Bensa Vs Diesel? ( Mk3 Golffin dieselöinti?)
Valvoja: ffp jäsenet
Bensa Vs Diesel? ( Mk3 Golffin dieselöinti?)
Aihetta on varmaan käsitelty aiemminkin, mutta haulla ei löytynyt oikein sopivaa topickia.
Kumpikohan alkaa olla kannattavampi vaihtoehto, bensa vai diesel auto?
Eli kilometrejä tulee suunnilleen 55 000 vuodessa.
Nykyään siis käyttiksenä tuo Golf III 1.8 ABS koneella. Ei se nyt paljoa kuluta, ~ 5.4 - 6.5 litraa/100km, mutta bensa tuntuu aika kalliilta Dieseliin verrattuna, kun pienillä tuloilla joutuu pärjäämään. Mitenhän paljon niitä kilometrejä pitäisi tulla, että kannattaisi vaikka vaihtaa TD Golffi alle? Ja miten suuri Diesel-vero noissa kolmoskorin TD golffeissa suunnilleen on?
Kumpikohan alkaa olla kannattavampi vaihtoehto, bensa vai diesel auto?
Eli kilometrejä tulee suunnilleen 55 000 vuodessa.
Nykyään siis käyttiksenä tuo Golf III 1.8 ABS koneella. Ei se nyt paljoa kuluta, ~ 5.4 - 6.5 litraa/100km, mutta bensa tuntuu aika kalliilta Dieseliin verrattuna, kun pienillä tuloilla joutuu pärjäämään. Mitenhän paljon niitä kilometrejä pitäisi tulla, että kannattaisi vaikka vaihtaa TD Golffi alle? Ja miten suuri Diesel-vero noissa kolmoskorin TD golffeissa suunnilleen on?
Viimeksi muokannut EscMk3, 17.9.2007 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämänhetkinen pelisi kuluttaa about 3300 litraa 55000 kilometrissä, jos kulutus on 6 litraa / 100 km.
Bensan hinta on suurin piirtein 1,30e/litra, eli vuodessa menee noin 4290e bensaan.
Jos Dieselillä ajaa saman verran vuodessa, ja diesel kuluttaisikin aivan hulppeat 6 liraa / 100km, dieselin hinnan pyöriessä noin eurossa, vuodessa menisi 3300e dieseliin. Eli verot kestäisivät olla jopa 990e/vuosi, että ajelu olisi samoissa hinnoissa.
Bensan hinta on suurin piirtein 1,30e/litra, eli vuodessa menee noin 4290e bensaan.
Jos Dieselillä ajaa saman verran vuodessa, ja diesel kuluttaisikin aivan hulppeat 6 liraa / 100km, dieselin hinnan pyöriessä noin eurossa, vuodessa menisi 3300e dieseliin. Eli verot kestäisivät olla jopa 990e/vuosi, että ajelu olisi samoissa hinnoissa.
^^ Mikäs niissä maksaa enemmän? Ei sytytystulpat ainakaan. Maksaahan nuo huollot ja varaosat bensiiniautossakin. Eipä meikäläinen ole vielä konkurssiin joutunut vaikka dieselillä ajelen. Tosin huoolot teen pääosin itse kun auto on vanha raiska, mutta empä ole varaosien hinnassa hirveästi eroja huomannut.
Alkuperäiseen kysymykseen sen verran että itsellä tulee kilometrejä vuodessa noin 20tkm ja koen dieselillä ajelun vielä halvemmaksi. Kuukaudessa menee polttoaineeseen noin 100 euroa/2000km, kun taas samoilla ajoilla bensa-autolla rahaa meni noin 200 euroa/2000km.
Alkuperäiseen kysymykseen sen verran että itsellä tulee kilometrejä vuodessa noin 20tkm ja koen dieselillä ajelun vielä halvemmaksi. Kuukaudessa menee polttoaineeseen noin 100 euroa/2000km, kun taas samoilla ajoilla bensa-autolla rahaa meni noin 200 euroa/2000km.
Onhan nuita dieselöity hulluuteen asti.
jos pidät omaa yksilöäsi keskivertoa parempana kulkineena korin ja muun tekniikan puolesta niin dieselöi se.
Tuo tosiaan on koriltaan täydellisessa iskussa, äänenvaimenneltu, ja melkein kaikki kuluvat osat on vaihdettu uusiin. (täysi jarruremontti eteen ja taakse, kaikki nivelet, suojakumit, puslat, alustasatsi ja valtavasti muuta osaa) Sen takia ei viitsisi vaihtaa. Mistähän löytäisi kohtuullisesti ajettuja diesel motteja, mikä tuonne keulalle käy? Mitä muuta siinä menee vaihtoon, jos sinne TD motin istuttaa? Varmaankin sähköt joutuu vaihtamaan, miten vaihdelaatikko, vetarit ym? Riittääkö nuo takana olevat rumpujarrut TD motille, vai pitääkö olla levyt takanakin? Kolariauto diesel olisi ehkä järkevä, saa varmaankin kaiken tarvittavan siitä?
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
En näe syytä miksi tarvisi olla kokonainen auto, ellei ole pakko saada tdi. TD mekaanisella pumpulla tarvii ne kuuluisat 2 sähköjohtoa, syöttösolenoidille ja hehkuille.
Kakkikseen dieselswappi menee lähes bolt on, varmaan kolmoseenkin. Ei tarvi päivitellä jarruja eikä vaihdella vetareita. Esim. AAZ vakiona 75hv. Hehkuille rele ja valo on tietty kiva mittaristossa, itselläni ei ollut sitäkään. Jos haluaa kierroslukumittarin toimimaan, niin täytyy olla dieselin mittaristo tai kehitellä muunlainen patentti. Esim. triggerilevy nokan päähän ja induktioanturi sitä haistelemaan.
Kakkikseen dieselswappi menee lähes bolt on, varmaan kolmoseenkin. Ei tarvi päivitellä jarruja eikä vaihdella vetareita. Esim. AAZ vakiona 75hv. Hehkuille rele ja valo on tietty kiva mittaristossa, itselläni ei ollut sitäkään. Jos haluaa kierroslukumittarin toimimaan, niin täytyy olla dieselin mittaristo tai kehitellä muunlainen patentti. Esim. triggerilevy nokan päähän ja induktioanturi sitä haistelemaan.
Ja mistä autosta se kone passais sitten kohtuudella, niin tietäisi etsiä sitä tekniikan luovuttajaa?
Golf ja Vento. =D
Itse päivittelisin jarrut samantien siihen kuntoon että niitä ei tarvi olla heti päivittämässä koska TDi:hin on käsittääkseni suht helppo saada lisää löylyä. Jarrut ei ikinä ole liian hyvät. GTi/VR6/G60 palikat alle.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Ite en lähtis tdi-jumppaan, ku AAZiin saa kymmenessä minuutissa vähintään tuon 90hv, jos omistaa ruuvarin, 13mm lenkin ja viilan. Ylipäätään jos haluaa tehdä tuommoista pikkuviriä, tai vähän isompaakin, niin kammiokone ei ole yhtään sen huonompi vaihtoehto kuin tdi.
Mitään osia vaihtamatta tehopotentiaali AAZissa lienee siellä 100-110hv hujakoilla. Ahdin, nestepää, cooleri ja asialliset putkitukset niin liikutaan jo 150-180hv haarukassa. Tai yli, mutta nyt kai tarkoitus oli tehdä käyttöauto. :)
Mitään osia vaihtamatta tehopotentiaali AAZissa lienee siellä 100-110hv hujakoilla. Ahdin, nestepää, cooleri ja asialliset putkitukset niin liikutaan jo 150-180hv haarukassa. Tai yli, mutta nyt kai tarkoitus oli tehdä käyttöauto. :)
^^ Mikäs niissä maksaa enemmän? Ei sytytystulpat ainakaan. Maksaahan nuo huollot ja varaosat bensiiniautossakin. Eipä meikäläinen ole vielä konkurssiin joutunut vaikka dieselillä ajelen. Tosin huoolot teen pääosin itse kun auto on vanha raiska, mutta empä ole varaosien hinnassa hirveästi eroja huomannut.
Ei siinä lukenut et just dieseliin olis kalliimmat huollot ja osat. Meinasin vaan sitä että jos vertaillaan vuosikustannuksia niin vaikuttaahan siihen muutkin asiat kuin polttoaineen hinta ja verot.
Ite en lähtis tdi-jumppaan, ku AAZiin saa kymmenessä minuutissa vähintään tuon 90hv, jos omistaa ruuvarin, 13mm lenkin ja viilan. Ylipäätään jos haluaa tehdä tuommoista pikkuviriä, tai vähän isompaakin, niin kammiokone ei ole yhtään sen huonompi vaihtoehto kuin tdi.
Mitään osia vaihtamatta tehopotentiaali AAZissa lienee siellä 100-110hv hujakoilla. Ahdin, nestepää, cooleri ja asialliset putkitukset niin liikutaan jo 150-180hv haarukassa. Tai yli, mutta nyt kai tarkoitus oli tehdä käyttöauto. :)
Saahan siitä AAZ:stä näköjään ihan sopivasti tehoa sitten irti.
Pitää alkaa etsiä edullista AAZ Ventoa tai golffia.
Mitään osia vaihtamatta tehopotentiaali AAZissa lienee siellä 100-110hv hujakoilla
Mitään osia vaihtamatta (tai no, kyllä se noin vanhoissa pitää se piiri sinne ECU:uun vaihtaa) tehopontentiaaali 1Z:ssa (siis 90hv TDI) on siellä 120hv paikkeilla.
Tai sitten hommaat heti GTI TDI:n tekniikan, jossa 110hv vakiona. Muutamasta swapistä löydät jotain infoa www.pajalle.com. En mä tuota TDI-tekniikkaa yhtään arastelisi, ei se sen vaihtaminen sen erikoisempi juttu ole, bolt-on konversio sekin on.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa