vw caddy mk1 akseliflippi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

vw caddy mk1 akseliflippi

ViestiKirjoittaja sepi86 » 29.8.2007 19:54

Olisin toteuttamassa tuota caddyn taka-akseli flippiä niin olisko kellään ojentaa auttavaa kättä,kun tarvitsisin vähän nippelitietoa ja mieluiten vähän kuvia
hommasta.Muuten ei olisi mitään kiirettä,mutta kun on käyttöauto ja pitäis viikonlopun aikana hoitaa tuo madallus.Olen lukenut kaikki asiaa koskevat topicit läpi ja tiedän pääpiirteittäin miten homma hoidetaan.Tarviiko uudet U-pultit ja miten jarruletkut (metalliset jotka on akselissa kiinni) tuleeko ne tielle? Täytyyko jousipakan läpi tulevia pultteja muokata?

ETUPÄÄ: heittää pelkät madallusjouset vai kannattaako laittaa coiloverit?

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 29.8.2007 21:14

http://www.vwcaddyforum.com/showthread.php?t=14576

Katsoppa tuota linkkiä, mielestäni helpoin tapa on tehdä kuin tuossa alimmassa kuvassa.
Elikkä irroittaa akseli, repiä jousipakkojen läpi menevä pultti irti akselista ja hitsata akselin alapuolelle vastaavanlainen lattarauta kuin yläpuolella on.
Seuraavaksi poraa irroitetun pultin jäljiltä jäänyt reikä akselin läpi.

Sitten vain akseli samassa asennossa kuin alunperin, jousipakkojen yläpuolelle, jolloin iskarien paikkoja ei tarvitse muuttaa. pulttaa akseli kiinni jousipakkoihin pitkällä pultilla akselin läpi.

Itselläni ei jarrupaineen säädintä ollut, joten siitä ei kokemusta.

Suosittelisin hommaamaan uudet u-pultit, voivat olla pahasti ruosteessa. Lisäksi jarrukilpien pultit saattavat olla ruosteessa. omani lähtivät kyllä hyvin auki kun kunnolla putsasi/ruosteen irrotusöljyllä öljysi.

Taakse suosittelisin lyhyempiä iskareita, kuplan takaiskarit menivät omaani heittämällä, eivätkä paljoa maksa.

Kerran näin caddyn akseli flipillä ja -60mm jousilla, etu ja takapää oli yhtä korkealla. Mutta suosittelisin coilovereita, iskarit kun joutuu kumminkin uusimaan, omassani oli vakioalusta aivan loppu, meno parani kummasti kun coiloverit asensin.

Hommassa ei kauaa mene jos suunittelee kunnolla ja ruostuneet pultit ei temppuile (lämpö ja ruosteen irrotus öljy auttaa).

http://www.vwcaddyforum.com/ tuolta saa paljon tietoa caddystä.
Sivun ylläpitäjä Al myös kauppaa caddy tavaraa, itse tuolta tavaraa tilasin ja homma toimi loistavasti.

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

ViestiKirjoittaja sepi86 » 30.8.2007 14:13

no perskuta tuo auttoi jo pirusti,kiitokset.
Tyhmä kysymys viel loppuun,kun kattelin noita lehtijousia ko.sivulla niin onko kädissä alunperinkin yksi pitkä lehtijousi ja alla lyhyempi apujousi?
Onko se jarrupaineen säädin se kun menee jousi akselista tohon jarru tsydeemiin?

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 30.8.2007 14:30

Omassani taisi olla yhteensä neljä jousta per puoli, eli ylhäältäpäin laskettuna ensin 2kpl lyhyempiä, sen jälkeen se pitkä joka on päistään kiinni, ja alimpana vielä yksi apujousi.
Monissa caddyissä ilmeisesti on kuitenkin vain kaksi jousta, en sitten tiedä onko tämä 4 jousta joku kuormajousipaketti??

Kyllä tuon viikonlopussa helposti madaltaa, itselläni meni 1 ilta kun oli kaikki pultit ja iskarit valmiiksi hankittuna. iskareina omaani ainakin kävi ennen 67 valmistettuihin kupliiin tarkoitetut iskarit.

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 30.8.2007 14:33

Jep, se jousisysteemi on se jarrupaineen säädin, omassani ei onneksi ko laitetta ollut.

Kuulemma katsastuksessa katsovat tarkkaan että se toimii..

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

ViestiKirjoittaja sepi86 » 30.8.2007 14:42

mitenhän se flippi vaikuttaa jarrupaineensäätimeen? Tai mikä virka sillä oikein on(muutakun se jarrupaineen säädin) jos sen repii pois?minkävuotinen kädi virkamies sulla on jos sulla ei ole tota säädintä?

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 30.8.2007 14:52

Omani on vm 83, vissiin eka vuosi kun caddyjä suomeen tuotiin..

En tiedä saako sitä poistaa? Flipin yhteydessä sitä täytyy kuitenkin varmaan säätää, ettei se kokoajan luule auton olevan raskaasti kuormattu ym, voi muuten takajarrut ottaa aika rajusti kiinni jarrutuksessa, jos säädin luulee että takapää on painunut suuren kuorman johdosta.

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

ViestiKirjoittaja sepi86 » 30.8.2007 15:43

vois sen säädön tehdä jollain jenkatankolla ja säätää flipin jälkeen...
miten akseliflippi muuten vaikuttaa kantavuuteen?voishan madalluksen tehdä tuollai miten tuolla vwcaddyforum.comissa oli nuo "Rear Axle Drop Plates".
Mistäköhän sais coilovereita halvalla kädiin?

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 30.8.2007 16:09

Kantavuuteenhan vaikuttaa se alkavatko renkaat hangata johonkin suurella kuormalla, ja minkälaisia pohjaanlyöntikumeja käyttää.

Itselläni samanlaiset kuin tuossa alimmassa kuvassa http://www.vwcaddyforum.com/showthread.php?t=14576

Jonkun verran joutui niitä sahaamaan lyhemmiksi, jätin omaani hyvin vähän joustovaraa, koska suuria kuormia en caddyllä kuljeta.

Pelkällä perus akseli flipillä ei tuskin kuormattavuusongelmia tule.

Rear Axle Drop Plates, tuohan on se kaikista nopein ja yksinkertaisin madalluskeino, nopea palauttaa korkeus normaaliksi jos tahtoo.

Itse metsästin coilovereita pitkään, kukaan ei suomessa tahdo myydä pelkkiä etutolppia, vaan koko mk1 golfin sarjan.

Oliskohan ollut md comprex josta olisi saanut tilattua pelkät supersport etutolpat, mutta hinta pelkillä etutolpilla olisi ollut lähes sama kuin koko g mk1 sarjalla.

Itse tilasin coiloverit tuolta http://vwcaddyforum.com/showthread.php?t=13151

Tuo sivujen ylläpitäjä Al, hoiti homman hienosti, suosittelen!
Toimitus tuli ajallaan (coiloverit tulevat suoraan tehtaalta) , ja laatuun olen tähän asti ollut tyytyväinen.
Alustasta tuli aika kova, mutta niin saa ollakkin kun öljypohja viistää hyvin lähellä maata :)

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

ViestiKirjoittaja sepi86 » 30.8.2007 16:34

eli melkein kannattais tehdä toi madallus noilla "Rear Axle Drop Plates" systeemeillä.Käy teettämäs tommoset levynpalaset tonne ei tarttis huolehtia pohjaanlyöntikumeista ja jarrup.säätimestä.Vai mitä mieltä itse olisit?

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 30.8.2007 16:40

Jos helpolla haluaa päästä niin kyllä, noillahan ei tarvitse muuta tehdä kuin irroittaa jarrut ja pultata kiinni.. Nuo caddyforumin madalluspalat, madaltavat vissiinkin 8cm ja mahtuvat 13 peltivanteen sisään, tilaa tosi ei paljoa vanteen ja madalluspalikan väliin jää, oisko ollut 1cm, mutta sehän riittää.

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 30.8.2007 16:43

Omaan caddyyni tein kuitenkin akseli flipin, kun ei se iso homma ollut, ja madalsin enemmän kuin tuon perusflipin.

Eli akseli flippi +50mm madallupalikat akselin ja jousten väliin :)

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 30.8.2007 17:55

kokemusta ei noista Rear Axle Drop Plates systeemeistä ole, mielestäni kuitenkin vaikuttaa vähän kyseenalaiselta ratkaisulta, kun ei se akseliflippi kuitenkaa niin iso homma ole.

Pede
-
Viestit: 88
Liittynyt: 17.2.2007 22:42

ViestiKirjoittaja Pede » 31.8.2007 8:42

Mitäs konttorin setä tuumaa noista akselin pudotus levyistä? Tai tosta akseliflipistä? Onko porukalla ollut ongelmia tms.?

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 31.8.2007 10:11

Pudotus levyt eivät varmastikkaan katsastuksessa kelpaa..
Itse ajattelin yrittää Katsastaa akseli flipin kanssa, onko jollain kokemuksia tästä?
Onhan noita pic-up autoja paljon joissa on akseli lehtien yläpuolella jo tehtaalta tullessa.

Pede
-
Viestit: 88
Liittynyt: 17.2.2007 22:42

ViestiKirjoittaja Pede » 31.8.2007 10:36

Sellainen käsitys asiasta mullakin on, että noi pudotuslevyt ei menis läpi. Mutta toi flippi pitäis mennä kunhan on vaan fiksusti toteutettu, eikä kantavuus ole kauheasti vähentynyt. Mutta jos joku jo konttorilla ko. toteutusta näyttämässä käynyt voisi hieman asiaa valaista, niin tietäisi kuinka tuota omaa caddya alkaisi tontittamaan.

Olen kanssa lueskellut tuota vwcaddyforum.com:ia ja ajatellut tuon akseliflipin tehdä. Etupäähän coiloverit, tosin noissa perus mk1:n sarjoissa ei taida toi säätövara oikeen riittää jos takapäätä pudottaa sen 10cm-->.
Virkamiehen tapaan olen ajatellut tuolta briteistä tilata nuo tolpat. Mites on Virkamies säätö noissa riittänyt, saako etupään samaan tasoon kuin perä tai jopa hieman alemmaksi. Mitäs noi tuli posteineen kustantamaan?

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 31.8.2007 11:33

Sen mitä tuolla vwcaddy forumilla lukee kustansi coiloverit, kotiovelle tuotuna, olisiko ollut 185 tai 195 puntaa, euroissa kuitenkin oli n.290€

Olen ollut tyytyväinen, toimitus tuli nopeasti, ja tähän asti alusta toiminut hienosti.

Saa todellakin madallettua tarpeeksi, omassa caddyssä nyt noin 6cm öljypohjasta maahan, ja tolpissa varaa laskea vielä 50mm, jouset eivät ala heilumaan auto ylös tunkattuna vaikka olisi laskettu reilumminkin.
Jos enemmän laskisin, joutuisi vetoakseleille leikkaamaan lisää tilaa ylöspäin.
Periaatteessa saisi laskettua öljypohjan varmaan maahan asti.
Takapäässä on itselläni akseli flippi + 50mm madallus palikat, auto aika balanssissa.

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

ViestiKirjoittaja sepi86 » 31.8.2007 20:38

joo en tiedä mikä toi rear axle plates oli,kun kävi mielessä että pääsis helpolla mutta kyl täytyy nähdä vaivaa enemmän ja tehdä toi akseliflippi

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 7.9.2007 15:00

Caddyn kävin katsastamassa akseliflipillä, eipä tullut muuta sanomista kuin, että jarruputkeen voisin tehdä uuden kiinikkeen kun toinen putki pääsi hieman heilumaan..

Late_86
-
Viestit: 81
Liittynyt: 16.1.2007 21:16

ViestiKirjoittaja Late_86 » 18.9.2007 20:35

ei kellään sattuis olemaan kokemusta että onko caddyyn olemassa ihan madaltavia jousia.. siis taakse.. että ei tarvis alkaa värkkäämään siihen akseliin mitään virityksii.. kun itsellä on jousetkin lähes vaihtokunnossa..

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 18.9.2007 21:23

Vallilan takomossa tekevät jousia mittojen mukaan, kysy sieltä

Lube
-
Viestit: 183
Liittynyt: 15.1.2004 12:28

ViestiKirjoittaja Lube » 6.2.2008 22:20

Nyt olis mullakin saddyn tontitus eessä, eli kysymys taas sinne konttorille. Saako noi blokit olla paikallaa leimalla? kun näyttäis ettei pelkkä flippi ehkä pudota tarpeeks.

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 7.2.2008 11:56

En menisi yrittämään madallus blokeilla katsastusta, veikkaisin että hylkyä tulee ja huonossa tapauksessa voi tulla sitten sanomista flipistäkin.
Tosiaan, asiallisesti toteutettuna akseli flippistä ei pitäisi tulla sanomista katsastuksessa.
Muista lyhyemmät iskarit myös, ettei tule isommassa töyssyssä iskarit lavasta läpi.

Lube
-
Viestit: 183
Liittynyt: 15.1.2004 12:28

ViestiKirjoittaja Lube » 7.2.2008 18:36

Juu näin mäki ajatteli. Teen siis pelkän flipin, kun en mä jaksa niitä paloi venkslata pois joka leimalle.

Lube
-
Viestit: 183
Liittynyt: 15.1.2004 12:28

ViestiKirjoittaja Lube » 9.2.2008 20:24

Heräsi tässä vielä ajatus. Mikäli oikein ymmärsin niin akseliin saa lain mukaan tehdä muutoksia kunhan ne on tehty siististi, Eli jos hitsaan blokit akseliin kiinni sillä voisi saada leiman ilman mutinaa? Kertokaa jätkät mielipiteitä, ja vinkit slammeri madalluksesta kiinnostaa aina.

Virkamies
-
Viestit: 46
Liittynyt: 1.3.2007 15:41

ViestiKirjoittaja Virkamies » 10.2.2008 12:53

Periaatteessahan akseliin ei kai saisi tehdä mitään muutoksia, ja suomen lain mukainen maksimimadallus on 51mm, ja pelkkä akseliflippi madaltaa varmaan 10cm.
Joten tuskin tulee menemään leimasta läpi madallus blokit vaikka olisi hitsattu akseliin kiinni jos ei mitään erikoislupaa ole..
Miksi tehdä asiasta liian vaikeaa, blokkien poisotto on alle tunnin homma, ja kun keulaakin täytyy kumminkin ylöspäin ruuvata ettei öljypohja ole maassa, niin samalla vaivalla sen takapäänkin nostaa katsastukseen.

iSvansjo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.3.2008 16:37

ViestiKirjoittaja iSvansjo » 16.4.2008 19:35

Olisikohan toi akseliflippi helpoin tehdä niin, että tiputtaa taka-akselin lehtijousineen päivineen irti? Ei tarttis jarruja irrotella. Sitten mites toi tilaus tuolta englannista käytännössä tapahtuu? En tuolta sivuilta löytänyt mitään varsinaista tilaus lomaketta tms.?

iSvansjo
-
Viestit: 70
Liittynyt: 17.3.2008 16:37

ViestiKirjoittaja iSvansjo » 16.4.2008 19:49

Taitaa muuten olla väärällä osastolla tämä topic

Golffimake
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.10.2006 11:06

ViestiKirjoittaja Golffimake » 22.4.2008 20:43

Takapään madalluksen toteutin purkkarilta hakemillani pidemmillä u-pulteilla (entiset meni poikki) ja akseliflipillä. 11-senttiä tippui. etupään sai kohdalleen -80mm tolpilla +15milliä madaltavilla jousilautasilla. Öljypohja menee uusiin kun kyntää vajaassa kuudessa sentissä ja on vielä pitkittäiskoneisen pohja jossa roppu etupuolella :(
Saksanmaalla joku pulju myi säädettävää settiä cäddyyn ympäriinsä, hintaa oli jotain 900ekua muistaakseni... tai jotn.
edit: löytyipäs vielä kirjanmerkeistä
http://www.bullock-style.de/golfshop/index.php?main_page=index&cPath=1_37&zenid=625f60998a3c286fda624e4138a40000

dosentti
-
Viestit: 70
Liittynyt: 3.2.2004 19:16

ViestiKirjoittaja dosentti » 24.5.2009 13:56

Mahtaakohan tämä topicci olla enää voimissaan? Kokeillaan kuitenkin.
Eli caddyyn ajattelin tehdä tulevalla viikolla akseli flipin ja kun tämän topicin luin
niin tuli mieleen että mistä olette hommanneet noita madallupalikoita akselin ja jousten väliin?
Caddy forumia selailin muttei äkkiseltään sieltäkään löytynyt.

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

ViestiKirjoittaja sepi86 » 25.5.2009 9:04

itse tilasin u-pultit ja tuuman mad.palat jostain mooneyesiltä(löytyy suomalainen nettisivu)
hintaa oli muistaakseni 44€,hiukan edullisempi,kun vallilan takomolla olisi maksanu 20€ laaki. mulla olisi kyllä joutilaana ne tuuman palikat jos kiinnostaa edullisesti ostaa?

dosentti
-
Viestit: 70
Liittynyt: 3.2.2004 19:16

ViestiKirjoittaja dosentti » 25.5.2009 10:34

Sepi: laitoin yv:tä sulle.

dosentti
-
Viestit: 70
Liittynyt: 3.2.2004 19:16

ViestiKirjoittaja dosentti » 18.6.2009 11:07

Akseliflippi tuli tehtyä ja kahden tuuman madalluspalojen kanssa tuli kohtalaisen härski tontitus :) Tosin poliisi setä pysäytti heti seuraavana päivänä ja oli sitä mieltä tietenkin että pitää muutoskatsastaa.
Millä eväillä porukka on akseliflipin katsastanut? Madalluspalat pitää ainakin otta pois kun maavara on nyt noin 3cm. Antakaahan vinkkejä että uskaltaa käydä juhannuksen jälkeen konttorilla.

-jokke-
-
Viestit: 78
Liittynyt: 11.4.2007 23:48

ViestiKirjoittaja -jokke- » 18.6.2011 3:25

Upataampa vanhaa ja kysytäänpä täällä eli,
Vuosimallia -90 oleva caddy, pitäis vähän saada maanläheisemmäksi..

Eli eteen tarvis jostain halvat säädettävät etutolpat? äkkiseltään en löytänyt kuin -20/-70 sarjoja.. Jossain olen muistaakseni nähnyt joskus isommallakin säätövaralla olevia.. Mistä niita sais 200€ pintaan?

Ja takapää onki sitten vissiin vähän konstikkaampi ja tossa tosiaan tuo jarrupaineen säädin ja tuntuis muutenki että vähän nihkeesti inssisedät suhtautuu akseliflippiin, joten nuo Rear Axle Drop Plates vois olla ehkä parempi vaihtoehto tossamielessä? (ei tarvis tapella noiden ruostuneiden U-pulttien kanssa, takapään iskarit ei menis vaihtoon, olis helpompi leimalle ottaa nuo levyt pois, vai oonko ihan hakoteillä?)

Tuossa mstuonnin myymässä sarjassa tulis nuo takapään hilut mutta miten se jarrupaineen säädin ja onko nuo takapään säädettävät hilut kovin pätevät olemassakaan?
http://mstuonti.fi/?page=tuotteet&group=2&item=153

Viisammat vois taas neuvoa kun ei aina välttämättä tarvis kantapäänkautta kaikkea opetalla. :)

Tekno
-
Viestit: 375
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 10.7.2011 18:17

Tässä on laajemmalla säätövaralla olevat etutolpat:
http://www.justcaddys.com/mk1_caddy_bud ... overs.html



Mitähän leimalla sanotaan jos on akseliflippi joka näillä riipukkeilla nostettu -50mm tasolle: http://www.justcaddys.com/extended_spring_shackles.html

volkswagen1
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.4.2010 2:48

Mitenkäs katsastus?

ViestiKirjoittaja volkswagen1 » 1.11.2011 23:30

Meneekö läpi leimasta akseli flipillä ku akseliahan ei ilmeisesti saa hitsailla edes? vai onko jotain muita kikkoja madaltaa caddy perästä? ei viitsis ennen leimausta alkaa tuota projektia tekemään jos ei jollain ole varmaa tietoa... kiitos jo valmiiksi :)

seba93
-
Viestit: 11
Liittynyt: 27.9.2011 18:09

ViestiKirjoittaja seba93 » 4.1.2012 22:04

Onko kellään piirrutuksia /mittoja drop-plateihin?

J_S
-
Viestit: 63
Liittynyt: 2.5.2012 19:36

Caddy forumilta tilaaminen

ViestiKirjoittaja J_S » 2.5.2012 20:13

Miten ootte tilannut caddyforumilta osia? Ite oon yrittäny viestillä kysyä ja tilata, mutta en oo mistään saanut selville että lähettääkö ne Suomeen tavaraa? Olisin tilannut u-pultit ja tuuman madalluspalat + muuta jännää Caddyyn.

janne00
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 14.12.2014 15:57

jarrupaineensäädin

ViestiKirjoittaja janne00 » 14.12.2014 16:34

itselläni on vuosimallia 89 caddy 1.6 D. Ostaessani auton oli jo akseli flippi tehty. mutta kysyisin sellasta että kuinka te olette laittanu sen jarrupaineensäätimen kiinni akselille. kun omassani ei ole laitettu kiinni sitä. ja ei myöskään mennyt läpi katsastuksesta. kertokaas mulle että miten olette laittanu sen pelamaan, kuviakin voi laittaa kyseisestä kohdasta

BenDilde
-
Viestit: 12
Liittynyt: 7.2.2012 5:17

Etujouset

ViestiKirjoittaja BenDilde » 27.5.2015 22:46

Itsellä olisi haaveissa hommata cäkkylä ja madaltaa kiinnostaisi. Eli perään akseliflippi olisi iisein (?) mutta miten keula? Millainen keulan akselisto on? Riittääkö pelkkä jousien lyhennys vai onko sen jälkeen enää yhtään ajettava?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa