g-lader vs. eaton ym..
Valvoja: ffp jäsenet
g-lader vs. eaton ym..
elikkä oisin tota g:tä vaihtamassa pois mutta mihin kannattaisi vaihtaa..?
onko tuo eaton m90 parempi kuin g ?
tarkoitus olisi päästä yli 200 hepan eli semmonen tarpeeksi iso kompressoriahdin mikä tuottaisi reippaasti enemmän kuin g.
hintoja pitäis saada selville ja tietty jotain asennusohjeita ym.. mistä niitä saa ostettua..
onko tuo eaton m90 parempi kuin g ?
tarkoitus olisi päästä yli 200 hepan eli semmonen tarpeeksi iso kompressoriahdin mikä tuottaisi reippaasti enemmän kuin g.
hintoja pitäis saada selville ja tietty jotain asennusohjeita ym.. mistä niitä saa ostettua..
itse olen ymmärtäny/lukenu että lastulla, putkistolla, vv-suodattimella, pienempi ahdinpyörä niin noilla eväil pitäisi päästä 200hp.. en osaa sanoa varmasti koska ei ole kokemusta noista g-ladereista..
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=23636 tossa enemmän
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=23636 tossa enemmän
Nyt ei vissiinkään ollu kysymys mihin tehoihin pääsee geellä. Itsekin olen tuota Eatonia miettinyt ja lueskellut vwvortexin juttuja, mutta olisi kiva kuulla ihan suomeksi kokemuksia kyseisestä virityksestä. Näitä kuitenkin jokunen täältäkin vissiin löytyy.
Heikki-vag omistaa ainakin yhden ja vissiin juuri rakensi toisenlaisen kokoonpanon siihen. Olisi hauska kuulla miten asennus käytännössä sujuu, miten saa eri kokoisia hihnapyöriä ahtimeen ja mikä koko fiksu sekä minkä kokoinen ahdin sinne nyt oikeesti kannattaa laittaa (M45,M62?)? Mites toi sitten itse hihna, pyöriikö ahdin samalla moniurahihnalla kuin Gee?
Kertokaa oikeita kokemuksia ja faktoja noista remmeistä tänne, koska itseäni ainakin kiinnostaa mekaaniset ahtimet turboja enemmän, mutta tietous on pahasti vajaata.
Heikki-vag omistaa ainakin yhden ja vissiin juuri rakensi toisenlaisen kokoonpanon siihen. Olisi hauska kuulla miten asennus käytännössä sujuu, miten saa eri kokoisia hihnapyöriä ahtimeen ja mikä koko fiksu sekä minkä kokoinen ahdin sinne nyt oikeesti kannattaa laittaa (M45,M62?)? Mites toi sitten itse hihna, pyöriikö ahdin samalla moniurahihnalla kuin Gee?
Kertokaa oikeita kokemuksia ja faktoja noista remmeistä tänne, koska itseäni ainakin kiinnostaa mekaaniset ahtimet turboja enemmän, mutta tietous on pahasti vajaata.
Eatoniin saa kyllä suomestakin eri kokoisia ja eri hihnoille hihnapyöriä, oma pyörii ihan tavallisella DIN 7867 moniurahihnalla. Eaton M45 ei varmaankaan korvaa kunnolla G60 ahdinta, mutta M62 sen voisi jo tehdäkin. M90 pistää jo paremmaksi. Itel siis tavan 8V GTI jossa jälkiasennus ahdin.
45 ja 62 on ns. samaa mallia eli ulkoista kokoeroa ei ole kuin pituudessa muutama sentti. kaikki kiinikkeet käy suoraan, eli M45 tilalle käy bolt-on M62 (olettaen että on samaa mallisarjaa).
G-lader hyötysuhde on n.60%, paljon se siirtää ilmaa? mk4 Eatonien (siis tuo minunkin, oikeammin MP45) hyötysuhde on 54% ja 45 0,7l/kierros, 62 1l/kierros, 90 1,5l/kierros ja 112 1,8l/kierros. Mk5 n. 60%. Uusimmat TVS eatonit on kuudetta sukupolvea ja niiden hyötysuhde onkin huomattavasti parempi kuin vanhemmilla, n. 70%, niissä muutenkin kierre on lähes ruuviahtimen tasoa, mutta toimintaperiaate edelleen Roots. Parashan olis Lysholm ruuviahdin, yli 80% suhteella.
Mä lähdin ahtamaan remmillä sen takia että se on suht helppoa, voi siis tehä vaikka takapihal. Erikoisempaa hitsaamista ei tarvi välttämättä lainkaan eli pärjää perustyökaluilla. Kokemuksen karttuessa oon saanu nostettua auton ahtoja pikkusen ja tehojakin lisää alkupeäriseen verrattuna 39hp max 0,6 paineilla. Mun kokemusten mukaan Remmiahdin ja K-jet toimii paljon paremmin kuin turbo ja K-jet. Mitä lueskellut täältä näitä juttuja, niin en ole tavannut kertaakaan esim. seosten sekoilua, säätämisen ongelmia jne. En ole vielä edes siirtynyt isompaan ruiskuun, vaan pelannut täysin vakiolla ruiskulla. Eikä tuo ole edes vielä kohillaan... lähellekään.
Mä laittasin G60:n pellin alle pienen Lysholmin tai M62. Noita M45 on näkyny monessa G40 Polossa. Tuttavallekin sellanen ruuvattiin Poloon kun G meni rikki.
45 ja 62 on ns. samaa mallia eli ulkoista kokoeroa ei ole kuin pituudessa muutama sentti. kaikki kiinikkeet käy suoraan, eli M45 tilalle käy bolt-on M62 (olettaen että on samaa mallisarjaa).
G-lader hyötysuhde on n.60%, paljon se siirtää ilmaa? mk4 Eatonien (siis tuo minunkin, oikeammin MP45) hyötysuhde on 54% ja 45 0,7l/kierros, 62 1l/kierros, 90 1,5l/kierros ja 112 1,8l/kierros. Mk5 n. 60%. Uusimmat TVS eatonit on kuudetta sukupolvea ja niiden hyötysuhde onkin huomattavasti parempi kuin vanhemmilla, n. 70%, niissä muutenkin kierre on lähes ruuviahtimen tasoa, mutta toimintaperiaate edelleen Roots. Parashan olis Lysholm ruuviahdin, yli 80% suhteella.
Mä lähdin ahtamaan remmillä sen takia että se on suht helppoa, voi siis tehä vaikka takapihal. Erikoisempaa hitsaamista ei tarvi välttämättä lainkaan eli pärjää perustyökaluilla. Kokemuksen karttuessa oon saanu nostettua auton ahtoja pikkusen ja tehojakin lisää alkupeäriseen verrattuna 39hp max 0,6 paineilla. Mun kokemusten mukaan Remmiahdin ja K-jet toimii paljon paremmin kuin turbo ja K-jet. Mitä lueskellut täältä näitä juttuja, niin en ole tavannut kertaakaan esim. seosten sekoilua, säätämisen ongelmia jne. En ole vielä edes siirtynyt isompaan ruiskuun, vaan pelannut täysin vakiolla ruiskulla. Eikä tuo ole edes vielä kohillaan... lähellekään.
Mä laittasin G60:n pellin alle pienen Lysholmin tai M62. Noita M45 on näkyny monessa G40 Polossa. Tuttavallekin sellanen ruuvattiin Poloon kun G meni rikki.
Katsastusjeesustelua: Miten meinasit ylipäätään neloskoppaiseen sellaisen saada laillisesti? Jo yo nykyinen pakettisi taitaa olla jotain muuta tieliikennekäyttöön.
Ja asiaan, miksi laittaa G, jos mm. Eatonia saa halvemmalla ja tulos on muutoin luultavasti parempi. Se että millaisilla pohjatiedoilla meinaat tuon kaksoisahdetun tehdä, jäi vielä epäselväksi, koska tuollainen projekti alkaa olemaan jo kohtalaisen haasteellinen, eikä varmaan 350 hp 1.8T:kään toki ole mitenkään heittämällä tehty. G kun ei tykkää paineiskuista ja hurjista kierroksista, niin lienisi fiksumpaa tuollaiseen valita joku varmempi kapistus.
Ja asiaan, miksi laittaa G, jos mm. Eatonia saa halvemmalla ja tulos on muutoin luultavasti parempi. Se että millaisilla pohjatiedoilla meinaat tuon kaksoisahdetun tehdä, jäi vielä epäselväksi, koska tuollainen projekti alkaa olemaan jo kohtalaisen haasteellinen, eikä varmaan 350 hp 1.8T:kään toki ole mitenkään heittämällä tehty. G kun ei tykkää paineiskuista ja hurjista kierroksista, niin lienisi fiksumpaa tuollaiseen valita joku varmempi kapistus.
Ihmettelen tuota JUPE:n laitteen kokoonpanoa, mitä laite on syönyt? Mitä tuommoisella kaksoistahtamisella/remmiahtamisella haetaan tässä projektissa? Lisää tehoako? Mitä tarkoitat tuolla?
Väittäisin että jotain on nyt todella pielessä nykyisessä kokoonpanossa, esim vääränkokoinen/totaalisen paska ahdin, huono ohjelma tms joutavaa, ja edelleen että, kyllä vastaavista moottoreista onnistuineilla virityksillä on saatu varsin sivistyneitä käytökseltään sekä heräämään huomattavasti alemmilla kierroksilla, eikä niihin ole tarvinnut sotkea mitään remmiahtimia.
Onko vehkeestä mitään tehokäyrää ajettu penkissä, paljonko todelliset tehot?garretin ahdin, joka tuottaa 350hp
Väittäisin että jotain on nyt todella pielessä nykyisessä kokoonpanossa, esim vääränkokoinen/totaalisen paska ahdin, huono ohjelma tms joutavaa, ja edelleen että, kyllä vastaavista moottoreista onnistuineilla virityksillä on saatu varsin sivistyneitä käytökseltään sekä heräämään huomattavasti alemmilla kierroksilla, eikä niihin ole tarvinnut sotkea mitään remmiahtimia.
Olen noita M62 ja M90 Eatoneita kauppaillut hintahaarukassa 350-500€.
Viri-viri kaksoisahtamis systeemissähän pystyy rootsin laittaa tuottamaan pelkästään lisää pakokaasua isolle turbolle, + tietenkin sitä alakierrosvääntöä. Sarjaan tai rinnan, noin niinkuin sähkärin slangilla ilmaistuna. TSI on tämä rinnalle asennettu ja sarjaan siten, että turbo puhaltaa remmiahtimen läpi. Yks heppu höpisi kesällä, että dieselissä puhaltaa turbo Eatonin läpi, eikä ongelmia ole ilmenny 4:llä barillakaan. Jotain tän tyylistä varmaan Jupellakin mielessä?
Eatonit ei tarvii erillistä öljynkiertoa.
Kuoria eri versioihin on enemmän kuin autotehtaita, jotka näitä on käyttänyt. Äkkiseltään tulee mieleen MB, Mini, GM(Buick, Olds, Pontiac, Chevy), Ford, Nissan ja Jaguar. Ulkomitoissa isoimmat heitot on n. 15cm luokkaa. Lysholm faneille; GT-Fordin ahdin on jo ruuvimallia. Ruuvit vaan tekevät turhaa työtä puristaessaan ilmaa kasaan silloinkin kun ahtoa ei tarvita. Kukin tyylillään...
Rootsit on hyvin simppeleitä ja johdonmukaisesti käyttäytyviä kapistuksia. Ilma sisään-ilma ulos, kaksi liikkuvaa osaa, ei hienomekaniikkaa.
Viri-viri kaksoisahtamis systeemissähän pystyy rootsin laittaa tuottamaan pelkästään lisää pakokaasua isolle turbolle, + tietenkin sitä alakierrosvääntöä. Sarjaan tai rinnan, noin niinkuin sähkärin slangilla ilmaistuna. TSI on tämä rinnalle asennettu ja sarjaan siten, että turbo puhaltaa remmiahtimen läpi. Yks heppu höpisi kesällä, että dieselissä puhaltaa turbo Eatonin läpi, eikä ongelmia ole ilmenny 4:llä barillakaan. Jotain tän tyylistä varmaan Jupellakin mielessä?
Eatonit ei tarvii erillistä öljynkiertoa.
Kuoria eri versioihin on enemmän kuin autotehtaita, jotka näitä on käyttänyt. Äkkiseltään tulee mieleen MB, Mini, GM(Buick, Olds, Pontiac, Chevy), Ford, Nissan ja Jaguar. Ulkomitoissa isoimmat heitot on n. 15cm luokkaa. Lysholm faneille; GT-Fordin ahdin on jo ruuvimallia. Ruuvit vaan tekevät turhaa työtä puristaessaan ilmaa kasaan silloinkin kun ahtoa ei tarvita. Kukin tyylillään...
Rootsit on hyvin simppeleitä ja johdonmukaisesti käyttäytyviä kapistuksia. Ilma sisään-ilma ulos, kaksi liikkuvaa osaa, ei hienomekaniikkaa.
Tarvitseeko Eaton jonkunmoisen voitelun vai pyöriikö kuivana?
Oma sisäinen voitelu, eli pyörii siis "kuivana". Suositus öljynvaihto on muistaakseni 50000 mailiaja huoltoväli 100000 mailia, mutta käytännön foorumikeskustelujen mukaan 50tkm on hyvä öljynvaihtoväli ja satatuhatta kilometriä on hyvä maksimi raja huollolle -> nokan laakerien, stefan ja kytkimen tarkistus tai vaihto.
Öljyä vaihtaes Ahdin pitää jokatapaukses purkaa lähes kokonaan niin kandee melkee käyttää vähä ekstra-aikaa neulalaakereidenkin tarkistukseen. Ellei sitten oo öljytulppaa, kuten ainaki M90 ja M112 malleis.
Hintaa ei SKF standardilaakereille tule kuin muutama kymppi ja öljy on 10€, ite käytin GM Supercharger öljyä, joka on Eatonin tehdasöljy. Tiivisteenä käytetään GM Gasketmaker silikoniliimaa jo tehtaalla! Täydellinen korjaussarja kaikkine aineineen maksaa alle 100€. Jos joutuu roottorit vaihtamaan, Hintaa sille tulee n. 300€ lisäks.
Juu "sarjaan" ne olis tarkoitus laittaa. Ja turbo puhaltaa remmille ja edelleen koneelle? Joku tossa kysyi mitkä on todelliset tehot, niin siitä on penkitetty 351hp ja 400nm. Kampiakselin päähän tulisi laittaa uusi siimapyörä, mutta miten se käytännössä toteutetaan? Mistä tiedän mikä halkaisija ja mietn voi kiinnittää???
Corradoon tehty tommonen setti http://www.redline.lt/magazine/featured ... ticle/7/2/
Se on Eaton TVS Tekniikan mailman mukaan, muutama eri malli eri korisille autoille. 1,4 ja 2l koneisiin omansa. Luultavasti R530 pienemmässä ja R660 isommassa. Ja ne on siis vastaavasti senttilitroja per kierros. Turbo on Borg Warner.
Toi uus TVS R900 olis just M45 ja M62 välimaastoon putoava malli. M45 voi kyl pyörittää vaika 1000 rpm ylikierroksilla niin vastaa samaa kuin G.
Toi uus TVS R900 olis just M45 ja M62 välimaastoon putoava malli. M45 voi kyl pyörittää vaika 1000 rpm ylikierroksilla niin vastaa samaa kuin G.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 30.5.2006 14:42
Kuunnelkaas poijjaat: Mulla oli Corradossa Eatonin M62 kiinni jonkun aikaa. Se on iso ahdin mutta siitä ei ole mitään hyötyä 1,8 koneessa, kun on tarkotettu yli 2,5l moottoreille. Nyt vaihdoin Uuden mersun M45 jossa 60mm hihnapyörä ja nyt toimii. Niin no bensapaineita joutuu nostamaan... mutta M45 on siis tarpeeksi iso korvaamaan kevyesti G-ahtimen josta ei mielestäni ole kyllä yhtään mihinkään. M90 on tarkoitettu V8 moottoreille.Eatonissa on muuten oma öljynkierto....
Eatoniin saa kyllä suomestakin eri kokoisia ja eri hihnoille hihnapyöriä, oma pyörii ihan tavallisella DIN 7867 moniurahihnalla. Eaton M45 ei varmaankaan korvaa kunnolla G60 ahdinta, mutta M62 sen voisi jo tehdäkin. M90 pistää jo paremmaksi. Itel siis tavan 8V GTI jossa jälkiasennus ahdin.
mistä noita pienempiä ahdinpyöriä saa? oon koittanut ettiä googlesta yms mutta tuloksetta..
mistä noita pienempiä ahdinpyöriä saa? oon koittanut ettiä googlesta yms mutta tuloksetta..
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
hihnapyöriä www.doc-power.com ? Ne ainaki myy BSR kamaa ja Itel oli BSR jonka tosin ostin ruottista...
Mun ahtimessa roottori teflonpintainen alumiiniroottori. Mutta aikaisemmissa oli pelkkää alumiinia ja uusissa on jo jotain muita seoksia.
Mun ahtimessa roottori teflonpintainen alumiiniroottori. Mutta aikaisemmissa oli pelkkää alumiinia ja uusissa on jo jotain muita seoksia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa