla on nimittäin Golf III:ssa (kone ABS) samanlainen probleema ettei nosta lämpöjä yli 70 asteen. Sit kun antaa auton seistä vähän aikaa tyhjäkäynnillä, kuitenkin flekti alkaa pyöriä vasta jossain reilun 80 asteen tienoilla...
Voisikohan syypää olla termostaatti, juuri tuo jäähdytysnesteen lämpöanturi vai kenties joku muu?
Mulla on nimittäin Golf III:ssa (kone ABS) samanlainen probleema ettei nosta lämpöjä yli 70 asteen. Sit kun antaa auton seistä vähän aikaa tyhjäkäynnillä, kuitenkin flekti alkaa pyöriä vasta jossain reilun 80 asteen tienoilla...
Voisikohan syypää olla termostaatti, juuri tuo jäähdytysnesteen lämpöanturi vai kenties joku muu?
Noniin, just vaihdettiin Ventoon toi lämpötila-anturi.
Vento seissyt 2 vrk ulkona tuulessa ja tuiskussa. Avaimen kääntö ja käynnistys ilman kaasua. Heti lähti käyntiin. Tyhjäkäynti aluksi noin 2100 rpm josta laski n. 5 minuutin sisällä normaaliin 800:aan.
Nyt lämpömittarikin nousee nätisti 90 asteeseen ajossa, eli taisi tulla korjattua kaksi vikaa yhdellä iskulla :)
Vetojakin tuntuu olevan enemmän kuin ennen?
Mittailin tota vanhaa anturia...sen toinen vastus jäpittää sitkeästi 178 ohmissa, eikä vastus muutu mihinkään vaikka sitä kuumentaa tai kylmentää. Uudessa anturissa vastusarvot oli huoneenlämmössä jotain 1 kOhm ja 2 kOhm, eli selvästikin vikaa oli.
Eli tais selvitä tämäkin lopulta onnellisesti. Tarkkaillaan lähteekö vielä jatkossakin hyvin käyntiin ;)
Vento seissyt 2 vrk ulkona tuulessa ja tuiskussa. Avaimen kääntö ja käynnistys ilman kaasua. Heti lähti käyntiin. Tyhjäkäynti aluksi noin 2100 rpm josta laski n. 5 minuutin sisällä normaaliin 800:aan.
Nyt lämpömittarikin nousee nätisti 90 asteeseen ajossa, eli taisi tulla korjattua kaksi vikaa yhdellä iskulla :)
Vetojakin tuntuu olevan enemmän kuin ennen?
Mittailin tota vanhaa anturia...sen toinen vastus jäpittää sitkeästi 178 ohmissa, eikä vastus muutu mihinkään vaikka sitä kuumentaa tai kylmentää. Uudessa anturissa vastusarvot oli huoneenlämmössä jotain 1 kOhm ja 2 kOhm, eli selvästikin vikaa oli.
Eli tais selvitä tämäkin lopulta onnellisesti. Tarkkaillaan lähteekö vielä jatkossakin hyvin käyntiin ;)
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 10.2.2008 18:46
Juu se lämpötila-anturi jos näyttää 70 on toinen niistä antureista rikki, eli näyttää päin seiniä. Ja jos en olis ollu intissä ni oisin voinu kantapäänkautta opitun vinkin että kannattaa se parin kympin anturi vaihtaa ennenkun viettää tunteja ulkona kylmässä etsien vikaa :)
Ja muuten tämmönen btw, tein ite kaikki samat vaihdot, eli tulpanjohdot, tulpat, pyörijän+kannen ja kumilaipan. Ennenkun jostain syystä tajusin koittaa käynnistää autoa ilman, että se anturin piuha on kiinni. Muillekkin tiedoksi, että se anturi ehyys samankaltaisissa vikatilanteissa on helppo tarkistaa nyppäämällä se liitin irti ja koittaa käynnistää. Jos auto ei ole käynnistyt kunnolla ja nyt käynnistyy niin eiku hakemaan uutta vw-liikkeistä tai motonetistä. (VW-liikeessä 30€ ja motonetissä 20€ ;) )
(JA edittiä)
Kannattaa muuten se anturi hakea tosiaan vw-liikkeestä koska motonetistä haettu ei näytä oikein, testasin tänään kun kipasin lms:ltä alkuperäisen vipstaakkelin ja nyt flekti pyörii 90 asteessa kun ennen se lähti pyörimään ehkä noin 105 asteessa, joko anturi vaikuttaa itse flektin toimintaan tai motonet anturissa eri vastusarvot. (Epäilisin lähinnä vastusarvoja koska mittasimme lämpötilan ulkoisella mittarilla, kun auton mittari läheni 110 astetta, oli ulkoisella mittarilla mitattuna lämpötila 90 asteen paikkeilla. )
Ja muuten tämmönen btw, tein ite kaikki samat vaihdot, eli tulpanjohdot, tulpat, pyörijän+kannen ja kumilaipan. Ennenkun jostain syystä tajusin koittaa käynnistää autoa ilman, että se anturin piuha on kiinni. Muillekkin tiedoksi, että se anturi ehyys samankaltaisissa vikatilanteissa on helppo tarkistaa nyppäämällä se liitin irti ja koittaa käynnistää. Jos auto ei ole käynnistyt kunnolla ja nyt käynnistyy niin eiku hakemaan uutta vw-liikkeistä tai motonetistä. (VW-liikeessä 30€ ja motonetissä 20€ ;) )
(JA edittiä)
Kannattaa muuten se anturi hakea tosiaan vw-liikkeestä koska motonetistä haettu ei näytä oikein, testasin tänään kun kipasin lms:ltä alkuperäisen vipstaakkelin ja nyt flekti pyörii 90 asteessa kun ennen se lähti pyörimään ehkä noin 105 asteessa, joko anturi vaikuttaa itse flektin toimintaan tai motonet anturissa eri vastusarvot. (Epäilisin lähinnä vastusarvoja koska mittasimme lämpötilan ulkoisella mittarilla, kun auton mittari läheni 110 astetta, oli ulkoisella mittarilla mitattuna lämpötila 90 asteen paikkeilla. )
Eikös lämpotila-anturi anna tiedon lämpömittarille ja moottorin ohjauslaitteelle?
Itselläni lämpömittari näyttää max.70 astetta ja vag-comilla se näyttää 90 astetta niinku pitääkin.
Voiko mittarille olla vielä joku oma anturi, vai onko tapauksessani mittari viallinen.
Vag-comilla katsottuna lämpöjen ollessa noin 97 astetta alkaa flekti pyörimään. Auton mittari näyttää hieman yli 70 astetta.
Itselläni lämpömittari näyttää max.70 astetta ja vag-comilla se näyttää 90 astetta niinku pitääkin.
Voiko mittarille olla vielä joku oma anturi, vai onko tapauksessani mittari viallinen.
Vag-comilla katsottuna lämpöjen ollessa noin 97 astetta alkaa flekti pyörimään. Auton mittari näyttää hieman yli 70 astetta.
^
En ole uusinut anturia. Kylmäkäynnistys ongelmia ei ole.
Eikös se anturi ole kunnossa, kun antaa oikeaa tietoa ohjainlaitteelle? Vag-comhan lukee nimenomaan ohjailaitteen tietoja. Uskoisin mittarissa olevan jotain vikaa, tai anturi antaa mittarille väärää tietoa.
Autona Vento -92 ABS
jäähdytysnesteletkun päässä on vain yksi 4-napainen liitin.
En ole uusinut anturia. Kylmäkäynnistys ongelmia ei ole.
Eikös se anturi ole kunnossa, kun antaa oikeaa tietoa ohjainlaitteelle? Vag-comhan lukee nimenomaan ohjailaitteen tietoja. Uskoisin mittarissa olevan jotain vikaa, tai anturi antaa mittarille väärää tietoa.
Autona Vento -92 ABS
jäähdytysnesteletkun päässä on vain yksi 4-napainen liitin.
En tiedä mitä VAG-com lukee, mutta toi 70 asteeseen jämähtäminen viittaa nimenomaan siihen ventojen anturin tyyppivikaan että se toinen niistä "anturipäistä" hajoaa, jolloinka vain tuo mikä näyttää alemmat lämmöt on oikein. Jos sulla on yleismittari niin mittaile sieltä anturista ne parit kylmänä ja kuumana niin huomaat muuttuuko ne, eli toimiiko ne. Meikäläinen lähtee nyt porin prikaatiin palvelemaan maata niin tältä suunnalta ei apuja kannata kaipailla kolmeen viikkoon :)
Kaverin -94 66 kW 1.8 Vento kyseessä.
Ongelmana on että ei meinaa lähteä kylmänä millään käyntiin. Ilman kaasua ei lähde käyntiin, vaan vaatii jonkin verran kaasua. Käynnistymisen jälkeen käy yleensä muutaman sekunnin huonosti ja sammuu. Seuraavalla startilla jää käymään kun pitää kaasulla käynnissä.
Koneen vähän lämmettyä käy nätisti ja lähtee lämpösenä ongelmitta käyntiin.
Muuten koneen toiminnassa ei ole moitteen sanaa, kiertää nykimättä punarajoille saakka eikä nyi/kakistele/pätki ajaessa.
Kaverilla oli tismalleen samanlaista ongelmaa, kylmänä ei lähde käyntiin hyvin, nykii tuossa 2000-3000rpm välillä. Vaihdettiin tulpat,kumilaippa ruiskuun,bensansuodatin,sytytysjohdot. Samalla kävi ilmi että Lambda-aenturin johto oli edellisen omistajan toimesta katkaistu. Silti se meni päästöistä läpi kun katsastuksessa kävi :-) Näillä osien vaihdolla ei ollut merkitystä asiaan.
No, mutta asiaan. Vika selvisi paikasta mikä ei ihan heti tulisi mieleen tarkistaa.
Ruiskukotelon kun on irroittanut ruiskutusyksikön päältä ja myös letkut nykinyt siitä kotelosta irti saa näkyviin takaiskuventtiilin joka toimii alipaineella.
Se löytyy siis siitä ruiskun kotelosta ja siihen tulee kaksi letkukaraa. Kun imee tai puhaltaa letkuun niin pitäisi kuulua sellainen napsaus kun kuula siirtyy asennosta toiseen. Se kannattaa joka tapauksessa avata kuuluu napsetta tai ei.
Tässä tapauksessa kuula oli liimaantunut paikoilleen öljypaskan ansiosta. Venttiili auki, brakekleenerillä ja paineilmalla huolellinen puhdistus sekä letkujen vaihto uusiin.
Paketti takaisin autoon kiinni ja avot, siihen loppui kylmäkäynnistysongelmat tästä yksilöstä.
Mitähän tuo käytännössä tekee, joku viisaampi voisi valaista asiaa.Jotenkin kuitenkin liittyy kylmäkäynnistykseen.
Ei käy Vento 1.8 kylmänä
Terve, tässä uusi tulokas oireineen...
Pitkään olen kärsinyt samoista vaivoista. Vain kaasulla käyntiin ja pysyy n. 5 min ajon jälkeen. Ajo on muuten normaalia, mutta kaasu putoaa heti kaasujalan kevennyksen jälkeen. Tähän asti on pitänyt kierrokset n. 1 sek.
Tyhjäkäynti lämpimänäkin vaihtelee 600-800 välillä.
On veikattu lamda-anturia ym.
Vein paikalliseen volkkarin pikahuoltoon. Testeri kertoo, että kaasarissa ei toimi läpän asennon ilmaisin. Tuo vaan maksaa enemmin kuin lamda+työt. Kukaan ei takaa, että toimisi.
Tuon aiemmin mainitun lämpötila-anturin testi pitää ennen hankintoja tehdä.
Pitkään olen kärsinyt samoista vaivoista. Vain kaasulla käyntiin ja pysyy n. 5 min ajon jälkeen. Ajo on muuten normaalia, mutta kaasu putoaa heti kaasujalan kevennyksen jälkeen. Tähän asti on pitänyt kierrokset n. 1 sek.
Tyhjäkäynti lämpimänäkin vaihtelee 600-800 välillä.
On veikattu lamda-anturia ym.
Vein paikalliseen volkkarin pikahuoltoon. Testeri kertoo, että kaasarissa ei toimi läpän asennon ilmaisin. Tuo vaan maksaa enemmin kuin lamda+työt. Kukaan ei takaa, että toimisi.
Tuon aiemmin mainitun lämpötila-anturin testi pitää ennen hankintoja tehdä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa