Golf III -92 1.4 yksipisteruisku, päästöt päin mäntyä
co 10-12
hc 500-1000
tunnistimista mitattu vastukset---> kunnossa
kylmänä käy huonosti, lämpimänä hyvin
Jakke
Golf III päästö ongelma!
Valvoja: ffp jäsenet
Lambda-anturi on ECU:n ainoa keino mitata kuinka rikas tai laiha seos oikeasti on. Virhetilanteessa on parempi vetää seos reilusti rikkaalle ettei aiheutuisi nakutusta. Näin on myös luultavasti käynyt.
Vielä kun kertoisit katsastuksessa mitatun lambda-arvon niin voitaisiin arvailla vähän varmemmin...
Vielä kun kertoisit katsastuksessa mitatun lambda-arvon niin voitaisiin arvailla vähän varmemmin...
Mikä oli lambda-arvo katsastusmittarissa.
Oliko tyhjäkäynnin päästöissä sekä 2000 rpm päästöissä arvot pielessä
Mulla oli viikko sitten katsastuksesta hylsy päästöjen takia ja syy oli liian suuressa perusennakossa (g60 corrado) , HC mitä sattuu mut lambda ja CO kohdallaan tyhjäkäynnillä. kierroksilla ei ollut sanomista
Oliko tyhjäkäynnin päästöissä sekä 2000 rpm päästöissä arvot pielessä
Mulla oli viikko sitten katsastuksesta hylsy päästöjen takia ja syy oli liian suuressa perusennakossa (g60 corrado) , HC mitä sattuu mut lambda ja CO kohdallaan tyhjäkäynnillä. kierroksilla ei ollut sanomista
Tässä nyt yrittänyt saada oman 1.8 AAM Venton päästöjä kuriin
Vaihdettuna: Lambda, jakaja+pyörijä, moottorin lämpötila-anturi ja ruiskun kumilaippa. Ecu nollattu.
Ongelmana se että työntää aivan liikaa bensaa tyhjäkäynnillä, lambdan vaihto ei juurikaan auttanut. 0.85 on lambda-arvo tällä hetkellä.
CO 5.072
CO2 11.23
O2 0.11
HC 189
Auto toimii ajossa loistavasti, sekä kylmänä että lämpimänä. Lambdaa tuossa mittailin yleismittarilla ja siinä huomasin pari vekkulia asiaa. Lämpötila vaikuttaa tietysti lambdan näyttämään jonkun verran, mutta siitä huolimatta outoa on seuraava käytös:
Jos vaikka laitan auton käymään lämpimänä ja alan mittamaan lambdaa niin arvo nousee 0.3V:sta pikkuhiljaa tuonne 0.75V:n tienoille, joka siis liian korkea. Tämä tietysti sillä oletuksella että tuo näyttää keskiarvoa, minkäänlaista pumppausta ei ole näkyvissä. Kuitenkin seoksen pitäisi pumppailla 0.2-0.8V välillä tai olla keskiarvoltaan ~0.45V. Kaasua antamalla voltit on kierroksista riippuen 0.7-0.9V, jos pidän vaikkapa 3000rpm niin volttimäärä on sitten ihan se sama kokoajan. Kierrosten tippuessa myös lambdan lukema tipahtaa tuonne 0.1-0.2V:n tienoille, eli bensansyöttö katkeaa kyllä kun kaasusta irroittaa.
Jos sammutan auton ja mittaan lambdan niin se näyttää ihan muutamaa millivolttia, joka mielestäni oikein. Sitten tulee mielenkiintoisin asia kun laitan virrat päälle, lambdan voltit alkaa nousemaan 0.1V:sta ylöspäin, nousee hiljalleen ainakin 0.4V:n asti. Tässähän vaiheessa ei ole minkäänlaista pakokaasuvirtaa pakoputkessa, joten tuon volttimäärän on pakko tulla ECU:sta.
Tyhjäkäynnin näyttämä myöskin vaihtelee eri kerroilla. Jos sammutan ja käynnistelen autoa niin voltit voi olla 0.65V ekalla kertaa, toisella 0.75V, kolmannella 0.7V. Eli seokset riippuu näköjään ihan käynnistyskerroista.
Onko ECU nyt entinen ja ei ymmärrä lambdaa ollenkaan?
Millaista lukemaa muiden lambdat antaa ulos ja näkyykö yleismittarilla tuo pumppaus seoksissa?
Yksi vaihtoehto joka tuli mieleen oli bensapuoli, mutta miten tuo auto silti toimii täysin ajossa/tyhjäkäynnillä...
Vaihdettuna: Lambda, jakaja+pyörijä, moottorin lämpötila-anturi ja ruiskun kumilaippa. Ecu nollattu.
Ongelmana se että työntää aivan liikaa bensaa tyhjäkäynnillä, lambdan vaihto ei juurikaan auttanut. 0.85 on lambda-arvo tällä hetkellä.
CO 5.072
CO2 11.23
O2 0.11
HC 189
Auto toimii ajossa loistavasti, sekä kylmänä että lämpimänä. Lambdaa tuossa mittailin yleismittarilla ja siinä huomasin pari vekkulia asiaa. Lämpötila vaikuttaa tietysti lambdan näyttämään jonkun verran, mutta siitä huolimatta outoa on seuraava käytös:
Jos vaikka laitan auton käymään lämpimänä ja alan mittamaan lambdaa niin arvo nousee 0.3V:sta pikkuhiljaa tuonne 0.75V:n tienoille, joka siis liian korkea. Tämä tietysti sillä oletuksella että tuo näyttää keskiarvoa, minkäänlaista pumppausta ei ole näkyvissä. Kuitenkin seoksen pitäisi pumppailla 0.2-0.8V välillä tai olla keskiarvoltaan ~0.45V. Kaasua antamalla voltit on kierroksista riippuen 0.7-0.9V, jos pidän vaikkapa 3000rpm niin volttimäärä on sitten ihan se sama kokoajan. Kierrosten tippuessa myös lambdan lukema tipahtaa tuonne 0.1-0.2V:n tienoille, eli bensansyöttö katkeaa kyllä kun kaasusta irroittaa.
Jos sammutan auton ja mittaan lambdan niin se näyttää ihan muutamaa millivolttia, joka mielestäni oikein. Sitten tulee mielenkiintoisin asia kun laitan virrat päälle, lambdan voltit alkaa nousemaan 0.1V:sta ylöspäin, nousee hiljalleen ainakin 0.4V:n asti. Tässähän vaiheessa ei ole minkäänlaista pakokaasuvirtaa pakoputkessa, joten tuon volttimäärän on pakko tulla ECU:sta.
Tyhjäkäynnin näyttämä myöskin vaihtelee eri kerroilla. Jos sammutan ja käynnistelen autoa niin voltit voi olla 0.65V ekalla kertaa, toisella 0.75V, kolmannella 0.7V. Eli seokset riippuu näköjään ihan käynnistyskerroista.
Onko ECU nyt entinen ja ei ymmärrä lambdaa ollenkaan?
Millaista lukemaa muiden lambdat antaa ulos ja näkyykö yleismittarilla tuo pumppaus seoksissa?
Yksi vaihtoehto joka tuli mieleen oli bensapuoli, mutta miten tuo auto silti toimii täysin ajossa/tyhjäkäynnillä...
Mites jos unohtaisitte nuo lambda asiat toistaiseksi. Jos auto kerran käy kylmänä(kin) huonosti lienee vikaa fiksumpaa etsiä muualta (koska ecu ei käytä lambdasäätöä -koskaan- kylmäkäyntirikastuksien aikana.)
Toisekseen ei kannata luottaa siihen mitä yleismittarilla saa lambdasta irti, jännitenäyttöä saa mutta se usein on aivan muuta kuin todellista !varsinkaan! kun lambda on ecuun kytkettynä. Lambda-anturin virtamäärä on kuitenkin niin pieni ettei välttämättä varsinkaan halvempien yleismittareiden "kynnys" riitä antamaan oikeaa jännite arvoa. Oikea työkalu lambdan testaukseen on oskilloskooppi.
Ja itse asiaan.
Koska J-M:llä häkä on noin mielettömän korkealla, mutta kuitenkin palamattomat ei mitenkään mielipuoliset, voisi päätellä että moottori jää jostain syystä kylmärikastukselle, Onko lämpöanturit mitattu MYÖS käyntilämpötiloissa? Entäpä johtosarjan tarkistus?
Jos arvot kunnossa ja johtosarja ehjä ei yksinkertasesti voi jäädä muuta vikaa kuin ruiskutussuutin tai polttoaineenpaineensäädin (lue: uusi ruiskutusyksikkö)ps. löytyy muutama kappale meikäläiseltä jouten.
Toisekseen ei kannata luottaa siihen mitä yleismittarilla saa lambdasta irti, jännitenäyttöä saa mutta se usein on aivan muuta kuin todellista !varsinkaan! kun lambda on ecuun kytkettynä. Lambda-anturin virtamäärä on kuitenkin niin pieni ettei välttämättä varsinkaan halvempien yleismittareiden "kynnys" riitä antamaan oikeaa jännite arvoa. Oikea työkalu lambdan testaukseen on oskilloskooppi.
Ja itse asiaan.
Koska J-M:llä häkä on noin mielettömän korkealla, mutta kuitenkin palamattomat ei mitenkään mielipuoliset, voisi päätellä että moottori jää jostain syystä kylmärikastukselle, Onko lämpöanturit mitattu MYÖS käyntilämpötiloissa? Entäpä johtosarjan tarkistus?
Jos arvot kunnossa ja johtosarja ehjä ei yksinkertasesti voi jäädä muuta vikaa kuin ruiskutussuutin tai polttoaineenpaineensäädin (lue: uusi ruiskutusyksikkö)ps. löytyy muutama kappale meikäläiseltä jouten.
ot. yhdessä bimmerissä muut arvot olivat kohdallaan mutta HC 500, kaveri otti mittauksessa ilmanputsarin pois HC putosi. Mulla öljyt vaikuttivat, olin ajanut alle 10tkm mutta pelkästään lyhyttä ajoa-> raakaa bensaa öljyssä, joka paloi ja sotki arvoja. öljynvaihtoa auttoi että päästiin alle raja-arvojen
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa