Passat 1.8T + BSR Optiflow = Satunnaista nykimistä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Niksa
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.11.2007 2:44

Passat 1.8T + BSR Optiflow = Satunnaista nykimistä

ViestiKirjoittaja Niksa » 16.12.2007 23:42

Eli tuli laitettua Passattiin BSR:n Optiflow -vapaavirtaussuodatin vakiosuodattimen tilalle, ja testilenkillä havaitsin satunnaista nykimistä kaasua löysätessä. Ilmeisesti ilmamäärämittari sekoilee? Ennen asennusta suihkautin suodattimeen ohuen kerroksen JR:n suodatinöljyä, olisiko öljy voinut rikkoa ilmamäärämittarin? Onko mitään keinoa puhdistaa/korjata sitä, vai täytyykö ostaa uusi?

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 17.12.2007 14:45

Onhan niitä putsattu tai koitettu putsata, hyvällä tai vähemmän hyvällä menestyksellä...monesti tulos on ollut laiha, eli ei eroa edelliseen. Täysin haihtuvilla alkoholeilla ovat putsailleetisopropanolia taisi joku suositella. Itsekin kokeillut sinolilla (=denaturoitua etanolia), mutta eipä se siitä mihinkään muuttunut.

Mutta, ennenkuin hutkit, niin vilkaise vikalista ja tsekkaa koneeseen menevät ilmamäärät, niin saa jotain osviittaa onko syyllinen maffi.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.12.2007 16:21

Ekana tuli mieleen rikkinäinen MAF. On ollu tapauksia missä öljyttävät suodattimet rikkoo kuumalankatyyppisen ilmamassa-anturin.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 18.12.2007 10:21

En kiellä etteikö voisi olla MAF, mutta jos heti testilenkillä tulee, niin en usko tuon öljyn olevan syyllinen kun Niksa vielä sanoo laittaneensa ohuen kerroksen. Oliko asennuksen ajan kenties akun kenkä irti? Tuollainen nykiminen voi johtua monestakin, esim. kaasuläpän säädöt pielessä...tsekkaa vikalista ja kalibroi kaasuläppä samalla, voi säästyä pitkä penni.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.12.2007 10:36

Juu, kyllähän se nykiminen voi johtua vaikka mistä. Yleisimmät syyt lienee MAF, pyörintänopeusanturi, sytytyspuolavika, sytytystulppavika, sytytysyksikkövika, N75...?

Suosittelisin lukemaan vkakoodit. Jos se on tosiaan MAF, niin se antaa kyllä vikailmoituksen. Ja onhan se täysin mahdollista, että MAF on tullut tiensä päähän vaan samaan aikaan kun laitoit sen BSR:n paikalleen, eli ei välttämättä sen ansiosta. Paljonko nykyisellä MAF:illa on ajettu?

Niksa
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.11.2007 2:44

ViestiKirjoittaja Niksa » 18.12.2007 16:50

Sitä itsekin ihmettelin, että aika nopeasti meni rikki jos nyt edes meni, ja tosiaan ohuen kerroksen vaan suihkautin ettei uisi öljyssä.

Akun miinuskenkä oli asennuksen ajan irti, pitää yrittää saada vikalista tarkistettua ja kalibroida se kaasuläpän asentotunnistin. Mitenkä Oettingerin lastu muuten vaikuttaa kalibrointiin/asiaan yleensäkin? Ostettaessa myyjä sanoi, että jos menee ottamaan akun pluskengän irti ennen kuin miinuskenkä on ollut puoli tuntia ensin irti, niin kaasuläpän asentotunnistin nollautuu, ja joutuu ohjelmoimaan uudestaan tai jotain? Nyt akun pluskenkää ei kuitenkaan käytetty irti ja samalla lailla liikahti niin kuin ennenkin.

MAF:ia tuohon on tuskin koskaan vaihdettu, joten veikkaisin että 147 000 km ajettu tuolla yksilöllä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.12.2007 17:25

Joo, no voihan se MAF olla jo "vanhuuttaan" menny rikki. Mulla 174tkm ajettu AGU ja epäilisin, että ainakin kolmas MAF menossa, kun tuo tuttu VAG-guru pyöritteli tota edellistä MAFia hyppysissään ja totes vaan, että se ei ollu ainakaan alkuperäinen (puuttui valmistusajankohtaleimat).

Mutta tosiaan, vikakoodit lukemallahan se todennäköisesti selviää, että mikä sieltä on hajalla.

Mullakin on tommonen BSR kiinni nyt, tosin ilman öljyä se suodatin, juurikin tuon MAF:in säälimiseksi. Kattelin vaan, että aika reilunkokoisia reikiä siinä suodatinkankaassa... Pitää hommata ihan oikea kuiva suodatin tohon jossakin välissä (esim APEX'i Dual Funnel on aika hyvä)...

Niksa
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.11.2007 2:44

ViestiKirjoittaja Niksa » 19.12.2007 22:45

Vikakoodit katsottu ja sieltä löytyi mm. kaasuläpän asentotunnistimeen liittyvä vika:

01165 - Throttle Body Control Module (J338)
11-00 - Control Limit Not Reached

Nollasin moottorin vikakoodit, jonka jälkeen antoi kalibroida kaasuläpän asentotunnistimen, vaikka heittikin sitä ennen malfunction-vikakoodin. Ei ole kalibroinnin jälkeen enää nykinyt, ilmeisesti vika korjaantui sillä sitten. Eli aina kun akun miinuskenkää käyttää irti, niin pitää kalibroida uudestaan?

MAF:sta ei ollut mitään vikakoodia, eli ilmeisesti se on kunnossa. Pistin kuitenkin kuivana toimivan Simotan tilaukseen, niin ei tarvitse enää öljyn takia pelätä.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 20.12.2007 9:58

Kunnossa on maffi...tai voithan vielä mittailla ilmamääräarvot mitä se antaa.
Uskoisin vian olevan korjatun. Kaasuläpänhän saa kalibroitua kun laittaa autoon virrat päälle, niin kaasuläpältä kuuluu surinaa päättyen naksahdukseen...jonkin sortin kalibrointi tuossa tapahtuu. Meillä on noista kulkineista toisessa simota ja toisessa apexi, kummankaan kanssa ei ole ollut ongelmia. Apexi ollut paikallaan vissiin jo kolme vuotta, muutaman kerran putsannut sen eikä maffikaan ole vielä moksiskaan...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 20.12.2007 11:05

Ongelmahan selvisi jo, mutta tälläistä tuli vastaan Chromonin nettikaupassa:
Dual Funnel ilmansuodatin on suunniteltu toimimaan kuivana, jolloin esim. VAG:n 1.8T/TDI moottoreista tuttuun vapausvirtaussuodattimissa käytettyjen öljyjen aiheuttamilta ongelmilta vältytään.
Vapausvirtaussuodattimissa käytetyn öljyn tiedetään tuhonneen useita kuumalankatyyppisiä ilmamassamittareita.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.12.2007 16:22

Yhessäkään noista ei kylläkään ole kuumalanka-tyyppistä ilmamassan mittausta. Sitä käytettiin joskus 90-luvun alkupuolella.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 20.12.2007 17:43

Yhessäkään noista ei kylläkään ole kuumalanka-tyyppistä ilmamassan mittausta. Sitä käytettiin joskus 90-luvun alkupuolella.

Mihin se sitten perustuu?

Väitän kyllä että jokaikisessä uudessa autossa on kuumalanka-tyyppinen ilmamassan mittaus. 80- ja 90-luvuilla oli käytössä ilmamäärämittareita joissa oli mekaaninen läppä joka liikkui ilmavirtauksen mukaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.12.2007 17:49

Oisko diodin kynnysjännitteen mittaukseen...

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 21.12.2007 18:22

Ei ole kuumalankaa. Periaate on kyllä sama, mutta lankaa ei ole, vaan ohut filmimäinen metallilevy (platina).
Levyn ohi kulkee mitattava ilmamassa, johon lämmitetyn levyn lämpö siirtyy. Lämpötilaero kertoo miten paljon ilmamassaa on.
Tällainen anturi ei ole läheskään yhtä herkkä lialle, esim lanka-anturissa käytettävää puhdistuspolttoa ei tarvita.

5-sylinteristen audien koneiden jälkeen en muista lanka-anturia nähneeni.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa