Terve!
Osaisko joku kertoa huolto-ohjelmaa 1.8T golffiin tai heittää linkin mistä löytyisi.
Siis tarkoitan sitä listaa mitä missäkin kilometrimäärissä tulisi vaihtaa/huoltaa?
Ja ehdotan samalla että kerättäs noi huoltolistat kaikista VAG autoista vaikka eriteltyinä mallikohtaisesti että mitä missäkin kilometreissä tulisi huoltaa, kun ei viittis maksella huoltoliikkeeseen kaiken maailman jaarupalojen tarkastuksista ja nesteiden lisäyksistä ylimääräistä "100 000km huolto - 689,60e" periaatteella vaan oikesti huollattaa vaan ne kohdat jotka missäkin kilometrissä kuuluu tehtäväksi.
Edit: Lisättäköön vielä että kyllä se katsastusmies sen mun autoni tarkastaa kuluvilta osin, ei siihen mitään huijaus _huoltorahastajaa_ enää tarvita ;)
1.8T Golf IV huolto-ohjelma?
Valvoja: ffp jäsenet
Perusjutut: 15 000 tai 30 000 tuhannen välein öljyt ja suodatin, riippuen kumpaa LL-ohjelmaa käyttää. Tähän ilmansuodatin ja raitisilmansuodatin lisäksi.
60 000 välein tulpat. 90 000 välein jakopää ja vesipumppu. Viisaammat tarkentakoot/korjatkoot.
Jos merkkiliikkeen huoltotarkastusohjelma ei kelpaa niin sit vaan johonkin joka yllämainittuja huoltoja tekee. Ite oon pääosin käyttäny aina merkkiliikettä ja ihan tyytyväinen oon ollu. Aina on kysytty tommoset ylimääräiset nesteen lisäykset, sulkien vaihdot yms. että tehdäänkö vai ei. Maksaa vähän enemmän mutta en ole kertaakaan pettyny. Ja joskus tarkastuskohdissa löytyy semmostakin korjattavaa, mikä on iteltään jääny huomaamatta. Minä henk. koht. ihmettelen aina tätä merkkiliikkeen tekemisistä purnaamista, ei ne tarkastuskohdat ihan hatusta ole vedetty ja mielestäni ihan ok.
Ja ei se katsastusmieskään aina kaikkea nää/tarkasta. Esimerkkinä emännän volvo joka meni läpi ja pari viikkoa siitä takapäästä jarrut remonttiin. Palat ja levyt ihan loppu ja käsijarrun kengät toiselta puolen kokonaan irti.
60 000 välein tulpat. 90 000 välein jakopää ja vesipumppu. Viisaammat tarkentakoot/korjatkoot.
Jos merkkiliikkeen huoltotarkastusohjelma ei kelpaa niin sit vaan johonkin joka yllämainittuja huoltoja tekee. Ite oon pääosin käyttäny aina merkkiliikettä ja ihan tyytyväinen oon ollu. Aina on kysytty tommoset ylimääräiset nesteen lisäykset, sulkien vaihdot yms. että tehdäänkö vai ei. Maksaa vähän enemmän mutta en ole kertaakaan pettyny. Ja joskus tarkastuskohdissa löytyy semmostakin korjattavaa, mikä on iteltään jääny huomaamatta. Minä henk. koht. ihmettelen aina tätä merkkiliikkeen tekemisistä purnaamista, ei ne tarkastuskohdat ihan hatusta ole vedetty ja mielestäni ihan ok.
Ja ei se katsastusmieskään aina kaikkea nää/tarkasta. Esimerkkinä emännän volvo joka meni läpi ja pari viikkoa siitä takapäästä jarrut remonttiin. Palat ja levyt ihan loppu ja käsijarrun kengät toiselta puolen kokonaan irti.
Hannu 2:
Tarkennuksia hieman, eli huoltovälihän on koko tuo väli 15000-30000km, auto osaa itse kertoa koska haluaa huoltoon.. (jos siis LL auto) minimi on tuo 1vuosi/15000km ja maksimi on 2vuotta/30000km.. Tuohon huoltoon kuuluu öljyt, suodatin, ja raitisilmasuod. kilometreistä riippuen tehdään joko 15000 tai 30000km tarkistukset..
Ja ilmansuodatin vaihdetaan tulppien kanssa vasta 60000km kohdalla. 60000km huolto on oikeastaan vaan 30000km huolto noilla lisätöillä (tulpat + ilmansuod.)
Tarkennuksia hieman, eli huoltovälihän on koko tuo väli 15000-30000km, auto osaa itse kertoa koska haluaa huoltoon.. (jos siis LL auto) minimi on tuo 1vuosi/15000km ja maksimi on 2vuotta/30000km.. Tuohon huoltoon kuuluu öljyt, suodatin, ja raitisilmasuod. kilometreistä riippuen tehdään joko 15000 tai 30000km tarkistukset..
Ja ilmansuodatin vaihdetaan tulppien kanssa vasta 60000km kohdalla. 60000km huolto on oikeastaan vaan 30000km huolto noilla lisätöillä (tulpat + ilmansuod.)
Hannu2:lle itseasiassa en purnaa merkkiliikkeiden huolto-ohjelmille sinällään. Tarkoitin vaan lähinnä sitä että miten hienosti nuo huollot vetää ihmisiä retkuun kun joku "määräaikaishuolto" nimikkeelllä menevä huolto on niinkuin jo ennakkoon hinnoiteltu esim. 380e.
Ja sitten päälle keksitään laskutella jostain lasinpesunesteistä vielä erikseen. Kun kerta tiedetään että se on aina se perusruljanssi:
- ilmansuodatin
- raitisilmasuodatin
- öljyt
- öljynsuodatin
Lisäksi boonuksina sitten tosiaan jäähdytysnesteen vaihto, jarrunesteen vaihto, jakohihnan vaihto, tulppien vaihto jne..
Tässä kävin juuri pienellä pajalla, joka on tietysti eri asia kuin merkkihuolto mutta lopputulos oli että tuntiveloitus oli paljon pienempi ja tavaroiden hinnatkin edullisemmat ja perushuollolle tuli noin 200e vähemmän hintaa kuin merkkiliikkessä tehtyä. Katselin vieressä kun huoltotyyppi teki työn valmiiksi ja kirjoitti kuitin, jokainen tuote erikseen hinnoiteltu ja työn osuus erikseen.
Ei voinu kun hämmästellä että mihin se raha saadaankaan palamaan "määräaikaishuolto" nimikkeellä ja kuinka hölmö sitä itse on ollu ku kantaa rahaa suokuokalla merkkihuoltoon.
Eroa tuli tavaroille noin 50e ja työlle 150e niin on se vaan jotenkin hassua sitten maksaa erillishinnoiteltu "määräaikaishuolto". Varmaan on lopputulos tommosissa pikkufirmoissa ihan yhtä hyvä ellei jopa vielä parempikin kun ei tartte putsailla likaisia tahroja ratista ja penkeiltä ;)
Vähän pitkä vuodatus, mutta lähinnä vaan kelailen tota että varmaan noissa huolloissa vedätetään varsinkin niitä jotka ei autoista ymmärrä ja annetaan vaan avaimet käteen "joo määräaikaishuolto, kiitos".
No itekkin oppii kokoajan kokemuksistaan.
Ja sitten päälle keksitään laskutella jostain lasinpesunesteistä vielä erikseen. Kun kerta tiedetään että se on aina se perusruljanssi:
- ilmansuodatin
- raitisilmasuodatin
- öljyt
- öljynsuodatin
Lisäksi boonuksina sitten tosiaan jäähdytysnesteen vaihto, jarrunesteen vaihto, jakohihnan vaihto, tulppien vaihto jne..
Tässä kävin juuri pienellä pajalla, joka on tietysti eri asia kuin merkkihuolto mutta lopputulos oli että tuntiveloitus oli paljon pienempi ja tavaroiden hinnatkin edullisemmat ja perushuollolle tuli noin 200e vähemmän hintaa kuin merkkiliikkessä tehtyä. Katselin vieressä kun huoltotyyppi teki työn valmiiksi ja kirjoitti kuitin, jokainen tuote erikseen hinnoiteltu ja työn osuus erikseen.
Ei voinu kun hämmästellä että mihin se raha saadaankaan palamaan "määräaikaishuolto" nimikkeellä ja kuinka hölmö sitä itse on ollu ku kantaa rahaa suokuokalla merkkihuoltoon.
Eroa tuli tavaroille noin 50e ja työlle 150e niin on se vaan jotenkin hassua sitten maksaa erillishinnoiteltu "määräaikaishuolto". Varmaan on lopputulos tommosissa pikkufirmoissa ihan yhtä hyvä ellei jopa vielä parempikin kun ei tartte putsailla likaisia tahroja ratista ja penkeiltä ;)
Vähän pitkä vuodatus, mutta lähinnä vaan kelailen tota että varmaan noissa huolloissa vedätetään varsinkin niitä jotka ei autoista ymmärrä ja annetaan vaan avaimet käteen "joo määräaikaishuolto, kiitos".
No itekkin oppii kokoajan kokemuksistaan.
Omaan 1.8T tein nyt ekan 10tkm jälkeen tuon "perusruljassin".
- ilmansuodatin
- raitisilmasuodatin
- öljyt
- öljynsuodatin
- tuulilasinpyyhkijät
Itse teen tämän perushuollon 10tkm-15tkm välein.
Hinta ~130e kun joutui ostamaan 2x4l öljypurkkia. Nämä perushuollot tekee illassa itsekin muutamalla avaimella ja tunkilla. Ei tarvitse olla mikää moottori guru. Kaikkii osiin pääsee hyvin käsiksi ja moottorin ympärillä on kohtuullisesti tilaa arpoa. Sitten voi pe illan päätteksi laskea paljonko "säästi" ja nauttia hyvällä omallatunnolla sixpack kaljaa.
- ilmansuodatin
- raitisilmasuodatin
- öljyt
- öljynsuodatin
- tuulilasinpyyhkijät
Itse teen tämän perushuollon 10tkm-15tkm välein.
Hinta ~130e kun joutui ostamaan 2x4l öljypurkkia. Nämä perushuollot tekee illassa itsekin muutamalla avaimella ja tunkilla. Ei tarvitse olla mikää moottori guru. Kaikkii osiin pääsee hyvin käsiksi ja moottorin ympärillä on kohtuullisesti tilaa arpoa. Sitten voi pe illan päätteksi laskea paljonko "säästi" ja nauttia hyvällä omallatunnolla sixpack kaljaa.
A: Tarkasta itse lamput, pyyhkijät ja kaikki nesteet, jotta ne ovat ehjiä ja täynnä. (jos et halua niistä maksaa)
B: Kun viet auton huoltoon niin mainitse, että ei tarvi näitä nesteen lisäyksiä ym... tehdä tai jos jotain tarvii tehdä niin soittavat perään.
C: Noi huoltohinnat vaihtelevat niin merkkiliikkeen ja paikkakunnan mukaan esim. helsingissä jakopäänhinhan vaihto yli muistaakseni jopa 1300e kun loimaalla 700e. Ja molemmat merkkiliikkeitä eli saa sen merkkiliikkeen leiman ja vaihdetaan samat osat ja tehdään vielä samoilla alkuperäisillä osilla.
B: Kun viet auton huoltoon niin mainitse, että ei tarvi näitä nesteen lisäyksiä ym... tehdä tai jos jotain tarvii tehdä niin soittavat perään.
C: Noi huoltohinnat vaihtelevat niin merkkiliikkeen ja paikkakunnan mukaan esim. helsingissä jakopäänhinhan vaihto yli muistaakseni jopa 1300e kun loimaalla 700e. Ja molemmat merkkiliikkeitä eli saa sen merkkiliikkeen leiman ja vaihdetaan samat osat ja tehdään vielä samoilla alkuperäisillä osilla.
Kuuluuko jarru/kytkinnesteet ja vaihteistoöljy huoltoohjelmaan? Entä se volkkarin punainen jäähdytysneste, sitä ei vissiin tarvis koskaan uusia, saako sitä vaan volkkarilta ettei esim motonetin nesteen punainen litku käy, en nyt muista mitä se oli. Kattelin tosta aflamerin korjausoppaasta että ois aika helppo noi itsekin vaihtaa, ainut mikä ois vähä ongelmallinen on se kytkimen neste kun siihen tarvis jonkun erillisen painekäyttöisenlaitteen?
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Entä se volkkarin punainen jäähdytysneste, sitä ei vissiin tarvis koskaan uusia
Kyllä se jäähdytysneste menee varmasti uusiksi jos vaihtaa vesipumpun jakohihnan vaihdon yhteydessä. Itsellä on aika varattu 90tkm huoltoon tiistaiksi. Siellä vaihdetaan jakopään osat ja öljyt. Loput huollosta teen itse.
Laskeskelin joskus tuota juttua että jos vaihdan itse öljyt niin siihen tuhraantuu helposti pari tuntia ruuvatessa niitä pohjapanssareita sun muita kun ei ole kunnon tiloja. Liikkeessä maksaa 5W-50 öljy reilun kympin litra vaihdettuna eikä tarvi kiikutella jäteöljyjä pitkin kaupunkia enää sen jälkeen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa