Päästöongelmaa Toledo 1.6 mk2

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Nakki Makkara
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2007 9:12

Päästöongelmaa Toledo 1.6 mk2

ViestiKirjoittaja Nakki Makkara » 15.11.2007 8:18

Otsikon mukainen auto. Kaikki muut päästöarvot olivat hienot, paitsi HC ppm oli tyhjäkäynnillä liian korkea ~130. Kierroksilla laski n. 20-30. Mitä tavan tallaaja pystyy tekemään ennen nyrkkipajalle viemistä? Tulpat on juuri autoon vaihdettu.

Kiitokset etukäteen.
Viimeksi muokannut Nakki Makkara, 16.11.2007 8:28. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 15.11.2007 8:35

Ainakin se tavan tallaaja voi muuttaa otsikon paljon paremmin ongelmaa kuvaavaksi niin tulee paljon parempia vastauksia kuin tämä.

Vilkaise nyt ensin ainakin, ettei ole imuilmavuotoja. Syitä voi olla lukuisia, mutta epätäydellisestä palamisesta tuo siis kielii. Mittaapa vielä lambdan kunto.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2007 8:40

Ja HC on palamatonta hiilivetyä, eli bensaa.

Nakki Makkara
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2007 9:12

ViestiKirjoittaja Nakki Makkara » 15.11.2007 8:44

Vilkaise nyt ensin ainakin, ettei ole imuilmavuotoja. Syitä voi olla lukuisia, mutta epätäydellisestä palamisesta tuo siis kielii. Mittaapa vielä lambdan kunto.


Eikö tuo lambda-arvo kerro mitään itse anturin kunnosta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2007 8:52

Kyllä lambda kertoo jotain, mutta et oo kertonu meille mikä se on... Pitäisi olla välillä 0,99...1,01.

Eiku ± 0,03 se olikin... Tais olla jossai korjausoppaassa toi tiukempi raja.

Olikos ne muut rajat joutokäynnillä CO 0,5 %, HC 100 ppm ja 2000 rpm CO 0,3 %, HC 100 ppm?

Mulla saa olla happea 5 %, mutta onko se sama raja kaikilla?
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 15.11.2007 9:59. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 15.11.2007 8:52

yleensä kyllä hc:kin on ok jos lambda/co:kin on mutta laita muutkin arvot näkyviin niin helpompi auttaa ... sallittu labda on 0.97-1.03

Nakki Makkara
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2007 9:12

ViestiKirjoittaja Nakki Makkara » 15.11.2007 9:19

Tyhjäkäyntiarvot:
-CO% 0.16
-CO2 15.2
-HC ppm 130
-O2 0.3
-lambda 1.00

Kierroksilla:
-CO% 0.01
-CO2 15.4
-HC ppm 30
-O2 0

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 15.11.2007 17:40

veikkaus että katti lopuillaan... varmaan olis voinu päästöt saada kunnon kiusaamisella

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2007 18:30

Sellanen tuli mieleen että kai se katti oli ajossa lämmennyt eikä ihan kylmiltään alettu mittaamaan?

Nakki Makkara
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2007 9:12

ViestiKirjoittaja Nakki Makkara » 16.11.2007 8:24

Kyllä oli lämmin, työmatka 25km maantietä juuri ennen katsastusta. Ja ajelin hieman korkeammilla kierroksilla. Tommoset katalysaattorit on varmaa törkeen hintasia.?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.11.2007 8:38

Motonet kirjoitti:

Koodi: Valitse kaikki

1,6-74kW --00 Kat (etuputkessa/ei 16V=77kW). . . .  13-4903   344.00 €
1,6-16V 77kW 01-- Kat. . . . . . . . . . . . . . .  13-4909   274.90 €

Nakki Makkara
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2007 9:12

ViestiKirjoittaja Nakki Makkara » 16.11.2007 8:54

Pystyykö katin kuntoa toteamaan esim. mittaamalla tai muutoin kuin vaihtamalla ensin kaikki muut osat autosta?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 16.11.2007 10:13

No voihan sinne kurkata onko esim. kennot paskana. Jos näkee kurkata. Tarvikekatti ei paljoa maksa ja kyläseppä hitsaa sen helposti paikalleen. Toimii.

Nakki Makkara
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2007 9:12

ViestiKirjoittaja Nakki Makkara » 16.11.2007 10:39

Motonetistä löytyi kolme yleismallin kattia, mikäs nuista sopisi parhaiten vanhan tilalle?

http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000339

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 16.11.2007 14:55

Varmaan kannattaa mitata sen entisen dimensiot niin selviää oikea tuutti. Kannattaa käydä kysäisemässä ihan paikallisesta varaosapuljustakin.

Itse kyllä veikkaisin, että autosi HC -arvot olisivat koholla myös kierroksilla jos katti olisi hiipunut. Näin yhden opelin kanssa tapelleena. Siinä oli sitten se katti sökö. Sökö se oli kyllä muutenkin koko auto.

Nakki Makkara
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2007 9:12

ViestiKirjoittaja Nakki Makkara » 16.11.2007 15:18

Samaa mieltä oli myös eräs autoasentaja, että katin pitäisi toimia koska arvot ovat kuitenkin oikeat toisessa mittauksessa. Täytyy nyt niitä vuotoja tutkia ja ainakin luultavasti tulpanjohdot vaihtaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.11.2007 15:23

Niin eihän tuo vaan mitään vikakoodeja anna?

Nakki Makkara
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2007 9:12

ViestiKirjoittaja Nakki Makkara » 16.11.2007 15:36

En ole kerennyt käymään luetuttamassa, mutta mutta, olisko tästä vanhasta ongelmasta jotain yhteyttä nykyiseen. Tehnyt tätä muutamia kertoja ajossa: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=514279&highlight=#514279

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 16.11.2007 16:54

jos katti on kunnossa niin kierroksilla pitäs kyllä olla liki nollaa hc... tai ainakin mennä sinne kunnon huudattamisella.... sen labda-anturin vois kyllä tarkistaa... voi olla vika siinäki, tuskin ilmavuotoo on, sillon happiarvo nousee ja muutenkin vetää laihalle sillon eikä rikkaalle, ny toi selkeesti käy co:nkin perusteella "rikkaalla", mutta kun lambda on kohillaan niin epäilisin kattia... mut ei muutaku arvailemaan :D testerin kans olis helppo kattoo mut ilman vähä vaikeeta

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 16.11.2007 18:22

Ja olikos siihen jo tulpat vaihdettu? Ilmanputsarin suodatin uusittu?

Nakki Makkara
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2007 9:12

ViestiKirjoittaja Nakki Makkara » 16.11.2007 21:13

Tulpat liki uudet kuten 1. viestissä mainitsin, ilmanputsari menee myös vaihtoon kohta. Ilmavuotoja en löytänyt ainakaan sillä starttipilotilla, tai en tiedä suihkinko oikeisiin paikkoihin. Entäs vuotava pakoputki, millaisia oireita se antaa?

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 16.11.2007 22:17

Jos putki vuotaisi, se näkyisi päästöissä liikana happena. Lisäksi kyllä myös kuuluisi sisälle, mutta koita tukkia putkenpäät, jos auto pysyy käynnissä ilman ongelmia on vuoto jossain.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.11.2007 23:15

Kannattaa ensin tarkistella nuo helpommat paikat joita yllä on listattu ja sen jälkeen kokeilla katin vaihtoa. Bilteman yleismallinen katti oli muistaakseni 88e, tosin asennus saattaa vaatia työtä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 17.11.2007 2:25

ja lambdaa kokeilisin kyllä eka vaihtaa ennen kattia... helpompi vaihtaa ja halvempi, itelläkin olis töissä muutamakin labda mitä kokeilla mutta välimatka on vähä huono

Nakki Makkara
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2007 9:12

ViestiKirjoittaja Nakki Makkara » 22.11.2007 14:05

Ei löytynyt vikakoodeja autosta. Ja meni sitten päästötkin kohdilleen kun kävi autoa "lämmittämässä" moottoritiellä. Nyt on leimassakin, eli katti ei ilmeisesti vaan ollut tarpeeksi lämmin (mukamas).

201269
-
Viestit: 3
Liittynyt: 23.4.2007 12:24

ViestiKirjoittaja 201269 » 23.11.2007 15:00

Just vaihdoin katin akl koneiseen toledoon
kyseisen vian takia.Pieni halkeama pakoputken tiivisteessä,
jonka vaihdoin+katti koko etuputki joustolaipalla kannattaa vaihtaa.
Katti risa.Päästöt kun uudessa autossa,mikäli ei ole kampiakselin asennon
tunnisti vika päällävikakoodien luku siis tarvii ennenkun vaihtaa kattia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa