Otsikon mukainen ongelma. Vika on vaivannut golffia siitä asti, kun sen ostin. Autossahan on jokaisen insinöörin ja insinööriopiskelijan lempilapsi eli Pierburgin 2e2 kaasutin. Jotenkin kyseinen kapistus tuntuu olevan näyttötyö siitä, miten yksinkertaiseen osaan saadaan lisättyä mahdollisimman monta teknistä härpäkettä.
Autossa ilmeni pian sen ostamisen jälkeen kaikenlaisia pikkuongelmia ja ajan mittaan osia on joutunut vaihtamaan huolella niin sytytykseen kuin muuallekkin.
Nyt kaipaisin vinkkejä miten saisin laskettua kulutusta reilusta 12l/100km alemmaksi. Tämä kulutus siis matka-ajossa ja kaupunkipyörityksessä kulutus ei merkittävästi nouse.
Auto toimii tällähetkellä muutoin hyvin, mutta kulutus hirvittää. Kylmänä lähtee käyntiin ilman erikoisia toimenpiteitä ja lämpimänä täytyy startata hieman pitempään ja painaa hiukan kaasua. Kiihdyttäessä on pieni tyhjä alue n. 3000 kierroksen paikkeilla.
Autoon on lähiaikoina tehty seuraavaa remonttia ja kaikkea ydistää tavoite laskea korkeaa kulutusta. Ennätyshetkellä polttoainetta paloi yli 16l/100km.
Kaasutin irroitettu ja puhdistettu kahdesti.
Imusarjan kaasuttimen välinen kumilaippa vaihdettu.
Kaasuttimen alipaineletkut vaihdettu ja samalla laitettu oikein(luultavasti).
Virrajakajan kansi, pyörijä, sytytysjohdot ja sytytystulpat vaihdettu uusiin.
Sytytys säädetty ajoituslampulla.
Mitähän kannattaisi yrittää seuraavaksi?
Korkea kulutus (Golf mk2 1.6 bensa)
Valvoja: ffp jäsenet
Virrajakajan kansi, pyörijä, sytytysjohdot ja sytytystulpat vaihdettu uusiin.
Onkos nämä tarvikeliikkeen hinnat alkaen -osia?? Mikäli tulpanjohdot on semmoiset kumiset lörppöletkut, joissa on kumipäät ja niissä lukee silicone, niin ensimmäisenä vaihtoon ja alkuperäiset metallipäiset tilalle. Sitten jos jakajan kansi + pyörijä ovat mallia made in italy, niin vaihtoon nekin ja Bremiä tilalle. Tulpiksi NGK/Bosch.
Polttoainesuodatinkin varmaan kannattaa uusia, noihinhan käy samat parin euron pötikät mitä mopoihinkin.
Ensimmäinen setti oli mallia Motonet jotka ainakin mittarilla mitattuna olivat aivan kelvottomat. Nyt menossa on mallia Biltema joka ainakin oman arvion mukaan on paremmat kuin motonetin vastaavat. Sytytystulpat taitavat olla NGK merkkiset. Nyt harmittaa, että olen todennäköisesti heittänyt mäkeen täysin ehjät Boschin sytytysosat.
Mites tuon kaasuttimen säädöt? Kuitenkin auton ostamisen jälkeen olen sinne vaihdellut kaikenlaista osaa joten tuskin säädöt on enää kohdillaan.
Polttoainesuodattimen ja myöskin ilmansuodattimen olen vaihtanut. Jäi vain mainitsematta, kun ei enää kunnolla muista mitä kaikkea on tullut tehtyä ongelman korjaamiseksi.
Jakoremmikin oli löysällä ja pääsi todennäköisesti hyppäämään, niin tuli sekin avattua ja tarkastettua kohilleen.
Mites tuon kaasuttimen säädöt? Kuitenkin auton ostamisen jälkeen olen sinne vaihdellut kaikenlaista osaa joten tuskin säädöt on enää kohdillaan.
Polttoainesuodattimen ja myöskin ilmansuodattimen olen vaihtanut. Jäi vain mainitsematta, kun ei enää kunnolla muista mitä kaikkea on tullut tehtyä ongelman korjaamiseksi.
Jakoremmikin oli löysällä ja pääsi todennäköisesti hyppäämään, niin tuli sekin avattua ja tarkastettua kohilleen.
Tai Boschia, Bremin hiluja ei ole vastaan tullut missään muualla kuin tulpan johdoissa.Sitten jos jakajan kansi + pyörijä ovat mallia made in italy, niin vaihtoon nekin ja Bremiä tilalle.
E: Toki Bremikin on laatukamaa jos niitä jostain löytyy.
Viimeksi muokannut SS, 12.1.2008 22:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
^Viimeisen kahden viikon aikana olen ostanut kahdet jakajan kannet + pyörijät, niin Bremiä on tullut kun olen sanonut että vain ei-italialaiset osat kelpaa. Ja noillahan nuo pelaa. Tulpanjohdot on itsellä tällä hetkellä vm-95 Ventosta originaalit ja niissä lukee Beru.
Voi muuten siihen kulutukseen vaikuttaa vaihdelootan öljyt, jos on jotain täyttä savea. Ellei vika ole noissa sytkäosissa (missä se hyvin yleisesti on..) tai laahaavat jarrut. Oletko muuten kattonut kiihdytyspumpun kalvon kuntoa? Se vois ehkä aiheuttaa tuota tökkimistä kierroksilla ja vedättäessä. Eipä siinä kaasarissa muuta säätöä ole kuin seosruuvi siinä päällä olevan tutin alla. Mutta itsellä ainakin auto kävi hyvin vain tietyssä kohdassa ja millinkin pyöräytti ruuvia niin rupesi rökeltämään, eli paljoa pelivaraa tuossakaan ei ole.
Noissa kaasari ongelmissa helpoin/halvin ratkaisu on ostaa toinen samanlainen ja purkaa auton oma sen lisäksi pöydälle, joista sitten yhdistellä yksi toimiva.
Voi muuten siihen kulutukseen vaikuttaa vaihdelootan öljyt, jos on jotain täyttä savea. Ellei vika ole noissa sytkäosissa (missä se hyvin yleisesti on..) tai laahaavat jarrut. Oletko muuten kattonut kiihdytyspumpun kalvon kuntoa? Se vois ehkä aiheuttaa tuota tökkimistä kierroksilla ja vedättäessä. Eipä siinä kaasarissa muuta säätöä ole kuin seosruuvi siinä päällä olevan tutin alla. Mutta itsellä ainakin auto kävi hyvin vain tietyssä kohdassa ja millinkin pyöräytti ruuvia niin rupesi rökeltämään, eli paljoa pelivaraa tuossakaan ei ole.
Noissa kaasari ongelmissa helpoin/halvin ratkaisu on ostaa toinen samanlainen ja purkaa auton oma sen lisäksi pöydälle, joista sitten yhdistellä yksi toimiva.
Ittellä oli tuommoisessa 1.6 kakkiksessa samantyylistä vikaa, eli keittoa meni ihan vitusti, varmaan lähemmäs 15-20 litraa/100km ja taisipa olla vielä matka ajoa ja tietysti reissun päällä. Oireina oli tosin vielä että kun kytkimen painoi alas kierrokset pomppas 3000. Vikana oli se vahatermostaatti härpäke joka oli juminut totaalisesti. Onneksi kaverin tallilta löytyi matkan varrelta yksi sellainen toimiva ylimääräinen jolla oireet lakkasi ja kulutus palasi normaaliksi.
Normaali toimempidehän noissa on uusia ne alipaine letkut. Letkut kun vaihtoi kerran vuodessa niin toimi suht koht hyvin tuo kaasutin ja kun ei tuo letku paljoa maksa varaosaliikkeessä niin ei paha rasti.
Normaali toimempidehän noissa on uusia ne alipaine letkut. Letkut kun vaihtoi kerran vuodessa niin toimi suht koht hyvin tuo kaasutin ja kun ei tuo letku paljoa maksa varaosaliikkeessä niin ei paha rasti.
Olikohan se osakaasun rikastin nimeltään mikä mulla aikoinaan teki juhlavan kulutuksen golfiin. Se löytyy edestäpäin katsottuna vasemmalta? Kaasarista kahdella ruuvilla kiinni. Sieltä löytyy kalvo ja siinä kiinni tappi jonka päässä pieni lieriön muotoinen osa jossa o rengas. Tämä osa oli irronut ja kulutus kova. Noin 15litraa sadalle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa