Jakopään merkit (KR), ongelma ratkaistu...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

Jakopään merkit (KR), ongelma ratkaistu...

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 1.9.2007 1:55

Mitenkäs tässä otsikon mukaisessa moottorissa tulee nuo jakopään merkit kohilleen...?Nokkapyörän merkin olen kyllä löytänyt, mutta kampuran päästä ei minkäänlaista menkkiä tunnu löytyvän, vaikka olen kuinka rapannut puhtaaksi sen hihnapyörän...Ja jotenkin tuntuu nuiden nokkienkin ajoitusmerkit olevan hakusessa, vaikka jonkinlainen kuva niiden kohilleen asettelemisesta löytyy, tosin todella epäselvä sellainen...Kuvat olisi enemmän kun kymmenen jänestä tässä asiassa, kiitos:)...
Viimeksi muokannut gtikolffi, 6.9.2007 16:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.9.2007 3:17

tuosa olis apuja =)

Kuva

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 1.9.2007 18:13

Kiitoksia, tuossa olikin jo selvempi kuva=)...Paitsi missä sijaitsee toi kuvan ajoitusmerkki numero 4...?mutta entäs ne nokkien ajoitusmerkit siellä ketjun päässä?Tiedän kyllä, että ne pienet ympyrät(pisteet) hammaspyörissä pitää olla siinä kannen yläreunan kanssa kohikkain, mutta kun tuntui, että kun toista nokkaa käänsi yhden hampaan verran toiseen suuntaan, niin silti merkit tuntuivat olevan kohdikkain...ja pitääkö tämän kannen yläreunan olla niiden ympyröiden puolivälissä kun nokat on oikein kohdistettu?

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 1.9.2007 20:37

Ne hammaspyörissä olevat pallukat pitää olla vastakkain.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 5.9.2007 20:01

Nythän se vielä yhen kysymyksen pukkasi ku aloin tuota konetta kasaileen...elikkä se kiilahihnapyörä, joka tulee kampuran päähän kiinni, niin mihin asentoon se pitää siihen jakopään hammaspyörän päälle kiinnittää...?Kun siinä hammaspyörässä on kyllä se pieni tappi, mutta kun siinä kiilahinapyörässä on 4 vaihtoehtoista reikää mihin sen tapin voi laittaa...jokaisessa reiässähän näkyy olevan jonkin sortin kierre, mutta ei muuta merkkiä että mihin se tappi kuuluisi mennä...yksi rei'istä näytti olevan jyrsitty hieman suuremmaksi, elikkö kuuluuko se tappi tulla tähän reikään?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 5.9.2007 21:14

ihan sama millain päin laittaa, eihän siinä mitään anturia muistaakseni ollu... jos oikein haluaan niin laita jako kohilleen ja sitte se pikku ura siivapyörästä ylöspäin... eli sitä merkkinuolta päin mikä on jakopääkopassa

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 5.9.2007 21:49

Ei oo mitään anturia siinä, mtta siis siinä siivapyörässähän on jakopään alakerran merkki...eli kyllä sillä minun mielestä pitäisi olla merkitystä, että miten päin sen siihen laittaa!?kun eihän siinä hammaspyörässä kuitenkaan ole mitää jakomerkkiä vaan alakerran jako kohdistetaan kohilleen juuri tällä siivapyörällä ja sen merkillä (kohdistetaan nimenomaan merkkinuolta päin kuten TerZi1982 mainitsi)...neljä vaihtoehtoa 360 asteen välillä kuitenkin, että miten sen siivapyörän kiinnittää...:/

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 6.9.2007 14:12

Niin sehän ei käy sinne paikoilleen kuin yhdessä asennossa.

Kampuran merkkiä kannattaa katsella vauhtipyörästä.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.9.2007 15:33

Niin siis kampiakselin hammaspyörähä ei käy paikalleen kuin yhdessä asennossa, mutta tämä siivapyörä käy 4 eri asennossa...ajattelin, että kampiakselin merkki olisi helpompi laittaa kohilleen jakopäästä nyt kun toi konekkin on tuossa pöydällä (laatikko paikallaan hankalampi kohdistaa merkkiä kone irrallaan)...eli mihin näistä siivapyörän rei'istä sen kampiakselin hammaspyörässä oleva tappi pitää tulla???

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.9.2007 16:37

Ongelma ratkaistu, tarkemmin tutkailtuani tätä siivapyörää ja kampuran hammaspuörää, huomasin että hammaspyörän tappi kuuluu asettaa juuri tähän aikaisemmin mainitsemaani epäkeskoiseen siivapyörän reikään:)...elikkä kun tappia yritti kohdistaa muihin reikiin, niin silloin ei hammaspyörän kierteet sopineet reikien kanssa kohdikkain...otti silmät vaan käteen, niin johan onkelma ratkesi:)...kiitoksia kaikille vastanneille!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa