1.8T Lambda antureiden vaikutus menohaluihin?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Pallooo
-
Viestit: 47
Liittynyt: 3.4.2007 15:05

1.8T Lambda antureiden vaikutus menohaluihin?

ViestiKirjoittaja Pallooo » 14.11.2007 15:46

Elikkä kysymys kuuluu, voiko auto muuttua pirteämmäksi uusien lambdojen vaihdolla? Kellään kokemusta tästä? Jos vanhat esim karstaantuneet tjsp.

Kun itselläni on APU(2000) moottorikoodinen 1.8T passat ja ajelin tossa kaverin -95 vuoden audi 1.8T quattro audi A nelkulla, ja tuntu että se menisi pirteemmin kun omani, ja siihen oli juuri vaihdettu lambdat(tuntematon syy, edellinen omistaja vaihtanut).

Samalla voisitte valaista tästä N75 venttiili asiasta minua, kun vähä pimennossa että miten ne reagoivat hajotessaan? Voiko tästä johtua huonompi kulkupuoli?
ahdot ovat ~0.5 - 0.6bar molemmissa(vakiot).

Itselläni kaasu nostaessa kuuluu myös vaimea ahtimen sakkaus ääni. Ei ole vapaavirtaussuodatinta kummassakaan autossa.

Audista poistettu perimmäinen leveä "keskipönttö" ja peräpönttönä audi S4 tyylinen tuplaputkella oleva.

Voiko näistä joku vaikuttaa? Vai onko vanha vaijerikaasullinen(olisko AGU moottorikoodi audis) vaan voimakkaampi?

Kiitoksia tietäjille.

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Lambdan tehtävä

ViestiKirjoittaja Pekopee » 14.11.2007 19:24

Lambda -anturin tehtävä on haistella pakokaasusta hapen määrää, ja kertoa ruiskulle, että milloin tulee sopivan "makuista" pakokaasua.

Jos taas lambda toteaa että "sakiat on sauhut" kertoo se suihkulle, että: "paas laittaan hanoja vähän pienemmälle, tänne tukehtuu" kun sitten happiarvo ( Lambda 0.9 - 1.00) on saavutettu, lambda kertoo, että "antaas mennä, tällä seoksella jaksaa, eikä takana tulevien tarvii huitoa lehtiharavalla savuja edestään" :))

Lambda yleensä vaihdetaan siksi, ettei se toimi. Lambda- anturin toimimattomuus aika nopeasti tuhoaa kohtalaisen suolaisen hintaisen katalysaattorin. Kovasti nokeentunut lambda ei yleensä toimi, eikä sen puhdistaminen useinkaan auta, se suojaa itsensä nokeentumiselta vain, kun se toimii. Tukkeentunut ilman puhdistin vaikuttaa eniten tehon huononemiseen voi se noeta lambdankin, jos sen skaala ei riitä suihkutuksen säätämiseen, silloin ei syy ole lambdassa. Yleensä tällaisen häiriön ilmetessä suihkutustietokone ajaa itsensä "nilkuta korjaamolle tilaan" ja sytyttää joitakin varoitusvaloja.

Myös kuluneet suuttimet vaikuttavat tehojen katoamiseen/muuttumiseen, nekin ovat kulutustavaraa.

Koneen "pirteys" asetellaan ruiskutus/turbo ohjelmien käsittelyllä "lastuttamisella" Jos kone ei toimi oletetulla tavalla, ei muuta konstia oo, kun ajaa pukkiin säädettäväksi/huollettavaksi.

-MK-
-
Viestit: 37
Liittynyt: 27.3.2006 14:11

ViestiKirjoittaja -MK- » 14.11.2007 20:39

Topi audi on kova meneen :D

Pallooo
-
Viestit: 47
Liittynyt: 3.4.2007 15:05

ViestiKirjoittaja Pallooo » 15.11.2007 9:35

Pekopee Kiitos kattavasta vastauksesta, mut noi oli kyllä jo jo oikeestaan selvyyksiä mulle noi asiat mitä juttelit.. Ennemminkin hain sitä, että onko se tälle moottorille tyypillistä kuluttaa noita lambdoja?
Niin joo, eikä se arvo o hyvä kun se on 0.9-1.0 vaan 0.97-1.03 ;> Eli karvan verran tarkempaa.

Eikä mielestäni 200 000km ajetussa autossa voi suuttimet vielä olla loppu.


Ja -MK- Ohan se nyt helmi...




Mut tänään jatku arvotukset, vetari irtos sisäpäästä keskenajon tuntemattomasta syystä(kaikki pultit ehjiä, vain auki) ja saatinpa se n75 venttiilikin sieltä rikki sitten oikeesti, koska se ilmeisesti aiheuttaa tän että ahdot nouse enään yli 0.3-0.4.... Olis melkein eilen ehtoolla voinu jäädä kotiin.. Mut sainpahan sentään edes =D Ettei nyt niin paska maku jääny siitäkään päivästä, mut nyt lopetan avautumisen ja lähden töihin->

Näistä lambdojen oireiluista kaivataan edelleen kokemusta, voiko se olla että menohalut vaan huononee, vaikkakin seos näyttäis pysyvän aikalailla semmosena kun ennenkin(eihän se isoo eroo tarvi)?

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 15.11.2007 12:06

Mulla on samanlaiset kokemukset tommosesta erilaisesta ajotuntumasta, mutta V6:ssa. Mulla ja avokilla samat V6:set (eri konetyypit kylläkin), itellä -98 avokilla -00.
Uudempi kone tuntuu jotenkin pirteemmältä, kiertää kevyemmän tuntuisesti ja on herkempi. Mulla kilometrejä n.30tkm enemmän. Olen miettinyt tulppien ja lambdan (lambdojen?) vaihtoa, jos siitä olisi apua. Päästöt olivat erinomaiset, eli sillä saralla anturi näyttäs toimivan. Olen kuullut, että anturi hidastuisi vanhetessaan, eli voisi periaatteessa vaikuttaa kulkupuoleen kaasupolkimen liikettä "viivästämällä". Mitään perää...?

Pallooo
-
Viestit: 47
Liittynyt: 3.4.2007 15:05

ViestiKirjoittaja Pallooo » 15.11.2007 12:42

No tässä tapauksessa menee toisin päin, mulla 5 vuotta uudempi auto (12.-99) ja toi audi on 95 vuotinen.. Molemmissa ~samat kilsat mittarissa, audi tuonti peli ja oma suomiauto.. Ainoo isompi ero koneissa, että mul sähkönen kaasuläppä.. Mut pitää nyt selvitellä ja kattoo millä ne ahdot sais ensin takas 0.6bar.. Voi tietysti olla että ne oli jo alhaalla sillon kun rupesin ihmetteleen diudin nopeutta ;>

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 15.11.2007 15:19

Noissahan käytetään kahta lambda-anturia sen takia, että voidaan mitata onko katalysaattori ehtoopuolella. Eli ensimmäinen (ennen kattia) antaa sen referenssin ja tietoa moottorinohjaukselle. Kun katin takana oleva lambda rupeaa antamaan samoja arvoja kuin katin edessä oleva, niin tiedetään että katti on yesterday.

Pallooo
-
Viestit: 47
Liittynyt: 3.4.2007 15:05

ViestiKirjoittaja Pallooo » 15.11.2007 15:25

Ja siitä tulee vikakoodi ilmeisesti, mutta mitenkäs se nyt sitten liittyi mihinkään?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2007 15:27

Tota oonkin vähän miettiny että miten se lambda käyttäytyy kun sitä mitataan ennen ja jälkeen katalysaattorin.

Jos se mittaa hapen määrää niin kuluuko happea katalysaattorissa?

Pallooo
-
Viestit: 47
Liittynyt: 3.4.2007 15:05

ViestiKirjoittaja Pallooo » 15.11.2007 15:52

Ei se suoranaisesti mittaa hapenmäärää vaan haistaa seos suhdetta, eli mittaa tätä "lambdaa". =D Eli ei ole happianturi.
Väitän kyllä että tuossa on joku muukin tarkoitus tuossa kahdessa lambdassa kuin varmistaa katin toiminta. Mutta itsehän en asiasta mitään tiedä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2007 16:34

Eikös se metalliliitos vertaa ulkopuolen ja sisäpuolen happipitoisuuksien eroa?

Vai tarkoitatko että siinä on jotain muutakin toimintaa kun hapen mittaus?

Sehän oliskin ihan järkevää että kaksi anturia varmistaa toisiaan. Vaikka oliskin sitten ihan vierekkäin.

E: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 15.11.2007 22:35

Lambda-anturihan nimenomaan mittaa jäännöshappea pakokaasussa. Siitä voidaan päätellä kuinka täydellisesti seos on palanut. Jenkit käyttävät enemmän nimitystä EGO (Exhaust Gas Oxygen) tai ihan perus Oxygen Sensor (happianturi).

Se, minkä takia selitin tuon kahden lambdan käyttötarkoituksen on se, että olin aistivinani että porukka ei välttämättä tiedä mitä niillä tehdään. Meni siis offtopiksi, pahoitteluni. Kuten tämäkin viesti.

Pallooo
-
Viestit: 47
Liittynyt: 3.4.2007 15:05

ViestiKirjoittaja Pallooo » 16.11.2007 1:52

Oookkke... Lambda asia tuli siis nyt selväksi.





Kertokaas muitten offtopiccien jatkoks mulle, että saako näitä N75 venoja muualta kun marmoritiskiltä?

Entä onko harisella myynnissä oleva by-pass venttiili kestävempi kuin vakio?
Ei viitsis maksaa tupla hintaa docpowerille jos laite on vastaava harisen tekeleen kanssa.

topi
-
Viestit: 452
Liittynyt: 23.7.2003 13:11

ViestiKirjoittaja topi » 16.11.2007 15:22

jos saa jatkaa hiukan vielä lambda-asiaa, niin ongelmana on että pakokaasupäästöjen vikavalo palaa ja antaa vikakoodin O2 Sensor circuit - slow response (bank 1 sensor 1), missäköhän vika? Auto kyllä muuten toimii hyvin, kylmänä ehkä hiukan nykii kiihdyttäessä. Autoon vaihdettu vähemmän ahdistava putkisto alusta loppuun n. kk sitten ja vikavalo syttyi yhtäkkiä pari viikkoa sitten..

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 16.11.2007 18:48

ettei vaa haukkaus happee jostain...imuvuoto?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.11.2007 21:46

Slow response tarkoittaisi että lambda vastaa liian hitaasti eli toisinsanoen on liian kaukana moottorista. Uuden putkiston vaihto sopisi täydellisesti edellä mainittuun diagnoosiin, uudessa putkissossa lambdan paikka on kauempana kuin vanhassa?

topi
-
Viestit: 452
Liittynyt: 23.7.2003 13:11

ViestiKirjoittaja topi » 17.11.2007 11:18

eka lambda on aika samoilla kohdin, mutta toinen on taaempana kuin vakioputkessa, et siitä se sit kai johtuu, kun autossa muuten ei ole mitää vikaa havainnut. veemäinen, kun valo palaa sen takia, koodien nollauskin auttaa vain hetken..

Pallooo
-
Viestit: 47
Liittynyt: 3.4.2007 15:05

ViestiKirjoittaja Pallooo » 20.11.2007 11:06

Oli imusarjan jakopäänpäästä lähtevä letku irti joltain ahtopainetta säätävältä magneettiventtiililtä joka sijaitsee imusarjan alla(siinä kaasuläpän vieressä, sähköisellä läpällä varustetussa moottorissa..).

Ahdot nousi ~0.4bar ehkä karvan yli välillä.
0.5bar kun lähtee 60km/h 5.vaihteella kaasupohjassa vetään mutta laskee hetkenpäästä taas sinne 0.35-0.45bar, eli loppuuko ahtimen tuotto noin äkkiä? Jopa pienemmillä vaihteilla on turha koittaa saada 0.5baria mittariin.

Ja mistähän voi johtua ahtimen sakkaus ääni aina kun on ahtoja päällä ja nostaa nopeasti kaasun, kuuluu vaimeasti kabiiniin se "tsi-hi-hi"..

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.11.2007 18:33

Edelleenkin sulla on se by-pass rikki tai sen ohjaus ei toimi.

Pallooo
-
Viestit: 47
Liittynyt: 3.4.2007 15:05

ViestiKirjoittaja Pallooo » 21.11.2007 17:34

Elikkä vaihdanpa tuon bypassin ehjään jos tälläinen kokeilu mahdollisuus tulee, ja kun pääsen tossa amiksella käymään niin vilkasen vikakoodit, kun siellä boschin testeri, luultavasti sekin osaa erotella tämän?
Kun kerran sitä käyttäny omaani enkä muista yhtn kuinka tarkasti ja mitä ilmoitteli...

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 22.11.2007 18:42

Tuohon alkuperäiseen kysymykseen ei mun ymmärtääkseni aivan tyhjentävää vastausta vielä annettu. Eli voiko, vaikka periaatteessa ehjäkin, lambda toimia "hitaasti" tms. niin että sen vaikutuksen huomaa ajossa? Oliko noitten antureiden kohdalla asia niin, että jossain 200tkm:n kohdalla ne kannattaa vaihtaa, vaikkei ne mitään vikakoodeja antaisikaan? Omakohtaisia kokemuksia olisi kiva kuulla...

jakk
-
Viestit: 67
Liittynyt: 1.9.2007 20:04

ViestiKirjoittaja jakk » 23.11.2007 5:32

Entä onko harisella myynnissä oleva by-pass venttiili kestävempi kuin vakio?
samanlainen on ja kestää paremmin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa