bensatankin sisällä on siirtopumppu ja auton alla pääpumppu.
mikä on siirtopumpu paine?? ajatuksena käyttää siirtopumppua ilman pääpumppua kaasarikoneessa sähköisenä bensapumppuna ja jättää mekaaninen pumppu koneen kyljestä pois.
mk2 sähköinen bensapumppu
Valvoja: ffp jäsenet
Kokeilkaas mitata vakkaripumpun paineet.
Kyllä kaasarien neulaventtiili on mitoitettu ainakin 0.3-1 luokkaa oleville paineille, yleensä jälkeen -85 valmistetuissa kaasarimalleissakin jo järjestetty bensan paineensäätö ja jonkunlainen paluukierto, harvemmin näissä pari vuosikymmentä vanhoissakaan näkee, että tankilta kaasarille tulisi, vain yksi letku. Sähköpumput ovat vähintään yhtä kestäviä kun mekaaninenkin, edellyttäen, että niille tuleva polttoaine suodatetaan jo ennen pumppua. On myös mukavaa helposti, tuloletkun irroittamalla virta päällä nähdä tuleeko bensaa kaasarille vai ei.
Ei sähköinen polttoaineen siirtopumppu aiheuta kaasarin tulvimista, ja jos aiheuttaa, niin sama on tulos uudella vakkari pumpullakin. Kaasarissa on aina vika, jos se tulvii ja sen neulaventtiili ei sulkeudu. Uusi neulaventtiili maksaa n.20€ ja se kannattaa vaihtaa ainakin kerran 200 000 kilometrin ajamisen aikana. Millin liian korkea bensanpinta syöttää vähintään litran liikaa 100km. ajossa. Vaikeuttaen "mystisesti" päästöjen saamisessa katsastuksesta läpi.
Monen monta muuten ihan hyvin toimivaa kaasaria on heitetty "rusakon perään" vaikka neulaventtiilin uusiminen olisi riittänyt. Ennen heittoa kannattaisi ensin tutkia, onko kaasarin akselit väljät, jos kaasarin akseleille moottorin käydessä suihkuteltu käynnistys sumute ei mitenkään muuta moottorin käyntiä, mutta seoksia ei säätämällä saa kuntoon, voi epäillä neulaventtiilin toimintaa ja vaihtaa se uuteen. Siitä aina pääsee halvemmalla, kuin hankkia romiksesta toinen murheenkryyni joka sekään ei välttämättä toimi oikein. Uutta kaasaria ei yleensä kukaan ala hankkimaan sen suolaisen hinnan vuoksi, vaan hävittää koko kulkineen "pikkuvikaisena".
Jos sitten kötöstää siirtopumpun tilalle ruiskupumppuna käytetyn sähkömötikän, niin voi olla aika varma, että ongelmia tulee.
Aikanaan amerikan autoihin asensin poikkeuksetta pumpun pysäyttävällä paineen säätimellä olevan sähköisen siirtopumpun, mekaanisen tilalle koska alkuperäinen pumppu maksoi maahantuojalla maltaita, ennen, kun joku FinAm ja US Parts alkoi tuomaan käypäsiä ja kohtuuhintaisia mekaanisia siirtopumppuja.
Minissä käytettiin jo 60- luvulla sähköistä siirtopumppua siinä oli pumpun pysäyttävä paineen säädin ja samoin Mazdassa, heti ekassa joka tuli markkinoille 60- luvun lopussa. Niissä oli vielä vain yksi letku tankilta kaasarille.
Joten se siitä, ettei sähköistä siirtopumppua voi/saa käyttää kaasarivehkeessä , jos haluaa.
Ei sähköinen polttoaineen siirtopumppu aiheuta kaasarin tulvimista, ja jos aiheuttaa, niin sama on tulos uudella vakkari pumpullakin. Kaasarissa on aina vika, jos se tulvii ja sen neulaventtiili ei sulkeudu. Uusi neulaventtiili maksaa n.20€ ja se kannattaa vaihtaa ainakin kerran 200 000 kilometrin ajamisen aikana. Millin liian korkea bensanpinta syöttää vähintään litran liikaa 100km. ajossa. Vaikeuttaen "mystisesti" päästöjen saamisessa katsastuksesta läpi.
Monen monta muuten ihan hyvin toimivaa kaasaria on heitetty "rusakon perään" vaikka neulaventtiilin uusiminen olisi riittänyt. Ennen heittoa kannattaisi ensin tutkia, onko kaasarin akselit väljät, jos kaasarin akseleille moottorin käydessä suihkuteltu käynnistys sumute ei mitenkään muuta moottorin käyntiä, mutta seoksia ei säätämällä saa kuntoon, voi epäillä neulaventtiilin toimintaa ja vaihtaa se uuteen. Siitä aina pääsee halvemmalla, kuin hankkia romiksesta toinen murheenkryyni joka sekään ei välttämättä toimi oikein. Uutta kaasaria ei yleensä kukaan ala hankkimaan sen suolaisen hinnan vuoksi, vaan hävittää koko kulkineen "pikkuvikaisena".
Jos sitten kötöstää siirtopumpun tilalle ruiskupumppuna käytetyn sähkömötikän, niin voi olla aika varma, että ongelmia tulee.
Aikanaan amerikan autoihin asensin poikkeuksetta pumpun pysäyttävällä paineen säätimellä olevan sähköisen siirtopumpun, mekaanisen tilalle koska alkuperäinen pumppu maksoi maahantuojalla maltaita, ennen, kun joku FinAm ja US Parts alkoi tuomaan käypäsiä ja kohtuuhintaisia mekaanisia siirtopumppuja.
Minissä käytettiin jo 60- luvulla sähköistä siirtopumppua siinä oli pumpun pysäyttävä paineen säädin ja samoin Mazdassa, heti ekassa joka tuli markkinoille 60- luvun lopussa. Niissä oli vielä vain yksi letku tankilta kaasarille.
Joten se siitä, ettei sähköistä siirtopumppua voi/saa käyttää kaasarivehkeessä , jos haluaa.
Viimeksi muokannut Pekopee, 14.11.2007 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sähköpumppu
Eiks nykyisessäkään tekniikassa ole muuta konstia sähkön katkaisussa polttoaineen siirtopumpulle, kuin tongeilla johdin poikki?
Jotkut ei varmaan oo kuulleet muunlaista vaihtoehtoa.
Pakkoko se on suoraan akulta kytkeä?
Jotkut ei varmaan oo kuulleet muunlaista vaihtoehtoa.
Pakkoko se on suoraan akulta kytkeä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
0,4bar suosittelisin normaalisti absoluuttiseksi maksimiksi kaasuttimen bensanpaineelle, ei missään nimessä 1bar. Kalvopumput tosiaan toppaa kun oikea paine saavutetaan, mutta se on ihan rakenteen takia, vastaava kuin mekaanisessa kalvopumpussa. Järkevintä tuon ruiskun siirtopumpun kanssa olisi laittaa vain kaasarille tarkoitettu paineensäädin, saa malleja joko ilman paluukiertoa tai paluukierron kanssa.
Kolarin varalle pumpun sammutus, eipä tuollaista vanhemmissa kaasutinvehkeissä ollut missä oli sähköpumppu, mutta toki sellainen on helppo tehdä uudemman auton bensapumpun releellä mikä ottaa herätteen sytkäpuolelta.
Kolarin varalle pumpun sammutus, eipä tuollaista vanhemmissa kaasutinvehkeissä ollut missä oli sähköpumppu, mutta toki sellainen on helppo tehdä uudemman auton bensapumpun releellä mikä ottaa herätteen sytkäpuolelta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Topsuu ja 12 vierailijaa