VR6 käynti ongelmia!Missä vika??

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

VR6 käynti ongelmia!Missä vika??

ViestiKirjoittaja Eku » 22.11.2007 17:56

Aattelin teiltä viksuimmilta kysellä,kellä on enemmän kokemusta nuista autoista kun mulla..
Elikkä tossa vapun alla tuli ostettua ensinmäinen vw golf vr6 automaatti vm-93.
Auto on toiminu ihmeenkin hyvin. Kesällä rupes sitten tulee ongelmia,elikkä kun auto oli seissy yön yli pihalla ja kun aamusella meni käynnistää niin käynti oli melko heikolla hapella; kierrokset heitteli(tasaantu melkein heti) aluksi ja bensa haisi ja kun vähänkin polki paikoillaan kaasua niin sammu, ikäänkuin olis tukehtunu.. Olisko saanu liikaa bensaa?? Ja tämä vika kesti varmaa alle viikon.. Vika häipy yhtä yllättäen kun tulikin.
Mutta tuossa pari päivää sitten alko vähän oireileen samanlailla elikkä auto oli seissy varmaa 7tuntia ja kun yritti käynnistää sai vähä aikaa sahata ja kun käynnisty niin käynti oli tosi epätasaista ja sammu..ei pakkasta muutama plus aste ja kosteaa.. Ja kun lähti ajamaan niin yhden kerran auto nyki risteykseen ajettaessa.muutaman kerran auto teki saman kylmänä nyt taas tuntuu niinku ei mitään. Mikä on vikana kun nuin oireilee?? Tulpat on käyty ostaa pitäs viik.lopun aikana vaihtaa jos niistä olis jotain apua.
Kiiitos teille jotka vaivautuu auttamaan!!

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 22.11.2007 19:19

No en mä nyt fiksummasta tiedä.. Aluksi suosittelen lukemaan tuon ylhäällä killuvan VR6-FAQin läpi.

Itse vika voi olla esim. sytytyspuolella jos kerran kylmännihkeänä toimii huonosti ja lämmetessä/kuivuessa korjaantuu. Tuo taitaa olla vielä virranjakajallinen malli joten ongelma ei pesi coilpackissa? Voihan se puola ja tulpanjohdotkin vuotaa suurjännitepuolelta maihin, sen voi nähdä pimeässä säkenöintinä.

Monia sähkövikoja tutkiessa arvontalaulua helpottaa ja tekee edullisemmaksi vikakoodien luku. Ei kustanna välttämättä liikkeessä paljoa, joku VAG-COMin omistaja tekee sen ilmaiseksikin.

Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Eku » 27.11.2007 18:09

Joo taitaapi vika olla puolassa,sellasia huhuja kuulin. Tuossa hetki sitten olin autolla perruuttelemassa tallista pois meinas sammua,mutta auto itse teki jotain asian eteen kun ei sammunut. Jalka jarrulla pakitin ja sammumisvaiheessa auto lähtikin menemään lujempaa niinkuin olis itse kaasuttanu.. ja keskustassa kun risteyksestä oli kääntymässä niin auto sammu. Vika ei ole kuskissa,automaatti kun on :)
Mutta nyt ei kuitenkaan käynnistyksessä ole juuri mitenkään oireillu.
Tulppia ei vielä vaihdettu,pitäs vielä käydä ostamassa ne johdot,jos nekin nyt samalla uusis.

Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Eku » 27.11.2007 18:43

Niin mitä tuollanen VR6; sytytyspuola maksaa??
Motonetistä katsoin oli VR6 sytytyspuolan kohdalla 230e (sytytysyksikkö)
Onko tosiaan nuin kalliita??

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 27.11.2007 19:26

Coilpack maksaa tuon parisen sataa merkkiliikkeessäkin. -93 on vissiin kuitenkin perinteisellä virranjakajalla. Eli jos tulpanjohdot lähtevät koneen päässä olevasta mustasta laatikosta ( 10x15x25 cm tjtkin ) niin silloin autossa on Coilpack. Puola on kuitenkin eri juttu.

Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Eku » 28.11.2007 18:31

Joo kyllä tuo taitaa olla perinteisellä virranjakajalla.. Koneen päässä oli musta laatikko josta lähti tulpanjohdot,mutta kyllä se virranjakaja on. Ei mitään hajua mikä/minkä näkönen tuo Coilpack on,ei ole tullu perehdyttyä sellaseen.

No tänää olis tarkotus vaihtaa nuo tulpat ja myöhemmin tulpan johdot,ei ole niitä vielä tullu ostettua. Ei vihti sitä puolaa ostaa jos on nui kallis,ennen kuin on varma onko vika siellä,vai jossain johdossa tai josain ihan muualla..

Mutta auto on taas eilisen jälkeen toiminu moitteetta,sen sammumisen jälkeen.
Ei mitään hajua enää missä vika vois olla. Olen lueskellu läpi nuita samanlaisia tarinoita ja jokaiseen on niin eri vastaus Esim Hall-anturi,puola, tulpat tulpan johdot, virranjakajassa jotain muuta häikkää, maadotukset, ilmaletku vai mikä se oli ja kaikkea muuta asiaan liittyvää.
Ei kaikkia viittis erikseen tarkistella. Helpoimmalla varmaa pääsis ku veis auton vika muistin lukuun.Ainakin näin olis tarkotus joskus ens viikolla tehä. Siellähän se selviää.
Mitäs muuten tullanen vw liikkeessä tehty luku kustantaa? Ei ole ennen tarvinnu käydä luetuttaa.

Mikko__
-
Viestit: 381
Liittynyt: 21.10.2003 18:02

ViestiKirjoittaja Mikko__ » 28.11.2007 20:25

Itellä on ollu häikkää siinä johdossa mikä menee puolalta virranjakajalle, sadekeleillä auto vaan sammu äkisti yhtään varottamatta. Sen johdon kun vaihdoin on toiminu moitteetta.

Toi diagnostiikka on sen verran alkeellinen ainaki tossa virranjakajallisessa mallissa että ei sytytys häiriöistä osaa mitää järkevää vikakoodia antaa, se tuli huomattua kun ton oman ongelman parissa painin .

|rahiNa|
-
Viestit: 627
Liittynyt: 30.10.2005 22:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja |rahiNa| » 28.11.2007 20:34


Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Eku » 29.11.2007 18:14

Pitää ruveta nuo kaikki maholliset johot tarkistelee ja niiden kunto.
Jos kerta lukeminenkin on niin turhaa jos ei vika sitte löydy sitäkään kautta. Mitä sitä turhasta sitten maksamaan.
saas nähä kuin kauan sitä vikaa pitää haeskella..Mutta sen nyt ainakin luulis olevan virranjakajan puolella kun sammu kesken ajon. ei voi sitten ainakaan olla tulpan johdoissa ym..
Ja vikaa kun on niin satunnaisesti! Nyt ei ole ollut taaskaan mitään. Toimi kuin unelma eilenkin,vaikka oli -14 ja auto ei ollut lämmityksessä ja hyvin kävi ja kukku!

Eilen tuossa yritettiin illalla vaihdella niitä tulppia, ei onnistunu! ensinnäkin johdot ei lähteny irti,vain johdoista kuoret. Miten viksusti ne saa irti??Pitäisi nekin (molemmat) vaihtaa,ei ole tietoa milon viimeksi vaihdettu.
En tiiä onko vika tekijässä vai missä??

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

ViestiKirjoittaja tpv » 29.11.2007 18:56

Kai sulla nyt on oikee työkalu niiden tulppien johtojen irrottamiseen? Semmonen muovinen (jolla ei paljoo kylläkään tee) pitäs olla konepeltiä ylläpitävässä tangossa. Jos ei oo, niin semmosen voi putkesta helposti tehdä itsekin. Tossa sivu jossa suunnilleen puol välissä parit hyvät kuvat siitä työkalusta. Ja tossa piirustukset itse työkalun tekoon, suunnilleen noin ite tein ja hyvin onnistui.

Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Eku » 29.11.2007 19:09

Just tuolla muovisella niitä yritettiin irrotella. Ei sitte näköjää silläkään mitään tee. Tai sitten se on vaan käyttäjästä kiinni.

Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Eku » 17.12.2007 18:41

Voisko olla mahdollista,että mun Golf:i ei tykkää käydä 98 bensalla??
Tuossa yks päivä tankkasin tankin täyteen 98e ja lähin ajelee,auto rupes taas oireilee samaa vikaa mitä ollu välillä. Yleensä tankaan 95 ja aina joskus 98.
Eli käynnistäessä sai sahata ja sammu monesti käynnistyksen yhteydessä, pysy käynnissä kun vähän aikaa polki kaasua. huono tyhjäkäynti,sammuili ajossa..
No ajelin tankin melko tyhjäksi ja tankkiin 95 ja auto toimii taas!!Ei sammumisia ym..
Voisko olla mahollista?
Jos 98 bensasta kiinni niin selittäis nuo että vika ilmenee tosi harvoin, yhtä harvoin kun tankkaan 98 :)

Speedox
-
Viestit: 179
Liittynyt: 25.3.2004 11:54

ViestiKirjoittaja Speedox » 17.12.2007 22:09

Ei pitäisi kyllä johtua bensasta!

Luulisin että on pikemminkin päinvastoin että 95:lla yleensä autojen kulkupuoli huonontuu koska oktaanipitoisuus on pienempi kuin 98:ssa jolloin nakutusherkkyys suurenee..

Vanhoissa kaasaripeleissä vielä oli että sytkä piti säätää erikseen eri bensoille..

Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Eku » 18.12.2007 19:27

Niinhän se on,että auton pitäs käydä paremmin 98 bensalla..
Mutta ei meillä,tuossa mietti niin on tainnu olla joka kerta 98:a tankissa kun se sammuilee ym.. Ei keksi enää mitää muutakaan syytä.(Ei ole kaasari mallia enää)
Ja sammmumiset ym. loppu taas heti siehen ku sai 95 tankkii
Olen kuullu monella samaa että ei voi tankata kuin 95..
Ei oikein viitis enää tankata edes kokeilu mielessä tuota 98 jos tosiaan on siitä kiinni! Ei ole kiva kun auto ei pysy käynnissä:)
Onko kellään parempia ideoita??
Vai onko jollain tehny samaa 98 bensalla??

Paholainen
-
Viestit: 57
Liittynyt: 29.9.2005 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paholainen » 19.12.2007 14:22

käynti oli melko heikolla hapella; kierrokset heitteli(tasaantu melkein heti) aluksi ja bensa haisi ja kun vähänkin polki paikoillaan kaasua niin sammu, ikäänkuin olis tukehtunu.. Olisko saanu liikaa bensaa?? Ja tämä vika kesti varmaa alle viikon.. Vika häipy yhtä yllättäen kun tulikin.


mulla oli täsmälleen sama vika, vikakoodi valitti lambda anturia, joka meni vaihtoon. sen jälkeen tuntu pelaavan mutta kattastus asemalle päästyäni tulikin insinjööriltä tietoa että nyt o kuule lambda hajalla ja katin sisältö paskana

Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Eku » 20.12.2007 17:02

Olen ymmärtäny,että auto lakkais pelittämästä kokonaan ku on menny tuo lambda-anturi,sen takia ei ole aateltu, että vika olis siellä.
No pitää luetuttaa vikakoodit jos se kertois onko se sökö.Ei ole vieläkää saanu aikaseksi vietyä..
"Paholainen";Minkälaisia oireita sun auto sitte piti kun se anturi oli rikki?? Menikö se heti sököksi uudestaan ku sait sen vaihdettua??
Meillä tuo auto ei enää sammu siehen kaasutukseen vain välillä käynnistäessä;pysyy silloin käynnissä ku polkee kaasua oikein kunnolla! Ja välillä liikkeelle lähössä. Silloin kierroksen tuntuu olevan tyhjäkäynnillä aivan liian matalat alle 600!

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

ViestiKirjoittaja tpv » 20.12.2007 17:06

Villi veikkaus: Katti tukossa?

Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Eku » 20.12.2007 17:48

Mistä sen tietää onko se tukossa vai ei?? En oikein tiedä tuostakaan toiminnasta mitään..
Mutta kyllä se taitaa toimia, haisee "viemärille" ku antaa kenkää..
Kuulemma kuuluu asiaan,että haiskahtaa..
Mutta mistä tietää millon lambda-anturi on sökö, muutakuin luetuttamalla??

Speedox
-
Viestit: 179
Liittynyt: 25.3.2004 11:54

ViestiKirjoittaja Speedox » 21.12.2007 9:56

Eku: Oskiloskooppilla saat kaikkein varmimman vastauksen siitä että onko lambda -anturi ohjearvoissa ja miten se toimiii..

Mutta yleismittarikin käy antamaan suuntaa antavaa vihjettä, mutta yleismittarin volttimittaus pitää olla nopeatoiminen

Paholainen
-
Viestit: 57
Liittynyt: 29.9.2005 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paholainen » 21.12.2007 16:01

katti vois olla kans tukossa, itellä oli se kans siinä samalla tukossa, ja sit meni täysin sisältö paskaks, sen takia vikakin "poistui" itestään, tänään tuli katti ja lambda vaihdatettua ja auto leimattua :)




"Paholainen";Minkälaisia oireita sun auto sitte piti kun se anturi oli rikki?? Menikö se heti sököksi uudestaan ku sait sen vaihdettua??




käynti oli melko heikolla hapella; kierrokset heitteli(tasaantu melkein heti) aluksi ja bensa haisi ja kun vähänkin polki paikoillaan kaasua niin sammu, ikäänkuin olis tukehtunu.. Olisko saanu liikaa bensaa?? Ja tämä vika kesti varmaa alle viikon.. Vika häipy yhtä yllättäen kun tulikin.


juurikin tuommoista oirehdintaa ---^
(meinaan täysin samanlaista, itellä kans vika poistu itellään viikossa. ja meno jatku niin kauan kunnes insinööri löi konttorilla ajokieltoon :)


käyt jossain mittauttaa pakokaasut niin eiköhän siitä selviä jos lambda ja/tai katti sökönä
ei paljoa kukkaroa kevennä (alle 20€)


ja kyllä se auto pelaa vaikka lambda ei toimisi, se vaan syöttää koneelle niin paljon bensaa kun kone vaan pystyy nieleen, eli kulutuksestakin jotain vihiä saa jos lambda hajalla itellä oli lambdan hajalla ollessa kulutus noin 12litraa satasella maantieajossa, nyt menee noin 7 litraan

Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Eku » 21.12.2007 18:32

Kiitos vastauksista.
Eiköhän nuilla "eväillä" hyvinki vois vika löytyä..
Pitää käydä joulupyhien jälkeen josain mittaa päästöt.
Katsastus kyllä olis edessä.. Viim.tammikuun ekalla viikolla.
Että kyllähän ne siellä kertoo jos ei kaikki reilassa:)

En kyllä ole kulutuksessa huimaa eroa huomannu. Tai sitten se on ollu koko ajan hajalla kun on ollut meillä.
Ajotietokoneen ja nopean päässä laskun mukaan veis seka-ajossa 10,5l
Ja matka-ajossa 8-9l.. Ehkä!

Paholainen
-
Viestit: 57
Liittynyt: 29.9.2005 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paholainen » 21.12.2007 18:58

ei välttämättä kannata konttorille vieda päästömittaukseen jos siellä sattuis oleen jotain vikaa.
jos co arvo on yli 6 niin auto menee ajokieltoon

En kyllä ole kulutuksessa huimaa eroa huomannu. Tai sitten se on ollu koko ajan hajalla kun on ollut meillä.
Ajotietokoneen ja nopean päässä laskun mukaan veis seka-ajossa 10,5l
Ja matka-ajossa 8-9l.. Ehkä!

ei noilla kulutuksilla o kyllä lambda hajalla, tai siis voihan siinä vikaa olla, mutta kyllä se jotenkin ainakin pelaa. vois olla siinä katissa se vika
noh mutta noista ikinä tiä siähä voi olla vaikka hiirellä pesä katissa :D


tai sitte saattas muuten olla että sulla on kosteutta kerääntyny bensatankkiin, vois hyvinki noi oireet siihenkin viitata

Eku
-
Viestit: 41
Liittynyt: 21.11.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Eku » 22.12.2007 21:47

Niinhän se on, että ajokieltohan siitä sitte rapsahtais..
Mutta pyhien jälkeen kun sais päästömittaukseen niin olis hyvä, jos vain kerkeää.
Ja jos vikaa on niin saas nähä kerkeekö ennen katsastusta korjaamaan kun tiedossa on jarrupalojen vaihto ennen katsastusta.

Tuossa eilen laskin uudestaan tuota bensan kulutusta, on sitä nyt enemmän menny kuin ennen.
Ennen oli vakio se 10,5l seka-ajossa. Ei oo tullu vähään aikaan seurattua kulutusta niin kovasti kuin silloin aluksi.
Eli eilen mittarissa 150km ja 21l bansaa menny (seka-ajossa) eli mun laskujen mukaan 15l/100km eli aika paljon!!

Onko lambda ja katti kovinkin hinnakkaita sitten?? Ja kuin kova homma on vaihtaa??

Paholainen
-
Viestit: 57
Liittynyt: 29.9.2005 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Paholainen » 22.12.2007 23:52

340€ katti ja 75€ lambda oli ainaki mulla

Speedox
-
Viestit: 179
Liittynyt: 25.3.2004 11:54

ViestiKirjoittaja Speedox » 23.12.2007 13:28

Tukkoinen katti vaikuttaa kulutukseen, mutta ei noin paljon..

Ensin lambda vaihtoon koska lambdan vaihtoväli on virallisesti 80-160tkm ja eikä varmasti ole enää kohdallaan..

Sitten päästömittauksiin ja katsoo miltä arvot näyttävät, toisaalta jos ajat johonkin BSC -korjaamolle niin mittaavat sinulle nopeasti lambda-anturin kunnon tai muutenkin tarkistavat mikä autossa on vikana..

Jos vaihdat lambdan ja HC arvo on vieläkin korkea niin sitten katti todennäköisesti vaihtoon..

Tarvike katin saa motonetistä johonkin 100-150e muistaakseni ja siihen tunnin työ jossakin korjaamolla kun pojat sen sinulle hitsaavat.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa