Jäähd.järjestelmän pika korjaus.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Rake
-
Viestit: 19
Liittynyt: 14.10.2006 12:49

Jäähd.järjestelmän pika korjaus.

ViestiKirjoittaja Rake » 29.11.2007 13:41

Kyseessä VR6 G3.
Tiputtaa nestettä hiljalleen. Näyttäs puottavan termarinkopan yläpuolella olevasta anturin välistä. Aattelin pikahätään kokeilla tuota BAR´sin vuotojen tukkimisainetta. Mistä ootte näitä laittanu järjestelmään, kun ei varmaan kandee paisuntakammioon laittaa. Ei mahda jaksaa lähtee kiertämään vesien kanssa järjestelmään.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 29.11.2007 13:50

Kyllä se sieltä paisuntasäiliöstä tiensä vuotokohtaan löytää

Rake
-
Viestit: 19
Liittynyt: 14.10.2006 12:49

ViestiKirjoittaja Rake » 29.11.2007 14:00

Onkohan väliä onko kone lämmin tai kylmä?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.11.2007 14:03

Itse laitoin muistaakseni King -merkkistä nestemäistä paikkausainetta Caravellen paisariin syksyllä, kun hieman hävitti nestettä, eikä vuotokohtaa löytynyt. Eipä ole juuri tarvinnut nestettä sen jälkeen lisätä. Jäähdytysneste ei tosin ole enää niin herkullisen vihreää.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 29.11.2007 14:16

Lämpimään moottoriin tarkoitettu ainakin noi litkut joita ite oon käyttäny. Lisäksi litku on ravistettava huolella, ennen käyttöä.

Vw4real
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.11.2007 14:15

ViestiKirjoittaja Vw4real » 29.11.2007 14:19

Ainakin ns.sokeripala jäähd.paikkaus aineet laitetaan lämpimään nesteeseen,kantsii tietty varoa ettei polta itteään..paine+kuuma neste o paha yhdistelmä.mulla oli vanha jenkki josta joku paikannu vuodot...kanelilla.!i

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 29.11.2007 20:30

Nii voi ne paikkausaineet laittaa kylmäänkin nesteeseen kunhan käyttää auton lämpimäksi. Ja ne kannattaa vaihtaa melkein samointein pois uusiin nesteisiin, koska jos ne mönjät jättää kiertämään koneeseen niin tukkii pienet kanavat ja syylärin jäähdytysteho laskee sekä lämmityslaitteen kenno ei lämpiä kunnolla.

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 29.11.2007 21:55

Muodostaako noi Mc Gyver aineet joka paikkaan kalvon tms ? Enpä kehtaisi laittaa omaan autoon moista mömmöä, taino tietty jos on joku kauhea hätä päästä kotio jostain kaukaa.
Sukkahousut tunkisin ennemmin vuotokohtaan :D

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Jäähdyttimen paikkausaineet.

ViestiKirjoittaja Pekopee » 30.11.2007 1:31

Yleensä jäähdytysjärjestelmän paikkaus aineet ovat ilman hapen kanssa reagoivia. Kun joku kohta jäähdytysjärjestelmässä alkaa tiputtelemaan nestettä, niin se tulee ulos jonnekin muodostuneesta reiästä. Kun on laitettu paikkausainetta nesteen joukkoon, kuuman nesteen tullessa ulos, jäähärin paikkausaine reagoi ilman hapen kanssa se jähmettyy muodostaen tiiviin metallimaisen tukkeen (Thurmo Leak jauhe) muodostaa alumiinioksidia, joka tukkeaa vuotokohdan jopa aika pysyvästi. Näitä juoksevia mielenkiintoisen värisiä jäähdyttimen paikkaussotkuja en koskaan käytä, siksi etten oo niitten kemiallisista ominaisuuksista oikein varma. Thurmo Leak ei minulla koskaan ole aiheuttanut vedenkierron häiriöitä. Laitan sitä jäähdytinnesteeseen korkeintaan kaksi pussia, ja jos se ei vikaa korjaa on aika ottaa "naskalit käteen" Thurmo Leakia laitan aina jäähdytinnesteen sekaan, jos olen tehnyt esim. vesipumpun vaihdon. Siellä se mulla kuitenkin on ollut mukana jopa vuosia ilman ongelmia.

Periaatteessa nesteen sekaan voisi hätätilassa laittaa vaikka karkeaa vehnäjauhoa, Paikattiinhan puulaivoja aikanaan vetämällä sopivasti sahajauhosäkkiä avoimena laivan kyljessä, vuotokohtaan imeytyi sahajauhoa ja vuoto loppui. Muutenkin vuoto pitäs koettaa paikata paineen puolelta, eikä ulkopuolelta.

En kuitenkaan noita viimeksimainittuja jauhoja neuvo käyttämään nykyautoissa... niitten kanssa vaikeuksia edessä on varmasti.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 30.11.2007 9:10

Aikanaan laitoin polosen järjestelmään noita sokeripaloja. Hieman ihmetytti, kun paisarin pohjalla oli runsaasti rakeita, jotka eivät olleet liuenneet. Pariin autoon olen käyttänyt nestemäistä, itselläni vain hyviä kokemuksia.

AKN
-
Viestit: 39
Liittynyt: 19.6.2005 22:09

ViestiKirjoittaja AKN » 1.12.2007 21:46

Jos haluaa harakiri paikkauksia tehdä niin inkiväärijauhe on ehdoton aine tukkimaan pienet vuodot jäähdytysjärjestelmässä, toki jos autolla meinaa itse ajella pidempään niin kyllä korjaisin vuotopaikan aivan oikeilla menetelmillä..

Hihhuli
-
Viestit: 106
Liittynyt: 6.5.2005 0:15

ViestiKirjoittaja Hihhuli » 1.12.2007 23:23

Paikkausaineet poistavat ongelman, mutta eivät korjaa vikaa.

Oli nyt tutkimuksissa yksi auto, jossa oli käytetty jäähdytysjärjestelmän paikkausainetta. Oli aivan järkyttävää kuraa syylärin alaosassa. Toivottavasti sitä ei ole muualla jäähdytysjärjestelmässä.

Eli ei kannata käyttää paikkausaineita, kuin ihan äärimmässä tilanteessa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 4.12.2007 1:53

^ vähän samankaltaisia kokemuksia, samoin lohkolämmitin meni "paikkaillessa" eli kamaa kertyi vastukseen ja vastus sitten paloi :) onneksi niitä vehkeitä ei enää ole :)

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 4.12.2007 11:02

kerran käytin moista ainetta -79 vuotiseen ensi-corollaani. kaikki paikat meni tukkoon ja keitinjuhlat oli luvassa.
sitten vain syyläriä huuhtomaan auki 8)

arko
-
Viestit: 46
Liittynyt: 22.6.2007 22:54

ViestiKirjoittaja arko » 4.12.2007 16:19

itse laitoin kerran 1.6 dieseli audin pieneen jäähdytin järjestelmä vuotoon inkivääriä ja hyvin lopetti vuotamisen. et ei muuta kun kauppaan mauste hyllylle ja kokeileen;)

pieni vuoto oli syylärissä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa