G2 Alapallonivelien ja vasemmanpuolen raidetangon vaihto...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Wah
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.7.2003 17:31

G2 Alapallonivelien ja vasemmanpuolen raidetangon vaihto...

ViestiKirjoittaja Wah » 25.9.2007 9:15

Eli viikonloppuna pitäisi sotaratsuun (G2) vaihtaa kummallekkin puolelle alapallonivelet sekä vasemmalle puolelle raidetanko. Raidetanko on ns. kiinteä malli eli pelkällä raidetangonpään vaihtamisella ei selviä.

Kysymys kuuluukin, mitä pitää vaihdossa ottaa huomioon, sekä tarvitseeko mitään erikoistyökaluja. Tarkoituksena olisi päästä mahdollisimman vähällä hermojen menettämisellä.

Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.9.2007 10:29

Ettei olisi semmoinen, missä toinen raidetangon ulkopää on kiinteä ja toinen irroitettava?

Enivei, sisäpäästähän sen pitäisi irrota jokatapauksessa?
Vaihdat siihen "kiinteään" päähän (tai jos on molemmat, ni molempiin päihin) semmoiset raidetangot, missä on vaihdettavissa päät? Luulisi esim. purkamolta löytyvän.

Eikä siihen sen ihmeempiä erikoistyökaluja vaadita. Putkitongit on ihan hyvät sen sisäpään irrotukseen. Ainakin itselläni toiminut. Jonkinlainen hahlo niissä yleensä on (jos on), mihin käy (jos käy) jonkinlainen kiintoavain. Kierrelukitetta vaan sinne kierteeseen kun uutta raidetankoa ruuvaat paikalleen, ni hyvä tulee.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.9.2007 10:34

Alapallonivelen vaihtoon ei tarvi ku renkaan irroitusvälineet ja muistaakseni 13mm hylsy,jatkovarsi,räikkä,ehkä meisseli ja olikohan 17mm pultti(hylsy+lenkki) se mikä puristaa kiinni sen kartion. ja varmista että siinä uudessa paketissa on mukana se kolmiolevy ja uudet pultit,itsellä ei kaikilta valmistajilta niitä ole tullut mukana.

Wah
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.7.2003 17:31

ViestiKirjoittaja Wah » 25.9.2007 10:35

>Ettei olisi semmoinen, missä toinen raidetangon ulkopää on kiinteä ja toinen irroitettava?

Kyllä juurikin tuollainen on. Toiselle puolelle voi vaihtaa pelkän pään, mutta toisella puolella vielä alkuperäinen paikallaan, joka tietenkin on kiinteä :)

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 25.9.2007 11:08

Joo, harvoinpa ovat yhtä puuta hammastangon kanssa... ;)

Raidetangon ulkopään irroitukseen kannattaa varata semmoinen pallonivelen ulosvedin/puristin. Kelpaa vähän halvempikin, kun muistaa että sillä puristimella ei ole tarkoitus painaa sitä niveltä ulos, vaan sillä painetaan ainoastaan se nivel "jännitykselle" ja isolla vasaralla kopautetaan auki.
Alapallon kanssa saattaa tarvita sellaisen lyöntihaarukan, ja/tai sorkkaraudan millä sen kampeaa nilkasta ulos.

GTi85
-
Viestit: 51
Liittynyt: 5.12.2006 5:55

ViestiKirjoittaja GTi85 » 25.9.2007 13:25

Omaan autoon juuri laitettiin uudet alapallot, ei ollut paha keikka. Kolme pulttia irti siitä alapallon taustalevystä, se isompi pultti myös irti ja sitten annettiin meisseliä ja vasaraa jolla saatiin levitettyä sit kiristynyttä kohtaa ja alapallo muljahti poies.

Ite taisin ostaa Mooglen tjsp alapallot ja niissä tuli myös uudet pultit ja taustalevyt mukana. Hintaa niillä oli muistaakseni 15€/kpl

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 25.9.2007 14:39

Tarvikeliikkeestä ostat vielä sen sisäpään siihen kaveriksi, niin saat siitä toisestakin puolesta säädettävän.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.9.2007 1:17

Alapallossa murtohaarukka olisi kätevä työkalu, isolla ruuvarilla levittää olkakappaleen haarukkaa ja tuolla työkalulla kampeaa alapallon irti olkakappaleesta. Myös sopivan kokoinen kiintoavain toimii jotenkin tuossa hommassa, avain siis survotaan sinne alapallon kumin juureen ja kammetaan.

Wah
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.7.2003 17:31

ViestiKirjoittaja Wah » 26.9.2007 10:07

Osat käyty hankkimassa, alapallot ja raidetanko kustansi yhteensä hivenen alle 40€, muutaman työkalun jos hakisi varmuudenvuoksi.

Sitten eikun odottamaan viikonloppua ja hermojen menetystä. Liikkeessä vaihto olisi kustantanut 100-150€.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.9.2007 15:42

Hinnoista vois kuvitella että italialaisia osia?

Vaikka halpojahan noi merkkiosatkin on...

Wah
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.7.2003 17:31

ViestiKirjoittaja Wah » 27.9.2007 16:45

Piti ihan käydä katsomassa, että minkämerkkisiä nuo osat oli, eli:

Toisen puolen alapallonivel sekä raidetangonpää on Moge Chassis Parts tekemä (www.federal-mogul.com)
ja toisen puolen alapallo Delphi Lockheed Automotive:n tekele.. (Ilmeisesti sveitsi)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.9.2007 0:37

Itse laitoin italialaisen raidetangon pään ja sen suojakumi on jo murusina, vaihdosta aikaa alle vuosi. Ei enää italialaisia, kiitos :(

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 28.9.2007 10:37

Motonetin kumiosista muutenkin huonoja kokemuksia... edellisessä kakkiksessa meni kaasarin kumilaippa tuohon kuntoon vuodessa. Motonetista ostetut kumiset pakoputken kannakkeet on niinikään revenneet puoliksi poikki kun vuoden päivät on vierähtänyt.

No, Murphya uhmatakseni ostin kuitenkin jälleen viimeviikolla vetarin suojakumin ja pakoputken kannakkeita edellämainitusta puljusta :D Auto kyllä varmaan menee kaupaksi ennen kuin vuosi tulee täyteen, joten tavallaan harmittaa etukäteen, ettei pääse näkemään onko kumiseoksissa tapahtunut muutosta parempaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.9.2007 11:51

Sieltä saa minkä merkkistä osaa vaan sattuu hyllyssä olemaan. Mä aina tarkistan kenen valmistajan tuotetta oon ostamassa ni tietää mitä saa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.9.2007 17:06

Ja usein on tarjolla parempi saksalainen merkki ja halvempi italialainen. Paremmat osat ovat joskus samoja kuin merkkiliikkeessä. Jos parempaa vaihtoehtoa ei ole tarjolla, marssin merkkiliikkeeseen.

Mieluummin maksan osasta pari kymppiä enemmän kuin vaihdan halpaa vuoden välein :(

Wah
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.7.2003 17:31

ViestiKirjoittaja Wah » 2.10.2007 20:18

Jahas nyt olisi uudet romut autossa kiinni.. Aikaa kahdelta mieheltä kului vajaa neljä tuntia laitossa kaikkiaan. Onneksi oli mukana kaveri joka tiesi, että miten homma tehdään, olisi kyllä itseltä jäänyt tekemättä..

Oikeastaan yksi pultti meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta muuten remonttia voi pitää erittäin onnistuneena. Nyt vaan aikaa varaamaan aurauskulmien säätöön, samalla saavat laittaa ratin kohdilleen. Se on tällähetkellä melkein 90 astetta vikakohdassa :D

Monipiste
-
Viestit: 42
Liittynyt: 3.7.2004 17:49

ViestiKirjoittaja Monipiste » 19.11.2012 20:32

Saakos tuon raidetangon nyt sitten normi kiintoavaimella otettua irti esim. alakautta sieltä "koneen päästä"?

Itselläkin leimasetä tuumasi, että raidetangon pää vaihtoon, mutta on myös tuo kiinteä malli vielä kiinni 2.golffissa ja vaihtoonhan tuo nyt menee sitten kokonaan säädettävään malliin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.11.2012 21:37

Saa sen, sisäpää on kierteillä kiinni hammastangossa ja siinä nivelosassa pitäisi olla kiintoavaimelle paikka.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa